Nye høyttalere til Hegel H1

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Jeg har en bekjent som har Hegel CDP2A og Hegel H1. Han har nå hatt System Audio 1550 men vil ha noe med mere bass/trøkk/dynamikk. Makspris 20000,-

Er det noen nåværende/tidligere H1 eiere som har forslag om hva som funker bra? :)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Tja.. har ingen erfaring med nevnte elektronikk, men i den prisklassen er det jo noe å velge i! Merker jeg ville vurdert er blant annet Proac, Dynaudio, og Usher.
Men dette er bare personlig synsing, håper du får råd fra noen Hegel-eiere her!
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Er selv Hegel-eier, men har ikke erfaring med H1..... :)
 
T

Thomas1

Gjest
Har prøvd H1 på mine Dali Mentor2.
Masse dynamikk, fin diskant, men det låt litt hult i mellomtone skjiktet på kvinnelige vokaler. men jeg vil likevel anbefale han og prøve Mentor6...Man må alltid prøve selv uansett..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har et par Vienna Aoustics Mozart Grand som ligger i den prisklassen du nevner. Jeg har brukt flere forsterkere på disse, men Hegel H2a/P2a låt veldig fint på disse høyttalerne. Ser ikke bort fra at H1 også vil fungere bra på disse, men det kommer jo ann på hvilken lyd man liker. Vienna spiller stort og "vakkert". Med den rette forsterkeren er bassen imponerende til tross for at den bare har 2stk 6" bass/mellomtoner. Helt nøyttale er de ikke. Dem har en viss demping av øvre mellomtone, men dette er jo noe man også kan dra fordeler av. Det meste av musikk høres ganske bra ut gjennom Vienna Mozart Grand, også de mindre gode innspillingene. Vil anbefale deg å høre på disse om du skulle få mulighet.

Test fra Absolute sound her: http://www.sumikoaudio.net/va/reviews/VAMozart_TAS_0106.pdf

Stort bilde her: http://www.akkelisaudio.com/images/mozartbig.jpg







 
U

utgatt60135

Gjest
Kan tenke meg de vil spille bra med Vienna A men jeg vil tro et enda bedre valg kan være Dynaudio Focus 220.

Jeg ser Norsk Audioteknikk har en demomodell inne til 17k.

 
T

timc

Gjest
Jeg er litt skeptisk til om den har nok drakraft til å sparke igang Dynaudioene skikkelig. De krever en del. Vienna har jeg mer tro på i denne settingen.

Mvh
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Takk for responsen! :)

Finnes det norsk forhandler av Vienna?
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er litt skeptisk til om den har nok drakraft til å sparke igang Dynaudioene skikkelig. De krever en del. Vienna har jeg mer tro på i denne settingen.

Mvh
Jo, men jeg tror H1 klarer å dra dem fint og kan passe Dynaudios snille klang. H1 syntes å ha bra kraft i bassen. Tror det er en bedre match enn VA (og enda bedre HT, IMO) Men obs på at 220 har mye bass...
 
T

timc

Gjest
Det kommer litt ann på hvilken H1 det er snakk om. Jeg anntar det er snakk om MK1. Jeg testet den på JBL SVA1800 som har 2*8" basser. Det ble helt galt. Bassen levde sitt eget liv en plass noen takter bak resten. Den hadde mye bedre kontroll på SA 1750 som jeg også hadde på den tiden.

Mk 2 skal visstnok ha litt mer kraftreserver. Den har jeg ikke testet hjemme.

Mvh

Edit: Her skulle det være MK2 og nyere.
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Det er en MK4 eller siste utgave ja.
 
T

timc

Gjest
Ta med deg forsterkeren til en butikk eller to, og prøv litt forskjellig.

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Går ikke an å si noe galt om en høyttaler som heter Mozart. Jeg burde absolutt låne øre til komponistrekka til VA en gang. Pene er de også dersom det betyr noe.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Vil bare legge til at Mozartene er ganske greie å drive. En T-amp driver disse høyttalerne til ganske ok lydtrykk med bibeholdt lydkvalitet. Det samme gjør en ASL wave 8. Begge disse forsterkerne er på under 10 watt.
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
System Audio Ranger! Har alt det du spørr etter og matcher flott med H1.
 

lleon

Medlem
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Stereofil i Oslo selger vienna acoustic.. Flotte høytalere ;)
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Ja likte Vienna veldig godt jeg og! Veldig fine!
Ranger har jeg hørt en del på. Muligens at H1 kanskje blir for liten til den? Eller ikke greier å ta ut det flle potensialet?
 
Topp Bunn