OB prosjekt: 2 x Eminence 15" + Tang Band 8" fulltone og bånddiskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    grunnen til at du ikke får noen stor utfasing i motfase er nok at elementene ikke møtes som de skal ved delefrekvensen.
    For stor "åpning" i mellom altså? Det er ifølge Nelson Pass og M J King den rette måten. Låter det bra nå så er det bra, særlig vis romkorreksjonen funker uten at det blir sjøsyk lyd :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    tenker heller at de overlapper, og ikke er -6db hvor elementene møtes.
    fulltone og diskant virker ikke som om de har skikkelig crossover i det hele tatt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Diskanten har kun en kondis på 1,5 uF
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    For stor "åpning" i mellom altså? Det er ifølge Nelson Pass og M J King den rette måten. Låter det bra nå så er det bra, særlig vis romkorreksjonen funker uten at det blir sjøsyk lyd :)
    Hvilken åpning snakker du om? Virker som korreksjonen retter opp litt av feilene, eller manglene i filteret? Ikke en blivende løsning, men fungerer overraskende bra.

    tenker heller at de overlapper, og ikke er -6db hvor elementene møtes.
    fulltone og diskant virker ikke som om de har skikkelig crossover i det hele tatt?
    Tenkte jeg ikke på selv, men det virker logisk. Så elementene bør ha -6dB der de møtes?
    Diskant har kun en 1,5uf kondis.

    Bass og mellomtone spiller tydeligvis for høyt i forhold til diskanten. Eneste løsning er vel å dempe bass og mellomtone? Er det en god løsning? Forslag til delefrekvenser, og bratthet på filter?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Takk for link. Skal lese det med det samme.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser vel ut som det blir vanskelig å bruke disse diskantene uten å gå for aktiv deling. Litt rart de spiller så lavt siden de er oppgitt til 95dB.
    Er det noen som har forslag til diskant som kan brukes her? De må jo passe i baffelen også. 110cm dia.

    Selv har jeg en forkjerlighet for AMT, men jeg kan ikke finne noen som oppfyller kriteriene.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har allerede gjort det. Zobel er etter den kalkulatoren du linket til, og målingene med filter inkluderer zobel. Burde det ikke blitt større forskjell med og uten zobel?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jo, absolutt. Når det er sagt har TB 1808 sjeldent god diskantgjengivelse til fulltone å være.
    TB bånddiskantene er forøvrig meget gode, synd de ikke har nok nivå slik de er satt opp nå.
    Men hva med å prøve deling ved 3000 Hz?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gjerne det. Men hva tenker du om nivået til diskanten? Må bestille litt komponenter, og det er sikkert lurt å ta med litt ekstra for å eksperimentere med? Hvor mener du jeg bør dele mellom bass og mellomtone?

    Burde jeg forsket litt mer på det zobel filteret? Ser ut som det ikke er riktig.

    Fulltonen har nok god diskant til fulltone å være, men føler at det er litt å gå på her.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Artig å se hvordan prosjektet drives fremover med et spann svart maling he he. Men de ble jo kule da :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Litt artig beskrivelse i annonsen:

    Åpne bafler bygd av privatperson på Østlandet. Veldig dynamiske og spesielt klare i toppen. Lettdrevne, men kresne på forsterker.

    Med bafler som er riktig satt opp kommer man spesielt nært konsertfølelsen mange trakter etter. Dette er ikke høyttalere som er lagd for å spille ekstremt høyt, men heller korrekt og med stort lydbilde.


    De er ikke kresne på forsterker og kan dessuten spilles svært høyt med. Cluet er at delefilteret ikke er ferdig.
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    At de er kresne på forsterker er noe jeg har fått for meg etter å ha testet den på tre forsterkere, hvorav jeg kun synes en av dem spilte spesielt bra(da spilte de dog helt enormt), og det på TDAI 2170.

    Hvis du har noen tips ang. delefilteret er jeg lutter øre. Har lite kunnskap på det området, så her må jeg lære.

    Ang. finnannonsen er det kun for å se an interessen. Jeg blir sannsynlig å beholde dem da jeg liker de svært godt. Hørte forresten at du hadde anbefalt noen dyrere basselementer som kunne ta disse høyttalerne opp et vesentlig hakk. Har du link til dem?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    De har i hvert fall blitt en del dyrere etter de ble sorte. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Mega tøffe, hva er gjordt av utbedringer bortsett fra et spann med svartmaling! Ser at prisen mildt sagt har skutt i været ???
    Selges de med forsterker eller noe!
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Mega tøffe, hva er gjordt av utbedringer bortsett fra et spann med svartmaling! Ser at prisen mildt sagt har skutt i været ???
    Selges de med forsterker eller noe!
    Det er nok kun undertegnede som tester markedet. Høyttalerne blir etter all sannsynlighet beholdt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    At de er kresne på forsterker er noe jeg har fått for meg etter å ha testet den på tre forsterkere, hvorav jeg kun synes en av dem spilte spesielt bra(da spilte de dog helt enormt), og det på TDAI 2170.

    Hvis du har noen tips ang. delefilteret er jeg lutter øre. Har lite kunnskap på det området, så her må jeg lære.

    Ang. finnannonsen er det kun for å se an interessen. Jeg blir sannsynlig å beholde dem da jeg liker de svært godt. Hørte forresten at du hadde anbefalt noen dyrere basselementer som kunne ta disse høyttalerne opp et vesentlig hakk. Har du link til dem?

    Delefilteret er ikke perfekt slik det er nå. En passiv deling bør simuleres og måles. Løsningen med å legge diskanten "oppå" fulltonen ala oppskriften til Fostex er grei men ikke optimal, nivået blir for høyt oppover. Det et det spiller "enormt" bra med TDAI 2170 er fordi at den retter opp den ujevne frekvensresponsen som følge av at filteret er uferdig. Du hører da potensialet i en slik konstruksjon selv om det blir litt kluss med fase.



    Prøv følgende:

    Koble fra alt av ledninger og passivt delefilter. Ikke bruk diskanten nå, koble kun på basser (parallellkoblet) og fulltonen.

    Sett opp en TDAI2170 og en NAD C275BEE i aktivt delt biamp 24 dB Linkwitz Riley ved 300 Hz (prøv etterhvert 250, 350 og 400 Hz også). Mål ca midt på magnetene på hhv fulltone og øverste bass for å se hvor mange cm lenger bak bassen er fra en lytteposisjon på ca 3 meter. Tipper det dreier seg om 5 cm. Still deretter inn delay på fulltonen med f eks 5 cm (hvis det er det du havner på).

    Plasser høyttalerne med toe in direkte mot lytteposisjon. Plasser høyttalerne 1 meter fra sidevegg og gjerne 1,5 meter fra frontvegg. Pass på at lytteposisjonen er grovt sett er plassert i nærheten sv 1/3 eller 2/3 av rommets lengde.

    Ikke kjør romkorreksjon enda. Lytt litt og juster nivået mellom bass og fulltone etter et utvalg låter du liker og kjenner. NB, spill kun på fulltoner og basser.

    Nå kan du kjøre romkorreksjon, det kan være du må gjenta med større eller mindre gain på bassene før du er i mål.

    Velbekomme. Så rapporterer du tilbake om B&W 800D virkelig er verdt penga he he.

    Etterhvert så kan du maile Flemming Smith i Danmark (Lyngdorf) og spørre om han kan lage subsonic voicing curves på 20,25,30,35 Hz. Et subsonic filter har en bratt high pass slik at de dypeste basstonene kuttes. Da ofrer man hjemmekinosubbassen men får til gjengjeld et langt større headroom i bassen før det vrenger. Jeg vill startet med et 25 Hz subsonic filter som voicing curve.

    DA begynner du å ane konturene av potensialet i et rimelig OB oppsett. Tang Band fulltonen er ingen sinke i sammenligning med de dyreste B&W, på mange måter gir det ultralette membranet og dipol prinsippet en langt mer levende lyd.

    OG husk, du har enda ikke koblet til diskanten........


    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Dyrere basser løfter forøvrig ikke høyttalerne før delingen er ivaretatt skikkelig ;)
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Hva mener du med aktiv deling? Et aktivt delefilter før forsterkerne?

    Vil helst ha et fungerende passivt filter. Det tar sikkert mer tid, men det må jo læres dette også.

    Har koblet fra filteret på den ene høyttaleren nå. Du mener det er vel så greit å kjøre høyttalerne uten båndet da det er for høyt plassert?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Aktiv deling i TDAI2170
    Du kan lese om det i manualen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Båndet er ikke for høyt plassert, det er fint å få diskanten litt opp i luften. Å se ned på høyttalere gir redusert perspektiv IMO.
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Da er aktiv deling på plass med 2170 og 651W. Båndet spiller ikke, men TB fulltonen er såpass bra at det ikke savnes.

    Bassen kom fram noe voldsomt. Har delt ved 100hz nå med 2.ordens LR i 2170en. Noen innslag her? Kan velge mellom Linkwitz og Butterworth.
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Prøvde å dele høyere på 300hz nå, men synes virkelig det låter bedre på 150hz 24db/oct.
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Delt ved 250 nå og -5db på lavpass. Låter veldig bra. Skal prøve mer med høyere lyttevolum senere i dag.
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Noen som har prøvd miniDSP? Kobles den til pc for justering av delefrekvens på utgangene?
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    For å få en lavpass(Eminence) og to høypass(fulltone og bånd) gjennom minidsp. Må jeg opp på 4x10n da, eller er det en annen løsning som er gunstigere?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    4x10 er den du må ha, for det første låter den bra, det gjør ikke de billige, for det andre kan du kjøre inntil 4 veis med den

    lavpass på bass
    båndpass, dvs både høy og lavpass på mid
    høypass på diskant
     

    itsjantore

    Medlem
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Tilbake på passiv deling for øyeblikket. 2.ordens BW på ca 300hz på bassene og fullt signal til fulltone. Båndene er koblet ut.

    Noen veldige ulemper ved å ikke dele fulltonen bortsett fra at de vil bunne tidligere?

    Det låter rimelig bra ved første lytting her.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Hva skjedde med disse? Lever de fortsatt og hvordan gikk utviklingen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn