Nye høyttalere i hus - Merlin!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Disse har jeg bare sett litt av på nett og det er jo snasne høyttalere, kan man vel si! ;)

    Tror du de var verdt 3 måneders venting da? :p
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Orginal og tøff farge! Blir sikkert berre lækkert :)
     

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Gratulere med nye høytalere. ;)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Hei Tomerik

    Hjertelig til lykke med nye høyttalere, de er bare dødslekre ;D Er ikke den finsihen utrolig på nært hold ?

    Og hvis du ikke skulle få de til å spille supert med det samme, er det ingen grunn til fortvilelse. Min erfaring er at de trenger både innspilling, tweaking og tuning før de leverer 100%.

    Jeg leste også på et forum der Bobby anbefaler å lade ut batteriet i BAM'en omtrent 10 ganger før det er på plass.

    Kos deg ;)

    Asbjørn
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Høytalerne ser UTROLIG pene ut!! Lurer på om det kan være noe jeg må sjekke ut også - vil komme til å teste ut WLM Diva de kommende ukene, men jeg får føre på MERLIN som et alternativ ;)

    GRATTIS - gleder meg til "oppdatering/lytteinntrykk" etterhvert!!

    JE
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Med i forsendelsen ligger det gode spikes, manualer, mal for å sikte inn vinkel mot lytteposisjon, Zobel RC filter, Cardas jumpere og ett lite vater for å rette opp høytalleren.
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Nye høytalere i hus - Merlin!

    Kontruktøren har selv signert. Men, hvorfor i allverden har han signert på undersiden av høyttaleren????
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    3 månders venting var det verdt,- på plass er de er en fryd for både øre og øye! Fargen er mørk "Ruby red heart", i dempet belysning ser de helt sorte ut. Førsteinntrykket er at det er meget bra kvalitet på både håndtverk og lydgjengivelse! Så langt har jeg knapt fått satt meg ned for å høre på musikk, men det lille inntrykket jeg har fått er at her er det iallfall enormt detaljert! Nå skal de spille seg til noen uker, så får vi se hvordan dette utarter seg.
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    tomerik: nå må du oppdatere signaturen din her på HFS ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Den fargen var skikkelig spenstig, og samtidig veldig lekker. :)
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Vakre. Det syns at bakmannen tar dette seriøst. Liker tweeter designen. Små detaljer i utførelsen som gjør at dette står som en påle i stuen din! Flott fargevalg!!!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dritlekkert :D.. De er større enn jeg trodde? Hvor høye er dem? Og elementet? Hvorfor har du koblet til en liten krets mellom terminalene?

    Hva koster dem?

    Fortell fortell.. og aller mest om lyden..
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Grunnversjonen ligger på 69'.
    Bam er 15000 dyrere, tror jeg.

    Og det beste av alt, disse høyttalerne kommer med integrerte blomsterpottebeskyttere. ;D
     

    plast

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.12.2006
    Innlegg
    55
    Antall liker
    2
    Dynaudio Esotar-diskant?
    Veldig pene høyttalere du har fått deg ;) Flott finish!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer hjerteligst tomerik. Virkelig flott finish dette her, særlig lett å se når bildene er tatt uten blitz.

    Dette tipper jeg spiller herlig. Som tidligere nevnt har jeg hørt GM100 med Merlin VSM gjentatte ganger og det låter pent, virkelig. Masse trøkk.
    Gleder meg til å få høre oppsettet ditt snart, tar kontakt når jeg er nedover.

    Skulle gjerne hatt et par MXe selv. Unner deg dette etter ventetiden.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    C._Alshus skrev:
    Grunnversjonen ligger på 69'.
    Bam er 15000 dyrere, tror jeg.

    Og det beste av alt, disse høyttalerne kommer med integrerte blomsterpottebeskyttere. ;D
    Det er MM-versjonen, MX-e i pianofinish, og ørelite forskjellig delefilter, ligger på 89. BAM-en er, etter mitt skjønn, ikke å anse som tillegg, snarere en nødvendighet, særlig på senere versjoner. Det er dyrt for en to-veis, men Merlin er etter mitt skjønn en fantastisk høyttaler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er det steinheller du har under høyttalerene tomerik?

    Forsøk med tre under spikesene.
    Ellers lånte jeg noen "spikes-kopper" av Planetsnapa, merke Taoc og de kommer jeg til å bruke igjen så snart jeg får bestilt, suveren god bass jeg hadde da.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbakemeldingene, gutter!

    Lyngen skrev:
    Dritlekkert :D.. De er større enn jeg trodde? Hvor høye er dem? Og elementet? Hvorfor har du koblet til en liten krets mellom terminalene?
    Det er montert inn det som kalles Zobel RC-network. Det er en krets bestående av en motstand og en kondensator (Resistor-Capacitor=RC) for å nøytralisere effekten av elementets egen induksjon. Disse kretsene er normalt montert i transistor-forsterkere, men sjelden på rørforsterkere.

    Diskantelementet er en den kjente 1" domen Dynaudio Esotar D330/A og basselementet ett 6,5" papir/carbon ScanSpeak 8545. Vitale mål på høytalerene er 22cm brede, 26cm dype og 109cm høye. Altså høye og slanke. Vekta er 40 kg/stk. Mer info finnes her: http://www.merlinmusic.com/vsm.htm
    MXe er aller siste versjon av VSM-høyttaleren og største forskjellen fra tidligere er at de har benyttet blyfritt loddetinn.

    I dag står de på granittblokker, men sorte marmorblokker er bestilt fra nærmeste steinsenter og blir blankslipt i dag. Når de er på plass vil jeg prøve litt forskjellige varianter av spikes eller tre/kork-klosser.

    Det eneste som nå gjenstår er en Super-BAM. Når den er i hus skal jeg ønske en regnfull og mørk høst, hjertelig velkommen!

    Lyden vil jeg ikke si stort om før det har gått noen uker :)
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mykje med fantastiske musikkformidlarar. Nydeleg finish!!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er montert inn det som kalles Zobel RC-network. Det er en krets bestående av en motstand og en kondensator (Resistor-Capacitor=RC) for å nøytralisere effekten av elementets egen induksjon. Disse kretsene er normalt montert i transistor-forsterkere, men sjelden på rørforsterkere.
    [/quote]
    Grautulerer med flotte høyttalere! Det begynner å henge på greip nå :)
    Den kretsen du nevner har mest for seg i transistorforsterkere som opererer på grensen til det ustabile. Det bør ikke være noe problem i ditt tilfelle. Gjør forsøk uten og velg det som er best.
    Intet nytt fra GRAAF. De forbereder seg sikkert på sommerferie ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Taoc ja, det var lenge siden jeg hørte noe om.
    Taoc er en del av Toyota sin store metallforedlings avdeling.
    Mener å husker de har spesialisert seg på vibrasjoner i metall , legeringer og støpegods av ymse slag.
    Bl.a bremseskiver og hulstøpninger av ymse greier.
    Hvor mye koster disse Taoc spike sakene da Fosse?

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    RC-filteret hadde enormt positiv effekt sammen med GM20, hvordan det forholder seg med GM100 vet jeg ikke. Trolig litt mindre kritisk denne. Enig med Audiomix at det som låter best er best.

    Kjenner ikke prisen på Taoc, men send en forespørsel til Snapa. Jeg skal ha et sett slike under mine Merlin når jeg igjen får koblet opp anlegget.
     

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye med høytalere! Utrolig lekre! Har samme høytalere selv, men i annen finsish. Mine har nå spilt ca.120 timer, begynner virkelig å komme seg. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fosse skrev:
    RC-filteret hadde enormt positiv effekt sammen med GM20, hvordan det forholder seg med GM100 vet jeg ikke. Trolig litt mindre kritisk denne. Enig med Audiomix at det som låter best er best.
    Du bruker slike nettverk på dine fosse? Koblet på HT terminalene eller GM20 terminalene?
    Jeg ville ikke veddet på at dette hadde noe for seg ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Mulig du ikke ville veddet på det, men det er faktisk ett av de få byttene i jeg har gjort i anlegget som dama bestemt mente hadde innvirkning (og det mener hun ikke hver gang jeg bytter komponenter). Tør faktisk påstå at dette hadde enorm betydning den gang jeg gjorde det. For ordens skyld var det før du hadde GM20 til gjennomgang i den grad det teknisk kan skylles ustabilitet.

    Jeg mener også det er vesentlig forskjell på om du har filteret over ht-terminalene på forsterkeren eller på høyttaleren, selv om dette vel rent teknisk skulle bli det samme?

    Beklager avsporingen.

    Når det gjelder Taoc har jeg hatt de aller fleste modellene på hjemlån uten at jeg har fått testet alle inngående. Jeg brukte PTS-F med godt hell. Mine VSM har andre spikes, så jeg brukte spikes pluss Taoc foran og Cardas-trekloss på høykant bak. Beste kombinasjon jeg har hatt under mine høyttalere.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det var da ingen avsporing, men en oppklaring :)
    Og jeg har faktisk sluttet å vedde her på hfs ;)
    Jeg tapte noen rør og andre komponenter hver gang :(
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det kan være greit å ikke være for sikker. Jeg har blitt overrasket flere ganger jeg. Noen ganger venter man stor forskjell (som da jeg og Parelius testet Herron mot Klyne forforsterkere) og finner at det faktisk ikke er så ulikt som man forventet. Andre ganger venter man mindre forskjell og får bakoversveis (som da jeg fikk Dynavector PHA-200 på hjemlån).

    Nevnte filter manglet jeg altså i starten, og det ble hevdet fra forskjellig hold at disse ikke skulle utgjøre den store forskjellen. Likeledes oppfattet jeg bytte til Cardas/Merlin jumpers som enormt. Kan betydningen av disse filterne hos meg skyldes at GM20 ser en stabil last ved høyere frekvenser, og GM20 har en frekvensgang på 1 Hz-350 kHz?

    Du bør ellers få låne deg en BAM så snart som mulig tomerik. Har du mulighet for å komme deg til Oslo skal du få låne min en måneds tid. Betydningen av BAM opplever jeg varierer litt med forsterkerkombinasjon, men i noen oppsett (Hovland HP-100 + Bel Canto SET40) er den etter min mening essensiell. Jeg brukte HP-100 og GM100 en periode og opplevde nok at den kombinasjonen klarte seg bra uten BAM da GM100 har en fyldigere klang enn GM20. Men gi meg beskjed om lån er av interesse.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Interresant det med plassering av Zobel-kretsen og hvilken innvirkning det kan utgjøre. Her er det rom for å eksperimentere etterhvert som høyttalerene blir ferdig innspilt.

    Det fulgte med 3 små ERS papir/carbon/metall lapper fra Machina Dynamica og en . De skal visstnok både absorbere og reflektere RFI/EMI stråling. Jeg har ikke helt sansen for denne type "abstrakte" tweaks der jeg ikke forstår funksjonsmåte. Men noe gjør de, for når jeg plasserte alle tre på laptop`n så sank signalstyrken på det trådløse nettverket fra Excellent til Low.... De ligger
    Test av disse "lappene" kan leses her: http://www.positive-feedback.com/Issue5/cjdiaries.htm

    Takk for tilbudet, Fosse, men jeg tror jeg klarer meg de to ukene frem til jeg får den balanserte utgaven av BAM`n. Om ikke så hører du fra meg :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det er bare å ta av seg hatten man ikke har, og gratulere med lekre og meget gode høyttalere! :) ...

    mvh
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Nightpuma skrev:
    Hei Tomerik.

    Hvordan går det med de nye høyttalerne dine? Får du noe godlyd ut av dem?
    De mangler dypbass og toppen er litt hard og anstrengt. Imidlertid så flommer over av detaljer jeg aldri har hørt før og de har en dybde/bredde-gjengivelse til å få frysninger av, så jeg tror dette blir helt rått når de får spilt mer og når BAM`n er på plass! De har nå spilt ca. 40 timer. Nå har jeg fått tak på en gammel integrert sak fra Pioneer som mater de med musikk når jeg ikke er hjemme.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Unskyld at jeg spør, men hvorfor har du ikke BAM? Det er et hav av korreksjoner som foregår i denne. Blandt andre alle de du påpeker.

    tomerik skrev:
    Nightpuma skrev:
    Hei Tomerik.

    Hvordan går det med de nye høyttalerne dine? Får du noe godlyd ut av dem?
    De mangler dypbass og toppen er litt hard og anstrengt. Imidlertid så flommer over av detaljer jeg aldri har hørt før og de har en dybde/bredde-gjengivelse til å få frysninger av, så jeg tror dette blir helt rått når de får spilt mer og når BAM`n er på plass! De har nå spilt ca. 40 timer. Nå har jeg fått tak på en gammel integrert sak fra Pioneer som mater de med musikk når jeg ikke er hjemme.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er ulemper involvert med bruken av BAM som med alle former for eq.;
    det stilles HELT andre krav til effekt enn uten,og fex er vel kanskje ikke en stakkars GM-20 ideal-matchen i denne sammenhengen,og muligens noe av grunnen til at den blir litt over middels varm i disse installasjonene? eller hva tror du Audiomix?
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn