Høyttalere Nye Dynaudio Contour S1.4 Limited Edition.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Kan se ut til at jeg går for kjøp av den nye Contour S1.4 LE i valnøtt utførelse.

Siden jeg liker Dynaudio lyden og har hatt første utgaven av S1.4 som jeg likte svært godt,
kan jeg kanskje ikke tåkke helt feil?

Her er link til de som vil lese litt og evt gi en tilbakemelding om synspunkter :)

Dynaudio - All there is.

DYN_Contour_S14_LE_mocca_stand.jpg
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Det blir garantert bra det der.

Eneste aberet er vel at det ser ut til at du bytter utstyr ganske ofte, kanskje du like så godt skulle gått for C1 når du er i gang? :) Den setter igjen i gang ballen om enda heftigere elektronikk da, så har du det gående hehe
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Det blir garantert bra det der.

Eneste aberet er vel at det ser ut til at du bytter utstyr ganske ofte, kanskje du like så godt skulle gått for C1 når du er i gang? :) Den setter igjen i gang ballen om enda heftigere elektronikk da, så har du det gående hehe
C1 måtte blitt brukt. JEg har en anelse om at de også kan låte for "oppløst". Men kan ta feil. Jeg tror Contourene kan være en gylden middelvei :)
Og ja, jeg bytter ofte :) Men kjøper jeg noe nytt må jeg nesten sitte på det litt. Surt med tapet der evt. Derfor vil jeg være "sikker" før jeg slår
til. Men jeg kjenner jeg er på vippen ja. Må ta siste beslutning straks :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Det blir garantert bra det der.

Eneste aberet er vel at det ser ut til at du bytter utstyr ganske ofte, kanskje du like så godt skulle gått for C1 når du er i gang? :) Den setter igjen i gang ballen om enda heftigere elektronikk da, så har du det gående hehe
C1 måtte blitt brukt. JEg har en anelse om at de også kan låte for "oppløst". Men kan ta feil. Jeg tror Contourene kan være en gylden middelvei :)
Og ja, jeg bytter ofte :) Men kjøper jeg noe nytt må jeg nesten sitte på det litt. Surt med tapet der evt. Derfor vil jeg være "sikker" før jeg slår
til. Men jeg kjenner jeg er på vippen ja. Må ta siste beslutning straks :)
Siden du likte Dynaudio S1.4 bør vel LE, som jeg regner med er en forfinet utgave, være et ganske trygt kjøp, ja. Selv valgte jeg å oppgradere fra S1.4 til Special 25 da jeg opplevde sistnevnte som en del bedre, spesielt i bassen, med mer voksen tyngde og kropp i lyden. S1.4 var bra den også, men i min stue på rundt 35 kvm kom den kanskje ikke helt til sin rett. I et mindre rom ville det kanskje vært motsatt.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Riv ut!! :) De der er nok helt konge og faller nok midt i blinken for din lydpreferanse :)

Men ville vel hørt SA pandium 2 før du 100% bestemmer deg? ;)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Det blir garantert bra det der.

Eneste aberet er vel at det ser ut til at du bytter utstyr ganske ofte, kanskje du like så godt skulle gått for C1 når du er i gang? :) Den setter igjen i gang ballen om enda heftigere elektronikk da, så har du det gående hehe
C1 måtte blitt brukt. JEg har en anelse om at de også kan låte for "oppløst". Men kan ta feil. Jeg tror Contourene kan være en gylden middelvei :)
Og ja, jeg bytter ofte :) Men kjøper jeg noe nytt må jeg nesten sitte på det litt. Surt med tapet der evt. Derfor vil jeg være "sikker" før jeg slår
til. Men jeg kjenner jeg er på vippen ja. Må ta siste beslutning straks :)
Siden du likte Dynaudio S1.4 bør vel LE, som jeg regner med er en forfinet utgave, være et ganske trygt kjøp, ja. Selv valgte jeg å oppgradere fra S1.4 til Special 25 da jeg opplevde sistnevnte som en del bedre, spesielt i bassen, med mer voksen tyngde og kropp i lyden. S1.4 var bra den også, men i min stue på rundt 35 kvm kom den kanskje ikke helt til sin rett. I et mindre rom ville det kanskje vært motsatt.
Jo det kan nok være riktig at den bør låte bedre. Den har oppgradert delefilter, diskant og internkabling.
Jeg har 20kvm, så jeg tror det skal fungere bra. Har Focusen 160 nå og jeg synes de spiller godt nok
i bassen. Dynaudio generellt er jo generøs på bass-siden :) Så tror ikke det er et problem.
Special 25 har vel 8" bass/mellomtone?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Riv ut!! :) De der er nok helt konge og faller nok midt i blinken for din lydpreferanse :)

Men ville vel hørt SA pandium 2 før du 100% bestemmer deg? ;)
Jo det er stor sjans for det. Har sett på Pandion 2. Men med Hegelen min trr jeg Dynaudioene vil matche best.
Hvertfall slik ved tidligere sammenligninger. Men har ikke hørt Pandion 2, så skal ikke si noe skråsikkert ;)
Jeg tar vel en beslutning i løpet av morgendagen.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.648
Antall liker
32.609
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hei

Kan se ut til at jeg går for kjøp av den nye Contour S1.4 LE i valnøtt utførelse.

Siden jeg liker Dynaudio lyden og har hatt første utgaven av S1.4 som jeg likte svært godt,
kan jeg kanskje ikke tåkke helt feil?

Her er link til de som vil lese litt og evt gi en tilbakemelding om synspunkter :)

Dynaudio - All there is.

Vis vedlegget 289407
Tror ikke du tråkker feil her;)

gismo
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Kan se ut til at jeg går for kjøp av den nye Contour S1.4 LE i valnøtt utførelse.

Siden jeg liker Dynaudio lyden og har hatt første utgaven av S1.4 som jeg likte svært godt,
kan jeg kanskje ikke tåkke helt feil?

Her er link til de som vil lese litt og evt gi en tilbakemelding om synspunkter :)

Dynaudio - All there is.

Vis vedlegget 289407
Tror ikke du tråkker feil her;)

gismo
Nei håper det :) Utfra hva jeg selv kan bedømme av hvilken "sound" jeg liker, så kan jo dette være veien å gå.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
soundgarden sjøl mente at h160 var cremdelacrem på pandiumen.. ;)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.321
Torget vurderinger
49
Noen som har hørt denne enda?
(1.4LE)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Noen som har hørt denne enda?
(1.4LE)
Nei dessverrre :) Har de i bestilling. Kommer på torsdag hvis alt går som planlagt. Bestilte mine i valnøtt finish.
Om du ringer Andreas på Soundgarden Fornebu, så har han oppsettet jeg skal ha nå. S1.4LE og Hegel H160.
Han kan forklare deg litt om lyden om det haster :)

Mvh Øyvind
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kjenner spenningen øker her time for time :) Jeg er litt skuffet over at jeg ikke fikk høyttalerne før helga. Hadde vært
perfekt timing og kunne fått brukt de litt nå. Men jeg får se i morgen om jeg får en tlf fra SG :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Den som venter på noe godt skal vist få vente enda lengre :) Forsinket levering på Contourene. Pokker og. Blir tidligs lykke i heimen
neste onsdag, om jeg skal stole på det..... Je je. Får bare smøre seg med den tålmodigheten da.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.648
Antall liker
32.609
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Den som venter på noe godt skal vist få vente enda lengre :) Forsinket levering på Contourene. Pokker og. Blir tidligs lykke i heimen
neste onsdag, om jeg skal stole på det..... Je je. Får bare smøre seg med den tålmodigheten da.
Prøv å se det som en fin og forventningsfull tid...;):cool:

gismo
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Huff, da.

Du får heller lage deg en tråd her i mellomtiden :) Du har jo trålet gjennom en liten jungel med HiFi, Øyvind.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Ja det kan man si :) Jeg er en av de som HATER å vente. Hvertfall når jeg tror jeg har ventet lenge nok.
Men jo, blir vel tidsnok til å kunne spille noen julesanger hvertfall ;)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Tja Anders. Tråden lar vente på seg :) Men du har nok rett i at jeg har trålet gjennom min del :) Men det er jo bare kjekk erfaring.
Får kjøpe meg noe gøy i ventetiden da kanskje. He he... Nei har de Kappa 70 å spille med enn så lenge.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.321
Torget vurderinger
49
Vi venter fortsatt i spenning 8)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Fikk dem i hus i går kveld. Montert på stand 6 og blitt kjørt nå ca 3-4 timer totalt.

Første inntrykk? Mer Hifi riktig enn Fcusene. Tightere i lyden og bedre separering av instrumenter etc.
Ikke noen deler som stikker seg mer ut enn annt. Nokså lineær frekvensgang, om jeg kan si det slik.
Bassen siter som den skal og mellomtonen er presis og klar. Diskant noe mer crisp enn Focus uten
å bli skarp. Hører at lyden fortatt ikke er finslipt. Litt rufs i kantene finnes det. Men helt nye
høyttalere låter sjeldent optimalt. Så her må jeg bare ha tålmod. Spille når man kan og ta lyden inn
etterhvert. At de behøver MYE juice er helt klart. Der Focus 160 spilte et volum på la oss si 35 må jeg på
40-45 på volumet nå. Kanksje jeg må etterhvert teste en annen kraftigere forsterker bare for å høre.
Evt teste H300 opp mot H160 jeg har nå for å se forskjellene med 100 ekstra watt inn.

Men alt i alt en meget god høyttaler S1.4 LE. Nå vil jeg ikke si FOR mye om lyden før de er skikkelig innspilte.
Det blir litt feil føler jeg. Finishen er også upåklagelig. Meget pene høyttalere. Bare lurer i etterkant om jeg
skulle valgt Mocca finish :) Men valnøtt var pen for alle del. Litt kaldere finish enn hva jeg er vant å se valnøtt i.
Kan se og få et par bilder, men stua har elendige lysforhold. Så ikke lett å få gode bilder dessverre.

Mvh Øyvind
 
Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Tenkte meg det :) Litt skummelt uttale seg når de er spilt på i så kort tid.

Bilder, ja. Jeg kvier meg selv legge ut bilder for tia pga. elendig bildekvalitet. Vurderer kjøpe meg en billig speilrefleks etterhvert. Har egentlig tenkt på det lenge. Ta bilder med lys du. Det fortjener både du og HT :)
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Når du blir lei dem Øyvind kan du bare donere de bort til meg. Så får de spilt på mer strøm også ;)

Lurer fælt på hvordan disse vil låte med din gamle forsterker.. har lyst til å prøve.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.321
Torget vurderinger
49
Gratulerer med nye høyttalere.
Du må få lagt ut noen bilder ja :)
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Kjøpte du Limited Edition fra Soundgarden ? Mener jeg så LE der før men ligger ikke på websiden dems nå.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nå er det bare å starte en tråd ala "Oyvindl85's reise på VEIEN" :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
@The Last One: Jo jeg må nesten ha de mer innspilt før jeg sier noe sikkert om lyden. Den kan forandre seg en del etterhvert.
Bilde skal jeg sikkert få til når det er lys nok :)

@Whiplash: Jeg skal ha deg i bakhodet om jeg skulle få et snev av galskap innabords og bestemmer meg for å donere dem vekk :)
Men tror du må ha god tålmodighet da dette trolig ikke skjer ;) Kjøpte av Soundgarden ja. De har ikke hatt disse på nettbutikken
og jeg tror kanskje ikke de kommer så langt heller siden det er begrenset opplag av disse. Da jeg bestilte mine i valnøtt måtte det
sjekkes at de kunne leveres i denne finishen. Så er nok så og så mange i hver finish som blir produsert.
Vært morro å testetr McIntoshen ja. Tror faktisk den kunne passet bedre til Contourene enn Focus. Contourene er ikke like
"svulstig" i lyden som Focus. En anelse mer rett frem lyd i Contourene. Ikke negativt det, men må nok matches med omtanke på
forsterkeriet. Så at det blir etterhvert testet ut noe med kanskje mer sjel i mellomtonen er ikke umulig :)

@E.I.A: Takker for det. Skal prøve å ta et par bilder hvis jeg får godt nok lys her. Ikke så lett om dagene da det er mørketid :)

@x-Cell: Må ha riktig ånd og tid over det når jeg evt starter tråd. Mye annet som krever tid også ;)
Men takker for forslag til tråd :)
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Skal være på stell når Mr.Ø skal lage tråd. Det liker vi. Du skrur ikke forventningene mindre ned for at det blir nok en tråd på forumet med god lesning.

Sånn kjapt. Fokus 110 og 140/60. Er det kun størrelse som skiller modellene, eller er f.eks. storebror 160 nyere/bedre komponenter? Blir det mindre stue på meg etterhvert, frister det veldig med aktive Fokus'er. Men da maks opp til 140 mtp. forsterker.

Med 110 så vet jeg jo hva jeg går til, men det er få modeller som selges som passive i Norge. Har fortsatt tilgode se noen.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Vi vet jo alle at når Øyvind endelig får laget egen tråd så ender det bare opp i bytting og tull - som alle oss andre :)

Tviler 'litt' på at vi har sett siste kjøp fra den kanten og at hans tråd blir mere ryddig ;)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
No rest for the wicked!! så bare å bælme ut en tråd! :)
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Han er alt for kravstor til seg selv. Han holder seg for det meste til Dynaudio, så han er nesten tilgitt når det kommer til mye bytting.

Vienna, System Audio og alt det andre rælet han har hatt i hus er ikke verdt nevne.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
@The Last One: Føler jeg skal ha tid og spirit for tråden nå først skal lage en "egen" :)
Mtp på Focus serien så er 140 og 110 mer make enn 160 da denne er nyere.
Hvor mye de gjorde er jeg faktisk ikke banna bein sikker på, der er nok google din beste venn ;)
Men at i en liten stue ville jo aktive 110 gjort seg igjen, eller hva? Siden du likte de tenker jeg.
Trenger deg bare en dac med volumkontroll igjen da. Dynaudio faller jeg stadig tilbake til ja.
Så jeg får slutte og rote rundt :) Nå har jeg IKKE hørt alt som er der ute. Så sikkert mye som er
like bra og bedre enn Dynaudio. Men man blir vel gjerne mer forelsket i et merke med tiden :)

@Whiplash: Nå vil jeg påstå at jeg slett IKKE trenger en egen tråd for å bytte ut mye :) Det har tiden fått
vist meg ;) Har hvertfall hatt 80 par HT innom huset i min karriere. Antall forterkere har jeg ikke helt kontroll
på, men langt fra like ofte bytte der som med HT. Men ofte nok :) Det jeg ikke har byttet ofte er Dac.
Hatt Hegelen i noen år. MEn tror ikke jeg ville hatt samme gnisten for hobbyen hvis jeg ikke hadde vært innom
såpass mye forskjellig. Så det er med å skape inntrykk, erfaring og innsikt generellt. Det er kjekt :)
Så om jeg får en tråd er vil det nok ikke bli MER bytting. Og du har nok rett. Siste kjøp er ikke gjort ;)

@x-cell: Tråden kommer når tiden er moden ;) I morgen? Om en måned? Om et år? Time will show :)
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Alt var skrevet med et glimt i øyet :) Ingen kritikk, altså. Bare terger litt. Vet at du liker mye annet der ute, men DA er som en partner man ikke helt glemmer.

Litt samme greia jeg har selv.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Gratulererer så masse med flotte høyttalere ! Ser frem til bilder og videre inntrykk etterhvert som de blir innspilt.

mvh.s,
 
Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takk skal du ha :) Jo skal nok få tatt et par bilder etterhvert ;)

Øyvind
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.048
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
@x-cell: Tråden kommer når tiden er moden ;) I morgen? :)
Jeg leste bare dette.. alt det andre ble liksom bare "bla bla bla" ;) så siden du skrev det i går blir det tråd i dag.. flott fint den er go! ;)
 
Topp Bunn