Nye Hypexforsterkere?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
For en stund tilbake ble det snakket om at Hypex skulle komme med en ny serie forsterkermoduler. Disse skulle inneholde amp og psu i samme enhet, ala Anaview. Noen som vet mer om dette?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.230
Antall liker
16.103
Sted
Østfold
Informasjonen kom fra Hypex selv, og de første modellene skulle være rett rundt hjørnet. Imidlertid har det vært skremmende stille etterpå.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.463
Antall liker
6.728
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg regner med det er derfor de kjører sluttsalg på UcD32MP og UcD34MP. Her er det jeg har...

image.jpeg

image.jpeg


Johan-Kr
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hvorfor har forresten Hypex lagt seg på 4 ohm specs? Skrytefaktor? Det er vel fortsatt mest utbredt med 6 og 8 ohm nominell impedanse, er det ikke?
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Kan de ikke snart få opp effekten. Kunne tenkte meg 1kw+ @8ohm
 
S

Syncrolux

Gjest
2x NC400 med hver sin SMPS600 bør klare 800W i 8 ohm. Det er temmelig sprekt!
Men ulempen med brokobling er at tilgjengelig effekt i lavere impedanser blir begrenset, men fortsatt bør noe sånt gi 1200W i 4 ohm.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg ser ingen fordeler med det.
Skal du ha en felles PSU må den kunne levere minst 1200W også.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.457
Antall liker
2.117
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
De har vel en 1200w psu også. Jeg vet ikke, tenkte bare det var bedre med felles psu til samme kanal.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Forslag til amper som er kruttsterker, men alikevell transperante? fullrange. Skal drive et par jbl everest med mulighet for EQing (som fort kan spise litt effekt)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.463
Antall liker
6.728
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De ramler ned i 5,6 ohm i det vanlige audioområdet, og er nede i 3 ohm ved 40kHz. Du burde kunne benytte deg av brokoblet NC1200, men de får du ikke kjøpt i løs vektsom sluttbruker. Det er bare noen få av OEM-kundene til Hypex som får kjøpt disse, og selger de som ferdige produkter med kabinetter, strømforsyninger osv. Hypex er sikkert villige til å gi deg en liste på hvem som leverer ferdige forsterkere basert på disse.

http://www.hypexpro.com/wp-content/uploads/2014/Datasheets/NC1200_datasheet.pdf

Johan-Kr
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
De ramler ned i 5,6 ohm i det vanlige audioområdet, og er nede i 3 ohm ved 40kHz. Du burde kunne benytte deg av brokoblet NC1200, men de får du ikke kjøpt i løs vektsom sluttbruker. Det er bare noen få av OEM-kundene til Hypex som får kjøpt disse, og selger de som ferdige produkter med kabinetter, strømforsyninger osv. Hypex er sikkert villige til å gi deg en liste på hvem som leverer ferdige forsterkere basert på disse.

http://www.hypexpro.com/wp-content/uploads/2014/Datasheets/NC1200_datasheet.pdf

Johan-Kr
Jeg har forstått dette. Men ser ikke noe gevinst i å bruke NC1200 kontra evnt brokoblede NC400. (Vil helst ikke kjøpe ferdige produkter heller)
Jeg får tak i NC500, men er veldig usikker om de lar seg brokoble sånn helt uten videre.
 
S

Syncrolux

Gjest
NC500 kan helt sikkert brokobles, da de er single-ended.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Blir nok NC500 brokoblet med SMPS3k psu per kanal.. 1200-1600wrms @8ohm.. Innafor det
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Var det ikke også snakk om en DAC-modul til denne serien?

Jeg drømmer om å kjøre digitalkabel frem til HT og la denne ta seg av deling/DSP digitalt og konvertere til analog i siste liten før effekttrinnet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.463
Antall liker
6.728
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hypex har en ny tokanals DSP på gang, hvis det holder. Hvis ikke, så må en se på MiniDSP sine løsninger.

En løsning som ser interessant ut er den pakken MiniDSP kaller AVB-DGK. Den består av en AVB-svitsj og to AVB endepunkter.
Svitsjen og endepunktene er utstyrt med I2S-headere for inntil 8 kanaler I2S inn og ut. Nå er det desverre slik at per d.d. så er ikke svitsjen sin I2S-header enablet, men at dette er beregnet for en senere firmware-oppgradering.

Når dette er på plass, så kan man lage en preamp med en MiniSHARC i og en slik svitsj, og så setter man et endepunkt, dacer og forsterker i hver høyttaler. Hvis en supplerer med en Arduino for styring, og en mux/demux for å få flere innganger, så begynner det å bli en lovende sak. Da kobler en til hver høyttaler med strøm og en nettverkskabel. (Mens Nordost-Lars gråter store krokodilletårer)...

Johan-Kr
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Akkurat distribusjonen, multipleksing, DSP-prosesseringen av kanalene sentralt er jeg minst bekymret for. Det har jeg en (egen) løsning for. Men for å slippe analog kabling på tvers av rommet, må man ha en DAC-løsning sammen med forsterkeren. Kablingsmessig er AES/EBU enklere enn I2S, men begge er likeverdige ellers. Og muligens også DSP hvis man planlegger å gjøre delefiltreringen og drive 2 eller 3-veis HT fra én modul. Om ikke jeg husker feil, så skulle noen av disse modulene ha mulighet til en liten 3. forsterkerkanal. Vet ikke hvor stor, men jeg tenker muligens diskant.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.463
Antall liker
6.728
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis DSP-løsninga di har I2S ut og du har en DAC som tar I2S inn - f.eks. Twisted Pear Opus, så er den AVB-DGK-saken brukbar. All den tid de ikke har aktivert I2S-headeren, så må du supplere med et endepunkt til, slik at du har et ved DSP og et ved hver høyttaler.

I den linken som ufo la ut, så snakkes det om en egen 100W sak for f.eks. diskantbruk som er beregnet til få strøm fra strømforsyninga på en av de andre modulene.

Johan-Kr
 
Topp Bunn