Ny Sonos Beam Gen 2 med støtte for Dolby Atmos

Sonos_Beam_G2 (3 of 10).jpg


Sonos har lansert en ny generasjon av sin innstegsmodell til lydplanker. Den nye modeller har støtte for Dolby Atmos.

Første generasjon av Sonos Beam ble lansert sommeren 2018, og inntok rollen som en rimeligere lillebror til den uhyre populære Playbar som allerede da var som en veteran å betrakte. Og da Sonos sin nyeste flaggskipmodell Sonos Arc ble lansert i fjor sommer, takket både Playbar og Playbase som vi testet da den kom i 2017 pent for seg, og overlot den nedre del av produktskalaen for Sonos lydplanker til Beam alene. Og den rollen har trolig Beam fylt på en god måte, med et renomme for god lydkvalitet. Men det er likevel spesielt en egenskap som har vært savnet på Beam, selv om det ikke har vært betraktet som obligatorisk i denne prisklassen.

Dolby Atmos

Og da er det selvfølgelig støtte for Dolby Atmos vi tenker på – dette 3D-formatet som opprinnelig ble introdusert for film, men som nå får en stadig større utbredelse også for musikk, også hos ulike strømmetjenester. Sonos Arc har allerede hatt støtte for Dolby Atmos, i form av dedikerte oppad fyrende elementer for refleksjon i himling.

Les hele nyhetsartikkelen om Sonos Beam Gen 2 hos Audiophile.no


Sonos_Beam_G2 (10 of 10).jpg
 

Kommentarer

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.544
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Noen som har fått testet denne, hvordan virker Atmos?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Min Tv mangler eArc og det er bare en hdmi inn så jeg må klare meg med gen 1. Det jeg har lest om denne er at det ikke er verd å oppgradere for Atmos da det var liten effekt sammenlignet med gen1.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.544
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ok, jeg har ingen av dem, mulig jeg bare kjøper en brukt gen1.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har du eArc på TVen?
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
976
Antall liker
1.570
Sted
Hamar
Slår et slag for gamle Playbar, som har bedre lyd og mer trøkk enn Beam.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Kommer til å kjøpe ny tv.
Om du streamer fra f.esk fra ATV og får en brukt gen1 til en god pris så er nok det best VFM vs gen2 til fullpris. Spiller du fra fysisk media så støtter gen 2 også multichannel PCM og det ryktes om DTS støtte (men det kan jo ta sin tid om det i hele tatt kommer).
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Slår et slag for gamle Playbar, som har bedre lyd og mer trøkk enn Beam.
Da må du kjøre optisk ut da denne ikke har hdmi. Kan være problemer med lipsync på noen TVer mener jeg å ha lest. Den er jo en hel del større så sikker mer trøkk en den lille Beam.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
976
Antall liker
1.570
Sted
Hamar
Da må du kjøre optisk ut da denne ikke har hdmi. Kan være problemer med lipsync på noen TVer mener jeg å ha lest. Den er jo en hel del større så sikker mer trøkk en den lille Beam.
Absolutt en mulig ulempe.

Sync er justerbart, men ikke sikkert alle TVer er stabile eller innenfor justering.

13FB5BE3-040F-4A13-8E6E-4E49FE3BC6FE.png
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 7
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn