OB måleteknikk

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
frekvensmåling av OB høyttalere er som kjent ikke verdens enkleste oppgave, og så vidt jeg har forstått etter å ha lest rundt på nettet finnes det ikke noen allmenn vedtatt riktig metode.
tenkte det kunne være greit med en tråd hvor man kunne diskutere diverse metoder og tolkning av resultater!

driver jo selv å styrer med aktiv deling for tiden, og føler at det skal lite til før man skrur seg bort basert på "feilaktige" målinger.

når det kommer til M/T XO, burde man måle delefrekvensen i samme høyde som diskanten, eller mellom de to?
burde bassen måles nærfelt, fra 1m, i lytteposisjon, eller en kombinasjon, og i hvilken høyde?
ved innendørs målinger av mellomtone og tweeter er det anbefalt å bruke gating for å fjerne rommet fra målingene, men skal man da ignorere dipper og topper i delefrekvensen som dukker opp uten gating?
hvordan få til en god overgang mellom bass og mellomtone når man ikke kan "stole" på målingene?

nå er jo dette ting som har blitt diskutert før, men det er litt vanskelig å finne frem til det siden det som regel er gjemt dypt inne i andre tråder.
håper derfor flest mulig vil krype ut fra treverket og dele sine erfaringer!

generelle tips til bruk av måleprogrammer kunne kanskje også vert kjekt å samle her 8)
(gating, target kurver, tolking av impulsrespons for å måle løpetid, osv)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
kan jo begynne selv med metoden jeg brukte for å måle løpetidsforskjellen mellom diskant og mellomtone i REW.

da har jeg målt for å finne løpetidsforskjellen mellom diskanten og mellomtone.

koblet diskant og tweeter til hver sin monoblokk og kjørte et sweep fra 1000-1500hz.
først mellomtonen så diskanten.

Vis vedlegget 213340

etter å ha tatt en titt på impulsresponsen gav jeg diskanten en delay på 0.16ms, altså 5,5cm.

Vis vedlegget 213341

hvis jeg ikke har misforstått totalt vil dette altså si at jeg må flytte diskanten 5,5cm bakover på baffelen for at elementene skal være "time-aligned".
5,5cm er tilfeldigvis akkurat over magneten på mellomtonen, altså er det fortsatt svingspolen som er stedet å justere ut i fra på dipoler, ikke membranet slik jeg hadde trodd.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal det være noe vanskeligere å måle OB?

Siden det er høyttalere til eget bruk er det vel mest hensiktsmessig å gjøre måling og korrigering i ss med bidraget fra rommet.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
Hvorfor skal det være noe vanskeligere å måle OB?

Siden det er høyttalere til eget bruk er det vel mest hensiktsmessig å gjøre måling og korrigering i ss med bidraget fra rommet.
nærfeltsmålinger pleier ikke å stemme særlig bra, siden man må lengre unna for å få med dipolkanseleringen.
dermed kan det være veldig vanskelig å få til en måling hvor bidrag fra rommet ikke spiller inn, spesielt i bassen.

mitt inntrykk var at folk flest mente at man burde sette delefrekvenser og korrigere elementene uavhengig av rommet først, for deretter å måle i lytteposisjon og bruke EQ for å rette opp romrelaterte skavanker etterpå?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.350
Sted
oslo
trengs nok en kalibrert mic til måling av ht.
sjekk ut minidsp umik eller sofsci soundsweeper.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Fikk denne i posten i dag. En Dayton EMM-6 med egen USB stick med unik kalibreringsfil og print av denne pakket i lynlåspose. Profft.

Funderer på om jeg skal fortsette med ARTA eller gå over til REW?

Selv måler grelv og jeg ca 1,3 meter i fra med miccen on axis pekende mellom diskanthorn og mellomtone. Mine målinger er riv ruskende gale. Kjøpte derfor ny kalibrert mic for å begynne på skratch.
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Hvorfor skal det være noe vanskeligere å måle OB?

Siden det er høyttalere til eget bruk er det vel mest hensiktsmessig å gjøre måling og korrigering i ss med bidraget fra rommet.
nærfeltsmålinger pleier ikke å stemme særlig bra, siden man må lengre unna for å få med dipolkanseleringen.
dermed kan det være veldig vanskelig å få til en måling hvor bidrag fra rommet ikke spiller inn, spesielt i bassen.

mitt inntrykk var at folk flest mente at man burde sette delefrekvenser og korrigere elementene uavhengig av rommet først, for deretter å måle i lytteposisjon og bruke EQ for å rette opp romrelaterte skavanker etterpå?[/QUOTE]


Slik har jeg forstått det også. Jeg har utgang fra lytterommet til en kjempeterrasse på bakkeplan. HELOB er kjempetunge men jeg burde vel få fraktet dem ut og tatt målingene der :)
 
Topp Bunn