Nye høyttalere i hus - Merlin!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Tom Erik bruker GM100, som burde ha effekt i bøtter og spann.

    Nå er ikke jeg overbevist om at det kreves så veldig mye mer effekt med BAMen inne heller, vel gir det en boost omkring 35hz, men det gir også en brattere avrulling og filter på alt under 30hz, hvilket vel skulle lette? Jeg spør, svarer ikke.

    Når det gjelder GM20 hadde jeg problemer før, og ikke etter at BAM-en kom i hus, men det kan jo ha andre forklaringer også, som arbeidet til Audiomix.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I motsetning til aksjespekulasjon kompenserer oppturen for nedturen i dette tilfellet. :)

    LMC skrev:
    det er ulemper involvert med bruken av BAM som med alle former for eq.;
    det stilles HELT andre krav til effekt enn uten,og fex er vel kanskje ikke en stakkars GM-20 ideal-matchen i denne sammenhengen,og muligens noe av grunnen til at den blir litt over middels varm i disse installasjonene? eller hva tror du Audiomix?
    mvh
    Leif
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bestilt en SuperBAM (den balanserte med både rca og xlr tilkoblinger) og den er på vei fra Statene.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Mener å ha lest BAM'en øker nivået med 5,5 dB i bassen.. det gir et effektbehov på 3,5 ganger mer enn uten BAM.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har en forsterker på 75w. Jeg skal spille så høyt jeg orker i mitt rom på 25m2 selv med BAM. Jeg tror de feste av oss har en tendens til å gi litt med ”guffe” enn det som er nødvendig. I mange systemer er også tilstedeværelsen så lav, at en må ”guffe” på for å oppfatte lyden som tilfredsstillende. Jeg Merlin har en signatur som frister til å spille litt lavere. Dette mener jeg er en av ”godsakene” med Merlin og BAM.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Uansett så tåler ikke en 6,5" mer enn 20W under 100 Hz før den hopper ut av kabinettet, så for lite effekt i bassen er egentlig ikke noe stort problem i praksis.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ikke dumt å bestille begge alternativene. Jeg vet ikke om du er klar over det, men du får også andre fordeler med en dual BAM selv om du bruker denne som SE. Eks. økt forsterkning og bedre ”noise rejection”. En ballansert BAM har en separat BAM-modul for hver kanal. Dette gir bedre ”fyldighet” og ”komplettering” av lyden.

    tomerik skrev:
    Jeg har bestilt en SuperBAM (den balanserte med både rca og xlr tilkoblinger) og den er på vei fra Statene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    theStig skrev:
    Mener å ha lest BAM'en øker nivået med 5,5 dB i bassen.. det gir et effektbehov på 3,5 ganger mer enn uten BAM.
    nettopp det jeg tenkte på
    mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med nye høyttalere tomerik. De er nydelige! Jeg har hatt veldig lyst til å lytte til denne konstruksjonen lenge. Hadde vært artig å høre om hvilke egenskaper du har lagt vekt på, som har ført deg til akkurat Merlin høyttaleren. Ikke for å være frekk, men jeg lurer veldig på hvordan man kan lage en 2 veis konstruksjon til en slik pris som Merlin selges for også uten bam, (69000 er opplyst her i tråden uten Bam) når den tydeligvis har mangler? Manglende bass og hard/anstrengt topp er beskrevet. De fleste høyttalere har jo kompromisser, men de beskrevne mangler, burde jo være ryddet av veien i en så seriøs konstruksjon eller??
    Det finnes jo ganske mange heftige alternativer uten disse manglene på markedet.For ordens skyld, jeg har ikke hørt høyttaleren. Det håper jeg som sagt å få gjort! lakki_luke har et sett Merlin stående hos seg, uten Bam. Det er mulig jeg også har misforstått hele konstruksjonen, og at den ikke bør vurderes uten Bam.... ¨Men noe må det jo være med denne høyttaleren som får såpass mange oppegående personer her inne til å gå til anskaffelse av den! Hadde håpet på å få til et besøk, og demo hos Fosse i vår (før flytting), men det fikk vi ikke til. Håper å få en overbevisende demo, under optimale forhold ved en senere anledning. Noen som har lyst å demonstrere herlighetene, så ønsker jeg mer enn gjerne å få en innføring i Merlins magi ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    For å gjøre det enkelt:
    6 dB = dobling av spenningen.
    Effekten er kvadratet av spenningen, så effektmessig blir 6 dB fire ganger mer. 2 ^ 2 = 4

    Regner vi f.eks på 20 dB så er det en spenningsøkning på 10 ganger. Effekten blir da 10 ^ 2 = 100 ganger
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    tomerik skrev:
    Nightpuma skrev:
    Hei Tomerik.

    Hvordan går det med de nye høyttalerne dine? Får du noe godlyd ut av dem?
    De mangler dypbass og toppen er litt hard og anstrengt. Imidlertid så flommer over av detaljer jeg aldri har hørt før og de har en dybde/bredde-gjengivelse til å få frysninger av, så jeg tror dette blir helt rått når de får spilt mer og når BAM`n er på plass! De har nå spilt ca. 40 timer. Nå har jeg fått tak på en gammel integrert sak fra Pioneer som mater de med musikk når jeg ikke er hjemme.
    Hei Tomerik

    Når de er innspilt og BAM'en er på plass forsvinner hardheten i toppen og de blir silkemyke ;D

    Asbjørn
     
    T

    theStig

    Gjest
    BAM'en er en lur løsning for å øke effektiviteten i mellomtone/diskant, men det er en skandale at høyttaleren i det hele tatt selges uten mener nå jeg. Det blir omtrent som å selge en bil der revers, 4. 5. og 6. gir er ekstrautstyr.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men man ofrer vel noe med bam også
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    gut_man skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere tomerik. De er nydelige! Jeg har hatt veldig lyst til å lytte til denne konstruksjonen lenge. Hadde vært artig å høre om hvilke egenskaper du har lagt vekt på, som har ført deg til akkurat Merlin høyttaleren. Ikke for å være frekk, men jeg lurer veldig på hvordan man kan lage en 2 veis konstruksjon til en slik pris som Merlin selges for også uten bam, (69000 er opplyst her i tråden uten Bam) når den tydeligvis har mangler? Manglende bass og hard/anstrengt topp er beskrevet. De fleste høyttalere har jo kompromisser, men de beskrevne mangler, burde jo være ryddet av veien i en så seriøs konstruksjon eller??
    Det finnes jo ganske mange heftige alternativer uten disse manglene på markedet.For ordens skyld, jeg har ikke hørt høyttaleren. Det håper jeg som sagt å få gjort! lakki_luke har et sett Merlin stående hos seg, uten Bam. Det er mulig jeg også har misforstått hele konstruksjonen, og at den ikke bør vurderes uten Bam.... ¨Men noe må det jo være med denne høyttaleren som får såpass mange oppegående personer her inne til å gå til anskaffelse av den! Hadde håpet på å få til et besøk, og demo hos Fosse i vår (før flytting), men det fikk vi ikke til. Håper å få en overbevisende demo, under optimale forhold ved en senere anledning. Noen som har lyst å demonstrere herlighetene, så ønsker jeg mer enn gjerne å få en innføring i Merlins magi ;)
    Hei

    Jeg har hørt VSM spille alt fra helt grusomt til totalt magisk. Jeg hadde et par Gen III uten BAM før, og de fikk jeg aldri helt til. De spilte detaljert og til tider ganske fint, men jeg ble helt utslitt av å høre på de, og mista veldig mye av musikkgleden. Nå har jeg et par MXE med BAM, og de spiller helt fantastisk IMO. Hvis du liker delikat silkemyk flyt, skikkelig dybde og bredde der stemmer og instrumenter flyter sømløst frem og tilbake skulle du virkelig prøve å få deg en audition. De kan ikke varte opp med den livefølelsen og dynamikken som gode horn kan, men de kan trylle så du blir sittende å måpe :D
    VSM skal kjøres med BAM, det er helt nødvendig for at de skal kunne levere maksimalt. Og det gjelder ikke bare for å booste bassen, men hele karakteren endrer seg. Det er tryllestøv inni den boksen.

    Nå skal det sies at selv om jeg ikke fikk Gen III til å fungere godt, har jo f.eks Fosse etter sigende fått de til å spille riktig bra.

    Mvh Asbjørn
     
    T

    theStig

    Gjest
    LMC skrev:
    men man ofrer vel noe med bam også
    Ja, det er et ledd til i kjeden. Alternativet - å brenne av 6 dB over 100 Hz i et passivt delefilter - er dog mye værre...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    gut_man skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere tomerik. De er nydelige! Jeg har hatt veldig lyst til å lytte til denne konstruksjonen lenge. Hadde vært artig å høre om hvilke egenskaper du har lagt vekt på, som har ført deg til akkurat Merlin høyttaleren. Ikke for å være frekk, men jeg lurer veldig på hvordan man kan lage en 2 veis konstruksjon til en slik pris som Merlin selges for også uten bam, (69000 er opplyst her i tråden uten Bam) når den tydeligvis har mangler? Manglende bass og hard/anstrengt topp er beskrevet. De fleste høyttalere har jo kompromisser, men de beskrevne mangler, burde jo være ryddet av veien i en så seriøs konstruksjon eller??
    Det finnes jo ganske mange heftige alternativer uten disse manglene på markedet.For ordens skyld, jeg har ikke hørt høyttaleren. Det håper jeg som sagt å få gjort! lakki_luke har et sett Merlin stående hos seg, uten Bam. Det er mulig jeg også har misforstått hele konstruksjonen, og at den ikke bør vurderes uten Bam.... ¨Men noe må det jo være med denne høyttaleren som får såpass mange oppegående personer her inne til å gå til anskaffelse av den! Hadde håpet på å få til et besøk, og demo hos Fosse i vår (før flytting), men det fikk vi ikke til. Håper å få en overbevisende demo, under optimale forhold ved en senere anledning. Noen som har lyst å demonstrere herlighetene, så ønsker jeg mer enn gjerne å få en innføring i Merlins magi ;)
    Hvis det mangler bass og de låter anstrengt i toppen så er de enten uinnspilt, satt opp feil eller matchet dårlig. Merlin er minst like lett å få til å låte dårlig som det meste andre av en viss kvalitet.

    Etter hva jeg har forstått er det enklere å få eldre utgaver av VSM til å spille bra uten BAM, jeg fikk det til å funke med GM100 hos meg uten. Nyere modeller er vel ikke egnet for å leve uten.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fosse
    hvorfor gikk du fra GM100 til GM20?
    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    GM100 var et lån den stund GM20 var til rep. Litt ulik prioritering hos de to. Og hva man foretrekker avhenger vel av smak og behag så vel som matching. GM100 låter noe fyldigere, med mer trøkk nedover. GM20 har større grad av åpenhet, mer luft og er hurtigere. Men igjen, det avhenger av matchen. Selv mener jeg HP-100 er god match med begge, mens GM20 + VSM fort kan virke som kan kjører for fort på lavt gir, om forforsterkeren ikke henger med kvalitetsmessig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og da vet du hva som skjer når du kjører uten turtall-sperre 8)
    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja, ca 20000 i tillegg. Må si meg enig i andres utsagn i denne tråden angående å synes at det er rart de selges uten BAM. Skulle ikke vært lov! Vet ikke om noe negativt bortsett fra på kontoen da.

    Jeg har lyst å legge til at jeg fikk meg litt av et sjokk da jeg fyrte opp mine. Det var akkurat som om noen klasket meg i bakholdet slik at fikk meg en ”øreåpner”. Siden har jeg hatt samme apatiske uttrykket hver gang jeg lytter til disse HT'ene. Jeg har ikke hørt så mange fryktelig gode oppsett, men jeg har tilgode å høre hva jeg hører med Merlin. De er så ekstremt sammenhengende og ”scary”…


    LMC skrev:
    men man ofrer vel noe med bam også
     

    Dumbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte Merlin for kort tid siden, og er strålende fornøyd. Og som det blir nevnt av flere andre, blir det en helt annen høyttaler med bruk av BAM. Foreløbig har jeg koblet BAM'en mellom CD-spiller og forsterker. Men jeg ser det også foreslås og koble den i en tape loop. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres?

    Skal jeg koble fra "Recorder -> Rec" på forsterkeren til "Input" på BAM og deretter fra "Output" på BAM til "Recorder->Play" på forsterkeren? Eller skal "Output" på BAM kobles til en vanlig "line" inngang på forsterkeren?

    På forhånd takk for svar :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det fulgte med en single-ended SuperBAM når jeg kjøpte Merlin høyttalerene, men siden jeg kjører balansert gjennom alle komponenter så vil jeg ha Dual-BAM boksen. BAM`n som fulgte med ble derfor levert tilbake til Audioart i påvente av ny. Den nye er på vei, men inntil jeg får den på plass har jeg idag fått låne en BAM fra Audioart. Ellers så har høyttalerene stått å spilt seg inn døgnet rundt denne uka, så i kveld gleder jeg meg stort til å sette meg ned i godstolen med ett sett høyttalere som er mer innspilt og med BAM tilkoblet!
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    tomerik skrev:
    Det fulgte med en single-ended SuperBAM når jeg kjøpte Merlin høyttalerene, men siden jeg kjører balansert gjennom alle komponenter så vil jeg ha Dual-BAM boksen. BAM`n som fulgte med ble derfor levert tilbake til Audioart i påvente av ny. Den nye er på vei, men inntil jeg får den på plass har jeg idag fått låne en BAM fra Audioart. Ellers så har høyttalerene stått å spilt seg inn døgnet rundt denne uka, så i kveld gleder jeg meg stort til å sette meg ned i godstolen med ett sett høyttalere som er mer innspilt og med BAM tilkoblet!
    Kos deg ;D Og prøv deg litt frem med plassering, det er superviktig med vsm.

    Asbjørn
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Har spilt med BAM noen timer nå og det er en opplagt helt annen høyttaler å lytte til! Dette er moro, vanedannende og litt scary :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn