Ny PU til en RPM 5

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Lurer på om jeg skulle investert i en ny pu til min RPM 5 men er temmelig ny i vinylens verden...

Men hvor bra pu kan jeg sette på den?

Takler den MC?

Bruker idag den som kom med spilleren,en AT 95E...det er vel ingen ting gærnt med den men har liksom lyst på mer hehe...

Kanskje bare roe seg litt ned og kjøpe plater i stedet?er som sagt ny i dette og er helt hekta på vinyl nå så derfor lurte på om jeg kunne hente mer ut av spilleren...
Noen som vet om mm pu som passer bra til rock/heavy og lignende til ikke alt for mange penger?

Setter stor pris på alle svar :)

Mvh

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg har en RPM5 med en Ortofon Red Rondo. Spiller stort og flott. Tror de ligger på rundt 3500,-. Det er absolutt verdt en oppgradering av pu'en, selv om den som følger med ikke er så altfor gal den heller.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ta en titt på Audionote IQ pickupene , finnes i tre varianter fra qi 1-3 der 3 koster over 5k , 1 er mye rimeligere...veldig fine mm pu er dette....hvis ikke er nok ortofon ett sikkert valg , hva har du tenkt til å legge i da ?

Har du forresten hørt om tweaket med å modifisere huset på den pu en du har ? sto noe om dette i ett utenlandsk hi-fi bled...skulle visst bedre lyden betraktelig....den pu en spiller skikkelig bra til en helt latterlig sum...så ja , kjøp gjerne noen plater så lenge , god fornøyelse ! Fin budsjettspiller det der gitt...Hatt en innom ved anledning bruktkjøp en gang , men var desverre defekt , så den gikk i reutr, samme pu som deg , før tonearmskabelen gikk av i armrøret , hørte jeg at den spillte langt bedre enn min Nad 533 med billigste goldringpu en...så dette er nok en svinaktig god spiller til prisen

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.180
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
ortofon 540 mkII passer meget godt til armen din,musikalsk og en gøy spillestil.
en gammel klassiker som gir mye for pengene.

mvh

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Takker for svar...jo har hørt om det tweaket ang pu`n,det stod i fidelity også,virket ganske greit så lenge man holder seg unna det siste hehe...

Hadde kankje tenkt meg en max grense på ca 3000,- men hcis spilleren takler bedre ting så går den jo ann å tøye det litt ;)

6moons hadde vel RPM 5 på test med rondo red og det var bare gode greier så det er jo å vurdere,ellers så vurderer jeg litt ortofon 2m bronze...
Har også hørt om de ubrukelige arm kablene til pro-ject som brekker av ingenting så må nok være varsom...
Ja skal også ta 540mkII til vurdering,takk...

Får vel handle litt plater mens jeg tenker hehe...

Mvh

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg har nettop kjøpt en slik platespiller selv, så jeg synes det er et spennende tema, da jeg nå skal bruke den sammen med Rega Bias 2 mens jeg sparer til noe dyrere.

Jeg har av flere blitt anbefalt å bruke en pickup med relativt høy compliance (En pickup med blødt oppheng) Verdier fra 18 og høyere er bra ble jeg fortalt. (Kanskje noen har andre erfaringer)

En grunn til dette er at karbonarmen har relativt sett lav masse.

Jeg har ennå ikke prøvd dette da jeg ikke er ferdig med å justere pickup++ ennå, men jeg tenkte bare å slenge med det jeg lærte fra bransjefolk.

Det vil vel også si at armen er best sammen med de fleste MM-pickuper og noen få MC-pickuper.

Rubber_Duck

Medlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
"ellers så vurderer jeg litt ortofon 2m bronze..."

Hei. Jeg har nettopp kjøpt en slik og er strålende fornøyd. Min erfaring med denne er at den spiller med en varm og fyldig lyd og er overaskende detaljert til prisen. :D

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Takk for svar...
Bra å høre at 2M bronze falt i smak,jeg liker litt varme i lydbildet og det ser ut som den kunne passe bra,bare håper at dynamikken er på plass...

Mvh

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Fortsetter i draapens tråd istedet for å starte en ny med samme emne.

Min AT95E er moden for utskifting. Jeg har ingenting å utsette på den, så jeg har ingen motforestillinger mot å kjøpe en ny av samme type, men den vet jeg jo hvordan låter, så det kan være fint å prøve noe annet.

Musikken jeg hører mest på er skitten garagerock, protopunk, desperat eremitt lofi, kakafonisk klovnerock, samt mye som faller inn under det utvannede sekkebegrepet indie.
Jeg tror dette betyr at jeg ikke ønsker meg en pickup som er meget analytisk og nøytral, men jeg kan ta feil, så rett meg gjerne.

Signalet fra spilleren går inn i et NAD riaa trinn(ett eller annet 2 heter det om jeg ikke husker feil,) derfra til en rotel forforsterker og en rotel effektforsterker. Høytalerne er mine gamle og salige Tannoy M5.
Ikke mye high end å spore her i gården nei :)

Jeg er klar over at det sannsynligvis er mye fint å få som er loddet sammen av en blind munk i fjellene i nepal og som vil få meg til å henge ut av vinduet og erklære at jeg er the ayatollah of rock n'rolla, men prisen kan godt holde seg på den edruelige siden av 4000.

På forhånd takk.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Er RIAA'en en NAD PP2 kanskje? Med tanke på utstyret ellers så ville jeg vel spart brorparten og mer av de 4000 kronene du er villig til å spenne på en ny PU. Siden du er/var lykkelig med AT95E ville jeg absolutt vurdert en AT440MLa om jeg var deg. Den er nest øverst på MM-rangstigen hos Audio-Technica (i alle fall utenfor Japan), koster bare det dobbelte av den du har og er et veritabelt kupp til prisen ($100 fra LP Gear). Skal du ha en MC som er udiskutabelt bedre vil du fort butte oppi budsjett-taket. På den annen side kan en Denon DL-103 muligens fungere godt, avhengig av om den spiller på lag med armen. Noen her har sikkert prøvd en slik i en Pro-Ject arm før.

Ellers er det plenty gode MM'er rundt om, men hvorfor forlate det du vet du liker til fordel for noe du ikke kjenner?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Denons 103 er en nær katastrofal match med Project-armen! Styr unna! Det er sikkert de som bruker det og synes det låter ok, men du får på ingen måte ut potensialet på denne måten. En Dynavector 10x5, derimot, funker som en kule. Dynamisk, åpen, detaljert og spilleglad. Pass på når du avmonterer din gamle AT. Armkablene på Projects armer er kjent for å være litt skjøre, så vis forsiktighet. Brudd i disse blir det som kjent ingen lyd av. Det kan være lurt å betale forhandleren din noen kroner for å gjøre jobben......

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Lille_Adam skrev:
Er RIAA'en en NAD PP2 kanskje?
Stemmer på en prikk.

Takk for alle tips, jeg skal lese meg opp på de dere har foreslått og håpe å ha flaks nok til at jeg lander på et fornuftig valg. Ellers er det jo som du sier Lille_Adam, kanskje ikke noe poeng i å på død og liv skulle gå vekk fra noe jeg egentlig er tilfreds med.

Stor takk også til Impulse for heads up angående avmonteringen av pickupen, det hadde vært meget bittert om jeg hadde kommet i skade for å ødelegge noe i prosessen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ved å ha en god nebbatang for hånden (biltema har ok tenger til formålet) gjerne en med vinklet spiss , og rigge seg godt til , skal dette kunne gå bra for de fleste , det er bare å være litt stø på labben , og ha det litt stille rundt seg....stiftvekt og protractor er jo nødvendige verktøy å ha for hånden , men man kommer langt med budsjettutstyr her også......å innvestere i meget dyre vekter og protractorer er ikke ett must , men skal man drive med dette og kanskje dra det enda litt videre , vil det jo bli en innvestering .

DEt har blitt skrevet en god del om denne spillern med ortofon rondo red,blue og bronze i bla a six moons.....se under linker til omtaler til høyre nederst på vårt forum .

Espen .

Topp Bunn