Ny pickup som passer JVC QL-Y5F - anbefalinger?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Vurderer en ny pickup til min JVC QL-Y5F

Har lest litt her og der på forumet.

Er diverse som blir anbefalt, både av MM og MC utgaver.

Bla. Soundsmith Ottelo, Denon 103, og noen andre.

Bruker en Tandberg 3018A preamp, med innganger for begge varianter + noen justeringsmuligheter.

Men hva kan passe til min JVC platespiller?

Er vel en mellomtung - tung arm på denne?

Har i en del år brukt Grado Gold - vet ikke om den egentlig passer til armen, men har fungert greit hos meg.
Ikke har jeg vært plaget med støy fra omgivelser som enkelte hevder denne Grado kan vær plaget med.

Tenker på pickup til maks 3000,- kr

Har noen bilder her av platespiller og info:

Grado er montert på orginal headshell, og har flere orginale headshell liggende.

Vil helst ikke att det skal låte hardt, lyst og kaldt.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Har selv samme preampen, og har brukt en Audio Technica AT-OC9 med godt hell. Gikk godt på Micro MA 505 arm, men er usikker på om den er for stiv i forhold til armen din. Denne har en conpliance på rundt 9 og en utgangsspenning på rundt 0,4mV. Bruker nå en Benz MO09 woodie som har høyere utgangsspenning og litt mykere compliance på rundt 12. Sjekk også tråden "Kjøpe AT OC9 som er her inne for innspill :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Denne armen tar det meste av pickuper med flott resultat, med unntak av de mest høycompliante MMer
Har testet ut mange forskjellige pickuper på denne og det har gått utrolig bra med flott resultat. Bare pass på at du justerer armdemperen skikkelig så.
Disse spillerne er jo utrolig flotte, og jeg lurer på om jeg må ta en runde med polerklut/vox på min ;)
Her er min spiller med en Denon 103 denne funket også flott.
IMG_2587_edited-4.jpg

IMG_2583_edited-4.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Takker.

Har også fått foreslått Goldring 2500
Denne har jeg kikket litt på tidligere her på forumet, får kikke litt mere.

Sies at Goldsmith blir for myk med compliance på 28
Goldring varierer compliance mellom 20 til 16.

Vet ikke hvor på skalaen Grado Gold ligger, har orginaleska enda, så får kikke.

Jan_I

Ja spilleren er flott, min har noe gulnet støvdeksel, men lar seg polerere tror jeg med litt arbeide.

Er litt usikker på hva du mener med armdemper - mener du Q-demper som skal justeres likt med antiskating / track force?

Ellers er jo høyde på arm justerbar og det er en stor fordel, bruker og har brukt lenge ei filtmatte.

Vinylplata "suger" seg vel bedre fast til den orginale gummimatta tror jeg, men synes filtmatta fungerer best.
Får vel ta en runde senere å se om jeg synes det samme enda.

eneste "problem" er at betjeningsknapper som ikke blir brukt på år og dag, kan henge / dårlig kontakt.
Men har hatt bunnplata av - gummimatte bak betjeningsknapper ute og rengjort, er litt støv også som samles etter tid som gjør at de minst brukt betjeningsknapper kan henge litt eller gi dårlig kontakt.
Men etter repetering av trykk på disse kommer det seg.

Har hatt spilleren siden høsten 83 - kjøpte den av en som hadde kjøpt 2 slike spillere.
Han hadde hatt den i orginaleska i 3 uker, så den var ubrukt.

Så spilleren blir 30 år til høsten og blitt brukt meget mye til tider.
Slitesterk, og noe man nødig vil skille seg med.

Her er jo Q-demping og antiskating / track force, muligens andre justeringssteder?

Selve armbase / demping av denne

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Er det elektronisk posisjonering av tonearmen? Rått! :eek:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Får også sjekke opp Audio Technica AT-OC9 som Bartesam nevner, men er vel to utgaver av disse?

Toillball

Er litt mere avansert enn Garrard SP 25 MKIV som jeg har:)
Har aldri hatt problemer med tonearmsystemet heller, når det skjer, hvis det skulle skje, er det vel takk og farvel til spilleren.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker.

Har også fått foreslått Goldring 2500
Denne har jeg kikket litt på tidligere her på forumet, får kikke litt mere.

Sies at Goldsmith blir for myk med compliance på 28
Goldring varierer compliance mellom 20 til 16.

Vet ikke hvor på skalaen Grado Gold ligger, har orginaleska enda, så får kikke.

Jan_I

Ja spilleren er flott, min har noe gulnet støvdeksel, men lar seg polerere tror jeg med litt arbeide.

Er litt usikker på hva du mener med armdemper - mener du Q-demper som skal justeres likt med antiskating / track force?
Det er Q-demperen jeg mener ja. Det kan lønne seg å gå litt utfor de opptrukne anbefalingene for denne. Experimenter litt med denne.
Goldsmith?? er det soundsmith du mener? i så fall får du jo disse både i høy og mid compliance. Selv synes jeg armen passer best til medium compliante pickuper.
Mener jeg husker at det ligger både bruksanvisning og servicemanual til denne spilleren på vinylengine ( mulig jeg husker feil, men det ligger en på nett ihvertfall)
lykke til med oppfriskning

Mvh Jan I

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Rock: Goldring 2500 eller Denon 103. Vil du polere støvdekselet, kjøper du Auto Glym Car Glass Polish, og bruker etter anvisning!

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
[/QUOTE]

Det er Q-demperen jeg mener ja. Det kan lønne seg å gå litt utfor de opptrukne anbefalingene for denne. Experimenter litt med denne.
Goldsmith?? er det soundsmith du mener? i så fall får du jo disse både i høy og mid compliance. Selv synes jeg armen passer best til medium compliante pickuper.
Mener jeg husker at det ligger både bruksanvisning og servicemanual til denne spilleren på vinylengine ( mulig jeg husker feil, men det ligger en på nett ihvertfall)
lykke til med oppfriskning

Mvh Jan I[/QUOTE]

Soundsmith selvfølgelig.

Har disse manualer fra vinylengine, og mener jeg har de orginale også som fulgte med spilleren.

Audiotor

Skal notere forslaget ditt og prøve dèt både innvendig og utvendig på støvdekslet.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.668
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Jeg har også en sånn spiller,bruker en empire 4000XL II PU på den og den spiller utrolig bra til og være 30 år gamel.
Har også en Ortofon MC PU,men liker lyden best med Empire som er MM. Støv dekselet er ikke pent på min,prøver og få tak i nytt da jeg har planer om og ha den lenge :)

Mvh

Ove

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Sammenlignet den med både Technics 1200 og 1210, men syntes JVC,en hadde ett mye roligere lydbilde.

Brukte ikke samme pickup på Technics,ene som hadde en Ortofon 540MKII og den låt dårlig syntes jeg.
Mulig eier hadde en herpet stift på pickupen.

Sjeldne å se til salgs her, men var en her på forumet til salgs for ca 3 - 4 år siden.
Den lå en stund til salgs og angret på at jeg ikke kjøpt den.

Er en "mindre" modell som heter JVC QL-Y3F
Har samme størrelse men annen tonearm.
Ellers er den akkurat lik tror jeg.

Saumfarer jo Ebay fra tid til annen, men de er dyre på Ebay.de - alt for dyre når en tenker på alder.
Men skal ha en slik direktedrevet til - ikke nødvendigvis JVC

Til høsten har jeg hatt min JVC i 30 år uten problemer -må nesten si at da klaffet det da jeg kjøpte den.
Har ikke vurdert å bytte den ut mot noe nyere på denne tid, ble jo brukt med en Tandberg 2060 i en god del år også.

Får sjekke Norske selgere av diverse nevnte pickuper, Denon 103 er vel billigst på Ebay.
Kikke litt på nettet utland også.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.668
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Sammenlignet den med både Technics 1200 og 1210, men syntes JVC,en hadde ett mye roligere lydbilde.

Brukte ikke samme pickup på Technics,ene som hadde en Ortofon 540MKII og den låt dårlig syntes jeg.
Mulig eier hadde en herpet stift på pickupen.

Sjeldne å se til salgs her, men var en her på forumet til salgs for ca 3 - 4 år siden.
Den lå en stund til salgs og angret på at jeg ikke kjøpt den.

Er en "mindre" modell som heter JVC QL-Y3F
Har samme størrelse men annen tonearm.
Ellers er den akkurat lik tror jeg.

Saumfarer jo Ebay fra tid til annen, men de er dyre på Ebay.de - alt for dyre når en tenker på alder.
Men skal ha en slik direktedrevet til - ikke nødvendigvis JVC

Til høsten har jeg hatt min JVC i 30 år uten problemer -må nesten si at da klaffet det da jeg kjøpte den.
Har ikke vurdert å bytte den ut mot noe nyere på denne tid, ble jo brukt med en Tandberg 2060 i en god del år også.

Får sjekke Norske selgere av diverse nevnte pickuper, Denon 103 er vel billigst på Ebay.
Kikke litt på nettet utland også.
Min kjøpte jeg her på sentralen for noen mnd siden ;)

O

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Da har du sikkert vært rask?

Kikker ofte innom torget, og har ikke sett denne JVC på år.

Var vel en JVC QL-Y3F på Finn.no for en stund - måneder siden.

Ellers hender det at det ligger noen Technics 1210 ute, men synes det forlanges for høy pris for dem, er mange som er av MKII type.
4 -5 tusen og mere synes jeg er for mye for disse som har flere tiår på baken, kanskje hos mange eiere og muligens brukt noe hardt.

Topp Bunn