Nyttårskonserten fra Wien og lydkvalitet

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skriver denne litt i affekt, om enn åtte-ni timer på overtid. Hvert år ser vi på nyttårskonserten på NRK første nyttårsdag. Det er tradisjon, men også en fin anledning til å høre god musikk, samt kommentere og måpe over dansere, kulisser, blomsteroppsatser, slipsvalg m.m.

Dette er stas, men det som har slått meg de siste par årene (hvor jeg har hatt anlegg til å virkelig høre De Store Lyder), er at lyden fra disse konsertene er heller laber. I år var intet unntak; lydbildet er flatt, det er lite dynamikk og det mangler diskant. Radetzkymarsj var årets nedtur, daff og uinspirerende. Jeg tror ikke det er orkesteret, men heller noe teknisk. Streamer via Apple TV, kan det være noe med bitraten/lydkodeket? Eller er det kringkastingen som optimaliserer for tynne TV-høyttalere?

Andre med samme erfaringer?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.363
Antall liker
102.281
Torget vurderinger
23
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.363
Antall liker
102.281
Torget vurderinger
23
wifi fra Canal Digital - til TV!
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan tenke meg akustikken blir ganske annerledes uten folk i salen.

Men når det er sagt, så tror jeg teknikerne der har tatt høyde for det aller meste. Det er ikke akkurat LørDan heller, men høy nasjonal prestisje. Ingen amatører bak miksepulten der i gården..

Så det må være noe med utstyret mitt. Får fin lyd når jeg strømmer med AirPlay ellers (stort sett), så lurer på om det kan være noe med NRK-appen og hvilken kvalitet som strømmes der, ev om det blir gjort noe ekstra prosessering? Tredjegenerasjons Apple TV, så ikke den nyeste.
 
Topp Bunn