Obs! Obs! Rolling Stones

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
NRK 2 ikveld, torsdag 23.12 kl 23:00 - 24:00. "Da Stones gikk i eksil"

Dokumentar: I 1971 ble Rolling Stones skatteflyktninger og dro til Frankrike. Der startet de innspillingen av "Exile On Main Street", et av verdens beste rockealbum noensinne.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Anbefales, er to versjoner av denne. Tipper dette er den lengste versjon som ble vist på SVT i høst. ( Når plata ble re-lansert)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Glimrende tips. Jeg varmer opp med Brussels Affair.

Skjønner forresten ikke denne evige sammenligningen mellom Beatles og Stones som bla. Herreavdelingen driver med (til Beatles sin fordel). Beatles rocker jo ikke litt engang.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.978
Antall liker
11.832
Sted
Hus
Synes Beatles og Stones har kvaliteter på hver sin kant jeg. Ikke sammeliknbart spør du meg :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Nei nettopp. Forstår ikke at disse bandene settes opp mot hverandre. Riktignok bygget jo Stones sin tidlige karriere på å parodiere Beatles (Let it be - Let it Bleed etc), men stilen er jo som natt og dag.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for tipset!

Da har jeg fem minutter på meg til å slukke lysene her i hovedetasjen - før jeg lister meg ned i TVstuen, lukker døren, setter på TVen og skrur opp lyden litt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Glimrende tips. Jeg varmer opp med Brussels Affair.

Skjønner forresten ikke denne evige sammenligningen mellom Beatles og Stones som bla. Herreavdelingen driver med (til Beatles sin fordel). Beatles rocker jo ikke litt engang.
De rocker ikke litt, engang. Nei da, Stones rocker selvsagt mer enn dette... ::)


Jeg forventer litt mer musikkteoretisk viten av deg, Bach. Stones har alltid operert med blues og r'n'b-trommer, mens Ringo Starr etablerte det som i dag kalles rocketromming. Han var den første som brøt med konvensjonene, og skapte en ny måte å banke på skinnene på. Men Beatles var et poprock-band, Stones er et bluesrock-band.

Ingen her på sentralen skjønner vel helt poenget i den gamle krangelen mellom oldiser om de to bandene. Det er en konstruert konflikt fra fanboy-tiden på sekstitallet. Da var det åpenbart viktig å tilhøre riktig leir i nabolaget. Det er en konflikt jeg alltid har funnet uforståelig, men det handlet sikkert mer om stil enn musikk i sin tid.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De som får inn Svensk TV1, kan se programmet i kveld - torsdag 30.12. - kl 2340.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Swing? À la Glenn Miller, Artie Shaw m.m.? Favorittene til faren min, disse - og like lite likt av meg i min ungdom. Stones, derimot - det var mitt gebet - men sto naturligvis på hatlisten til faren min. Det må være mer enn trommene som er nøkkelfaktoren her.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
96
Bartesam skrev:
Synes Beatles og Stones har kvaliteter på hver sin kant jeg. Ikke sammeliknbart spør du meg :)
Nei, ikke hvis man ser på det rent musikkfaglige. Beatles var jo særdeles innovative med hvordan de brukte akkorder, tonearter, arrangement, tostemt sang og koring, komplekse melodier som likevel fenger alle etc etc. Stones skrangler avgårde på de 3-4 samme akkordene. Så de kan overhodet ikke sammenlignes ;)
Og dette er ikke satt på spissen i det hele tatt :p
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er da ikke spørsmål om å sammenligne her. Stones eller Beatles - biff eller pinnekjøtt? Ja takk begge deler!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bare synd de måtte stjæle gitaristen til Joh Mayall for å få seg en skikkelig gitarist.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Man stjeler der man må stjele. Så enkelt er det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som dama til Bryan Ferry. Jepp, noen er født mer kleptomane enn andre.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
forskjellen mellom Beatles og Stones?
Både onani og "ekte" sex har sine kvaliteter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Helter Skelter rocker. Men den swinger ikke, i motsetning til:

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De to gruppene kommer fra to ulike musikalske univers. Skjønt Stones fremstår som tøffere (som ekte middelklasse trengte de nok å kle på seg mer av et image enn Beatles) er det lite tvil i mitt hode om hvem som fremsto som meste originale og nyskapende....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Stones var ikke originale nei, de stjal mye her og der, men har jo også hjulpet til med å dra autentiske bluesartister frem i lyset. Beatles dro på sin side veksler på europeisk kunstmusikk. Likevel hører jeg langt heller på Stones og deres forgjengere og etterfølgere i rocken enn jeg hører på Beatles. Har faktisk ikke giddet å kjøpe noen av Beatlesboksene ennå. Man kan jo også spørre seg hvilken verdi arven etter Beatles har. Masse dårlige britpopband i en blindgate. Det blir nesten som arven etter Mozart, stor komponist, men ingen tok opp tråden.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Ladies and Gentlemen - The Rolling Stones-filmen fra 72 (kom på dvd i oktober) starter på SVT om to minutter.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Ladies and Gentlemen - The Rolling Stones-filmen fra 72 (kom på dvd i oktober) starter på SVT om to minutter.
Ser folk på eller? Dette er gull(!!) og langt bedre enn venstrehåndsarbeidet av en dokumenter som ble laget for å markedsføre reutgivelsen av Exile tidligere i år.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jada, så nesten hele greia ;)
Bra dette, har aldri sett dette før.
f... ikke rart Mick er (og var) slank gitt, står ikke mye stille den karen nei, det gjør derimot Bill.

Mvh.KW
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Høhh....så er geriatrikerne på SVT1 igjen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Høhh....så er geriatrikerne på SVT1 igjen
Tja, de hadde med seg en fortsatt ung, talentfull og alltid sjarmerende Christina A på scenen. Det bør holde som ungt alibi. 8)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Jada, så nesten hele greia ;)
Bra dette, har aldri sett dette før.
f... ikke rart Mick er (og var) slank gitt, står ikke mye stille den karen nei, det gjør derimot Bill.

Mvh.KW
Det som slo meg mest var at de alle var fantastisk gode musikere. Det kan ingen ta ifra dem.

mvh
 
Topp Bunn