Alt til hus og bolig Nytt kjøleskap

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Skal bytte ut kombiskapet på kjøkkenet (åpen løsning mot stua). Har fryser annen plass så trenger kun rent kjøleskap.

Ser elkjøp m.fler selger et miele skap med 34dB støy.
Kombiskapet jeg har nå bråker så mye at jeg må skru opp lyden på tv'n når det starter! Ja det står i lodd...
Noen som vet om noe stillere i fortsatt betalbar prisklasse?

--
Martin
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Vi benytter Miele KFN 29683 frittstående kombiskap som har oppgitt lydnivå på 37db. Kan med en gang si at dette ikke stemmer og at det til tider bråker som en gammel totakter. Håpløst! Har hatt folk fra Miele innom to ganger men fortsatt ingen løsning.

-BB-
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Skal bytte ut kombiskapet på kjøkkenet (åpen løsning mot stua). Har fryser annen plass så trenger kun rent kjøleskap.

Ser elkjøp m.fler selger et miele skap med 34dB støy.
Kombiskapet jeg har nå bråker så mye at jeg må skru opp lyden på tv'n når det starter! Ja det står i lodd...
Noen som vet om noe stillere i fortsatt betalbar prisklasse?

--
Martin
Åpen løsning på kjøleskapet er ikke bra.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Vi benytter Miele KFN 29683 frittstående kombiskap som har oppgitt lydnivå på 37db. Kan med en gang si at dette ikke stemmer og at det til tider bråker som en gammel totakter. Håpløst! Har hatt folk fra Miele innom to ganger men fortsatt ingen løsning.

-BB-
https://www.elkjop.no/product/hvite...kap/K28202DWS/miele-kjoleskap-k28202dws-hvit#

Var dette jeg tenkte på.
Blir frittstående her også.
Rent kjøleskap.

Får nesten ta meg en tur i butikken, skru ned temparaturen på minimum og høre hvordan det faktisk "bråker".

--
Martin
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Får nesten ta meg en tur i butikken, skru ned temparaturen på minimum og høre hvordan det faktisk "bråker".
Har aldri sett noen butikker som faktisk har ting koblet til strøm, så det der må du nok bare glemme.
husk også at støynivået ikke er jevnt. Noen ganger er ting helt stille, og så setter kompressoren eller avrimingsprosessen i gang, og så eksploderer støynivået.
 
C

cruiser

Gjest
Man har sikkert ulike definisjoner på hva som er et lavt støynivå. Ellers er det vel som med det meste annet, man får hva man betaler for. Et premiumskap koster gjerne fort 15-20k
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det jeg endte opp med var ihvertfall et Bosch skap oppgitt til 36db. Ca 8000 kroner mener jeg det kosta.
Det synes jeg er akseptabelt, men jeg er glad det ikke bråker mer.
Tenkte litt over lydene i starten mens det føltes fremmed, men nå legger jeg ikke merke til det i det heletatt. Det gamle skapet tenkte jeg stadig vekk over. Enten var det helt stille, ellers lagde det masse lyd.
Har ikke sett noe kombiskap med lavere rating enn 36db hittil, med mindre man ser på integrerte utgaver. Og om noen finner noe, så håper jeg det er skamdyrt så jeg ikke angrer på kjøpet mitt.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg har et par kjøleskuffer som er oppgitt til 41db og et skap oppgitt til 38db. Skapet bråker endel mer enn skuffene så jeg blir ikke helt klok på den ratingen. Men ingen av dem plager meg nevneverdig.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Man har sikkert ulike definisjoner på hva som er et lavt støynivå. Ellers er det vel som med det meste annet, man får hva man betaler for. Et premiumskap koster gjerne fort 15-20k
Bare tull! Miele lager ikke engang sine egne kjøleskap. Vi kjøpte vårt skap i den troen at kvalitet/pris hadde en sammenheng og gikk derfor til anskaffelse av det ypperste fra Miele. Det eneste området Miele skiller seg litt fra andre er på service. Hvis dem ikke snart innrømmer feil blir det klar beskjed om retur og erstatning.

-BB-
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.805
Antall liker
5.451
Sted
Holmestrand
Kjøpte dette 3 år siden; oppgitt til 36dB og høres ikke bortsett fra noe lett knirking av og til.

https://www.power.no/hvitevarer/kombiskap/siemens-iq300-kjoeleskap-mfryser-kg39nxb45/p-581409/

Vel så viktig er innredning; feks oppvaskmaskiner fra Ikea driver meg til vanvidd.
Oppvaskmaskin fra IKEA: Helt enig.
Spesielt ang innredning: etter kort tid ble det hull (!) i bestikkurven.
Ringte kundeservice med faktura i hånda. Men da jeg ikke kunne finne serie-nr der kundeservice hardnakket påstod at det skulle stå, kunne de ikke sende meg ny kurv.
Sendte dem bilde av merkeskilt hvor SN skulle stå, og bilde av def kurv. Kurven var overhodet ikke problem, de kunne ikke sende erstatning uten SN.
Til slutt ble jeg sur og gikk på Elkjøp og kjøpte ny kurv.
De spurte om det var garanti, jeg svarte for så vidt, men pekte på omstendigheten som gjorde at jeg ikke regnet med at de kunne yte garanti.
Det fikk jeg bekreftet, men de gav meg en mer enn hyggelig rabatt, og håpte jeg vill komme dit neste gang.
Det er det nok gode muligheter for ...
 
C

cruiser

Gjest
Man har sikkert ulike definisjoner på hva som er et lavt støynivå. Ellers er det vel som med det meste annet, man får hva man betaler for. Et premiumskap koster gjerne fort 15-20k
Bare tull! Miele lager ikke engang sine egne kjøleskap. Vi kjøpte vårt skap i den troen at kvalitet/pris hadde en sammenheng og gikk derfor til anskaffelse av det ypperste fra Miele. Det eneste området Miele skiller seg litt fra andre er på service. Hvis dem ikke snart innrømmer feil blir det klar beskjed om retur og erstatning.

-BB-
Mye tyder vel på at du har vært uheldig med ditt skap. Generelt så får man bedre kvalitet på skap som holder en jevnere temperatur og bedre kompressorer i de litt dyrere skapene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Skal bytte ut kombiskapet på kjøkkenet (åpen løsning mot stua). Har fryser annen plass så trenger kun rent kjøleskap.

Ser elkjøp m.fler selger et miele skap med 34dB støy.
Kombiskapet jeg har nå bråker så mye at jeg må skru opp lyden på tv'n når det starter! Ja det står i lodd...
Noen som vet om noe stillere i fortsatt betalbar prisklasse?

--
Martin
Les denne; kjøleskapet fra helvete! https://www.aftenposten.no/meninger...samsung-vennligst-ta-kontakt-gunhild-dahlberg

Det fasinerende med denne historien er egentlig ikke selve kjøleskapet som plutselig begynte å lage et lurveleven og som var under 5 år gammelt. Det fasinerende er den vanskelige labyrinten folk må igjennom for å hjelp.
Tenk å være en eldre pensjonist i denne situasjonen? De fleste ville gitt opp.

Men som seg hør og bør; med en gang historien taes til media, så løser alle problemer seg som dugg for solen. Som vanlig.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Skal bytte ut kombiskapet på kjøkkenet (åpen løsning mot stua). Har fryser annen plass så trenger kun rent kjøleskap.

Ser elkjøp m.fler selger et miele skap med 34dB støy.
Kombiskapet jeg har nå bråker så mye at jeg må skru opp lyden på tv'n når det starter! Ja det står i lodd...
Noen som vet om noe stillere i fortsatt betalbar prisklasse?

--
Martin
Les denne; kjøleskapet fra helvete! https://www.aftenposten.no/meninger...samsung-vennligst-ta-kontakt-gunhild-dahlberg

Det fasinerende med denne historien er egentlig ikke selve kjøleskapet som plutselig begynte å lage et lurveleven og som var under 5 år gammelt. Det fasinerende er den vanskelige labyrinten folk må igjennom for å hjelp.
Tenk å være en eldre pensjonist i denne situasjonen? De fleste ville gitt opp.

Men som seg hør og bør; med en gang historien taes til media, så løser alle problemer seg som dugg for solen. Som vanlig.
Jaja.
Hjelper å gå til media.

Her ble det ikke Miele.
34db er gjennomsnittsmåling av skapet. Bråker mye mer når kompressoren går.
Endte på et lg skap som har litt høyere gjennomsnitt, men som lager mindre lyd når det er "på".
Bedre sirukleringsfunskjon har det også, så temparaturen er mer eller mindre helt lik i hele skapet.

Var en befrielse å få ut "trykkluftskompressoren" som stod på kjøkkenet tidligere! Slipper å skru opp lyden på anlegget hele tiden :)

--
Martin
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Skal bytte ut kombiskapet på kjøkkenet (åpen løsning mot stua). Har fryser annen plass så trenger kun rent kjøleskap.

Ser elkjøp m.fler selger et miele skap med 34dB støy.
Kombiskapet jeg har nå bråker så mye at jeg må skru opp lyden på tv'n når det starter! Ja det står i lodd...
Noen som vet om noe stillere i fortsatt betalbar prisklasse?

--
Martin
For de som husker tilbake til da KFK (klorfluorkarboner) ble forbudt i kjøleskap, de første årene etterpå var det et mareritt å ha kjøleskap i hus grunnet støy.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Gamlingene kjøpte nytt skap i 1980 (da vi flytta inn i nytt hus).
Det bråka mindre enn det som erstatta det i fjor ja.
Nå husker jeg ikke når de stoppa med kfk gasser, var ikke det utpå 80 tallet en gang?

--
Martin
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Gamlingene kjøpte nytt skap i 1980 (da vi flytta inn i nytt hus).
Det bråka mindre enn det som erstatta det i fjor ja.
Nå husker jeg ikke når de stoppa med kfk gasser, var ikke det utpå 80 tallet en gang?

--
Martin
Ja, ble forbudt sist på 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet.
 
Topp Bunn