Nye rør?

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Har fått en JoLida JD 502BRC som jeg bruker på et par Klipsch RB81.
Det er brus på begge kanalene, uavhengig av volum og ingang. jeg tror det er pga røra. Røra er orginale og jeg hadde tenkt og bytte dem likevel. (Legger ikke merke til det når jeg spiller musikk, eller, tror jeg ikke legger merke til det, mulig det blir en stor forskjell om det blir borte. Jeg fikk i alle fall bakoversveis når jeg hørte hvor bra forsterkern spilte, så ikke umulig det kan bli enda bedre.)
Men, dette er min første rørforsterker, så jeg vet ikke hvilke rør jeg bør bytte og hvilke jeg skal kjøpe, og hvor mye det koster.
Jeg har, etter og ha lest litt, fått for meg att de små rørene bør byttes først, da det er de som gjør størst forskjeller.
Noen som har prøvd noen forskjellige rør på denne forsterkern? Eller noen rør som anbefales?
6550 utgangs rør. (samme som kt88 om jeg ikke tar feil?)
12AX7 på forforsterker
12AT7, ikke helt sikker hvor disse står henn..

På forhånd takk!:)
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Ingen som har tips til gode rør jeg kan prøve?
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Hvis du är intressert i NOS-rør kanske Andy Bowman ved Vintage Tube Services är mannen å kontakta.

Har ikke egen erfaring av V.T.S. och vet ikke vad du är villig i å investera i rør men jag syns Andy virker seriøs.

/Suomela
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Kjøpte 2 stk 12AX7A Sylvania milspec 70talls og 2 stk ECC81 (12AT7) Philips Miniwatt 1947 av Brynjar Kvanlid (bryn@motron.no) til min Jolida Musical Envoy preamp for ca to år siden. Betalte ca 1700,- den gangen. Disse ga et enormt løft i lyden. Hvis jeg skal driste meg til å beskrive det må det bli tilstedeværelse. I tillegg ble akustiske instrumenter mer "ekte".
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
ragfur skrev:
Kjøpte 2 stk 12AX7A Sylvania milspec 70talls og 2 stk ECC81 (12AT7) Philips Miniwatt 1947 av Brynjar Kvanlid (bryn@motron.no) til min Jolida Musical Envoy preamp for ca to år siden. Betalte ca 1700,- den gangen. Disse ga et enormt løft i lyden. Hvis jeg skal driste meg til å beskrive det må det bli tilstedeværelse. I tillegg ble akustiske instrumenter mer "ekte".
Takk for tipset!
Tror jeg skal sende Motron en mail og høre om dem har noen erfaringer!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skal ta på meg shorts og gå bort til Motron om ikke så lenge. Så blir det sikkert litt rør prat.
For å lære litt, vil jeg anbefale dette:
Kjøp et sett av de små rørene for å teste. De koster ikke mer enn ca 150,- +mva / stk av fabrikat Golden Dragon f.eks.
Da finner du ut om støy og annen ulyd blir borte. Kanskje du klarer å isolere problemet til et enkelt rør.
Hvis du blir fornøyd etter dette, kan du spille lykkelig til en rimelig pris lenge.
Hvis du tror det er ennå mer og hente, kan du bytte til NOS rør. Det er rør fra "røralderen" som har ligget på lager siden den gang. 50 år gamle kanskje.
De koster mye mer og kan være enda bedre.
6550 er ikkehelt det samme som KT88. Motron kan forklare deg forskjellen.
Lykke til.
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Skal ta på meg shorts og gå bort til Motron om ikke så lenge. Så blir det sikkert litt rør prat.
For å lære litt, vil jeg anbefale dette:
Kjøp et sett av de små rørene for å teste. De koster ikke mer enn ca 150,- +mva / stk av fabrikat Golden Dragon f.eks.
Da finner du ut om støy og annen ulyd blir borte. Kanskje du klarer å isolere problemet til et enkelt rør.
Hvis du blir fornøyd etter dette, kan du spille lykkelig til en rimelig pris lenge.
Hvis du tror det er ennå mer og hente, kan du bytte til NOS rør. Det er rør fra "røralderen" som har ligget på lager siden den gang. 50 år gamle kanskje.
De koster mye mer og kan være enda bedre.
6550 er ikkehelt det samme som KT88. Motron kan forklare deg forskjellen.
Lykke til.
Takk for tipset! da kjøper jeg et par av verdt av smårørene og sjekker!
Er det en tendens att orginal rørene er litt hissig i toppen? Min er litt hissig i alle fall:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Generelt er det montert billige rør originalt i slike forsterkere. Om de er hissige i toppen eller ikke kan nok variere en hel del.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Har brukt en Jolida 502B i 10 år.Byttet en del kondensatorer innvendig!Har prøvd masse rør,men sitter tilbake med 2 TLF.ECC801s som driver rør og et par TLF.ECC803s i pre!Ecc803s er vanskelig å få tak i og ekstremt dyre,men ecc801s vil du kunne få på eBay til en nogenlunde akseptabel pris.Telefunken ECC803s erstattet et par Sylvania 3 mica 5751.Problemet med Sylv. er at du aldri vet hva du får.Lyd varierer veldig på disse.Selv om lyd alltid er av god kvalitet,er det kun enkelte produksjoner som er spektakulære.Ellers finnes Siemens,Valvo og Mullard.Jeg vil anbefale en god strømkabel!I utgangen bruker jeg Tung SOl 6550.
Mvh.
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
flor skrev:
Har brukt en Jolida 502B i 10 år.Byttet en del kondensatorer innvendig!Har prøvd masse rør,men sitter tilbake med 2 TLF.ECC801s som driver rør og et par TLF.ECC803s i pre!Ecc803s er vanskelig å få tak i og ekstremt dyre,men ecc801s vil du kunne få på eBay til en nogenlunde akseptabel pris.Telefunken ECC803s erstattet et par Sylvania 3 mica 5751.Problemet med Sylv. er at du aldri vet hva du får.Lyd varierer veldig på disse.Selv om lyd alltid er av god kvalitet,er det kun enkelte produksjoner som er spektakulære.Ellers finnes Siemens,Valvo og Mullard.Jeg vil anbefale en god strømkabel!I utgangen bruker jeg Tung SOl 6550.
Mvh.
Takk for erfaringer!
Åssen kondensatorer er det snakk om, mundorf og hjalp det mye?:)
skal holde øyene opp for telefunken ECC803s og 801s!
Ny strømkabel, nja for se, kanskje senere!
 

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Innlegg
325
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Generelt er det montert billige rør originalt i slike forsterkere. Om de er hissige i toppen eller ikke kan nok variere en hel del.
Må spørre, er golden dragon røra i samme kvalitet som orginalrørene? de til 150kr pluss mva du nevnte? alltså, vill det bli en oppgradering?
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Jeg hadde rør fra Golden Dragon i to år før jeg kjøpte NOS-rør. Golden Dragon var mye bedre enn de originale.
NOS-rørene er selvføgelig enda bedre, men GD er en god start.
Også min forforsterker hadde litt during og sus i den ene kanalen som ble kraftig redusert da jeg byttet ut de originale rørene.
 
Topp Bunn