nyttårskonserten

O

Ole I

Gjest
Veldig bra, veldig!!

Og morsomt med Tchaikovsky i programmet.

Stuekino receiveren min står på "Hall in Vienna" nå (NrK på CD sender ikke DD lyd) og det passer jo bra.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Gleder meg også over at konserten de siste årene har endret seg både mtp repertoar, men ikke minst med valg av dirigenter som trekker frem litt flere nyanser av orkesteret enn tidligere :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
knuba skrev:
Gleder meg også over at konserten de siste årene har endret seg både mtp repertoar, men ikke minst med valg av dirigenter som trekker frem litt flere nyanser av orkesteret enn tidligere :)
Enig i det siste. Undres hvordan det hadde blitt med dirigenter som ikke vanligvis forbindes med dette repertoraet:
Valerij Gergiev, Pierre Boulez for å nevne to. Det kunne være spennende.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
:) Men hva synes folk egentlig om konserten i år? Jeg har dessverre kun fått høre den første halvparten, men det jeg hørte (med typisk NRK-lydkvalitet jf. diskusjonen om dette et annet sted i dette forumet), var ganske typisk Jansons: Veldig tydelig, men litt tungt og tregt. Jeg foretrekker at det sprudler litt mer av musikken, særlig 1. nyttårsdag. Hva mener andre om dette??
 
O

Ole I

Gjest
Jeg har hørt verre og bedre, men alt i alt synes jeg dette var en av de bedre konsertene.
Men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til så mange smilende musikanter i orkesteret. Jeg tror Jansons har en fin påvirkning.
Og det hjalp selvfølgelig å se dokumentaren om ham før konserten.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.007
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
grammofon skrev:
:) Men hva synes folk egentlig om konserten i år? Jeg har dessverre kun fått høre den første halvparten, men det jeg hørte (med typisk NRK-lydkvalitet jf. diskusjonen om dette et annet sted i dette forumet), var ganske typisk Jansons: Veldig tydelig, men litt tungt og tregt. Jeg foretrekker at det sprudler litt mer av musikken, særlig 1. nyttårsdag. Hva mener andre om dette??
Jeg vi ikke ha løpetempo på 1.nyttårsdag :)
Jansons vet at polka, vals og marsj har naturlige tempi det går an å bevege seg til i lengre tid uten å miste pusten. Radetzky-marsjen idag var f.eks. helt rikitg i mine ører. Gå-tempo skal det være, og veldig fint om detaljene gjøres tydelig i tillegg. Ellers er det også forfriskende at ikke alle gjør ting helt likt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.395
Torget vurderinger
23
Tempo er vanvittig viktig for opplevelsen av langt på vei de fleste klassiske komposisjoner. Så Wagner's "Siegfried" live fra the Mets (på Ringen kino før jul) og der gikk den drøyt fem minutter lange introen i et minst 10% for raskt tempo, med det resultat att dramaet og storslåttheten i hele greia gikk tapt. Legg så til en alt for slapp bruk av pp og ff og det blir ikke mye fres over sakene, slik det kan/skal være!
 
O

Ole I

Gjest
Radetsky må ikke gå for fort heller - finfolket i salen må jo klare å klappe med :)

Tempoet forøvrig synes jeg var svært riktig og elegant. Honnør til danseensemblet og koreografene; de hadde en veldig fin dag på jobben.

Hvilken dirigent klarte å "radbrekke" Siegfrid, sluket?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.395
Torget vurderinger
23
;D ;D Radbrekking er vel å ta i - jeg ble bare så skuffet fordi akkurat den introen er noe av det mest dramatiske og stemningsfulle i hele operaen - og så dæljet de løs i reine cheerleader - homecoming fokkings US parade-stil... nedttur. Men resten var greit nok forsåvidt, men ikke helt sånn øs som det skal være. Fabio Luisi var dirigent, mener jeg å huske.

Fantastisk oppførelse forøvrig, beste jeg har sett noen gang. Nytt scenekonsept, med levende bakteppe som besto av 24 elementer på ca. 0,5 x 8 m., lagret opp horisontalt ca. på midten og på begge sider av scenen med et skinnesystem slik at veggen kunne vinkles trinnløst helt fra loddrett til vannrett, og hvert element kunne snus og kjøres helt individuelt. Overflaten var av enten opalisert glass eller plast, utøverne gikk oppå overflaten ved flere anledninger. Hvert element kunne vise levende bilder enten individuelt eller samlet i gruppe eller hele veggen/gulvet - you name it! Elementene var plane på ene siden. og med knekk ca. midt på på motsatt side slik at de dannet en trekantet kasse, nmed ca. 25 cm, tykkelse i endene og kanskje en meter midt på. Inni kassene ble det så projisert film. Helt fantastisk. Siegfrid (inspirert av Sluket ) vasset rundt på en skogbunn og SPARKET vekk løvet - skummelt livaktig!! Sangerne var i særklasse de cooleste jeg noen gang har sett på en Wagner-forestilling. Hysterisk bra.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Til å være nyttårskonsert med Wien og Jansons synes jeg dette ble litt skuffende, men selvfølgelig høyverdig likevel.

Tempiene er nevnt her og jeg synes ikke dette var optimalt gjennomgående utenom kanskje på balettene.

Hadde en følelse av at musikken var litt "låst" i hendene på Jansons.
Presisjon og dynamikk var helt topp, men jeg liker denne musikken når den leker mer og man tør å slippe den fri. Når opptakter blir strukket og enhver sjanse blir brukt til å leke sitter jeg ytterst på stolen og nilytter. I år la jeg meg godt tilbake i sofan og gledet meg over bildet.

Men bevares, Wien og MJ var totalt sett en glede.
 
O

Ole I

Gjest
pengesluk skrev:
;D ;D Radbrekking er vel å ta i - jeg ble bare så skuffet fordi akkurat den introen er noe av det mest dramatiske og stemningsfulle i hele operaen - og så dæljet de løs i reine cheerleader - homecoming fokkings US parade-stil... nedttur. Men resten var greit nok forsåvidt, men ikke helt sånn øs som det skal være. Fabio Luisi var dirigent, mener jeg å huske.

Fantastisk oppførelse forøvrig, beste jeg har sett noen gang. Nytt scenekonsept, med levende bakteppe som besto av 24 elementer på ca. 0,5 x 8 m., lagret opp horisontalt ca. på midten og på begge sider av scenen med et skinnesystem slik at veggen kunne vinkles trinnløst helt fra loddrett til vannrett, og hvert element kunne snus og kjøres helt individuelt. Overflaten var av enten opalisert glass eller plast, utøverne gikk oppå overflaten ved flere anledninger. Hvert element kunne vise levende bilder enten individuelt eller samlet i gruppe eller hele veggen/gulvet - you name it! Elementene var plane på ene siden. og med knekk ca. midt på på motsatt side slik at de dannet en trekantet kasse, nmed ca. 25 cm, tykkelse i endene og kanskje en meter midt på. Inni kassene ble det så projisert film. Helt fantastisk. Siegfrid (inspirert av Sluket ) vasset rundt på en skogbunn og SPARKET vekk løvet - skummelt livaktig!! Sangerne var i særklasse de cooleste jeg noen gang har sett på en Wagner-forestilling. Hysterisk bra.
Høres jo ut som en utmerket aften tross "radbrekket" intro ;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hyggelig at folk fortsatt har evnen til å se gjennom fingrene med lydkvaliteten og lytte til musikken. :)

Når det gjelder det omtalte tempoet på Radetzky marsj, så er det ganske standardisert. De fleste dirigenter synes å legge seg på 102 - 104 slag (les klapp) i minuttet, således i 1979 (Willi Boskovsky 102 slag) og Karajan i 1987 (104 slag). Et unntak er Franz Welser-Möst i 2011(som også skal lede konserten i 2013) med 108 slag i minuttet. Det er litt for raskt etter min mening. Jansons talte jeg til 102 slag, dvs. helt "mainstream".
Så kan folk gjette hvem som vises på bildet. ....
 

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
Det er nok ikke komponisten, men von Radetz i egen høye person :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.395
Torget vurderinger
23
Ole I skrev:
pengesluk skrev:
;D ;D Radbrekking er vel å ta i - jeg ble bare så skuffet fordi akkurat den introen er noe av det mest dramatiske og stemningsfulle i hele operaen - og så dæljet de løs i reine cheerleader - homecoming fokkings US parade-stil... nedttur. Men resten var greit nok forsåvidt, men ikke helt sånn øs som det skal være. Fabio Luisi var dirigent, mener jeg å huske.

Fantastisk oppførelse forøvrig, beste jeg har sett noen gang. Nytt scenekonsept, med levende bakteppe som besto av 24 elementer på ca. 0,5 x 8 m., lagret opp horisontalt ca. på midten og på begge sider av scenen med et skinnesystem slik at veggen kunne vinkles trinnløst helt fra loddrett til vannrett, og hvert element kunne snus og kjøres helt individuelt. Overflaten var av enten opalisert glass eller plast, utøverne gikk oppå overflaten ved flere anledninger. Hvert element kunne vise levende bilder enten individuelt eller samlet i gruppe eller hele veggen/gulvet - you name it! Elementene var plane på ene siden. og med knekk ca. midt på på motsatt side slik at de dannet en trekantet kasse, nmed ca. 25 cm, tykkelse i endene og kanskje en meter midt på. Inni kassene ble det så projisert film. Helt fantastisk. Siegfrid (inspirert av Sluket ) vasset rundt på en skogbunn og SPARKET vekk løvet - skummelt livaktig!! Sangerne var i særklasse de cooleste jeg noen gang har sett på en Wagner-forestilling. Hysterisk bra.
Høres jo ut som en utmerket aften tross "radbrekket" intro ;)
Absolutt. Bare jeg som er bortskjemt!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ole I skrev:
Det er nok ikke komponisten, men von Radetz i egen høye person :)
Gratulerer, helt riktig. Du får rett til å ta en vakker utskrift av bildet, og dessuten ære og berømmelse i premie.

Fra Wikipedia:
"Johann Josef (Joseph) Wenzel (Anton Franz Karl) Graf Radetzky von Radetz (English: John Joseph Wenceslaus, Count Radetzky of Radetz, Czech: Jan Josef Václav hrab? Radecký z Rad?e) (November 2, 1766 – January 5, 1858) was a Czech nobleman[1] and Austrian general, immortalised by Johann Strauss I's Radetzky March. General Radetzky was in the military for over 70 years, until his death at age 91, and is known for the victories at the Battles of Custoza (July 24–25, 1848) and Novara (March 23, 1849) during the First Italian War of Independence."
 
Topp Bunn