OAS i München 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Kommentar så langt lørdag morgen; dette har jeg vært med på før!
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Dvs ikke noe nytt og spennende ?

    /jan
    Å joda :D


    Hva med å starte med 84 år gammel graut? Sånn for å tease horn, øl og ****-gutta her på forumet?

    OAS 309.jpg



    Spilte så forrykende at japaneren - som jeg innbiller meg sto ansvarlig for hele hornkostebinderiet - knapt nok kunne stå i ro, sine drøye 50 år til tross ;)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    OAS 307.jpg


    Front på hornsikleriet
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Men enhver begynnelse har en ... bakside (?!)

    Vår alles Tommeliten, pointless & så videre osv, Krell-fantast som han er jo er :D gikk ned i full spagat og kamasutra da han fikk foretrede for selveste Dan's (nye) monotrinn til minst ett kilotonn kroner per watt. Powerpoints kommentar da han fikk seg forelagt beviset på yndig underdanighet var ... og jeg ber om å bli trodd ... "ser ut til at det var litt blafring i bak-kanalene" ;)

    OAS 279.jpg
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Det var noen hver som gikk ned i knestående & tunge pusteøvelser ved synet av monoblokkene & Sonus Fabers egentlig helt greie kreasjoner:

    OAS 280.jpg
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe herlig :)
    Knestående og langflat, hva blir det neste :p

    Keep e'm comming jackx.

    /jan
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    munchen1-374.jpg

    Litt vitamin B må man ha.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    munchen2-065.jpg

    Noen av oss fikk med oss disse høyttalere på Lifelike studios i Oberföhring også.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Noen av oss fikk med oss disse høyttalere på Lifelike studios i Oberföhring også.
    Er ikke Magico Q7 svært tunge da? Men dere var jo "noen", så det gikk vel greit å få de med seg?! :D


    Og de spilte forrykende formodes det?

    Cheers!
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    2.182
    Litt vitamin B må man ha.
    Hvis det kun er vitamin B dere har hatt i dere der, så er jeg i tvil om det er tilrådelig at dere kommer den 19de.
    Vel. Jeg er fremdeles ikke misunnelig, IKKE I DET HELE TATT. Så da så.
    Spilte de på Krell blokkene? Stemmer det at det er 150w disse små søte skapninger? Burde de anskaffes?
    Mvh
    JMK
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    340 kilo på strømpelesten, så selv jeg og PowerPoint blir smågutter. Prisen er nesten 1,4 mill for paret, og ja - de var ikke så verst.

    Roy
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    For å gjøre en kort historie lang, og med video (egenprodusert med håndholdt mobiltelefon), så vil jeg allerede før rangering av topp & bunn på messen få utbasunere følgende setup til Tidenes Beste (ok, små ord på svært anlegg - men det holder vann!):

    MBL Radiahlstraler 101Xtreme.


    Litt spydig kunne man nesten ha sagt at anlegget de hadde i år spilte de på i fjor .. og året før der, osv osv ... det eneste de tilsynelatende gjør er å børste støv av komponentene de slepte opp fra i fjor. Men som det ofte er sagt: Don't change a winning combination. Munnhellet er fullstendig adekvat og i behold når det gjelder denne enorme musikkformidler-maskinen fra MBL. "Eneste" lille aberet med kombinasjonen er at det kreves "litt" mer enn alment godt utstyrt lommebok/kredit & ditto størrelse på rommet de skal stå i. Bortsett fra slike detaljer finnes det per i dag ingen (i mine ører) som gjør dem rangen stridig.

    For å kopiere noe jeg er fullstendig enig i siterer jeg følgende fra et ikke ukjent sted:

    MBL 101 X-treme er et virkelig statement-produkt. MBL ville lage verdens beste høyttaler, noe de etter vår mening også har klart, med god margin! Å høre på 101 X-treme er en opplevelse få dessverre er forunt. Å bruke ordinære hifi-begreper gir lite mening da det å oppleve musikk fra 101 X-treme kan, om forholdene ligger til rette, være bedre enn i virkeligheten. Lydbildet er uendelig stort med en definisjon, utstrekning og holografi uten sidestykke. Her er det absolutt ingen begrensning eller kompresjon, bare utømmelig med krefter, oppløsning og "virkelighetfølelse". Byggemessig kan de heller ikke sammenlignes med andre høyttalere på markedet. Her har MBLs ingeniører benyttet kun det beste av det beste av material- og byggekvalitet. Resultatet er en vekt på tett opptil to tonn per par, da utfrest massiv messing er det primære materialvalget.

    Tidligere år har discjockey'n fra MBL vært temmelig konservativ både mht type musikk (stort sett klassisk) og volum (ikke spesielt life-like). I år, på søndag, bare timer før messen stengte, ble det sus i serkene: etter forespørsel fra salen ble det satt inn en medbragt CD som inneholdt funk, house, poprock og jeg vet ikke hva - og med skikkelig volum. Fra de første tonene spredte seg la jeg merke til at det tildels messetrøtte, fullpakkede rommet rettet seg markert opp i stolene og med nyspissede ører: ENDELIG! Endelig var det liv i leiren! Og for noen smil på de gustne fjesene. Jeg grep meg selv i å flire fåret! Pokkerns at man ikke kan se seg anlediget et slikt oppsett. La WAF få være waf, kreditunderskudd være andres problem. Må ha, må ha.

    Så - så fikk jeg det ut. Time to move on, og se på annet, betalbare saker.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    For å gjøre en kort historie lang, og med video (egenprodusert med håndholdt mobiltelefon), så vil jeg allerede før rangering av topp & bunn på messen få utbasunere følgende setup til Tidenes Beste (ok, små ord på svært anlegg - men det holder vann!):

    MBL Radiahlstraler 101Xtreme.


    Litt spydig kunne man nesten ha sagt at anlegget de hadde i år spilte de på i fjor .. og året før der, osv osv ... det eneste de tilsynelatende gjør er å børste støv av komponentene de slepte opp fra i fjor. Men som det ofte er sagt: Don't change a winning combination. Munnhellet er fullstendig adekvat og i behold når det gjelder denne enorme musikkformidler-maskinen fra MBL. "Eneste" lille aberet med kombinasjonen er at det kreves "litt" mer enn alment godt utstyrt lommebok/kredit & ditto størrelse på rommet de skal stå i. Bortsett fra slike detaljer finnes det per i dag ingen (i mine ører) som gjør dem rangen stridig.

    For å kopiere noe jeg er fullstendig enig i siterer jeg følgende fra et ikke ukjent sted:

    MBL 101 X-treme er et virkelig statement-produkt. MBL ville lage verdens beste høyttaler, noe de etter vår mening også har klart, med god margin! Å høre på 101 X-treme er en opplevelse få dessverre er forunt. Å bruke ordinære hifi-begreper gir lite mening da det å oppleve musikk fra 101 X-treme kan, om forholdene ligger til rette, være bedre enn i virkeligheten. Lydbildet er uendelig stort med en definisjon, utstrekning og holografi uten sidestykke. Her er det absolutt ingen begrensning eller kompresjon, bare utømmelig med krefter, oppløsning og "virkelighetfølelse". Byggemessig kan de heller ikke sammenlignes med andre høyttalere på markedet. Her har MBLs ingeniører benyttet kun det beste av det beste av material- og byggekvalitet. Resultatet er en vekt på tett opptil to tonn per par, da utfrest massiv messing er det primære materialvalget.

    Tidligere år har discjockey'n fra MBL vært temmelig konservativ både mht type musikk (stort sett klassisk) og volum (ikke spesielt life-like). I år, på søndag, bare timer før messen stengte, ble det sus i serkene: etter forespørsel fra salen ble det satt inn en medbragt CD som inneholdt funk, house, poprock og jeg vet ikke hva - og med skikkelig volum. Fra de første tonene spredte seg la jeg merke til at det tildels messetrøtte, fullpakkede rommet rettet seg markert opp i stolene og med nyspissede ører: ENDELIG! Endelig var det liv i leiren! Og for noen smil på de gustne fjesene. Jeg grep meg selv i å flire fåret! Pokkerns at man ikke kan se seg anlediget et slikt oppsett. La WAF få være waf, kreditunderskudd være andres problem. Må ha, må ha.

    Så - så fikk jeg det ut. Time to move on, og se på annet, betalbare saker.
    Det er godt vi ikke er enige om alt. Selv har jeg til gode å få fot av det oppsettet etter fire år på messa. Ja, det er luftig, oppløst, detaljert, rent, vakkert, nydelig mellomtone, kontant bass etc. Men lyden mangler fullstendig fokus etter min ringe mening. Det er bare stort, og jeg synes det mangler evne til å plassere instrumenter nøyaktig. I hvert fall når jeg har vært der.

    Magico Q7 derimot var fantastisk.

    Roy
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Betalbart og betalbart, fru Blommenholm ... godt vennskap i sosiale omgivelser er noe av drivkraften i OAS, ikke minst blant de som hvert år setter hverandre stevne på de ulike steder. Så før vi gyver for alvor løs på messen må det skaffes ... og i år gikk turen til Ratskeller

    OAS3 059.jpg
    OAS3 061.jpg
    OAS3 063.jpg


    Meget god mat, meget hurtig servering, meget hyggelige omgivelser i et enormt lokale. Her tror jeg vi komer tilbake, ja!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Utrolig mørt kjøtt i schweinaxen, og schnaps og øl gikk ned på høykant. Selv synes jeg kanskje vi burde vurdere å bo på hotell i nærheten av sentrum neste år. Da vil vi ha gangavstand til det meste (og en liten t-banetur til messa)

    Morsomt med bilder, JackX

    Roy
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Bilder sier mer enn 1000 ord, det er sant og visst. Selv med en skarve iPhone får man lyst til å gjenoppleve situasjonen og stemningen som ligger latent.
    Og ja, et hotell nærmere sentrum kunne være av interesse. Men da blir til gjengjeld turen opp til "Afghaneren" lengre enn langt ... i alle fall når man skal hjemover :rolleyes:


    OAS3 099.jpg


    Hos vår venn, Afghaner, med Herrn Redacteur i meget godt selskap ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.057
    Torget vurderinger
    32
    Jeg var der alene og spiste i går kveld før jeg tok innspurten på messereportasjen til Watt, og fikk klar beskjed fra servitrisen om å hilse hele OAS og ønske oss velkommen tilbake neste år.

    Roy
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Roy,

    Lyst til å gi en liten smakebit på hvordan du synes Q7 spilte?

    Mvh
    Roysen
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    da var jeg vel hjemme og vil bare si at det var hyggelig å stifte bekjentskap med medlemene i OAS. Det var en flott tur, men dere gjorde den såpass mye morsommere enn det jeg på forhånd trodde det kom til å bli. Mulig vi sees igjen på årets messe i Horten.

    Thomas
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Det første jeg gjorde da jeg ankom messen på torsdag var å peile meg inn på Tidal's 2 rom.
    Den minste høyttaleren de hadde med, Piano Diacera oppsatt med Constellation elektronikk, låt etterhvert særdeles innbydende. Første lytt den dagen var kanskje litt i underkant av hva jeg hadde lov til å håpe på, men ettersom rommet ble bedre tunet, høyttalerne rettet inn var det bare velstand.


    Constellation stilte med sin Performance serie. Dette er en noe nedskalert utgave av den bedre kjente Reference serien, men fullstendig på høyde med Tidal-høyttalerne. I mine ører matchet de hverandre meget godt. På videoen vil du se et par Centaur forsterkere, Cygnus digital server og Virgo preamp.
    Performance Series

    Det var dog Piano Diacera som tok mitt fokus under besøket. Sett bort fra litt pustebesvær ved den absolutt nederste oktav (fra omlag 40-35hz vil jeg anslå - de dypeste orgelfetisjister kan handle T1 utgaven ) leverer Diacera kjelledyp bass så god som andre. Det som skiller dette oppsettet fra andre var at høyttalerne tilsynelatende leverte det den ble levert "u-tolket" - eller1:1 om du heller vil: nesten en perfekt reproduser eller kommunikatør. Ingen farging, eksepsjonelt dynamisk og hurtig. Spikerfestet homogenitet og musikalitet, detaljrikdom grensende - men ikke over - til det pirkete. Dette er høyttalere som får frem musikk og detaljer i en opphøyet kompleksitet i dine LP'er eller CD'er - men det krever at de øvrige komponentene er på høyde. I Constallation hadde de funnet en meget bra match.

     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Spilte de på Krell blokkene? Stemmer det at det er 150w disse små søte skapninger? Burde de anskaffes?
    Mvh
    JMK
    Svaret er NEI

    Det ble ikke spilt på Krell-blokker. Grunnen til det er at det fantes kun et eneste Krell-produkt på hele messen, og det var et par EVO 202 (mao preamp) ... og som til alt overmål var koblet opp til Dan D's monoblokker. Til alt overmål? Tillater meg den litt heftige meldingen i og med Dan var selv tilstede på messen, i rommet, og stod lent opp med ryggen mot EVO'en :p Jeg fikk en hyggelig passiar med Den Gamle. Skal ikke se bort fra at det muligens kommer en egen pre fra hans hånd til neste messebesøk.

    Og NEI, de er ikke kjøpbare fordi de ikke er betalbare, i alle fall i mine øyne. Men spille pent, dèt gjorde de. Om ikke akkurat høyttalerne de var parret med er mine favorittlydene transducers.


    OAS3 021.jpg
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei gutter
    Takk for en kjempefin helg sammen med dere i Munchen, et av årets høydepunkt ble som ifjor og året før der MIDDAG MED OAS GJENGEN:) synd at det er et år til neste gang, for noe mer livlig og hyggelige gjeng som dere er skal man jaggu lete lenge etter .Må si at jeg liker at dere gjerne tar en skål eller 100 i løpet av middagen også da :rolleyes:
    Mvh: hangaround
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    ... og drekke kunne `rem .. så det holdt :cool:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Først vil jeg få takke Espen L, Griffenfeldt, Jabba_Jabba, ganielsen og Snickers-Is for hyggelig og muntert samvære nede i goterland :D
    Til neste år stemmer jeg for at vi prøver kjøttdisken til Grenlandsgutta nedenfor Munchner Freiheit i Lepoldstrasse.

    Ellersmessig så gav vel årets messe inntrykk av at man ikke riktig viste i hvilken retning man skulle dra.
    Noen satset utelukkende på vinyl, andre er helt hekta på musikkservere og noen helgarderer med spolebåndopptaker/platespiller/CD/SACD/streamer.
    Mao får vi lov til å leke med det vi vil tross spådommer en snarlig død for de digitale ølbrikkene, og vinyl forekommer kun som "fata organa audiofilis". Enkelte bedrevitere postulerer mye vrøvel i ly av det dagsferske utro markedet.

    Hvorvidt undertegnede blaffret for meget med bak-analen skal få stå ubesvart.
    Man må jo jobbe litt for å få et bra motiv når man er på "jobb".
    Samtidig ble det jo en smule billig moro for JackX og RES.
    Det er dem vel unt.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    DSC_0739.jpg


    Mimre, mimre...sukk...(&/%#&(//%¤%##...møkkavær :mad:
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Har det litt sånn jeg også, Powerpoint. På den positive siden gir det gode vilkår for musikkavspilling, så snart de verste lynene og tordenskrallene har gitt seg :cool:
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    2.182
    Med den slags mimring, tyder vel mye på at det blir tur neste år også Power?
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    DSC_0761.jpg


    Nei, jamakr du skal ikke se bort fra det.
    Der var det i det minste litt sol av og til. Flyktet til Strømsta i går, og DER VAR SOLA.
    Som Erlandsen sier, speller vi litt musikk inn i mellom tordenskrallene.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    DSC_0846.jpg


    Skål Erlandsen :cool: og ha en riktig god høst i sommer!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    DSC_0941.jpg


    De gulvstående 2,5 veis Poison høyttalerne fra Dome Phase (Kina) minnes jeg spilte foruroligende bra.
    Ble sittende lenge der.
    8000 LURO for paret.
    Sjekk ut 玄道
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn