Høyttalere Nybegynnerspørsmål - hva menes med lettdrevne høyttalere?

P

parafinoksen

Gjest
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nei. Hvis lasten deres er vanskelig. Er de ikke lette å drive.
Et EX er jo infinity kappa serien.
Som var ganske lettdrevene. Men spiste amper pga av dette.
 
L

Lassencad

Gjest
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hva som menes er vel gjerne opp til den som hevder at noe er lettdrevet, men generelt kan man vel dele det i tre kategorier:

1: Høy følsomhet og/eller virkningsgrad så man trenger få watt for å spille rimelig høyt.
2: At impedansen er relativt høy og ikke går for langt ned så den dermed ikke krever forsterkere som er stabile ved lave impedanser.
3: At impedansen ikke varierer veldig mye. Når impedansen varierer mye, spesielt der den er bratt, krever det en forsterker som har god kontroll på slike laster.

Så hvis man har en høyttaler som er 8 ohm flatt i hele audioområdet og leverer over 100dB ved 1W inn så har man selve definisjonen på en ekstremt lettdrevet høyttaler.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er fyrst og framst eit spørsmål om kor mange dB som spelast på 1W på 1meters avstand frå høgtalaren. Grensa er sånn rundt 95 dB/Wm for kva som kan kallast lettdrivne. Tungdrivne er 85 dB og lågare, for å ta eit overslag. Så finnest det høgtalarar med ekstra stygge utfordringa når det gjeld impedanse og denslags..desse kan vere ei utfordring å drage for ein normal forsterkar, sjølv om dei eigentleg ikkje treng så mykje watt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Livet begynner ved 115 dB/1W
 
P

parafinoksen

Gjest
Det er fyrst og framst eit spørsmål om kor mange dB som spelast på 1W på 1meters avstand frå høgtalaren. Grensa er sånn rundt 95 dB/Wm for kva som kan kallast lettdrivne. Tungdrivne er 85 dB og lågare, for å ta eit overslag. Så finnest det høgtalarar med ekstra stygge utfordringa når det gjeld impedanse og denslags..desse kan vere ei utfordring å drage for ein normal forsterkar, sjølv om dei eigentleg ikkje treng så mykje watt.
dB/1W/1m er jo virkningsgrad. Den er grei. Men det er altså ikke nok å bare se på det alene, skjønner jeg.

Hva skal man da se på av parametere/specs hvis man er ute etter lettdrevne høyttalere? Må rett og slett bare spørre forhandleren?
 
L

Lassencad

Gjest
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
Det første skjønte jeg ingenting av.

Er trykkammer eller bassrefleks mer lettdrevent?
Jeg mener at have set flere test af at trykkammer højttalere er svære at drive :)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Er det noen som har kjennskap til om gjengivelsen av diskantområdet kan påvirkes av følsomhet? Jeg leste i en test av min amp at den med høyttalere med typisk følsomhet 86-88 dB kunne ha en liten tendens til "tørrhet" i diskanten, rett nok ikke nødvendigvis negativt. Men på et par Gustafsson med følsomhet 95 db var diskanten fløyelsmyk?
Jeg har lenge trodd at det er bassområdet som først lider når det blir tungdrevet, men det er kanskje ikke helt sant?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Er det noen som har kjennskap til om gjengivelsen av diskantområdet kan påvirkes av følsomhet? Jeg leste i en test av min amp at den med høyttalere med typisk følsomhet 86-88 dB kunne ha en liten tendens til "tørrhet" i diskanten, rett nok ikke nødvendigvis negativt. Men på et par Gustafsson med følsomhet 95 db var diskanten fløyelsmyk?
Jeg har lenge trodd at det er bassområdet som først lider når det blir tungdrevet, men det er kanskje ikke helt sant?
Måten det beskrives på høres ut som at noen har konkludert altfor raskt med hva som skyldes hva.

Høyttalere med høy følsomhet låter ikke pr definisjon annerledes enn høyttalere med lav følsomhet, men det er mange fenomener som ofte følger bestemte prinsipper, og ett av dem er følsomhet. For eksempel låter en kompresjonsdriver i et horn litt annerledes enn en domediskant i baffel, men det skyldes helt andre ting enn følsomheten.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
Det første skjønte jeg ingenting av.

Er trykkammer eller bassrefleks mer lettdrevent?
Jeg mener at have set flere test af at trykkammer højttalere er svære at drive :)
En lukket høyttaler er normalt regnet som enklere å drive, men det kan være mange faktorer som spiller inn.

Tar vi en gitt driver i et gitt kassevolum så vil man alltid få mer følsomhet i bunnen ved å legge til en bassport. Dermed spiller den altså høyere med samme spenning inn. Samtidig vil det gå mer strøm i spolen, mye mer strøm, så virkningsgraden går i prinsippet noe ned. Har man en god forsterker er ikke det et problem. Så er det mange som opplever lite bass i enkelte høyttalere og tilskriver det til forsterkerens angivelig manglende evne til å drive dem. Det er som regel rake motsetningen av virkeligheten. Høyere utgangsimpedans i forsterkeren gir mer bass, men mer bass betyr bare akkurat det, mer bass.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Rogers LS3/5A 83db/w - 15 ohm. Folk påstår dem er tungdrevne og jeg mener det motsatte. Spiller flott og fint med 20W.

-BB-
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
Lyd er en funksjon av membranens areal og akselerasjon. Den totale akselerasjonen er stort sett upåvirket av opphenget så lenge det ikke totalt dominerer over motorens kraftfaktor i den grad at membranen i prinsippet bare er limt fast rett i chassis. Men når man designer en høyttaler og skal få denne til å gå litt nedover i bassen er man nødt til at opphenget tillater en viss bevegelse for den aktuelle massen. Dette regnestykket ender alltid med at opphenget er svært mykt i forhold til de kreftene som bidrar til å skape lyd. Med andre ord er oppheng i svært liten grad en parameter man regner med i denne sammenhengen.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Er det noen som har kjennskap til om gjengivelsen av diskantområdet kan påvirkes av følsomhet? Jeg leste i en test av min amp at den med høyttalere med typisk følsomhet 86-88 dB kunne ha en liten tendens til "tørrhet" i diskanten, rett nok ikke nødvendigvis negativt. Men på et par Gustafsson med følsomhet 95 db var diskanten fløyelsmyk?
Jeg har lenge trodd at det er bassområdet som først lider når det blir tungdrevet, men det er kanskje ikke helt sant?
Måten det beskrives på høres ut som at noen har konkludert altfor raskt med hva som skyldes hva.

Høyttalere med høy følsomhet låter ikke pr definisjon annerledes enn høyttalere med lav følsomhet, men det er mange fenomener som ofte følger bestemte prinsipper, og ett av dem er følsomhet. For eksempel låter en kompresjonsdriver i et horn litt annerledes enn en domediskant i baffel, men det skyldes helt andre ting enn følsomheten.
Det er for såvidt ikke en bastant påstand fra anmelder, her: https://www.hifi-advice.com/blog/review/analog-reviews/amplifier-reviews/nuprime-st-10-power-amp/
Skroll ned til avsnittet Gustavson LS-One, om du vil.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rogers LS3/5A 83db/w - 15 ohm. Folk påstår dem er tungdrevne og jeg mener det motsatte. Spiller flott og fint med 20W.

-BB-
20 W er akkurat litt for lite til å spele anna enn nærfeltoppsett 40W - då snakkar vi. Standardoppsettet i Volda for hifiinteresserte studentar anno 1980 var ARC SP 6, D52 +LS 3/5A. Hugs at impedansen på desse høgtalarne er ganske sær.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Virkningsgrad er en dimensjon, men også strømtrekket i form av elektrisk impedanse. Impedansen er en kompleks størrelse med en amplitude i ohm og en fasevinkel i grader. En høyttaler med 100 dB @ 1 W @ 1 m, konstant 16 ohm impedans og rent resistiv fasevinkel på 0 grader vil være ekstremt lettdrevet for hvilken fluevektsforsterker som helst. En høyttaler med 80 dB, impedanseminimum rundt 2 ohm og fasevinkler ned mot -60 grader krever et sveiseapparat for å drive til lydtrykk over hviskenivå. Begge de er hypotetiske tilfeller, og virkelige høyttalere ligger et sted i mellom på de forskjellige dimensjonene, men det illustrerer poenget.

Mer her: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
Lyd er en funksjon av membranens areal og akselerasjon. Den totale akselerasjonen er stort sett upåvirket av opphenget så lenge det ikke totalt dominerer over motorens kraftfaktor i den grad at membranen i prinsippet bare er limt fast rett i chassis. Men når man designer en høyttaler og skal få denne til å gå litt nedover i bassen er man nødt til at opphenget tillater en viss bevegelse for den aktuelle massen. Dette regnestykket ender alltid med at opphenget er svært mykt i forhold til de kreftene som bidrar til å skape lyd. Med andre ord er oppheng i svært liten grad en parameter man regner med i denne sammenhengen.
Sikkert rigtigt
Men når jeg husker tilbage på mine HiFi basser var de nemme at trykke ind med hænderne nærmest bløde. Dem jeg har nu ja der skal der ligge lidt kræfter i.
Det må have en Effekt :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Jep Voldsomme fasedrej Eller Ophæng/spider på især bas. Ellers Trykkammer kontra Bas reflex
Lyd er en funksjon av membranens areal og akselerasjon. Den totale akselerasjonen er stort sett upåvirket av opphenget så lenge det ikke totalt dominerer over motorens kraftfaktor i den grad at membranen i prinsippet bare er limt fast rett i chassis. Men når man designer en høyttaler og skal få denne til å gå litt nedover i bassen er man nødt til at opphenget tillater en viss bevegelse for den aktuelle massen. Dette regnestykket ender alltid med at opphenget er svært mykt i forhold til de kreftene som bidrar til å skape lyd. Med andre ord er oppheng i svært liten grad en parameter man regner med i denne sammenhengen.
Sikkert rigtigt
Men når jeg husker tilbage på mine HiFi basser var de nemme at trykke ind med hænderne nærmest bløde. Dem jeg har nu ja der skal der ligge lidt kræfter i.
Det må have en Effekt :)
Det blir jo fort sånn, om membranene er tunge går driveren også i liten kasse og må ha mye effekt. Legger man da på et mykt oppheng vil ting raskt gå dit høna sparker. Blant annet vil DC-offset veldig raskt dominere, og da taper man hele driverens arbeidsområde.

På samme tid, skal man få en driver til å fungere med lett membran må man akseptere store kasser. Man må da også ha mykt oppheng for å få bass. Til gjengjeld får man høy følsomhet.

Kort sagt, om tuningen er den samme så vil en driver i en gitt kabinettstørrelse alltid ha 3dB lavere følsomhet (ved tuningfrekvensen) enn en driver i dobbelt så stort kabinett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er Hoffmanns jernharde lov: Høy effektivitet, dyp bass, kompakte kasser. Velg hvilke to du vil, men du kan ikke få alle tre i samme høyttaler.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Men kan dette med effektivitet også slå ut andre steder enn i bassen? Det slår selvsagt ut i form av mindre dynamikk, men kan det også påvirke diskanten spesifikt, og ikke bassen?
 
L

Lassencad

Gjest
Mit nuværende bas kabinet har en følsomhed på 103dB . Med 2 porte på størrelse med 12" hver . Hvilket skulle give hurtighed men ikke særligt dyyb bas
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva menes egentlig med at en høyttaler er lettdreven? Går det kun på virkningsgrad/følsomhet, eller er det flere faktorer som avgjør?
Virkningsgrad er en dimensjon, men også strømtrekket i form av elektrisk impedanse. Impedansen er en kompleks størrelse med en amplitude i ohm og en fasevinkel i grader. En høyttaler med 100 dB @ 1 W @ 1 m, konstant 16 ohm impedans og rent resistiv fasevinkel på 0 grader vil være ekstremt lettdrevet for hvilken fluevektsforsterker som helst. En høyttaler med 80 dB, impedanseminimum rundt 2 ohm og fasevinkler ned mot -60 grader krever et sveiseapparat for å drive til lydtrykk over hviskenivå. Begge de er hypotetiske tilfeller, og virkelige høyttalere ligger et sted i mellom på de forskjellige dimensjonene, men det illustrerer poenget.

Mer her: https://www.stereophile.com/reference/707heavy/index.html
Gamle Magnepanhøgtalarar (Tympany, til dømes) er dønn lineære i impedansen. Eg trur dei aller nyaste er det same med sine kvasi-banddiskantar, medan dei litt eldre, ekte banddiskantane er litt annleis.
Så har vi elektrostatar, til dømes ML eller gamle-Quaddar, som varierer valdsamt i impedanse.
Det finnest altså ganske sære ting der ute, men som du seier, det aller meste held seg mellom desse ytterpunkta (som eg held for å vere svært gode høgtalarar, berre dei får gode samarbeidspartnarar av forsterkarar.)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det er Hoffmanns jernharde lov: Høy effektivitet, dyp bass, kompakte kasser. Velg hvilke to du vil, men du kan ikke få alle tre i samme høyttaler.
Klipsch RF-5 anyone...? :)
Var det det faktum at høyttaleren ikke er liten, at den ikke spiller bass, eller at den ikke er i nærheten av 99dB virkningsgrd du siktet til her?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Høyttalere med kasser av treverk er lett-drevne. De driver lett avgårde når du pælmer dem på sjøen. HT med kasser av betong eller støpejern synker derimot rett til bunns, og driver ikke i det heletatt.
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Viktig-viktig, høyttalere med høy følsomhet krever forsterker som er helt tyst, hvis ikke så suser det som bare faen!
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Eneste negative med Vincent på Klipsch, som er en meget god match ellers. Mer ofte litt susing fra diskanten da.
 
Topp Bunn