Odin Reference - En ny Hornhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Khanate

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    267
    SLS i PA11 er det jeg har mest erfaring med, dog ikke fra Shapeways. Jeg har og gjort en del i glassfyllt PA11 som er en god del stivere en ren PA11. Teknikken gir ikke blanke og glatte overflater da det hele sintres i skikt på 0,1 til 0,15 mm, dette var i alle fall vanlige skikttykkelser for noen få år tilbake. Så skal du ha utseende så må det pusses sparkles og males. SLA gir bedre presisjon og utseende, men da jeg syslet med slikt var fortsatt materialene veldig skjøre. Mulig dette er bedre nå. Multijett er en fin metode med mange fine materialer, men det jeg har gjort av dette har vært kostbart, kanskje ting er annerledes nå.

ePi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    395
    En annen mulig (og kanskje billigere) metode er å få CNCfrest former i Renshape e.l. for deretter å støpe tutene i plast, akryl e.l.? Muligens kjappere og enklere å lage flere? Må vel være todelte former, men..

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    944
    Torget vurderinger
    17
    På tide med en liten oppdatering og noen foreløpige bilder som avdekker status i prosjektet.

Topp/bunn innvendig horn fineres med Valnøtt. Hornene vil bli beiset Walnut/Dark Walnut og lakkert med klarlakk medium glans.
    Hornene forventes klare innen noen uker.

1634224390941.png

1634224509285.png

1634224662735.png

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    944
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det Habicht (y)

Nå det gjelder Basstårn, så har jeg ikke fått sett noe mer på T-line konseptet. I mellomtiden så har jeg laget en åpen U-baffler, som vil tjenestegjøre <30hz-100hz> De skal posisjoneres i hjørnene i rommet, og få drahjelp fra veggene. De vil stå akustisk i fase med FLH elementene.

1634225554292.png
    1634225987947.png

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    944
    Torget vurderinger
    17
    Her har vi en enkel løsning for å kunne veksle mellom Parallell og Serie-Parallell kobling av elementene.
    Vil tro at ren seriekobling induktivt vil introdusere en liten hevning av Q verdien.
    Dette kan være hensiktsmessig med 414 som har ganske lav Qts og i OB sammenheng, samtidig vil forsterker få en god "8ohm" last.

På den andre siden, så kan parallellkobling være ønskelig for minst mulig innvirkning på signaturen til enhetene.
    Lasten blir noe lavere, men det er ingen problem for forsterkeren som skal benyttes til formålet.
    Med "2 ohm" last så blir det mer signalnivå, noe som kan være fint når en skal matche bassen opp mot systemfølsomheten til FLH.

"The Proof is in the Pudding"

1634227206950.png

1634226244730.png

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    8.682
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interressant :)
    Prøver med et lite innspill.
    Siden det er OB så vil impedanskurven se omtrent ut som på en driver i friluft.
    Det er da en heving i impedans rundt Fs.
    Ved seriekobling kan du da få problemer dersom bare litt ulikhet på driverne, driverne vil da få veldig ulik effekt ved ulike frekvenser.
    En måte å kompensere på er montere impedanskorreksjons filter, det vil bedre dette.
    Det vil ikke øke Q ved seriekobling.

Likevel er nok det beste å parallellkoble alle. Da vil alle driverne fungere likt.
    Det vil være høy impedans rundt Fs, et stykke over og under vil det være lav impedans.
    Ved parallelkobling kan du endre Qes ved å sette inn motstand i serie med driverne og dermed få mer nivå rundt Fs.

Korreksjon: en demper mer det som er over og under Fs med motstand :)

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    944
    Torget vurderinger
    17
    Siden det er OB så vil impedanskurven se omtrent ut som på en driver i friluft.
    Det er da en heving i impedans rundt Fs.
    Ved seriekobling kan du da få problemer dersom bare litt ulikhet på driverne, driverne vil da få veldig ulik effekt ved ulike frekvenser.
    En måte å kompensere på er montere impedanskorreksjons filter, det vil bedre dette.
    Det vil ikke øke Q ved seriekobling.

Likevel er nok det beste å parallellkoble alle. Da vil alle driverne fungere likt.
    Det vil være høy impedans rundt Fs, et stykke over og under vil det være lav impedans.
    Ved parallelkobling kan du endre Qes ved å sette inn motstand i serie med driverne og dermed få mer nivå rundt Fs.

Korreksjon: en demper mer det som er over og under Fs med motstand :)
    Fine innspill Oks,
    Planlegger uansett og teste med vippebryter, så kan jeg med lette grep gjøre individuelle sammenligninger.
    Tenker det kan være interessant å legge inn en simpel 6,8R - 8,2R motstand i parallell mellom parene for linearisering av impedans ved Parallell serie kobling.
    Så kan jeg måle faktisk impedans med og uten motstander. Til ren parallellkobling så blir det litt voldsomt med parallell motstander.
    Seriemotstand kan være spennende og teste ut får å fremheve nivå rundt Fs.
    Med å skyver OB nesten helt inntil bakvegg og sidevegg, så forventer jeg å oppnå noe av samme effekten som en ventilert kasse introduserer.

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    944
    Torget vurderinger
    17
    Satan hvor flott dette blir.
    Gikk med noen finerplater til den tuten der😄

Takk for det.

Det går med en del plater til fire tuter😄
    2stk 6,0 – 1220 x 2440mm
    3stk: 12,0 – 1220 x 2440mm
    11stk: 21,0 – 1220 x 2440mm

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ...og kun 1 times kjøring herfra.
    Gleder meg forventingsfullt til en visitt når alt er oppe og synger.
    ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn