Ny Scheu spiller i hus!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Hurra!
    Etter noe venting pga råvaremangel i Tyskland så fikk jeg min etterlengtede Scheu Premier MKIII i hus, i gårkveld.

    Det var relativt lett å montere den og fikk faktisk fine toner fra den litt før leggetid (fikk streng beskjed om å ikke spille utover natta!). Selv uten riktig VTA eller særlig fininnstillt stift-trykk så låt det bedre enn min gamle spiller. Fikk justert VTA'en rett før jeg måtte til sengs og da hørte jeg selv på lavt lydnivå et adskillig stort rom. Gleder meg til i ettermiddag!
     

    Vedlegg

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Gratulere så mye med skikkelig lekker spiller..! Får litt vann i munnen her nå må jeg innrømme.. ;D
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Et lite spørsmål til dere vinylkyndige: Er det vanlig at lageret går tregt etter at det har blitt oljet? Når tallerkenen er på så snurrer den helt normalt og lenge, men før tallerkenen kom på så herket det mye. Kanskje bare normal "innspilling" som er nødvendig?
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    GeirTj skrev:
    Et lite spørsmål til dere vinylkyndige: Er det vanlig at lageret går tregt etter at det har blitt oljet? Når tallerkenen er på så snurrer den helt normalt og lenge, men før tallerkenen kom på så herket det mye. Kanskje bare normal "innspilling" som er nødvendig?
    Tregt? Litt «seigt» kanskje, men med jevn rotasjonsmotstand. Ugjevn rotasjonsmotstand vil være opphav til støy og uhumskheter. Lagerdelene skal nok «slites» litt til. Er det en «pumpespiral» i hylsa på lageret for å trekke olja opp i lageret?


    mvh
    KJ

    PS.til lykke med ny platesnurrer!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Geir. Ja, denne har du ventet lenge på. Ser utrolig flott ut, virkelig.
    Jeg får stikke ovenom en av de nærmeste dagene, for en lytt og titt. Hadde vært moro å høre hvordan min gamle Shelter passer i denne kombinasjonen.

    Aner jeg ny vegghylle?
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    KJ skrev:
    Er det en «pumpespiral» i hylsa på lageret for å trekke olja opp i lageret?
    Har nettopp fått lager og tallerken frå Sheu til DIY-prosjekt. Der er ikkje opptrekksspiral. Vedhengskreftene skal visst vere nok til å trekke oljen opp i lagerspalten frå oljebadet i "basenget".

    Sigurd
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nydelig spiller! :)

    Litt justering/kos etc. fremover, så har du det vel i boks.


    Hvilken arm er det forresten?
    Classic?
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Gløymde å seie gratulere!

    Sigurd
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med kanon lekker spiller! SLITAN ;)

    Mvh
    Kjetil
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    audiy skrev:
    KJ skrev:
    Er det en «pumpespiral» i hylsa på lageret for å trekke olja opp i lageret?
    Har nettopp fått lager og tallerken frå Sheu til DIY-prosjekt. Der er ikkje opptrekksspiral. Vedhengskreftene skal visst vere nok til å trekke oljen opp i lagerspalten frå oljebadet i "basenget".

    Sigurd
    Takk for alle gode gratulasjoner!
    Sigurd, siden du har fått samme lager som meg. Opplevde du skikkelig friksjon i deler av lagerets omdreinings-syklus? Det skrubbet adskillige ved bestemte posisjoner. Jeg var virkelig forsiktig da jeg løftet den ytre hylsa for å gi lagret olje fra sprøyta.

    Skal kose meg med en alene-kveld nå med spilleren etter treninga. Den lover som nevnt godt og høres ikke ut til å ha ujevn gange pga dette med lagret.
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Ok, må legge ved flere bilder ;D

    Lett å se på nederste bildet at armen ble satt litt høyt i bak-kant i starten uten at det nå ødela lyden for mye.
     

    Vedlegg

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Fosse skrev:
    Aner jeg ny vegghylle?
    Hei Hr. Fosse, ja spilleren ble ventelig for stor for vegghylla mi så jeg sikler på en Audio Magic vegghylle av den større type med 63 cm bredde.

    Bruker sjablongen og formelen som lå i Fidelity v/Gunnar Brekke for å finne omtrentlig overheng. Selv en senilingentingjør kan klare kvadratrøtter og slikt. Forstår at en arkitekt derimot behøver Finkert's leksak ;D ;D Skulle dog vært fint om du tar med doctor Finkert også ved et besøk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Protractoren er det bare å låne Geir. Den burde passe strålende for denne armen hvor det er så lett å finne omdreiningspunktet. Vi snakkes nærmere. Skikkelig sexy sak. Du gjorde klokt i å velge sort akryl synes jeg.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    GeirTj skrev:
    Takk for alle gode gratulasjoner!
    Sigurd, siden du har fått samme lager som meg. Opplevde du skikkelig friksjon i deler av lagerets omdreinings-syklus? Det skrubbet adskillige ved bestemte posisjoner. Jeg var virkelig forsiktig da jeg løftet den ytre hylsa for å gi lagret olje fra sprøyta.

    Skal kose meg med en alene-kveld nå med spilleren etter treninga. Den lover som nevnt godt og høres ikke ut til å ha ujevn gange pga dette med lagret.
    Har ikkje montert opp og prøvd. Har heller ikkje noko formeining om det du skriv om friksjon. Høyrest i utgangspunktet ikkje bra ut. Ville kontakta Paul om det. Det kan jo vere at kula skal slite seg til mot teflonen, men veit ikkje. Hadde du på litt olje på akseltappen før du sette lagerhylsa på? Såg i bruksanvisninga at ein skulle det.

    Sigurd
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Har tatt kontakt med Paul hos PM og prøver vel å finne ut om dette er normalt eller om jeg skal bytter lageret.

    Ellers så fikk jeg innstilt pick-up'en i går og den aller største bonusen er at også mine eldre plater låter mye bedre (Led Zeppelin, Black Sabbath :). Ikke så slitsomme/skrikende og absolutt hørbare.
     

    Vedlegg

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med lekker spiller, Geir !

    Venter spent på å høre dine erfaringer med denne spilleren.

    Lurer litt på å bytte min gamle GyroDeck, og Paul snakker veldig varmt om Scheu.

    Fine bilder forresten, mye bedre enn det jeg har sett på nettet.

    Mvh

    Eivind
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Hei Eivind, du har jo også et fint bilde av Alfa Brava'n ;) Jeg satte Spider’n inn i garasjen for vinteren. Hadde en noe vel spennende tur i Sandefjord på glatta med bred gummi for et par dager siden, men alt OK.

    Du er også velkommen til lytting av platesnurrer’n eller DIY CD-riggen ved anledning. Jeg har jo ikke noen formening om Scheu-spillern er bedre enn din ”gamle” Gyrodeck, men jeg er i hvert fall svært fornøyd. Scheu 12" Classic-armen var relativ enkel å sette opp og det hele er også relativt lett å justere, bortsett fra head-shell’et som har noe trange slots for skruene til pick-up’en.
     

    Vedlegg

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Paul hos PM Audio vil bestille et nytt lager til meg for å være sikker på at det er i orden. Bra kunde-oppfølging!
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei
    Lekker spiller og arm, gratulerer.
    Hva er prisen på en slik arm? finner ikke pris på PM sine sider


    Mvh Jan I
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Jan_I skrev:
    Hei
    Lekker spiller og arm, gratulerer.
    Hva er prisen på en slik arm? finner ikke pris på PM sine sider

    Mvh Jan I
    Hei Jan I,
    beklager tregt svar men jeg prøvde å finne gamle mail fra PM Audio med priser uten hell. Tror ikke den er så veldig dyr, rundt 5-6000,- for en 12" utgave og en tusenlapp mindre for 9". Men Paul hos PM Audio er veldig grei å snakke med. Link: http://www.pmaudio.no/index2.php4

    Det er rimelig greitt å gjøre justeringer og slikt med denne armen. Det er en uni-pivot arm type. Er imponert over utføringen av armkabel. Låter berre berre og berre :)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hei, Geir

    Hvordan går det Scheu'en ? Spiller den til forventningene ?
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Hei Eivind,
    synes spilleren er kjempegod den men er litt usikker på pick-up'en da den har en noe "etset" diskant også i denne spilleren. Har lyst på å prøve andre pick-up'er og ser jo at Rudi anbefaler Lyra Argon i på det våteste.

    Siden dette er en "mass loaded" platespiller så er ytelsen ganske så avhengig av underlaget. Ikke missforstå, selv om den står og vagler på toppen av et høyt rack så driver ikke stiften og hopper når jeg går ved siden av. Men ved å sette den støgge slakterplata til IKEA under og noen engangs glidekrem-puter under denne plata igjen (ja noen fordeler har man ved å vanke på lugubre steder :) , så ble romfølelsen helt rå!

    Kommer vel høyst sannsynlig til å investere i en ny pick-up om kort tid, får se.
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Hei, fortsetter tråden da jeg endelig har fått montert en ekstra 12" arm til spilleren.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Grattis med ny arm GeirTj, dette er flotte saker. Nydelig spiller du har dessuten. Her var det en del kjente produkter forresten. Jeg tar turen ved første anledning.
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Ja huff, på fotos med blitzlys ser jeg hvor støvete alt er hos oss. Hushjelpen holder seg langt unna anlegget :eek:

    Er kjempefornøyd med spilleren generelt og med den nye SME-armen er det rett og slett enda morsommere å høre på musikk. Skikkelig trøkk i bassen og driv. En av de mer tydelige oppgraderingene.

    Denne armen ble bl.a. kjøpt fordi den har VTA-instilling som kan justeres on-the-fly. Ikke superelegant løsning som resten av armen men det fungerer OK. Mangler dog skala-avlesning som nok hadde vært greitt. Bruk av silikonbadet virker bare negativt i mitt oppsett.
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , fantastisk flott spiller Geir...rett og slett , gratulerermed kostbar og flott .

    en spennede spiller og armkombo du har der....

    Mvh Espen
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hei, Geir

    Da får jeg også gratulere deg med at 12-tommeren endelig er i hus. Og etter det du skriver så svarte den også etter forventningen.

    Tar gjerne en tur for en lytt.

    Mvh

    Eivind
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Gratulerer med nok en flott "ting"
    Har litt lyst på denne 12" armen.
    Hvor har du kjøpt denne?

    En annen ting:
    Kan du ta et bilde rett forfra av spilleren, slik at en ser mellomrommet mellom tallerken og underdel ?

    Mvh Jan I
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    EiK skrev:
    Hei, Geir

    Da får jeg også gratulere deg med at 12-tommeren endelig er i hus. Og etter det du skriver så svarte den også etter forventningen.

    Tar gjerne en tur for en lytt.

    Mvh

    Eivind
    Hei Eivind,
    du er alltid hjertelig velkommen til lytt. Er orntli' fornøyd fordi det har aldri vært så gøy å lytte til musikk som akkurat nå.

    Stikker dessverre til Gørrvik i helga så jeg rekker ikke å få lagt ut noen nye bilder før over helga.
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Skal prøve å svare Jan_I;
    avstanden (øyemål) fra platetallerkenens underside og selve "plinth'en" er på ca 3mm. Avstanden fra platetallerkenes underside og platespiller platform (Audiomagic) er 83 mm men det er justerbare spikes som endrer dette.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    GeirTj skrev:
    Skal prøve å svare Jan_I;
    avstanden (øyemål) fra platetallerkenens underside og selve "plinth'en" er på ca 3mm. Avstanden fra platetallerkenes underside og platespiller platform (Audiomagic) er 83 mm men det er justerbare spikes som endrer dette.
    Hei
    Takker for svar Geir, men det var egentlig ikke målene jeg var ute etter, heller mer hvordan dette ser ut estetisk.
    Har du mulighet å ta bilde rett forfra?
    Altså litt som dette, men med cameraet litt lengere ned slik at du ser rett bortover under tallerken

    Hvor kjøpte du armen?

    Mvh Jan I
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Som nevt så skal jeg se om jeg får tatt nye bilder når jeg kommer hjem igjen over helgen. Armen kan kjøpes for ca 18 store hos Stereofil i Grensen. Det var snakk om at prisene hos SME skulle økes 25% men den slapp jeg siden jeg bestilte for lenge siden.

    Nå har det kommet en 12" versjon av SME V -armen men da må man jo legge ut mer. På denne ser det ut som om VTA-instillingen gjøres via et ratt med skala.

    Den armen jeg kjøpte er en 312S som også er i magnesium til forskjell fra modell 312.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det låter godt hos deg nå GeirTj, det gjør det virkelig.
    Må ellers få takke for en usedvanlig hyggelig seanse igår med like mengder utsøkt vin og ost. Triveligste kvelden på lenge.
     

    GeirTj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Innlegg
    197
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Ja hr. Fosse, vinyl er gøy! Legger ut bilder som bevis:


    Sweet-spot'en vil jeg vel si at hr. Fosse har inntatt ;D


    Og det tok jo helt av med godgammel musikk som DIVA av Annie Lennox :D Fra venstre: Untertegnede, Helene og Parelius.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Fabelaktig kveld!!!

    Det finnes ikke mer komfortabel sweetspot, det er jeg hellig overbevist om. Stemningen var i taket, det er det vel ingen som betviler.
    Igjen, mange takk for en suveren kveld.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flott spiller, gratulerer med den og tilbehøret! Ser ut som et særdees hyggelig lag. Rimelig intimt, men det kvinnelige innslaget ufarliggjorde den biten ;D Men; HVA er i ferd med å skje med vår venn Pareilus. Det synes som om han er i ferd med å viskes ut, eller bli usynlig. Er dette et av hans partytriks? Er det den intime atmosfæren som gjør noe med molekylstrukturen hans? Se på hånda hans på siste bilde... Er alt vel Parelius???
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Skarpt observert, Gut Man! Dette gir meg skumle assosiasjoner til Tove Jansons "Det usynlige barnet". Grøss! ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Stilige Eames stoler, Geir. Klassikere !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn