Ny PU i nedre mellomklasse.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Har akkurat oppgradert RIIA til en Graham slee Reflex M, og driver å undersøker om det er noe vits å oppgradere PU innenfor den prismessige "nedre mellomklasse".

Spiller er en luxman pd272, med en mikro seiki/luxman TA-1 tonearm.
Til tross for sitt nette utseende skal den visstnok ha en effektiv masse nærmere en mellomtung arm (umulig å finne noe sikkert svar på nettet).

Bruker per i dag en denon DL160, som jo spiller ganske fint, men bassen kan føles litt flat og endimensjonal, så er nysgjerrig på om det er noe å hente uten å ta helt av prismessig.

Prisene på PU'er ser ut til å ha økt ganske mye de siste årene, så tidligere budsjettvinnere (typ. SS boheme) er nå uoppnåelige for det budsjettet jeg har satt.

Hvilken PU vil folk anbefale i prisleie rundt 5000kr?

Er f.eks soundsmith otello verdt pengene?
Burde jeg skrape sammen litt mer og gå for elsk/hat favoritten ortofon black?
Hva med den nye AT 150sa - som jo er ganske billig med 20% avslag for tiden?

Er det i det hele tatt noe å hente i denne prisklassen vs DL160?
burde jeg heller satse på MC-stepup og en rimelig MC PU?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Har ikke sjekket parametrene til armen, men DV-10x5 er en PU jeg alltid tenker på i det segmentet. Litt billigere får du AT150SA. Nagaoka MP-200 kanskje? Har ikke hørt den, men Nagaoka får mye skryt rundt omkring.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Dyna 10x5 blir mitt tips også. Den er ikke å komme utenom i den klassen. Dessuten spiller den fint i en PD-272-arm, som egentlig er laget av Audio Technica.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Audio Technica AT150sa er meget bra, kanskje spesielt bassen tror jeg du kommer til å like og til prisen er den ett bra kjøp. Og dropp billig low output mc pick up det er bedre/enklere med en bra mm pick up.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er mange bra "High Output MC"-er som er på, eller mer enn på, høyde med finere MM-er, og som brukes med MM RIAA-trinn. Nevnte DV-10x5, f.eks.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Må bare si meg enig med herrene lenger opp,Dv 10x5 er bankers :)

mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Må selvfølgelig si meg enig i att DV 10x5 er også meget bra til sin pris.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Blir vel fort en DV 10x5 siden den er såpass universelt elsket, og jeg vil sove godt om natten - men det gnager litt i sjelen å kaste de 2500kr ekstra på bålet i forhold til en AT150sa ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Blir vel fort en DV 10x5 siden den er såpass universelt elsket, og jeg vil sove godt om natten - men det gnager litt i sjelen å kaste de 2500kr ekstra på bålet i forhold til en AT150sa ;)
Huh?

DV-10x5 koster 5.490,- (Planet Snapa) og AT150AS koster 4.299,- (Mala Audio).
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Blir vel fort en DV 10x5 siden den er såpass universelt elsket, og jeg vil sove godt om natten - men det gnager litt i sjelen å kaste de 2500kr ekstra på bålet i forhold til en AT150sa ;)
Huh?

DV-10x5 koster 5.490,- (Planet Snapa) og AT150AS koster 4.299,- (Mala Audio).
AT150sa er på tilbud og koster for tiden bare 3190,- på platekompaniet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oi! Såpass? Det må være et seriøst røverkjøp!
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Oi! Såpass? Det må være et seriøst røverkjøp!
ja, det er derfor den frister såpass, selv om det ikke finnes så mange erfaringer å finne på nettet enda.

liker forresten at mala audio skriver at den har chiabata sliping ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jepp. Men norsk moms og tollgebyr kommer på nettoprisen.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Jepp. Men norsk moms og tollgebyr kommer på nettoprisen.
nja, ser ikke ut til at svensk mva blir trukket fra om man bestiller til norge, så da betaler man jo mva dobbelt opp og ender opp på norsk pris til slutt.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
vel, da er jeg blitt den lykkelige eieren av en god haug klassisk og jazz plater, så da er det på tide å øke ambisjonsnivået litt, siden vinylriggen kommer til å ha en mye viktigere plass i anlegget.

tråden døpes herved om til jakten på PU i ØVRE mellomklasse :cool:

er fristet til å hoppe opp stigen til MC, typ. AT33PTG/II som @Trondmeg anbefaler, eneste spørsmålet da er hvilken stepup burde jeg gå for?

stereolab har jo både rothwell MCL og graham slee elevator EXP på lager.
hva er best/lurest?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
kanskje best å holde meg til GS Elevator for synergiens del?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Ja øvre mellomklasse da snakker vi kanskje fort en AT33sa, eller kanskje du synes det holder med en 33Ptg da med en Graham slee Exp til gjør jobben godt.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hadde en Rotwell stepup en gang. Funket perfekt, ingen nedgradering av lyden.

vel, da er jeg blitt den lykkelige eieren av en god haug klassisk og jazz plater, så da er det på tide å øke ambisjonsnivået litt, siden vinylriggen kommer til å ha en mye viktigere plass i anlegget.

tråden døpes herved om til jakten på PU i ØVRE mellomklasse :cool:

er fristet til å hoppe opp stigen til MC, typ. AT33PTG/II som @Trondmeg anbefaler, eneste spørsmålet da er hvilken stepup burde jeg gå for?

stereolab har jo både rothwell MCL og graham slee elevator EXP på lager.
hva er best/lurest?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ville vurdert en Boheme! Eller en annen fra Soundsmith, meget bra saker!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Synes jo DL160 er en glimrende pickup, men ja, med AT33PTG II og Rothwell MCL blir det andre boller i suppen! Elevator er sikkert ok den også.
Du vil "glemme" du lytter til elektronikk og bare sitte med et smil over hele fjeset, det er lytteglede så det holder, til en ok pris. AT33PTG II er bestbuy og har vært det lenge....
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har bestilt en elevator EXP, blir low output MC først som sist :cool:
Jeg testet Elevator på min PTG II, men valgte å montere en stepup etter GS Reflex M. Fikk store problemer med støy med Elevator så den gikk ikke hjemme hos meg. Funker som rakkern med min gode gamle Coral T-100 stepup. :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
har bestilt en elevator EXP, blir low output MC først som sist :cool:
Jeg testet Elevator på min PTG II, men valgte å montere en stepup etter GS Reflex M. Fikk store problemer med støy med Elevator så den gikk ikke hjemme hos meg. Funker som rakkern med min gode gamle Coral T-100 stepup. :)
det var da lite lovende, men vi får satse på at det går litt bedre her.
liker at den er såpass fleksibel, for ikke å snakke om at det er vanskelig å takke nei til 40% avslag ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
har bestilt en elevator EXP, blir low output MC først som sist :cool:
Jeg testet Elevator på min PTG II, men valgte å montere en stepup etter GS Reflex M. Fikk store problemer med støy med Elevator så den gikk ikke hjemme hos meg. Funker som rakkern med min gode gamle Coral T-100 stepup. :)
det var da lite lovende, men vi får satse på at det går litt bedre her.
liker at den er såpass fleksibel, for ikke å snakke om at det er vanskelig å takke nei til 40% avslag ;)
Støy hos en, er ikke nødvendigvis støy hos en annen. ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
har bestilt en elevator EXP, blir low output MC først som sist :cool:
Jeg testet Elevator på min PTG II, men valgte å montere en stepup etter GS Reflex M. Fikk store problemer med støy med Elevator så den gikk ikke hjemme hos meg. Funker som rakkern med min gode gamle Coral T-100 stepup. :)
det var da lite lovende, men vi får satse på at det går litt bedre her.
liker at den er såpass fleksibel, for ikke å snakke om at det er vanskelig å takke nei til 40% avslag ;)
Støy hos en, er ikke nødvendigvis støy hos en annen. ;)
Som om jeg skulle sagt det selv. Bare å ha is i magen.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Har en denon 301mkll som jeg synes gjør en god job hos meg i medium arm.støyfri og god på alt men har egentlig ikke sammenlignet mot andre mc .noen her som har?
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Noen som har hørt forskjellen mellom AT33PTG II og ATOC9/III - koster samme - og er nå 20% rabatt hos platekompaniet. Verdt at ta med...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
det var da lite lovende, men vi får satse på at det går litt bedre her.
liker at den er såpass fleksibel, for ikke å snakke om at det er vanskelig å takke nei til 40% avslag ;)
Støy hos en, er ikke nødvendigvis støy hos en annen. ;)
Som om jeg skulle sagt det selv. Bare å ha is i magen.
Kan skrive under på det.
Hadde en periode Reflex C m/PSUII her. Fikk aldri bukt med støyen. Solgte den videre m/klar advarsel om mine støy-problemer. Ny eier meldte tilbake > no problem hos han.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Har avtalt kjøp av en ubrukt AT33PTG II, så nå er det bare å lytte på plater hele helgen og bli vant til lyden av nåværende oppsett, slik at jeg kan få skikkelig hakeslepp når AT'en kommer i hus... eller bli SKIKKELIG skuffet grunnet liten forskjell ;)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
IMG_1758.jpg





rett ut av boksen er det som å gå fra kassett til lossless, og det satt opp med en printet universal-protractor, og uten skikkelig vekt!
enormt lydbilde, bra trykk og ingen ssssibilans så langt!
Dr Feickert og digitalvekt er på vei i posten, så bedre skal det nok bli :)

når det kommer til støy, så hører jeg bare en veldig lav during når motoren er på, men ikke noe plagsomt (hører det nesten ikke fra lyttepos), og merker det ikke når musikken spilles.
sikkert noe som kan reduseres med bedre mekanisk frakobling av trafo fra chassis.
synes å huske at dette stod beskrevet som en servicebulletin i manualen til pd272.
 
Topp Bunn