Bil, båt og motorsykkel Ny SUV - Macan Diesel vs EL EQC Mercedes

U

Utgatt24668

Gjest
Hei,
På tide å oppdatere ny bil fra gammel Volvo.

Tenker SUV grunnet tur retur fjellet / sikkerhet.

Budsjett ca 700-800K

Fordeler EL: risikerer ikke at den blir forbudt i Oslo, ingen årsavgift, sannsynligvis et hopp på 25% i pris ved evt salg når moms kommer på elbiler om 2-3 år. Kan kjøpes ny.

Ulemper el: dårlig infrastruktur på lading, begrenset rekkevidde, fare for flate batterier ved kulde på fjellet, stort verditap ettersom el er på barnestadiet.

Fordeler diesel / macan: (brukt 2-3 år) driftssikker - kulere utseende og kjøreglede,

Ulemper: årsavgift, bomring, framkommelighet i Oslo, MDG kan forby diesel i Oslo, reparasjonskostnader og garantitid.

Tanker eller råd mottas med takk !!!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Hvilket fjell kjører du på? Om det er noenlunde normal vei dit så har jeg aldri skjønt hva man skal med SUV for å kjøre dit. Firehjulstrekk har jeg en viss forståelse for, men ikke SUV.

'Flate batterier ved kulde på fjellet har jeg aldri hørt om. Har stått ganske mye på fjellet om vinteren uten at det har hatt noe å si for batterikapasiteten. Rekkevidden blir selvsagt kortere om det er kaldt, men det er ikke noen kjemisk energi i batteriet som forsvinner fordi det er mange minusgrader ute.

Om det er kjøring til fast hytte så krever det ikke så mye planlegging, da vet om om det finnes ladere eller ikke og hvordan man evt skal legge opp turen. Om det er innlagt strøm på hytta er det jo ikke noe stress så lenge man kommer seg dit i utgangspunktet. Men om man har skiboks og kjører på motorveien ut av Oslo i mange minusgrade så går det ganske hardt utover rekkevidden. Om vinteren med takboks bruker jeg fort 40% mer energi hjemmenfra og til avkjøringen til RIkvsvei 3 enn hva jeg gjør om sommeren, for eksempel.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Min venn med 2017 Macan (bensin) er svært ofte på verksted, har fått mine verkstedsbesøk med en like gammel Tesla til å se ut som en bagatell.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Og forslaget til ny nettleie vil gjøre det betydelig mer lønnsomt å bygge ut ladestasjoner i grisgrendte strøk. Kjøp elbil, alt annet vil føles gammeldags om etpar år.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har verken kjørt Macan eller EQC, men på generelt grunnlag synes jeg ikke det er noe høyere kjøreglede ved å kjøre diesel enn el. Heller motsatt, om du ikke liker å kjøre sidelengs da, men det er selvfølgelig en smakssak.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.483
Torget vurderinger
4
Sjekk lademuligheter på fjellet du skal eller på veien dit. Kan du lade på hytta ? Sjekk ladenettverket og det kommer til å bli bedre moned for måned med lavere nettleie. Det man lærer seg er å lade på vei opp eller i løpet av helga og ikke når man skal hjem. Ville gått for EL. Sikla på EQC selv men ble 100-150k for dyr for meg.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Om man skal tro internett så har ECQ rimelig elendig bakkeklaring til SUV å være, er oppgitt til 5.1 inches som er hele 13cm. Tror jeg har 17cm med min TMS om jeg setter fjæringen på very high. Nesten så jeg tviler på det kan være korrekt, 13 cm er ikke særlig mye på en SUV.

Men praktisk med SUV når veien blir dårlig da. Så lenge den ikke slår nedi, vel og merke.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den har lav bakkeklaring. Menge elbiler høye uten at de nødvendigvis er en SUV.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Den har lav bakkeklaring. Menge elbiler høye uten at de nødvendigvis er en SUV.
Men da er det jo litt rart å ville ha akkurat en slik SUV fordi man skal på fjellet med den.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er masse SUVer som er ubrukelige utenfor god vei. Top Gear elsker å fortelle om dette.

For øvrig synes jeg de to bilene som er nevnt er så ekstremt forskjellige kjøretøy at jeg har problemer med å se hvorfor de settes opp mot hverandre.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.665
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Derfor slettet jeg kommentaren etter at jeg hadde funnet noen tekniske beskrivelser.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hvilket fjell kjører du på? Om det er noenlunde normal vei dit så har jeg aldri skjønt hva man skal med SUV for å kjøre dit. Firehjulstrekk har jeg en viss forståelse for, men ikke SUV.

'Flate batterier ved kulde på fjellet har jeg aldri hørt om. Har stått ganske mye på fjellet om vinteren uten at det har hatt noe å si for batterikapasiteten. Rekkevidden blir selvsagt kortere om det er kaldt, men det er ikke noen kjemisk energi i batteriet som forsvinner fordi det er mange minusgrader ute.

Om det er kjøring til fast hytte så krever det ikke så mye planlegging, da vet om om det finnes ladere eller ikke og hvordan man evt skal legge opp turen. Om det er innlagt strøm på hytta er det jo ikke noe stress så lenge man kommer seg dit i utgangspunktet. Men om man har skiboks og kjører på motorveien ut av Oslo i mange minusgrade så går det ganske hardt utover rekkevidden. Om vinteren med takboks bruker jeg fort 40% mer energi hjemmenfra og til avkjøringen til RIkvsvei 3 enn hva jeg gjør om sommeren, for eksempel.
Det er både i nærheten av Trollheimen og Jutunheimen - dvs. at jeg med dagens bil har måttet parkert et styrkke fra hytta ved noen anledninger. En normal SUV hadde fungert opp der mht hyttenaboer.

OK - takk for info på batteri og kulde - har hørt mange skrekkhistorier på biler som står i kulda.

Hvor lang tid tar det å lade opp bilen med normal strøm / ledning ?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Min venn med 2017 Macan (bensin) er svært ofte på verksted, har fått mine verkstedsbesøk med en like gammel Tesla til å se ut som en bagatell.
Vet du hvor mye kostnader han har hatt på bilen pr år ? Det hørtes ikke bra ut!
 
U

Utgatt24668

Gjest
Sjekk lademuligheter på fjellet du skal eller på veien dit. Kan du lade på hytta ? Sjekk ladenettverket og det kommer til å bli bedre moned for måned med lavere nettleie. Det man lærer seg er å lade på vei opp eller i løpet av helga og ikke når man skal hjem. Ville gått for EL. Sikla på EQC selv men ble 100-150k for dyr for meg.
Hvor godt er lademulighetene for Mercedes i Norge egentlig? Tesla har jo sine ladestasjoner - men må alle andre stå i ladekø rundt omkring?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Hvor lang tid tar det å lade opp bilen med normal strøm / ledning ?
For Telsa Model S (0.2kWh / km forbruk) så er 1 km pr ampere ladestrøm pr time lading en grei tommelfingerregel. For andre biler vil det avhenge av hva typisk forbruk er. Det skal mye til om du trenger noe mer enn en vanlig kurs hjemme eller på eventuell hytte. Jeg lader med 7A ladestrøm i garasjen og har aldri trengt noe mer for min del.

Husk også på at å starte nede i lavlandet og kjøre opp på fjellet også krever sitt. Vi starter på 125 meter og slutter på 800 moh på fjellhytta. Det alene stjeler over 20km rekkevidde kontra kjøring i flatt terreng med min bil. du får forsåvidt mye tilbake på turen nedover, men det kan være et element i beregningen om man faktisk kommer seg frem.
 
U

Utgatt24668

Gjest
For Telsa Model S (0.2kWh / km forbruk) så er 1 km pr ampere ladestrøm pr time lading en grei tommelfingerregel. For andre biler vil det avhenge av hva typisk forbruk er. Det skal mye til om du trenger noe mer enn en vanlig kurs hjemme eller på eventuell hytte. Jeg lader med 7A ladestrøm i garasjen og har aldri trengt noe mer for min del.

Husk også på at å starte nede i lavlandet og kjøre opp på fjellet også krever sitt. Vi starter på 125 meter og slutter på 800 moh på fjellhytta. Det alene stjeler over 20km rekkevidde kontra kjøring i flatt terreng med min bil. du får forsåvidt mye tilbake på turen nedover, men det kan være et element i beregningen om man faktisk kommer seg frem.
Så hvor mange timer trenger du for å få till "full tank" ? :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Så hvor mange timer trenger du for å få till "full tank" ? :)
Det er forsåvidt ikke et veldig relevant spørsmål siden det er en situasjon som så godt som aldri oppstår, og man lader normalt heller ikke mer enn til 70-80 % (forlenger batterilevetiden dramatisk). Men om batteriet nå var helt tomt og jeg skulle lade det helt fullt med de nevnte 7A så ville det tatt ca 55 timer regner jeg med. Jeg lader med lav effekt fra stikkontakt grunnet brannsikkerhet. Skal ha meg en blå kontakt en eller annen gang og da kan jeg lade med 13A trygt og da tar det litt over halve tiden. Skal man ha raskere enn det må man ha kraftigere kurs, det gjelder forsåvidt alt av elbiler. Jeg trenger det ikke og har aldri trengt det så jeg har ingen betalingsvilje for å få muligheten til å lade veldig raskt hjemme.

Det du i praksis trenger er nok guffe til å daglig lade din daglige kjørelengde. Min av sorten er svært lav så jeg lader ikke en gang bilen min daglig. Om man skal på en langtur så vet man normal det dagen før f.eks og det holder lenge til å lade opp. Det koker egentlig bare ned til et spørsmål om planlegging.

Der jeg faktisk har opplevd lading som en issue er på ymse ferier. En gang leide vi en hytte og jeg mtte rote i noen boder for å finne en skjøteledning som var lang nok. Da ble spenningsfallet såpass stort at det var såvidt bilen fikk ladet. Et annet sted var det så lav spenning på nettet at jeg kunne kunne lade om kvelden/natten, om vi slo på komfyren kuttet bilen ladingen. Det siste er når vi er på sommerfeire - da blir det fort en del lengre dagsutflukter og mer kjøring enn normalt så mindre ladetid tilgjengelig. I tillegg skjer den ladingen man gjør på lav effekt. Det har gått fint alle gangene for min del, men det krever litt mer planlegging. Hjemme og på hytta med innlagt strøm er det fullstendig null stress.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Jeg har som nenvt Tesla og har aldri brukt noen andre offentlige ladere enn Teslas egne utover en gang for å sjekke at Type-2-kabelen min faktisk virker og hvordan betalingsopplegget funker. I Sør-Norge skal det ganske mye til å ikke klare seg på Teslas ladere, det er i alle fall min erfaring. For regelmessige turer (hytter, hjem til mamma og pappa osv) så vet jeg jo hvordan det funker på erfaring, men om jeg skal et nytt sted så må jeg ta en titt på hurtigladerkartet og konkludere med at det også går helt fint,men jeg må vite hvor jeg kan og må lade. Det finnes også mye offentlige ladesteder i nødsfall og jeg har Type-2-kabel i bilen for å kunne lade med 22kW (ca fire timer tomt til fullt) men har aldri trengt den.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Vet du hvor mye kostnader han har hatt på bilen pr år ? Det hørtes ikke bra ut!
Norsk bil så jeg antar at Porsche har tatt kostnaden men det er jo litt greia med å reise 20 mil hver vei for å komme seg til/fra forhandler. Det er bare tullefeil men her tidligere mente jeg han var 2-3 ganger på verksted med bensinvarmeren.
 
Topp Bunn