Nytt drivverk asap?

Ø

ØivindJ

Gjest
Spiller med Pioneer DV717, og AudioNote Dac.

I tillegg har jeg 2x8 rørwatt, og Klipsch med to 8-tommere.



Hadde igrunn (litt motvillig) allerede godtatt at "kun" 2x8w og to "store" 8-tommer, ville mangle litt "sprut" i øvre mellomtone.

Men så tittet jeg litt på film og ble helt satt ut av bakgrunnsmusikken på nylonsstrenger. Raskt og presist, som bare F! Helt fantastisk, ble meget godt fornøyd for å si det mildt.



Noen som har en god forklaring? Bør jeg bare finne et nytt drivverk til cd-platene pronto?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Bare å løpe å kjøpe en Rega det...................
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ikke tvil i min sjel at Rega (den gamle iaf) spiller som f** sammen med AN dac.
Cont. har vel en nyere Rega og den spiller som f** den også sier'n :)

/jan
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - jeg har i det siste holdt på å eksperimentere med en SqueezeBox Duet, og for meg så høres det ut som at det skjer en del ting og tang (i positiv retning) når en eliminerer hele drivverket og heller sender det til DAC fra en harddisk.

(CD-spilleren jeg har er en Cayin CD251 med klokkeoppgradering og super-opamper, så den burde være rimelig bra i utgangspunktet.)

Dacen jeg bruker en en Beresford billg-dac, men det virker ikke som at det låter noe dårligere enn CD-spilleren. Snarere tvert om...

Johan-Kr
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kan ikke forstå annet enn at det Meridian drivverket som ligger på børsen burde passe utmerket.

Men for 4-5K er du jo oppe å går med HD basert også.......
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Fant den :)

Den nye det?

Tusen takk for svar på pm BHO.
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
government skrev:
Eller en Micromega............
Har du testet micromega sammen med AN dac?
Jeg har hatt micromega tidligere. Har aldri før eller siden hatt en slik holografi. Men i toppen var den heller slitsom.
Men det trenger ikke å være drivverket.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
ØivindJ skrev:
Fant den :)

Den nye det?

Tusen takk for svar på pm BHO.
Velbekomme ;)
Den der er det bare å prute i vei på. 8)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Kan ikke forstå annet enn at det Meridian drivverket som ligger på børsen burde passe utmerket.

Men for 4-5K er du jo oppe å går med HD basert også.......
Meridian og Audionote er ikke noen god kombinasjon.
Og ja, jeg har lytteerfaring med den kombinasjonen.
Hvis driverket her klokkeoppgradering kan det hende det funker.

Håvard
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Erland skrev:
Men for 4-5K er du jo oppe å går med HD basert også.......
Kan vel egentlig prøve å eksperimentere litt med det i dag, uten å legge ut en eneste krone ekstra.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Kan det tenkes at lyden på filmen er bedre enn på cd plater. Har du prøvd å spille en konsert dvd med god lyd ? Har noen konsert dvd der lyden er temmelig bra og langt bedre enn på flesteparten av mine dc plater.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke løp ut og kjøp nytt drivverk riktig ennå. Mest sannsynlig har du blitt nok et offer for "the loudness war".

Filmlyd er normalt MYE mindre komprimert enn CD-lyd. I filmverdenen finnes det en standard for hvor høyt ting skal låte. (0 VU = 83 dB SPL = -20 dBFS) Poenget er at det skal være litt å gå på mellom normal tale og atomeksplosjoner. Samtidig forhindrer det at folk jukser med kompresjon for å forsøke å få ting til å høres "høyt" ut. De fleste pop-innspillinger i dag har bare 5-6 dB headroom før fullt digitalt signalnivå, mange "rock"-innspillinger bare 2-3 dB, mens en film altså har 20 dB før alle bits er slått på.

Dette vil gjøre en kjempeforskjell i dynamikk hvis du sammenligner en filmversjon av en solo akustisk gitar med en alminnelig CD med samme stykke, selv med samme artist, samme instrument og samme mikrofon. Filmlyden mer rask og presis - ja, det vil jeg tro. En komprimert innspilling vil låte "søtere" og nokså tannløs i forhold, med utglattede transienter, mindre markerte anslag, mindre kontraster, osv, osv.

Les denne http://www.turnmeup.org/, og sjekk for all del den videoen på førstesiden. Forskjellen kommer godt frem selv på middelmådige PC-høyttalere. Så kan du grave frem noen gamle CD'er, som Dire Straits-innspillinger fra 80-tallet (f eks "Love over Gold") som også har omtrent 20 dB headroom. Kanskje det ikke er drivverket ditt det er noe i veien med, men heller plateselskapene?
 
Ø

ØivindJ

Gjest
asbjbo skrev:
Ikke løp ut og kjøp nytt drivverk riktig ennå. Mest sannsynlig har du blitt nok et offer for "the loudness war".
Da håper jeg det er lov å bli litt forbanna og.. ;)

Dac`en fortjener nok et litt bedre drivverk uansett, men mulig jeg bare flytter PC`n litt nærmere, får se.

...og så får vi håpe på en ny standard med bedre headroom på blueray musikk plater, om det noengang kommer.
 
Topp Bunn