Høyttalere "Nye" høytalere

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Holder på å oppgradere et anlegg.
Anlegget består i dag av en Harman Kardon 670 forsterker og Audiovector C2 høytalere.

Har ordnet en Parasound P3 pre og 2x A23 effektforsterkere til å erstatte hk'en. Tanken er å bruke en kanal til bass og en til diskant (biamping).

Men klarer ikke å bestemme meg for høytalere. Blir nok stativ høytalere da det er ønskelig at de ikke skal ta så mye "plass" i rommet som c2'ene gjør.
- Liker JBL LS40 (som virkelig våkner med godt med effekt), men bassporten peker bakover som er en ulempe siden høytaleren kommer til å stå nære bakvegg.
- Har vurdert Klipsch RB-61/81 mk2, men ikke prøvd.
- KEF har også noen interessante høytalere, men er redd de kan bli litt "slanke" i lyden.

Rommet et 5x4m.
Musikken som kommer til å bli spilt går fra dylan/van m./neil y via pink floyd og diverse metall til dagens populærmusikk (mange brukere her).

Kommer nok til å kjøpe brukt, og budsjettet er på 5-10k.


Noen tips/anbefalinger?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Et sett brukte SA Mantra 50? Gode allroundere som ikke tar større plass enn en stativhøyttaler.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Blir litt høye, tanken er å få "gjemt" høytalerne bort.
Bassport bakover blir igjen utfordrende da de kommer til å stå 10cm fra bakvegg (eller nærmere).

Men hadde glemt system audio. Får se nærmere på de.

--
Martin Sandvik
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal den gjemmes bort.Og går det ikke og ha den lenger ut på gulvet.?De færreste ht.spiller bra så nærme frontvegg.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Er fullstendig klar over at høyttalerne ville fått et løft ved å bli flyttet litt lengre ut, men er ikke jeg som bestemmer.
Vil være godt med luft rundt høyttalerne på sidene og foran, men for ikke å ødelegge resten av uttrykket i stua bør de være så "anonyme" som mulig.
Derav posisjon tett ved vegg.

--
Martin Sandvik
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
B&W 685S2 har frontport og tåler "tett" montering. Ikke testet med så mye power men garantert ingen ulempe! :D
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Du har jo ett par fine som høyttalere som ligger rett over prisklassen din hvis du har mulighet for å strekke deg, event brukt, Monitor Audio Gold 50 og Sonus Faber Venere 2.0.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hvorfor er det ikke du som bestemmer? dere er vel 2 i hus.
mvh
Er ikke anlegget hjemme som står for tur.
Anlegget skal stå på hytta, så er flere enn 2 som har noe å si på hvordan det skal se ut.
Men alle i familien er glade i musikk, så om det låter bra, får det som regel stå!
Dagens Audiovector C2, tar for mye plass i rommet og blir for dominerende, derav jakten på noen mindre og bedre.

B&W 685S2 har frontport og tåler "tett" montering. Ikke testet med så mye power men garantert ingen ulempe! :D
B&W, har virkelig godt av litt effekt.
Har egentlig aldri vært noe stor fan av egenlyden til B&W, men har fått noen vekkere noen ganger når jeg har besøkt venner som har bytta ut små integrerte med enten kraftigere integrerte, eller effektforsterkere. Må få tatt meg en tur innom HiFi Klubben for å friske opp hukommelsen på B&W.
Takker!


Du har jo ett par fine som høyttalere som ligger rett over prisklassen din hvis du har mulighet for å strekke deg, event brukt, Monitor Audio Gold 50 og Sonus Faber Venere 2.0.
Monitor Audio ser jeg har bassport bakover, så de blir vanskelige. Har hørt litt på de "billige" seriene hos Soundgarden, å må få si at de spiller overraskende bra!
Sonus Faber har jeg ikke lytta til på over 10 år (om man ser bort ifra en demo hos Stereofil (tror jeg det var) på en av de større modellene for en tid tilbake), så igjen er det et merke jeg må få friska opp hukommelsen på. Får bli på neste Oslotur.

Takk for gode tips.


--
Martin Sandvik
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Med Parasounds litt "frampå" lyd, ville jeg sett på mer "laydback" klingende merker som PSB, Spendor og Harbeth.
Særlig PSB gir mye for pengene og de ruver ikke så voldsomt i landskapet. Klassisk Sonus faber er også en god ide.

mvh
Gunnar Brekke
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Ligger en Spendor A3 på brukten til 9000. Ikke mer enn 75 cm + spikes. Du får neppe stativer lavere enn det 😁
Som alt annet vil de lide av plassering inntil veggen, men kanskje ikke så mye som andre modeller. Uvisst å si ut fra kririkkene.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Er ganske mange merker jeg må sjekke ut ser jeg.

Harbeth er et merke jeg ikke har lagt merke til før de siste par årene. Har i alle situasjonene jeg har hørt det imponert meg, men er litt utenfor budsjettet.

Spendor får generelt gode kritikker i pressen har jeg lagt merke til. A3'ene har bassport bak (igjen), så er usikker på hvordan de vil virke i rommet.
Høytalerene vil nok stå 90% av tiden tett på bakvegg, men vil dras fram når jeg har muligheten. Må nesten prøve å optimalisere anlegget til den posisjonen det kommer til å ha mest. Dagens Audiovector har også bassporten bak, og merker at de mister definisjon i bassen pga av det.

Ser at Spendor har en stativ variant med bassport foran også, får sjekke den ut litt nærmere.

--
Martin Sandvik
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med en Larsen?
Nettopp, eller for på stille spørsmålet annerledes, hva med høyttalere som faktisk er laget for å låte best plassert tett opptil veggen?
Bassport bak eller framme forteller deg bare bittelitt, og er egentlig ingen referanse for om det er mulig å plassere ht nær veggen for å oppnå god lyd.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Larsen hadde jeg faktisk ikke fått med meg.
Interessant konsept!
Hvordan de vil se ut i et hus fra 1921 er kanskje et annet spørsmål?
Disse må nok oppleves tror jeg.

--
Martin Sandvik
 
Topp Bunn