Nytt prosjekt - F5 Turbo V3 - diyAudio-kort, Toecutter Layout v2.2/v3.0 - DualMono

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Rett før jeg starter drillen, men først kan jeg jo høre med dere om dere ser noen innlysende feller:

    20141220-104342-cr.jpg


    ... og er det noen som har erfaring med å bruke C3/C4 eller ikke? Noen sier at den MÅ en bruke - noen sier det motsatte.

    Og trafoene er 2x30VAC / 5A. De er i minste laget for en fullvoksen løsning men her har jeg ikke mer kjøling enn at jeg tror de skal være store nok. Bias blir satt slik at tempen blir passe. Håper å greie litt over 1A.

    Kjøleribbene er 400 x 190 x 50 mm


    Åpen for alle forslag / idéer / innspill
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Litt sent nå, men transistorene som er satt helt i kanten får dårlig kjøling.
    Det beste er å sette alle på midten. Er ikke så lett her.

    Edit.
    Da går det bra. Sjekket ikke skjema.
     
    Sist redigert:

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Litt sent nå, men transistorene som er satt helt i kanten får dårlig kjøling.
    Det beste er å sette alle på midten. Er ikke så lett her.
    Er bare diodene som er satt på kanten. Går helt fint. Er satt slik for at transistorene skal få størst mulig areal.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Da er første test gjort og jeg synes det ser veldig bra ut.
    Testet med +-42 VDC og justerte bias til 1.0 A. Ser ut til å havne på ca 45°C på kjøleribbene og ca 65°C overflate-temp på transistorene. Helt passe.
    Båndbredde DC - 1MHz og peeeeen firkant på 200 kHz. Stigetid rundt 350 ns.

    Prøvde med og uten C3/C4. Med disse på plass blir det båndbredde på ca 250 kHz og stigetid ca 1300 ns.
    Virker helt stabil uten disse så da blir det slik.

    Bruker dette kabinettet: 400mm Overall Radiator Class A Amplifier Chassis Case Enclosure 430 200 413mm | eBay

    200 kHz firkant:

    20141221-213222.jpg
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Lite respons å få her nå, alle er vel opptatt med jul.

    Ble ryddig og bra. Du har mye fint måleutstyr, det savner jeg.

    Låter bra?
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Lite respons å få her nå, alle er vel opptatt med jul.

    Ble ryddig og bra. Du har mye fint måleutstyr, det savner jeg.

    Låter bra?
    Litt måleutstyr er kjekt å ha :)

    Synes det låter veldig bra så langt, men tester foreløpig på noen gamle billig-høyttalere ... sånn i tilfelle. Skulle røyken komme ut så er det ikke så nøye.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Skal jo bygge en F5 selv men har ikke startet enda pga venter på deler, dermed blir det primært "lurk-modus" for min del enn så lenge - men dette ser jo meget pent ut :)
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Lite respons å få her nå, alle er vel opptatt med jul.

    Ble ryddig og bra. Du har mye fint måleutstyr, det savner jeg.

    Låter bra?
    Litt måleutstyr er kjekt å ha :)

    Synes det låter veldig bra så langt, men tester foreløpig på noen gamle billig-høyttalere ... sånn i tilfelle. Skulle røyken komme ut så er det ikke så nøye.
    Jeg bruker alltid DC vakt på utgangen. (speaker protection)
    Classe A er aldri helt trykt selv om det er velbygget, kan fort svi av drivere for flere 10 tusener.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    oen skrev:
    Jeg bruker alltid DC vakt på utgangen. (speaker protection)
    Classe A er aldri helt trykt selv om det er velbygget, kan fort svi av drivere for flere 10 tusener.
    Jeg har et par slike liggende (fra unge Holton) ... Kanskje ta de i bruk? Er helt klart tryggere. Må ha en liten ekstra trafo da.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    oen skrev:
    Jeg bruker alltid DC vakt på utgangen. (speaker protection)
    Classe A er aldri helt trykt selv om det er velbygget, kan fort svi av drivere for flere 10 tusener.
    Jeg har et par slike liggende (fra unge Holton) ... Kanskje ta de i bruk? Er helt klart tryggere. Må ha en liten ekstra trafo da.
    LSP-One speaker protection til Holton trenger ikke separat trafo,den funker på trafo spenning opp til 60v !
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    oen skrev:
    Jeg bruker alltid DC vakt på utgangen. (speaker protection)
    Classe A er aldri helt trykt selv om det er velbygget, kan fort svi av drivere for flere 10 tusener.
    Jeg har et par slike liggende (fra unge Holton) ... Kanskje ta de i bruk? Er helt klart tryggere. Må ha en liten ekstra trafo da.
    LSP-One speaker protection til Holton trenger ikke separat trafo,den funker på trafo spenning opp til 60v !
    Det har du jammen rett i! Takker :)

    Har liggende noen 75°C termo-switcher som passer til LSP-one. Kan bli bra dette.
     
    Sist redigert:

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei SveiungH :)

    Vet du hva ? Jeg blir så glad når jeg ser slike bygg !:) Du bygger helt etter min filosofi, hvordan ting bør gjøres. God disponering av kabinettet, korte ledninger, gjennomtenkt med andre ord. I dine bygg finner jeg ikke bruk av f.eks limpistol. Jeg bare hater bruk av lim i en forsterker. Har sett nok bilder av glattekondensatorer limt fast i bunnplaten, eller banker av kondensatorer, limt sammen til en klatt, og ikke festet i det hele tatt.

    Den finnes holdere til glattekondensatorer, og det finnes ferdige kretskort. Hvis man ikke finner et kretskort som passer, så lager man et selv.
    Denne forsterkeren din ser knallbra ut, lik bra bygget som den forrige som du viste oss. Stå på videre, og håper lyden står til forventningene (noe den sikkert gjør) :).
    All respekt !

    Johnny
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    ... og gevinsten ved å bruke korte ledninger er at støy på utgangen av denne ble mindre enn jeg greier å måle.

    Har jeg nevnt at lyden er veldig fin også :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    I dine bygg finner jeg ikke bruk av f.eks limpistol. Jeg bare hater bruk av lim i en forsterker. Har sett nok bilder av glattekondensatorer limt fast i bunnplaten, eller banker av kondensatorer, limt sammen til en klatt, og ikke festet i det hele tatt.

    Den finnes holdere til glattekondensatorer, og det finnes ferdige kretskort. Hvis man ikke finner et kretskort som passer, så lager man et selv.

    Johnny
    Mener du att kretskort til kondisbanker er bedre en hard wiring ?

    Hilsen en som limer kondisbanken ;-)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    I dine bygg finner jeg ikke bruk av f.eks limpistol. Jeg bare hater bruk av lim i en forsterker. Har sett nok bilder av glattekondensatorer limt fast i bunnplaten, eller banker av kondensatorer, limt sammen til en klatt, og ikke festet i det hele tatt.

    Den finnes holdere til glattekondensatorer, og det finnes ferdige kretskort. Hvis man ikke finner et kretskort som passer, så lager man et selv.

    Johnny
    Mener du att kretskort til kondisbanker er bedre en hard wiring ?

    Hilsen en som limer kondisbanken ;-)
    Hei :)
    Det er "limingen" jeg er imot. Hvilken produsent limer fast kondensatorene i sine produkter ? Kretskort duger for de fleste produsenter. Kobberbanene er her brede , og med 70uM (eller mer) tykke baner. Hvis du ikke synes at dette duger, kan du lodde massive kobberledninger parallelt (ovenpå) kobberbanene.
    Du har da et kretskort som kan skrues fast i bunnplaten med avstands-stykker, og det hele vil se mer "profft" ut. Synes ikke en limpistol er et verktøy for power-amps. Har man store elektrolytter, bruker man festeklamps, og gjerne massive kobberskinner.

    Nå vil jeg ikke ødelegge denne tråden med en diskusjon rundt dette, dette er bare min mening . Håper du ikke tar dette som en fornærmelse, det var ikke meningen, bare mitt syn på dette :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    I dine bygg finner jeg ikke bruk av f.eks limpistol. Jeg bare hater bruk av lim i en forsterker. Har sett nok bilder av glattekondensatorer limt fast i bunnplaten, eller banker av kondensatorer, limt sammen til en klatt, og ikke festet i det hele tatt.

    Den finnes holdere til glattekondensatorer, og det finnes ferdige kretskort. Hvis man ikke finner et kretskort som passer, så lager man et selv.

    Johnny
    Mener du att kretskort til kondisbanker er bedre en hard wiring ?

    Hilsen en som limer kondisbanken ;-)
    Hei :)
    Det er "limingen" jeg er imot. Hvilken produsent limer fast kondensatorene i sine produkter ? Kretskort duger for de fleste produsenter. Kobberbanene er her brede , og med 70uM (eller mer) tykke baner. Hvis du ikke synes at dette duger, kan du lodde massive kobberledninger parallelt (ovenpå) kobberbanene.
    Du har da et kretskort som kan skrues fast i bunnplaten med avstands-stykker, og det hele vil se mer "profft" ut. Synes ikke en limpistol er et verktøy for power-amps. Har man store elektrolytter, bruker man festeklamps, og gjerne massive kobberskinner.

    Nå vil jeg ikke ødelegge denne tråden med en diskusjon rundt dette, dette er bare min mening . Håper du ikke tar dette som en fornærmelse, det var ikke meningen, bare mitt syn på dette :)
    Skal ha det i minne når jeg limer min neste bank :) Kanskje jeg finner på en løsning mitt i mellom.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Synes dette prosjektet var veldig vellykket. Men hva skal en lage nå da ????

    Har testet mange F5-varianter, en liten Hiraga, NC400 fra Hypex og masse andre eBay-forsterkere. Lage noe annet kanskje?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja dette var et vel gjennomført prosjekt ! Ryddig og fint med god disponering av komponenter.

    Lage noe annet kanskje?
    Hva med en Pre-amp ? Eller en DAC ?

    Mvh.
    Johnny
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Hmmm .... hva skjedde nå da?? Har lagt merke til et lite dump i den ene kanalen i det siste når jeg har skrudd på strømmen. Og i kveld sa den takk for seg. Heldigvis uten å ta med seg høyttaleren. Blir ikke noe feilsøking i kveld - men så snart hjernen klarner opp i morra må det sjekkes hva som har skjedd.
    ???
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Dump/pop i ht betyr vel at du har en umiddelbar offset som normaliseres? Om det hadde vært PSU så skulle det vel ha vært pop i begge kanaler.
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    fant du ut hva som skjedde? Kan jeg spørre hvor psu printet er fra?
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Hallo,

    fant du ut hva som skjedde? Kan jeg spørre hvor psu printet er fra?
    Hei

    Nei jeg har ikke funnet ut hva som skjedde enda. Men har gjort noen rare funn. Én av utgangstransistorene på hver rail er totalt "borte". Måler ingen strøm gjennom de. Vanligvis kortslutter de dersom de blir misshandla. Resten av transistorene er helt fine. Så den egentlige feilen ligger vel heller i driverkortet. Har ingen målinger der enda. Virker som om noe i inngangstrinnet kortslutter.

    Synes det er litt scary at den finner på slike ting etter å ha oppført seg dønn stabilt i 1/2 år.
    Og liker lyden fra den veldig godt.

    Psu-printet fant jeg her: Super Heavy Duty Powr Supply Board CRC for Pass or Class A Dual Mono PCB | eBay
    Jims Audio har mye bra.

    Mulig jeg går for en annen løsning som gir litt med ro i sjela men like bra lyd. Har fått prøvd "First One" en stund og nå kommer det en "ny og bedre" versjon straks.
     

    gwrskien

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2014
    Innlegg
    193
    Antall liker
    45
    Sted
    skien
    Hallo,

    det hørtes ikke bra ut..jeg er dessverre fersk på bygging, så kan dessverre ikke bidra til å løse problemet.

    Du vurderer å bygge F6`n når den kommer eller?

    De tok inn 25 print eller par, som var vekk på under 2 timer leste jeg..sammen med transistorene som aldri er tilgjengelige.. Skjønner ikke hvordan Linear kan tjene penger når det virker som om de produserer 100 stk hver måned..

    Håper du finner ut av problemet. Jeg samler deler til F5t v3 sjøl, så følger med på byggetråder om denne med stor interesse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn