OB med 15 tommer in jur feis - en "sluket-light" tråd

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Først oppdaget jeg fulltonenes sømløshet.
Deretter prøvde jeg Tang Band 8 tommerne mine i åpen baffel og erfarte en befriende åpenhet.
Etter å ha hørt basstårnene til LMC så begynte jeg å tvile på alt av basser som ikke er like store som bilfelger.
Når sluket endelig leide inn fotograf i tråden sin og kuttet ut alt tullpratet så fikk jeg jeg se verdens kuleste "subwoofere" (et tabuord?)
Da var det bare å kaste seg over fresen. Som sagt så gjort. Frest og montert i ettermiddag:
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Det dukker alltid opp problemer underveis. Hadde tenkt å bruke disse Hypex modulene. Den ene var defekt, dura som et godstog. Den andre durte ikke men den sugde kraft ut av forsterkern?? Fra First Watten dro jeg høyttalerkabler til high level inn på Hypexen. Når jeg slo av og på Hypexen datt kraften ut av fulltonen.

Jeg dropper disse!
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Hva gjør jeg da? Var utrolig motivert til å lytte på disse. Hadde gledet meg i hele dag. ÆSJ

Tenke. Tenke.

Jeg kjøpte en haug med komponenter av en kar på sentralen som hadde lagt bygging på hylla. De ligger pent sortert i en plastkasse under dobbeltsenga.

Løsningen ble:
1) koblet meg inn på PRE OUT på AN-M2
2) til en QUED pasiv preamp
3) til MAE SET HP
4) en 8,2 milli-henrik spole på + ledern til Eminence Alpha 15 tommers bassen

Det funket, opp å hente øl og ostepop ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Har ikke koblet inn Tang-Band bånddiskantene enda. De skal deles med 4,7 uF. Fulltonen får en 0.68 mH.

Nå lytter jeg til dem slik det er. Fantastisk. Stakkars Klipsch subbene mine etter dette. Ludo! Du må hente dem snart ;) Ikke at KLipschene er dårlige, til å være WAF er de veldig bra, kanskje noe av det aller beste.
Men dette, 15 tommer i åpen baffel, "hælle måne" som dem sier litt sør for der jeg bor 8)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Har ikke koblet inn Tang-Band bånddiskantene enda. De skal deles med 4,7 uF. Fulltonen får en 0.68 mH.

Nå lytter jeg til dem slik det er. Fantastisk. Stakkars Klipsch subbene mine etter dette. Ludo! Du må hente dem snart ;) Ikke at KLipschene er dårlige, til å være WAF er de veldig bra, kanskje noe av det aller beste.
Men dette, 15 tommer i åpen baffel, "hælle måne" som dem sier litt sør for der jeg bor 8)
Hehehehe, godt du kosær'æ :D

Jeg kommer sikkert til å havne på åpen baffel-kjøret selv om ikke så lenge - 10"erne kan jo snakke fint sammen med RB-61 i stua også de :)

Tar turen litt sent til uka om det passer!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Bæl kult :)
Har hatt hawthorne silver iris i åpen baffel, frigjøringen fra boks har faktisk noe for seg...
kos deg med øl og ostepop..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Vi ringes Ludo. Er bortreist med jobben da.

Takk for det Milenko. Ostepopen er fortært. Pizzarester og rødvin ned på lytterommet. Fruen sitter i stuen og maler. En tv fri kveld. Det er best. Her går det i pike (holder med en), vin og sang + litt kunst.

Nå er bånddiskantene koblet til. Det aller øverste registeret er på plass. Bånddiskanter er snadder. Jeg skal ikke postulere min mening om domediskanter her, så jeg dropper det :D

En treveis med veldig høy og lav deling, det er tingen. Delingen er laaaaangt unna ørets mest følsomme område fra 1000-5000 hz. At dette skal være så utrolig vanskelig å forstå for alle andre i hifibransjen ???
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Hmmm. Jeg skjønte plutselig at jeg trenger en klasse a transistor forsterker på 50-60 watt som er stabil et stykke nedover. Kan ikke bruke Hypex her. Noen som har forslag?
 
J

J.J

Gjest
Tøft hel .... du satser friskt - det må jeg si :D Følger med ihvertfall ;D

/JR
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
jan#jan skrev:
Tøft hel .... du satser friskt - det må jeg si :D Følger med ihvertfall ;D

/JR
Du skjønner at jeg lovte fruen "at jeg aldri mer skulle kjøpe høyttalere i en butikk".

Heretter er det DIY som gjelder. Må bare få fjernet de ekle Klipsch subwooferne. Har delvis lurt dem på en som ikke vet bedre ;D Så har jeg lyst på en vegghylle til platespillern. For å frigjøre plass. Problemet er at Well Tempereden er tuuung. Men det er ikke værre enn at Shaunv har holdt av en Void til meg. Og sånn går nå dagan.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Ser kult ut hel. Du er en drivkraft i diy miljøet her inne. Stadig i farta med ett prosjekt.
Hatten av for satsning og initativ :) :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Nikko03 skrev:
Ser kult ut hel. Du er en drivkraft i diy miljøet her inne. Stadig i farta med ett prosjekt.
Hatten av for satsning og initativ :) :)
Greit med en furtebod. Får litt annet å tenke på ;D
 
A

audiosan

Gjest
hel skrev:
Hmmm. Jeg skjønte plutselig at jeg trenger en klasse a transistor forsterker på 50-60 watt som er stabil et stykke nedover. Kan ikke bruke Hypex her. Noen som har forslag?
hva med en aleph5 eller aleph60 DIY amp? ettersom du allerede har pass produkt i racket:D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
audiosan skrev:
hel skrev:
Hmmm. Jeg skjønte plutselig at jeg trenger en klasse a transistor forsterker på 50-60 watt som er stabil et stykke nedover. Kan ikke bruke Hypex her. Noen som har forslag?
hva med en aleph5 eller aleph60 DIY amp? ettersom du allerede har pass produkt i racket:D
Absolutt interresant det. Men da må jeg lodde?? Har ikke tid til det, har nok med fintuning av delefiltre etc.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
50-60wpc klasseA blir ganske heftig. 3dB mindre gir 25-30wpc og blir mye enklere (og billigere) å finne.
 
A

audiosan

Gjest
Absolutt interresant det. Men da må jeg lodde?? Har ikke tid til det, har nok med fintuning av delefiltre etc.
[/quote] ja du må lodde. men det er jo halve morroa ;D og det krever massiv kjøling :)
en aleph5 krever 0.16c/w pr kanal.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Det dukker alltid opp problemer underveis. Hadde tenkt å bruke disse Hypex modulene. Den ene var defekt, dura som et godstog. Den andre durte ikke men den sugde kraft ut av forsterkern?? Fra First Watten dro jeg høyttalerkabler til high level inn på Hypexen. Når jeg slo av og på Hypexen datt kraften ut av fulltonen.

Jeg dropper disse!
Hmmmm. Hadde akkurat bestemt meg for 2x Hypex DS 4.0 til mine basser.. Er det slik at disse trinnene er ustabile saker?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Den balanserte diy versjonen av F5 som er på trappene på diyaudio vil gi deg 50W eller deromkring. Den vil nok koste litt, men blir veldig lekker og grei å bygge tror jeg, med kabinett, trafoer og print-løsninger jobbet frem av folk på forumet. Kanskje er det også mulig å trekke opp i mot behovet ditt ut av en vanlig F5 hvor biasen og gain økes til nær hinsides. Da må man bare kjøpe en meter høye kjøleribber ;D.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
MML skrev:
hel skrev:
Det dukker alltid opp problemer underveis. Hadde tenkt å bruke disse Hypex modulene. Den ene var defekt, dura som et godstog. Den andre durte ikke men den sugde kraft ut av forsterkern?? Fra First Watten dro jeg høyttalerkabler til high level inn på Hypexen. Når jeg slo av og på Hypexen datt kraften ut av fulltonen.

Jeg dropper disse!
Hmmmm. Hadde akkurat bestemt meg for 2x Hypex DS 4.0 til mine basser.. Er det slik at disse trinnene er ustabile saker?
NEIDA!
Vet ikke helt hva hel har surret med her ;D
Nå har jeg riktignok aldri testet High Level inngangen på mine Hypex DS4.0 men har aldri hatt noen negative opplevelser med de her i huset.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Det er første gangen jeg har kjøp noe på brukten som er defekt. Ga 2900 for begge brukt. Skal spørre lowq pent om vi kan kikke på dem i sjappa.

Det jeg tror er tingen med åpen baffel er en forsterker med EQ og volumkontroll. Utfordringen er at AN-M2 etter sigende ikke liker 2 amper ut fra pre out. Klipschene ble kjørt på high level og det fungerte perfekt.

Selv om MAE SET gjør jobben som bassforsterker så tror jeg at en transistor med brukbar dempefaktor vil gi mer slam i Eminencene som har svært høy Q. Jeg har 3 par med Eminence 15 tommere og har planer om OB med 2stk i. Da blir impedansen 4ohm kjørt parallelt. Har også Fostex 6" og 8 " i Zigma utgaver som egner seg bedre som fulltonemellomone da de ikke har wizzercone. Følg med videre 8)
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Det er rett som det er Zapsolute til salgs på bruktbørsen. Er faktisk en av de beste transistorampene jeg har hørt. 50 W klasse a og stålkontroll på det meste. Og dynamikk
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nja... Hørte et sett Zapsolute monoblokker oppe hos en kar her i Narvik for noen år siden, på Watt/Puppy-kloner. Det var forferdelig slapt og udynamisk. Vi hadde tre andre forsterkere som vi prøvde - Electrocompaniet EC180, Cary SLA70B signature (rør) og DP 6.4.

DP 6.4 var ikke fornøyd med strømkuren, og fikk heller ikke tid nok til å bli gjennomvarm, så den hadde best kontroll i bunn, men noe har og uoppløst. EC180 spilte bra, men det var Cary SLA70 som funka desidert best på de høyttalerne. Zapsoluten forbigår vi i stillhet - det låt ikke bra i det hele tatt.

Johan-Kr
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Har ikke disse Zapsolutene ekstremt lav inngangsimpedans? Bør vel brukes sammen med Frontline-preampen. Utover det synes jeg det virker litt overkill å bruke klasseA til å drive basselementene.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
jeg kjøpte meg en Rotel rb1510 for å drive mine Alpha 15a.

får ikke prøvd den før ut i neste uke en gang, men 60w icepower burde være mer en nok for disse elementene.
billig i innkjøp og drift iallefall :)

edit:

skulle forresten likt å sammenligne et par eminence beta 15a eller dayton IB385 med alphaene.
lavere q verdi skulle vel tilsi tørrere bass, så lenge man har Eq nok til å kompansere?
 

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
72
Antall liker
10
Nå kjenner jeg ikke din Pre, men du kan jo f.eks. drive en F4 balansert på hver høyttaler, så har du vel bort i mot 100W....
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
yggdrasill skrev:
Nå kjenner jeg ikke din Pre, men du kan jo f.eks. drive en F4 balansert på hver høyttaler, så har du vel bort i mot 100W....
I know, det er jo tilnærmet perfekt. Kjenner du noen som har en og som skal selge? ;)
 
M

Mr-T

Gjest
Veldig kult! Jeg planket opp noe ca i samme retning som dette for drøyt 2 år sida, og jeg endte opp som totalt forgapt over hvor bra åpen baffel låt, selv noe som var veldig lite forfinet og raffinert. Har du først innsett kvalitetene til åpen baffel kommer du aldri noensinne til å ta steget tilbake til kasser. :)

Noen tips: vil anbefale å prøve et mye smalere baffel til mellomtonen og diskanten. Det gir bedre off-axis respons.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
@T

Vanlige kasser er nok et tilbakelagt stadium her i gården.
Når det gjelder smalere baffel så er jeg redd for å miste nivå +/- 200 hz pga baffelstep. Jeg tror også at disse bassene ikke liker deling opp i 3-400 hz. Dessuten har jeg et ego-lytterom.

Planen videre er IKEA benkeplate, ca 50 cm bred, doble basser, valgets kval mellom TB8" og Fostex Z6" og til slutt en egnet forsterkerløsning. Har mer lyst til å gaine ned bassene enn å ha en L-pad på fulltone & diskant?? innspill??

Når det gjelder drift av høy-q basser så heller jeg til Nelson Pass sin teori. Høy Q & slapp motor trenger høy dempefaktor akkurat som lettdrevne fulltoner med megakraftig motor spiller best med meget lav dempefaktor (SET, First Watt curret source modellene som f eks F1 og F2). Ergo, slapp + stiv i begge kombinasjoner.

Må tenke litt mer på valg av forsterker til bassene. Den må være stram og takle lav impendanse.

BTW. Klipsch Subbene ble solgt for litt over en time siden. Nå er det hardbarka DIY som gjelder ;D
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.120
Jeg ville gått for ordentlig basselementer med lav Q.
Har brukt det på baffel i 10 år.
Fungerer utmerket.
 
M

Mr-T

Gjest
Enig i det med lav Q.

Jeg kikket kjapt på det med baffelbredde. Du kan gå ned betraktelig uten å miste noe i 200 Hz området. Vil anbefale å leke litt med EDGE, som er et program som simulerer element på baffel, også åpen baffel. Det gir et veldig godt bilde av hva du kan forvente i praksis også.

http://www.tolvan.com/edge/
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Håper det er greit med ett spm fra sidelinja hel :)
med lav q menes det da lav qms på elementet. Og er da Eminence Deltalite II 2515 med qms på 0,38 egnet i en OB konstruksjon.
Ble litt nyskjerrig på dette :)
 
M

Mr-T

Gjest
Det er Qms vi snakker om ja. Det er mange som vil ha elementer med Qms rundt 1 for å få mer bass i en dipol uten å bruke EQ. Men jeg synes det er en dårlig løsning...
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Takker for svar Mr-T spørs om jeg må bestille de Eminence elementene og prøve meg litt frem :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
@T

M.J.King anbefaler 15A på det varmeste og sier det er favoritt OB driveren.
Lagå at dyrere drivere med kraftigere motor starter og stopper kjappere. Men til hvilken pris? Man må også ha ha EQ i tillegg og det er ikke billig. 15A koster en tusing for paret. En forsterker til kr 500,- på finn.no og et par spoler til femtilappen + noen gratis restematerialer fra nærmeste byggevare og man har bass som får hele Horten-Hurven til å grine 8) Bang for the bucks definitivt sier jeg.

Spiller på dem nå. Herlig. Takler all musikk, også tynne 80 talla Cder. Kooooooooooser meg.

Og dette er bare en sølle prototype på tynn 22mm MDF rester etter H6 prosjektet som aldri blir ferdig. Føttene er IKEA hylleknekter. Ikke særlig stabilt spør du meg. Delingen er nærmest valgt i blinde. Og MAE SET1 driver bassene :eek: :eek:

Her er det et univers av forbedringspotensial, men på tross av det spiller det fantastisk.

Nevnte jeg at Tang Bandene trenger et lite sugefilter også?


Jeg bare ler av alle dem som ikke er fornøyd med lyden i anlegget sitt og venter på å få spilt inn hjernen, eller får prøvd den rette kabelen. Som om det skulle rette opp fundamentale feil. Blir som å fikse et rusthull på bilen med den dyreste polishen!
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
M

Mr-T

Gjest
Hehe... godt poeng det siste der HEL, men pass bare på så de rettroende audiofile ikke kommer over denne tråden og får kaffen i vrangstrupen.

Vil tro TB'en trenger sugekrets, mest pga baffelpeaken. Gjør en simulering med EDGE så ser du hva som foregår der.

Det er mange som sverger til Eminence har jeg sett, de koster jo ittno også.

Jeg kjører all deling og EQ som PC-software, så for min del koster ikke EQ noe i seg sjøl... men det koster mye peeng å bygge opp en bra PC-basert løsning. Men til gjengjeld får du en ufattelig fleksibilitet, og det er gjort med et tastetrykk å velge en annen delefrekvens eller skru en EQ på eller av. Vanedannende de luxe.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Skjønner det. Det ligger også i planene mine og skaffe/lære/sette opp et aktivt oppsett. Da vil jeg også kunne nyttiggjøre meg low-q basser (hører du Vidar).

Først skal jeg kose meg og lære av 15A i mange konfigurasjoner 8)


Nevnte jeg at Klipsch subbene ble solgt? Jeg gjorde vist det. Akkurat nå har jeg betalt 14 lakser til Reno Hifi via paypal. Jo dere gjetter riktig.....enda en F4. En på hver side av stereo benken. Det blir så mye mer symmetrisk da. Jo også får jeg mulighet til å velge mellom 4x25 eller 2x100 deilige, oppløste, dynamiske, støyfrie klasse-a watt ;D
 
Topp Bunn