OBOS WE555 - er det noen som er gode i Hornresp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Yes. Akkurat sånn har jeg tenkt også. Men mid-fi er feil ord. Bare ta med en sånn løsning på en messe og se på responsen ;)

    MEN, jeg lurte på om den lille Tang Band 2 tommern, eller 3 tommern, som har faseplugg og en mye renere gjengivelse fra 3K enn all verdens 8 tommere med wizzercone totalt sett vil låte bedre?

    Erfaringen min med den lille Mark Audio 3 tommern uten spider ga meg et hakeslepp. Likedan med Tang Band 3 tommern.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Nå synes jeg du er litt eplekjekk i din uttalelse om 8". Det er MYE energi i området 150 - 1k som en 8" håndterer på en helt annen måte enn slike småtasser... Og du må ikke henge deg for mye opp i s.k. whizzer cones' ev. ulemper, det finnes bredbåndselementer hvor dette ikke er utpreget problem.
    Men spiller du vals for debby på 80 dB i rødvinståka så er jo saken annerledes :unsure: - da er det sikkert ok med en slik liten tass.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Og unnskyld at jeg sier det Wilson. Men de digre røde til 1,8 mill? synes det låt bedre hos Leif med Fostex FE203en-s på benkeplate kapp på 60x100 cm åpen baffel og BD15 basstårna.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Vi dobbeltpostet. Se av innlegget mitt at jeg langt på vei er enig. Jeg tenkte på renhet og utklingning i smådriverne. Som du vet kjenner jeg svært godt til gode 8 tommeres kapasitet. Helt sykt.

    Og ja, har kliss nye Seas FA22 på vei inn (igjen) som er mye snillere i wizzercone området enn Lowther og Fostex.

    Skulle gjerne hørt AER og Voxative.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke ferdig med 8» fulltoner. Men tradisjonelle domer og ringradiatorer blir for kjedelig og for lite presist.


    Her, litt om Seas FA22




    Subjective Listening Impressions

    My initial impressions on the driver is that the highs sounded like a good dome tweeter. Further listening I concluded that it rivals some planar and ribbon tweeters. It does not have any of the harshness commonly associated with whizzer cones. The highs are where this driver shines. This is a pleasant surprise. The midrange has a liveliness that I was uncertain if I found this to be good trait or not. I wouldn't call it dynamic range, but more like 'good presence' in the vocal region. It's not shouty like some Fostex drivers. It has a somewhat pleasantly smooth character in the vocal range. The bass is the second greatest strength which is light and tuneful, and very closely tied to the rest of the frequency spectrum. I was achieving acceptable bass in my 50 liter onken cabinets.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Nå sklei tråden fra 2 tom over til 8 tom :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Det interessante er også hva som er mulig med et enkelt DIY toveis system for nybegynneren.

    Det er så mye enklere med toveis da de nye minidsp låter knallbra, er superenkle i bruk og er billige. Man trenger kun to forsterkere. Og det å ratte inn dsp i 2-300 Hz området er ikke så vanskelig.

    Da er nok en 8 tommers fulltone løsning og en 15 tommer PA bass dipol/slob evt refleks noe av det morsomste man kan få til.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Ja - done right er det en uslåelig kombinasjon for å skape en luftig og fin naturtro lyd, gitt at en ikke sitter i hififella.... :oops::oops:
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vi dobbeltpostet. Se av innlegget mitt at jeg langt på vei er enig. Jeg tenkte på renhet og utklingning i smådriverne. Som du vet kjenner jeg svært godt til gode 8 tommeres kapasitet. Helt sykt.

    Og ja, har kliss nye Seas FA22 på vei inn (igjen) som er mye snillere i wizzercone området enn Lowther og Fostex.

    Skulle gjerne hørt AER og Voxative.
    AER er krem for ørene sammenlignet med FE203en
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har endret til korrekt Sd som skal være 13cm2 med TangBand driveren.
    Det ble ikke noen forskjell på simulering.
    Har endret til 1w inn med 4ohm.

    1642532462394.png



    Fallet oppover i frekvens er en X-factor. Må vel bare prøves.
    Fortsatt Tractrix 100 horn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Hva med en lik Tang Band 2 tommer montert i en kule dinglende midt i hornet fra 1000 Hz og opp?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Hvis vi er fornøyd med 200 Hz, hva havner vi på da?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel et slikt horn som bør til om skal takle 200hz.

    Her ser du impedansene fra simulering.
    Sort er Akustisk resistans, rød er reaktans. Om jeg formulerer meg riktig..... :)

    1642536451564.png


    Den sorte kan en vel sånn sett si er loading.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Som jeg var inne på tidligere kan man få problemer med toppen på grunn av bølgefronten ut av driveren, og det er ikke noe som synes på simuleringen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Som jeg var inne på tidligere kan man få problemer med toppen på grunn av bølgefronten ut av driveren, og det er ikke noe som synes på simuleringen.
    Yes. Og det var derfor jeg tenkte at driver nr 2 kunne henge og dingle som en coax :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Lengde: 150cm
    Diameter: 110cm

    Du ser det i dataene her:
    Vis vedlegget 782180

    S1= åpning i starten av hornet (areal i cm2)
    S2 = Munningsareal (cm2)
    Tra viser at det er tractrix og med lengden.
    F12 = cutoff

    Det er simulert med 1liter volum på bakkammer. (Vrc)

    Er det mulig å?

    - lage firkantet horn med rektangulær munning med forholdet 1:1,6
    - og alternativt bøye hornet bakover-oppover
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som jeg var inne på tidligere kan man få problemer med toppen på grunn av bølgefronten ut av driveren, og det er ikke noe som synes på simuleringen.
    Det er nok helt korrekt :)
    Det er loading en simulerer.

    Litt sånn for morro, økt motorstyrke på drivere. Qes tatt ned til 0,1.

    1642537336220.png


    Sort kurve er med økt motorstyrke.
    Lavere følsomhet sier meg at det foregår noe som ikke er helt bra med den driveren.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det mulig å?

    - lage firkantet horn med rektangulær munning med forholdet 1:1,6
    - og alternativt bøye hornet bakover-oppover
    Ja, det er ekspansjonen som må holde Tractrix kalkulasjon.
    Men vær klar over at en slik bøy skaper sine artifakter det også.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Hva blir størrelsen hvis vi øker til 300 Hz da?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva blir størrelsen hvis vi øker til 300 Hz da?
    Et 150hz cutoff tractrix er da 73cm i diameter og 86cm langt med 2" entry.
    Alle simuleringene jeg har gjort er da med flare dratt ut til 90 grader.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg snart en morsom idee :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er du i nærheten av at du kan teste den fulltonen på et par JBL 2360 egentlig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Men hva med denne?

    Den rektangulære hornåpningen er 75x55 cm og tilsvarer ø 73

    Ytterligere en Tang Band 2 tommer fra 1000-2000 Hz ish

    15» papp bass i bånn i åpen baffel med sidevanger

    1F4F29AB-6750-4F84-85C3-722D6D37F4E5.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Det første jeg må gjøre er å sende deg et par av disse på lån sånn at du kan høre og måle hva som faktisk skjer når man putter en sånn liten slapp raring på 2360?
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    136
    Antall liker
    541
    Torget vurderinger
    10
    Egentlig er slik eksprementering med små kjappe drivere i store horn svert intr. , men det er satans tidkrevende.


    Har prøvd et liknende mokkupp horn laget i ranitt plater, (en stiv papp som brukes under takstein) , brukte en tidligere modell av denne ( http://p-audio.co.uk/products/P-Audio_SN6-200F_200W_6_inch_Driver.php ) men med NEO (tror den er utgått fra P Audio nå) . Ble fasinert av snert i nedre mellomtone helt ned mot midbass, men det er mye problemer som oppstår i et slikt horn og hjelp fra NASA må som regel inn. Som alltid med horn, liker man engasjement i musikken som horn ofte gir må en som oftest leve litt med farging/småfeil i lyden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Ja, minimumsvarianten.... :LOL:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    Det var litt voldsomt med jobb ja. Men det er morsomt å drodle rundt løsninger.

    Hva med denne? Er mer som en waveguide:



    Det som er besnærende er å ha 250-300 Hz og hele veien opp med kjappheten og renheten til en bitteliten driver. Tang Band drivern har brukbar x Max, faseplugg og moving mass på under 1 gram.

    Ja det er masse kompromisser. Men allikevel, hva er mulig?
     

    Kevlar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    136
    Antall liker
    541
    Torget vurderinger
    10
    Laget disse for ca. 2 år siden av ren nysgjerrighet, kan også være en idee ! de har ikke fult den smekken som symetrisk lukket horn men samtidig spiller en slik løsning en besnerende lettflytende mellomtone, de går såpass ned og spiller så hurtig at de kan kjøres direkte mot en god bass løsning. Det er HEMP 5" fulltone med knøttsmå bakkammer sammen med en HYGEIA i senter. WG er tractrix kurvet paneler laget av tecoflex valnøttog de kan justeres ut/inn for mer elle mindre kompresjon, der de står nå ga best resultat rent sonic etter min smak. Spesielt på jazz musikk, piano, trompet sax ga de en tilstedeværelse/nærhet i musikken som en fort kunne like.

    På denne siden kan du finne mange gode drivere som også er svert rimelige, har snakket med han Tyskeren og han er veldig hyggelig og behjelpelig med å skaffe drivere.

     

    Vedlegg

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har forsåvidt ikke hørt så mye annet, men er sålangt fornøyd med mine fra forrige årtusen Lowther PM6 i JMLC 200 horn.
    De spiller pr. dato fra 350 til 10 KHz, hvor T90A overtar. Men jeg funderer på å legge inn T90'ene på 8 KHz som en test.
    Med litt lett tinnitus i diskantområdet + at det er stille over ca. 12 K, så plages jeg ikke så mye med whisereffekten.
    Nå har jeg byttet til uorginale oppheng på Lowtherne, så jeg skal få tatt en nærfeltmåling på de for å se om de har endret karakteristikk.

    Hvis en går opp til 5-6", så øker vel utvalget av drivere / elementer en god del (?)
    Har som sagt et par FD600 1" drivere liggende, så jeg er også nysgjerrig på hva de kan gjøre i noe annet enn de koniske horna jeg fikk med.
    Tenkt delt på 800 Hz, en må kanskje sette seg ned noen timer med Hornresp + kalkulatoren til han svensken (vovlo et-eller-annet)...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg skjønner jo hva som er målet med dette. En fattigmanns punktkilde med rimelig bra dynamikk, om jeg har forstått rett. Vi har jo en rekke mulige løsninger, sånn som en MTM hornløsning, et koaksialmontert diskanthorn osv. Man kunne for eksempel se for seg en Seas DXT hengt opp i et horn. Men slike løsninger sliterlitt med diskantrefleksjoner fra mellomtonehornet. Så kunne man se for seg å la 2 eller 3 drivere mate det samme hornet, men igjen, da har vi problemet som Brown beskriver ifm coaxial kompresjonsdrivere. Slik jeg ser deter det synergihorn som løser dette aller best. Kanskje svaret simpelthen er en liten kompresjonsdriver i et stort horn, og 4 stk mellomtonedrivere montert rundt etter prinsippet for Synergihorn? Hvis ikke skulle det etter min ringe forståelse være størst sannsynlighet for å lykkes med mange bittesmå drivere som spiller samme frekvensområde og har faseplugg for å styre bølgefronten.

    For eksempel en hel rad med disse? Det er TB 1071 (http://tb-speaker.com/products/w1-1070sh). Tipper den lar seg EQ-e greit, og EQ må man uansett påregne.

    1642598707876.png

    I tillegg til synergihorn og multi driver entry kan man også se for seg en løsning med mane små horn stacket. I praksis vil hver av dem ha ganske begrenset arbeidsområde, men når de stackes tett vil den samlede flaten spille en høyst betydelig rolle i båndbredden til systemet. Kanskje et enkelt lite horn som kan freses ut av et par små MDF-emner og limes sammen er helt perfekt til oppgaven?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har forsåvidt ikke hørt så mye annet, men er sålangt fornøyd med mine fra forrige årtusen Lowther PM6 i JMLC 200 horn.
    De spiller pr. dato fra 350 til 10 KHz, hvor T90A overtar. Men jeg funderer på å legge inn T90'ene på 8 KHz som en test.
    Med litt lett tinnitus i diskantområdet + at det er stille over ca. 12 K, så plages jeg ikke så mye med whisereffekten.
    Nå har jeg byttet til uorginale oppheng på Lowtherne, så jeg skal få tatt en nærfeltmåling på de for å se om de har endret karakteristikk.

    Hvis en går opp til 5-6", så øker vel utvalget av drivere / elementer en god del (?)
    Har som sagt et par FD600 1" drivere liggende, så jeg er også nysgjerrig på hva de kan gjøre i noe annet enn de koniske horna jeg fikk med.
    Tenkt delt på 800 Hz, en må kanskje sette seg ned noen timer med Hornresp + kalkulatoren til han svensken (vovlo et-eller-annet)...
    http://wp.volvotreter.de/

    Han ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    @ Snickers

    En fattigmanns punktkilde med rimelig bra dynamikk, om jeg har forstått rett

    JA

    Ikke noe hovedanlegg men moroanlegg hvis en kompis har kjellerstue f eks

    Det som gjorde meg interessert var Totaldac høyttalern.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.557
    Torget vurderinger
    10
    I en liten åpen baffel så funker 3 tommer knallbra. Deler elektrisk ved 600 Hz. Dipolpeaken gir «gratis» nivå ned til 400 Hz.

    Hvordan vil 2 stk 2 tommere på linje levere ift 1 stk 3 tommer. Jeg er interessert i utklingning og kjappe transienter.


    C76CA5F2-3877-4761-B81B-4A0F2329817C.jpeg
    0364B2E3-C0A0-44FD-AE7A-19A43AB4EA09.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Grunnen til at jeg nevner 1-tommer (den jeg linket til er så liten ja) er at rett ut av driveren har den typisk flatere bølgefront enn 2 og 3", så man har lavere odds for å få den til å henge på hele veien opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn