Nybegynner trenger tips ifm innkjøp av vinylsnurre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Ser etter min første vinylsnurre, og budsjett er cirka 5000,-. Kjøper helst nytt, eller i tilfelle brukt av en entusiast der alt garantert er i orden. Er glad i en spiller som tar seg godt ut, så vil helst ha en i treverk. Har ingen erfaring med platespillere, men har vært glad i ok lyd i mange år.

    Utstyret det skal kombineres med er Abrahamsen V3.0 UP + V4.0 UP og Usher CP6311. Som kilde i dag er det MacBook Pro med Spotify via USB til en Abrahamsen V6.0 DAC som jeg syns fungerer bra. Musikksmaken er av det varierte slaget, men vil nok hovedsakelig høre på vinyl når jeg skal lytte skikkelig til musikk, og da ligger ting som Dire Straits/MK, Pink Floyd, Christel Alsos og Kari Bremnes hjertet nærmest.

    Hva tenker dere om f.eks disse?:


     
    X

    X186841

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Ville kikket litt på denne Teac spilleren.Av de Pro-Ject spillerne er det Essential III som kan gå ann, har prøvd de, men er ikke allverden. Må opp på Debut serien for å få noe ganske bra.

    Den ene jeg linket til er Debut serien, men at det er en recordmaster trekker ned?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja den recordmasteren har en ganske laber arm. Debut Carbon er en helt annen spiller.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja hvis han vil kjøpe brukt er det en god spiller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Pro-ject Classic eller Dual CS455, i den rekkefølgen. 3 år er ingen alder for en platespiller og den på Finn ser absolutt strøken ut, men så må den jo hentes....
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Denne er nok ett bra kjøp, men kanskje litt mørk i fargen ?

    Nå er vel oppsettet mitt kanskje litt mørkt i klangen fra før av, så mulig det er en dårlig kombinasjon, ja.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Rega funker jo om du liker sort, men har aldri helt greid å like Rega lyden. Men mange gjør jo det så det kan godt hende det er jeg som er "rar"
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    En brukt Technics 1200 kanskje , finnes i mange årganger . Uslitelig og stabil hastighet uansett . Har ikke hørt den oppimot de andre nevnt her. Project Classicen er jo også fin da...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da snakker vi om et helt annet budsjett og helt andre muligheter, med mindre du snakker om en brukt spiller du har funnet?
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Da snakker vi om et helt annet budsjett og helt andre muligheter, med mindre du snakker om en brukt spiller du har funnet?
    Har funnet en brukt. Hva er ok pris for en pent brukt sånn med nevnte PU? Hva tenker dere om 2Xperience kontra The Classic, X1 of X2?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det er en meget god spiller, men hør etter om det er noe støy fra motoren og vibrasjoner. Har vært borti ett par sånne med ganske kraftige vibrasjoner og litt støy fra motoren.
    Bruktpris kommer jo mye ann på hvor slitt stiften er, ny stift koster 4200.-

    6-8000 alt ettersom .
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Det er en meget god spiller, men hør etter om det er noe støy fra motoren og vibrasjoner. Har vært borti ett par sånne med ganske kraftige vibrasjoner og litt støy fra motoren.
    Bruktpris kommer jo mye ann på hvor slitt stiften er, ny stift koster 4200.-

    6-8000 alt ettersom .
    Spiller skal være lite brukt, men er vel 2-3 år gammel anslagsvis. 11.000,- og ikke mulig å prute. Fordelaktig i forhold til avstand fra der jeg bor så det er et pluss. Originale 2M silver PU følger ikke med. For dyrt?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er spilleren strøken, med kvittering og stiften ikke gått mer enn ett par hundre timer så kunne man kanskje forsvare prisen hvis det er rett borti veien. Men er mer enn jeg og mange andre ville gitt. Den har vel ligget på Finn ett par måneder nå uten å bli solgt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    11K er litt i overkant vil jeg si. Om pickupen har vært i jevnlig bruk vil du snart behøve en ny stift, til 4K+ som nevnt over. Jeg ville budt 9-10K maks om det var meg, men at den finnes i nærheten og formodentlig kan høres før kjøp kan godt gjøre den verdt 11K for deg. Så lenge alt er på stell blir du i alle fall ikke snytt og du får en veldig god spiller til prisen.

    Be i alle fall om å få høre den spille før kjøp og hør spesielt etter problemene Lgrons58 nevner ovenfor.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Technics SL-1500C er på tilbud for 10192.- på Stereofil, en bedre spiller, men med enklere pick-up.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Foreslo under 10 jeg også men den blir tydeligvis stående i så fall. Det er sånn farge og type spiller jeg ønsker, så slik sett passer den fint. I utgangspunktet er det dobbelt så mye som jeg hadde tenkt å bruke, men lett å bli revet med. Vil helst ikke gjøre skam på utstyret jeg har fra før heller. Lite verdt en spiller som ikke blir brukt. Foreligger ikke kvittering pr nå men det jobbes med saken.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Technics SL-1500C er på tilbud for 10192.- på Stereofil, en bedre spiller, men med enklere pick-up.

    Og ikke i lyst treverk. Men ja, det er definitivt en bedre spiller og et bedre kjøp.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Har snakket med Oslo Hi-fi Center i dag og der var det også nevnt denne SL-1500C. Jeg vil jo aller helst kjøpe en ny ny spiller, med tanke på feil/mangler etc. Er SL-1500C en bedre totalpakke altså? Fordelaktig for meg å slippe ekstern RIAA, men ikke et krav.
     
    X

    X186841

    Gjest
    1500C sin største ulempe er Ortofon 2M Red pickup. Hvis man bytter nål til 2M Blue på red huset begynner det å ligne noe.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    PMA-510AE har da phono-inngang såvidt jeg vet? Neppe i spitzenklasse, men den gjør i alle fall at du ikke behøver en RIIA umiddelbart.

    Ellers er en SL-1500C fra Stereofil (nesten 2000 å spare ift OHC) en betydelig bedre totalpakke. Kjipere pickup, men om du tar en telefon er det ikke umulig at du kan oppgradere til noe bedre (2M Blue og oppover) for et lite tillegg. I terrenget rundt 10K tror jeg ikke det er mulig å få tak i en bedre spiller om man skal kjøpe nytt.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    1500C sin største ulempe er Ortofon 2M Red pickup. Hvis man bytter nål til 2M Blue på red huset begynner det å ligne noe.
    OK. Det ser jeg forsåvidt på som ok. Jeg er mer opptatt til den prisen at spilleren i seg selv ikke er begrensningen i så måte.

    Skal sies at jeg ikke er spesielt entusiastisk når det gjelder utseendet på den SL-1500C'n, men vanskelig å få i pose og sekk antakelig.

    Hvis pris sees litt bortfra, hva er fordelene med Technics kontra 2Xperience'n?
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    PMA-510AE har da phono-inngang såvidt jeg vet? Neppe i spitzenklasse, men den gjør i alle fall at du ikke behøver en RIIA umiddelbart.

    Ellers er en SL-1500C fra Stereofil (nesten 2000 å spare ift OHC) en betydelig bedre totalpakke. Kjipere pickup, men om du tar en telefon er det ikke umulig at du kan oppgradere til noe bedre (2M Blue og oppover) for et lite tillegg. I terrenget rundt 10K tror jeg ikke det er mulig å få tak i en bedre spiller om man skal kjøpe nytt.
    Har behov for en oppgradering av profilen min her. Spilleren skal brukes med Abrahamsen V3.0 UP + V4.0UP sammen med Usher CP-6311.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Spillere fra Technics er helt enkelt kjent for topp kvalitet. Den spilleren vil vare lenger enn du gjør og vil nesten garantert fungere 100% hele veien.

    Jeg glemte visst at det var Abrahamsen som gjelder.... Da må du nok ha en RIIA i tillegg før det blir lyd.
     

    Bjørnar_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2004
    Innlegg
    117
    Antall liker
    111
    Sted
    Feil sie ta Mjøsa
    Spillere fra Technics er helt enkelt kjent for topp kvalitet. Den spilleren vil vare lenger enn du gjør og vil nesten garantert fungere 100% hele veien.

    Jeg glemte visst at det var Abrahamsen som gjelder.... Da må du nok ha en RIIA i tillegg før det blir lyd.
    Technics sparer meg for det om jeg leser rett?🤔
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ouch, my bad. Selvsagt gjør den det.

    Edit: ifølge tester er den i tillegg god sies det, noe som ikke akkurat er vanlig med slike innebygde RIIAer.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg vil fraråde kjøp av de "billigere" Pro-Ject carbon esprit snurrene, jeg var så dum at jeg kjøpte en slik ny. Godlyden kom aldri, selv med bytte til 2m bronze, gikk gjennom 2-3 forskjellige riaa-trinn før jeg solgte den for en slikk og ingenting. Kjøpte igjen en gammel Thorens TD160 og gliset med vinyl kom momentant og har sittet siden. Helt annen pickup/arm/motor på den, men det passet meg mye bedre. Det viktigste er å kjøpe noe du liker lyden på, da har vel pickupen mest å si ;) I fult alvor, ortofon 2m red er en ganske kjip pickup ....
     
    X

    X186841

    Gjest
    OK. Det ser jeg forsåvidt på som ok. Jeg er mer opptatt til den prisen at spilleren i seg selv ikke er begrensningen i så måte.

    Skal sies at jeg ikke er spesielt entusiastisk når det gjelder utseendet på den SL-1500C'n, men vanskelig å få i pose og sekk antakelig.

    Hvis pris sees litt bortfra, hva er fordelene med Technics kontra 2Xperience'n?
    1500C er meget driftsikker og solid. Vil gå jevnt og fint i mange år. Pro-ject trenger ny rem en gang iblant og motorene er det ikke topp driftssikkerhet på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn