Ny toppmodell Riaa fra Jasmine (Jasmine 4.0) tube...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Endelig ser det ut til at det nyeste phono-forsterkeren fra Jasmine begynner å ta form:) Denne gangen skal det være rør-trinn av svært god kvalitet. De andre har vært Riaa-trinn i klasse A med zero feedback, og separat strømforsyning.

    Jasmine er kjent for å bruke gode komponenter, på både forsterkere, MC pickuper og sin splitter nye platespiller. Det som blir spennende er pris på Jasmine 4.0, og om Mala Audio får den inn på demo:) Den vil jeg i såfall veldig gjerne teste hjemme!

    Jeg hoppet over Jasmine 3.0 da jeg synes 2.5DU fortsatt er såpass god. Har hatt hjemme phonotrinn fra Musical Fidelity, ASR Mini Basis mk3, Graham Slee Reflex M, Audion MM og Croft Riaa R. Men fortsatt blir min Jasmine værende i oppsettet. Veldig lik lydsignatur som Reflex M her hos meg, men Reflex M mangler litt gain/ dynamikk synes jeg 42db på MM (Jasmine 55db), og Reflex mangler mulighet for MC. Jasmine har også mulighet for å benytte to tonearmer. På den siste 4.0 ser det ut til at det er mulighet for tre armer samt balansert ut. Lekkert design med dual VU-meter i retro innpakning. Gleder meg til mer info og bilder av komponenter:)

    Mala, kan du fylle på her:):)
    Denne var lekker!

    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
     

    Lyder

    Medlem
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    16
    Ser meget lekker ut! Den har også fått egen bryter for å løfte vekk jord (GND lift) slik som profesjonelt PA utstyr ofte har. Det liker jeg :)
    Noen som veit prisen på denne riaaen?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den er helt sikkert veldig bra. En Giant Killer? Har bare lest positive omtaler derfra. Også deres PU høyst interessante.

    Her en omtale av Tiger, som visstnok er minst på høyde med Koetsu Urushi:-"This is the audio equivalent of getting a Ferrari for a Fiat price!"

    Gjelder å legge til side sine fordommer?

    Jasmine Audio Tiger MC Cartridge
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er helt sikkert. Og fordommer la jeg til side etter å ha bli kjent med både Jasmine og LM Audio:)
    Prisen på Jasmine 4.0 blir spennede, men håper den lander under 20k hos Mala. Digger i hvertfall reto-designet. Og dersom phono-forsterkeren er fleksibel på rørbytter og tune lyden på den måten, blir den veldig interessant.

    Jeg har også lest noen tester på Jasmine sine MC pickuper, og de blir sammenlignet med mye gode navn.

    Jeg var nær på å kjøpe denne MC puckupen tidligere i år:
    image.jpeg


    Og deres high end platespiller ser også meget forseggjort ut! Ligner litt på noen modeller fra Micro Seiki?
    image.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Denne skal helt klart hjem til meg på et eller annet tidspunkt,har hatt Jasmine før og den er et savn :)

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har prøvd å lete på nett men finner ikke noe om denne? noen som har en link?
    Denne skal i hus :cool:

    mvh
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    LP-4.0 ser lekker ut.Ser ut som Jasmine har forstått dette med et rør-riaa i denne klassen.Her er det nok potensiale i salg.Om rør-riaa havner under 25 K så er det nok
    duket for suksess.Også suksess i salg.
    På pickup siden er det kanskje også duket for overraskelser.
    Mvh Kenneth
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har prøvd å lete på nett men finner ikke noe om denne? noen som har en link?
    Denne skal i hus :cool:

    mvh
    Den har akkurat dukket opp på hjemmesiden til Jasmine, og ser en nærme på bildene av 4.0 så er nok ikke designet helt satt ennå. Det ene bildet har runde små vridere og de andre bildene har vridere ala Croft forsterkere. Så vi får vente å se:) Får håpe Mala Audio ikke priser seg ut:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skrev til Jasmine i går og fikk svar i dag:) Har opplevd før at de er mer enn villige til å svare på mail og yte god kundeservice!

    Her er svaret og meget meget lovende. Jeg tror jeg bare skal begynne å spare, for prisen var langt fra avskrekkende! Og for noen specs! Sammenlignet med andre merker....

    Dear Chris,


    Thanks for your inquiring.


    The list price of LP4.0 will be US$2800.


    Jasmine LP4.0 Specification:

    1. interface:
    - 3* RCA input
    - 1* RCA output,
    - 1* XLR balanced output,
    - 3* Grounding terminal

    2. front panel selector switch:
    - Input Channel switch,
    - MM/MC switch,
    - MC load impedance switch (15,30,60,100,250,500,1K,50K ohm)

    3. Signal switch: relay (low loss, low noise)
    4. Standalone external power supply
    5. Tubes:
    - Power Board: 6Z4,12AT7,6C19
    - Phono Amplifier Board : 4*12AX7
    6. Gain: MM = 45dB, MC=72dB
    7. S/N ratio: MM=85dB, MC=80dB (the background noise is very low)


    We sent the LP4.0 sample unit to many audiophiles for review in China, compared with EMT JPA66, EAR 912, EAR 834P, Ortofon 999, VTL V2.5, ARC, etc. LP4.0 won all!
    We believe LP4.0 will be one of the best phono stage on the world.


    Best regards,


    Jenny


    [HR][/HR]sales@jasmine
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takker for opplysningen Chris Andre,bare å komme seg i banken ser jeg ;)
    Dette kan bli et meget spennende bekjentskap etter hvert

    mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ba de sende meg noen bedre bilder av den. Så snart jeg får dem så postes de her:) Tror dette blir en skikkelig killer-Riaa!
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja for det priset høres dette interessant ut.Etter tester som det refereres til høres nå dette ut som verdens beste riaa før det har kommet ut i butikkene.Dette stiller
    jeg meg litt tvilende til.Man skal da ikke ta munnen for full.Motkandidatene i testen som det refereres til er ikke å kjimse av men dette er jo langt på vei alle.
    I sin prisklasse er det kanskje det beste og det er jo ikke lite bare det.
    Mvh Kenneth
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takk for titten Chris,dette ser virkelig bra ut :)
    Med den erfaringen jeg har fra før med Jasmine må jo dette bli veldig bra.

    mvh
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Dette blir interessant å teste mot de virkelig store på riaa.Om priset blir tilnærmet det estimerte spørs det om ikke det her blir "nok" riaa for de fleste.
    Det kvalitetsmessige er det heller ikke noe å klage på.Fint kabinett,stilige vu metre og fine skrubrytere.Og ikke minst tilkoblingsmuligheter.
    Skulle likt å testet dette oppimot mitt ARC Ref.2.Jeg mener fremdeles at det er et av de beste fra år 2010.
    Mvh Kenneth
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har et gammelt lp2.0 SE tror jeg det heter. Har egentlig vært strålende fornøyd i alle år. Senere modeller har jo fått milevis bedre kritikker enn den jeg har, så her må det jo være mye å hente. Og utseendemessig er det i mitt hode en "må ha" greie. Ser skikkelig flott ut. Håper norsk pris blir overkommelig for en fattig slask
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har et gammelt lp2.0 SE tror jeg det heter. Har egentlig vært strålende fornøyd i alle år. Senere modeller har jo fått milevis bedre kritikker enn den jeg har, så her må det jo være mye å hente. Og utseendemessig er det i mitt hode en "må ha" greie. Ser skikkelig flott ut. Håper norsk pris blir overkommelig for en fattig slask
    Regner med den kan kjøpes direkte fra fabrikk som en kan gjøre i dag,ca halv pris +mva

    mvh
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja med halv pris+mva blir det jo riktig så trivelig.Om det går å kjøpe direkte i fra fabrikk fremdeles er det vel bare å hoste opp grunker å bestille.Jeg regner faktisk
    med at man må kjøpe for å få testet skikkelig.Men med et såpass interessant produkt er det vel ingen risiko at man behøver "brenne inne" med riaa om det ikke skulle
    falle i smak.Har fulgt med litt på Jasmine sine produkter og det de har fått til på kort tid er imponerende.
    Mvh Kenneth
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja for det priset høres dette interessant ut.Etter tester som det refereres til høres nå dette ut som verdens beste riaa før det har kommet ut i butikkene.Dette stiller
    jeg meg litt tvilende til.Man skal da ikke ta munnen for full.Motkandidatene i testen som det refereres til er ikke å kjimse av men dette er jo langt på vei alle.
    I sin prisklasse er det kanskje det beste og det er jo ikke lite bare det.
    Mvh Kenneth
    Nå er det vel ingen her som har sett noe til disse testene. Da blir det intet mer enn skryt fra salgsavdelingen til Jasmine, egentlig. :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja for det priset høres dette interessant ut.Etter tester som det refereres til høres nå dette ut som verdens beste riaa før det har kommet ut i butikkene.Dette stiller
    jeg meg litt tvilende til.Man skal da ikke ta munnen for full.Motkandidatene i testen som det refereres til er ikke å kjimse av men dette er jo langt på vei alle.
    I sin prisklasse er det kanskje det beste og det er jo ikke lite bare det.
    Mvh Kenneth
    Nå er det vel ingen her som har sett noe til disse testene. Da blir det intet mer enn skryt fra salgsavdelingen til Jasmine, egentlig. :)
    Sant nok men vi får se når den kommer på markede,jeg har i alle fall god tru på den

    mvh
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja for det priset høres dette interessant ut.Etter tester som det refereres til høres nå dette ut som verdens beste riaa før det har kommet ut i butikkene.Dette stiller
    jeg meg litt tvilende til.Man skal da ikke ta munnen for full.Motkandidatene i testen som det refereres til er ikke å kjimse av men dette er jo langt på vei alle.
    I sin prisklasse er det kanskje det beste og det er jo ikke lite bare det.
    Mvh Kenneth
    Nå er det vel ingen her som har sett noe til disse testene. Da blir det intet mer enn skryt fra salgsavdelingen til Jasmine, egentlig. :)
    Nei det har du aldeles rett i.Skryte over sitt produkt er vel ikke noe verd om ikke forbrukeren har lyttet.Og egentlig har det jo ikke skjedd så mye på riaa-fronten i
    det siste.Men et interessant produkt er det absolutt.Kanskje ikke bare på pris men også kvalitet.
    Mvh Kenneth
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Er det noen som har prøvd pickupene til Jasmine?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Fikk akkurat bildet av Jasmine 4.0 og hvordan den ser ut på innsiden. Her var det jaggu ryddig! Ser frem til at det endelig kommer en Riaa av kvalitet med rør OG at gain er på over 60db (som så ofte blir for lite for mange moving coil) OG en pris som ikke medfører skillsmisse.
    Virkelig lovende:)

    image.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan tas forsterkningen fra MM til MC?

    Rogue Ares har det du nevner, gain, pris, rør, problemet med den er at den bare har én inngang.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Til en pris på 30 lapper hadde jeg faktisk forventet å kunne justert resistanse og kapasitansen for å kunne matche pickuper enda bedre enn man kan med bare 1 bryter foran.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Man får ikke alt man kan ønske seg til 30k. Noen ganger mangler gain, innganger eller innstillinger. Så må man velge hva man kan leve uten. Men for all del; det er mye penger!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan tas forsterkningen fra MM til MC?
    Kan det tyde på at det er med trafoer, siden man kan laste med helt ned i 15 Ohm? Det burde jo ikke være nødvendig med et rent forsterkningstrinn?

    Ser ingen tegn til trafoer i boksen, dog, så sannsynligvis ikke.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Man får ikke alt man kan ønske seg til 30k.
    I en RIAA, burde man faktisk det. ;)

    Den ligger hos Mala Audio nå, forøvrig:

    Jasmine LP4.0 - Mala Audio
    Helt enig. Så klart burde man det:) Det er mye penger og Riaa-trinn er etter hva jeg var skjønt både et gammelt design og enkle kretser. Men ta feks Manley Chinook. Kvalitet tvers igjennom, men gain stopper på 60db. Det er for lite dersom man har pu ned i 0,2mV etter min mening. Rogue Ares har innebygget CineMag 3440 sut, men til den prisen som phono-trinnet koster kunne de satt inn de vesentlig bedre CineMag 1131 step up trafoene. En jeg er nysgjerrig på er ASR Mini Basis Exclusive. Men er litt skeptisk når psu ikke er i egen boks (men konkluderer så klart ikke uten å ha hørt den). Står og veldig lite om Mini Exclusive her inne og veldig få tester.

    Men på Jasmine 4.0 er jeg veldig sikker på at det er kvalitet hele veien. Det har de brukt på alle sine Riaa fra start og de har utviklet seg enormt. Pga relativt lav pris og made in China så blir de heller ikke testet så mye i pressen, noe som er synd. Vi vet jo at de aller fleste hifi-merker produseres på ett eller annet trinn i østen. Jeg ser fram til å høre Jasmine 4.0, men kommer også til å lytte til andre merker fra 10-25.000kr. Mye bra i den prisklassen!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mange blir ekstra skeptisk og endog stille andre krav - bevisst eller ubevisst - med en gang man ser at det er et ikke-vestlig produkt. Man er ofte mer "tilgivende" ellers. Det gjelder både funksjonalitet, lyd- og byggekvalitet. Eierglede er subjektivt, og noen er mer opptatt av lyden - og/eller valuta for penga.

    Legger til at jeg pt ikke har en eneste ikke-vestlig-produsert komponent i anlegget. Men jeg har hatt det før...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men ta feks Manley Chinook. Kvalitet tvers igjennom, men gain stopper på 60db. Det er for lite dersom man har pu ned i 0,2mV etter min mening.
    Det kan du si, men på den annen side ønsker man ikke for mye gain heller, for å unngå støy og å overstyre inngangen på forsterkeren. På en eller annen verdi må man velge å ha forsterkningsgraden. ...Og det er jo ikke så mange picckuper med så lavt utgangssignal.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Nei, men det er de pickupene som har lavt utnivå som er virkelig vanskelige å få til. Min Jan Allaerts er opplyst å ha 0,2mV, men det hevdes at disse i realiteten ligger på under 0,1 mV. Derfor har Tron med flere egne riaatrinn eller konfigurasjoner for denne pickupen.

    Ulempen med Tron er at man da skreddersyr et riaatrinn til en gitt pickup. Dét er problematisk det.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men ta feks Manley Chinook. Kvalitet tvers igjennom, men gain stopper på 60db. Det er for lite dersom man har pu ned i 0,2mV etter min mening.
    Det kan du si, men på den annen side ønsker man ikke for mye gain heller, for å unngå støy og å overstyre inngangen på forsterkeren. På en eller annen verdi må man velge å ha forsterkningsgraden. ...Og det er jo ikke så mange picckuper med så lavt utgangssignal.
    Det kan du jo si, men i dag mener jeg ikke 70db er for mye gain heller. Min LP2.5DU har 55db MM og 70db MC. Ikke noe støy her. ASR MB har vel og 70db på maks og den skal og være tyst. Jeg har hatt Riaa i oppsettet med litt lav gain og det ga nesten mer støy pga at volumet på forsterkeren måtte opp. Graham Slee Reflex M har ca 41db og jeg merket det der (støy som i mer sus mellom sporene).

    Jeg mener bare at når man kjøper en så dyr Riaa som feks Chinook så bør det være nok gain til at jeg kan velge hvilken MC pu jeg vil, og ikke at Riaa setter begrensningen for meg. Det er og mange andre Riaa trinn som har 70+db gain. Whest er en av de og her rapporteres det jo om null støy.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mange blir ekstra skeptisk og endog stille andre krav - bevisst eller ubevisst - med en gang man ser at det er et ikke-vestlig produkt. Man er ofte mer "tilgivende" ellers. Det gjelder både funksjonalitet, lyd- og byggekvalitet. Eierglede er subjektivt, og noen er mer opptatt av lyden - og/eller valuta for penga.

    Legger til at jeg pt ikke har en eneste ikke-vestlig-produsert komponent i anlegget. Men jeg har hatt det før...
    Det er bare det at mange blir litt lurt til å tro nettopp det. Det er ikke avgjørende hvor det er produsert. Det som er avgjørende hvilken krav spesifikasjon som stilles i produksjonslinja. Regner med du vet at feks Apple produkter ikke lages i California:) Volvo (med unntak av at Gøteborgs-fabrikken som står). Cary Audio lages i sin helhet i østen. Mark Levinson. Kabelmerker av high end lages av OEM produsenter i all hovedsak to store ihhv Kina og Taiwan. Acoustic Zen lages feks av taiwanske NeoTech som lager til mange andre. Jeg har NeoTech ht kabler til 2000kr og jeg valgte de til fordel for Wireworld til 8000kr (testet i eget oppsett). Line Magnetic (LM Audio) er et annet merke fra Taiwan som produseres i Kina. Tror få ser på dette som dårlig. Tvert om når man ser på LM218 og den enorme LM219:) Litt ot, men mange går glipp av mye bra produkter som måler seg lydmessig med kjente high end merker uten å måtte betale high end pris!

    Ser man på tester som Jasmine har fått på sine pickuper (som i hovedsak prod i Sveits), gjennomført platespiller, Riaa og rørforsterkere så bør ikke merket undervurderes.

    Finnes mye crap i Kina men det gjør det jaggu i vesten og. Forskjellen er at crap i Kina er billig, mens i USA og Europa kan du risikere å betale mye penger og fortsatt få crap!:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn