Ny pickup som matcher arm og spiller

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Min gamle Ortofon pickup har desverre vandret til de evige jaktmarker takket være min lille datter så nå er jeg i beita for ny pickup.

Jeg har prøvd og lest meg frem litt for å se hva som kan være passende, men det er litt for mange alternativ der ute til at jeg føler meg kompetent nok til å velge ny selv.

Nå står det på en MC pickup, skal jeg fortsette med det, eller er MM ett bedre valg ?

Jeg har satt 3500,- som absolutt makspris, men hvis alt tyder på at jeg må opp på 4k så må jeg vel det..

Her er mine alternativ :

• Dynavector DV 10x5 (MC)
  • Denon DL-110
  • Denon DL-103 (MC)
  • Denon DL-103R(MC)
  • Ortofon 2M Bronze (MM)
  • Ortofon 2m Black(MM)
  • Rega Exact 2 (MM)

Er det andre alternativ som ikke er her jeg bør vurdere ?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Soundsmith Otello gjør rent bord under 4k klassen, holder på og teste den nå og den er fremragende til prisen. Kommer med stor sannsynlighet til og bli referansen min i denne prisklassen.

Soundsmith_Otello.jpg

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jøss, det høres jo meget bra ut! Hvor kan jeg lese mer om og eventuelt anskaffe en slik en Rudi?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Lp Gear selger AT-33EV for 499.95 USD nedsatt fra 899.95.
Roger

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har brukt Sumiko Blue point spesial evo. 3. en stund og er meget godt fornøyd med hvordan den låter. Den måtte være stand inn for min Benz ref 3 noen mnd. Bra ytelse kontra pris er min konklusjon. Koste vel rett under 4k.

OU812

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Lp Gear selger AT-33EV for 499.95 USD nedsatt fra 899.95.
Roger
Mulig jeg tar feil nå, men var ikke den AT pickupen svært populær her for noen år siden? Helt klart en aktuell kandidat!

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Denne kommer du nærmere med:

Soundsmith built phono cartridges

:)

Tittet i mail bunken og prisen på Otello i Norge skal være ca 2200.- og til den prisen så den et røverkjøp spør du meg. Skal være og få kjøpt hos Audioaktøren i Horten.
Dog skal det sies at jeg til nå kun har prøvd den på en spiller med 2 forskjellige riia'er, den skal over på en annen spiller i morgen, men det jeg har hørt til nå er såpass overbevisendet at jeg allerede nå tør gå ut med en anbefaling.

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har brukt Sumiko Blue point spesial evo. 3. en stund og er meget godt fornøyd med hvordan den låter. Den måtte være stand inn for min Benz ref 3 noen mnd. Bra ytelse kontra pris er min konklusjon. Koste vel rett under 4k.

OU812
Hvor kan jeg få tak i en slik da? :)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ser ut til at jeg må ta kontakt med Soundsmith da, siden jeg antar de ikke har noen norsk forhandler?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
Ser ut til at jeg må ta kontakt med Soundsmith da, siden jeg antar de ikke har noen norsk forhandler?
Audioaktøren er norsk forhandler. Så vidt jeg har fått med meg er prisene ca. de samme som du får fra f.eks Needledoctor.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Hei Rudi.
Har planer om og oppdatere LP spiller et lite stykke inn i 2013 en gang. Har i dag en ProJect Debutt III med Ortofon 2M Bronze. Har til denne en Jasmine LP.2 Riaa.
Denne Riaa har en god del valg og innstillinger for bruk med MC, er vel i grunne laget for bruk med MC og ikke primært MM. Jeg ønsker selvsagt og ta steget inn i MC verden ved neste spiller. Men lurer på om du kan si noe om sammenligning av den nevnte PU under her og 2M Bronze. Hvordan denne vil passe i den orginale armen til ProJect osv.
Og for og ta det litt lengre. Si at jeg bestemmer meg for en PU jeg ønsker og bruke i nye spilleren. med tiden. "Jeg låser jo da valget av Spiller en del". Men kan jeg da sette denne PU på min nåværende spiller og så spille med den der til jeg får økonomi til nye spilleren?? eller vil en MC pu til 3-5 ganger prisen av ProJecten bli ræva......
Beklager og kapre tråden her, jeg kan eventuelt lage ny tråd eller PM til Rudi dersom han mener det er best?

God Jul
mvh
Morten

Soundsmith Otello gjør rent bord under 4k klassen, holder på og teste den nå og den er fremragende til prisen. Kommer med stor sannsynlighet til og bli referansen min i denne prisklassen.

Vis vedlegget 171975

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Hei Rudi.
Har planer om og oppdatere LP spiller et lite stykke inn i 2013 en gang. Har i dag en ProJect Debutt III med Ortofon 2M Bronze. Har til denne en Jasmine LP.2 Riaa.
Denne Riaa har en god del valg og innstillinger for bruk med MC, er vel i grunne laget for bruk med MC og ikke primært MM. Jeg ønsker selvsagt og ta steget inn i MC verden ved neste spiller. Men lurer på om du kan si noe om sammenligning av den nevnte PU under her og 2M Bronze. Hvordan denne vil passe i den orginale armen til ProJect osv.
Og for og ta det litt lengre. Si at jeg bestemmer meg for en PU jeg ønsker og bruke i nye spilleren. med tiden. "Jeg låser jo da valget av Spiller en del". Men kan jeg da sette denne PU på min nåværende spiller og så spille med den der til jeg får økonomi til nye spilleren?? eller vil en MC pu til 3-5 ganger prisen av ProJecten bli ræva......
Beklager og kapre tråden her, jeg kan eventuelt lage ny tråd eller PM til Rudi dersom han mener det er best?

God Jul
mvh
Morten

Vis vedlegget 171975

Ortofon 2M Bronze er jo allerede en god pickup som burde passe bra til spilleren din.......... hvis man sammenligner direkte en Soundsmith Otello med Ortofon Bronze så spiller Bronze en anelse varmere men samtidig litt mindre detaljert, dvs at bakgrunns detaljer skiller seg bedre ut og står tydligere frem med Otello........ akurat det sistnevnte er det mest bemerkeligsverdige med Otello....... altså at en så billig pickup klarer og skille ut slike smådetaljer......... den eneste pickupen under 5k jeg vet om som klarer det samme omtrendt like godt er Ortofons 2M Black, men denne altså til dobble prisen av Otello.

Man kan sette på så dyr pickup man vil........ det som skjer er jo bare at man ikke får noe "value for the buck" fordi spilleren/riia'en ikke klarer og skille ut allt den nye pickupen kan levere....... så det blir på en måte penger skyllt ned i do. Det som er viktig er å finne den gyldne middelvei.
Min mening er og har alltid vært at god lyd starter med et godt driv-værk........ hvis ikke "den stabile bunnen" er der blir allt som blir satt oppå noe leamikk, det folk ofte gjør blir litt som: du kjøper en VW Boble 1200 1970 modell........ hiver på 20" felger og dekk....... og maler den i alle de fjonge farger du måtte ønske med spoilere både her og der........ deretter koster du på den en ny Ferrari V-12 med dobbel turboer og det hele på 800 hk....... allt vil være supert og rått å se til....... MEN grunnlaget vil aldri være bra nok nær uansett hva du plasserer på toppen......... på avstand vil den kanskje se ut som om den gjør 300 km/t før du har satt nøkkelen i tenninga........ men som sagt........ det er utenpå....... sånn synes jeg det er med platespillere også. :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Hei Rudi.

God Jul
mvh
Morten

Vis vedlegget 171975

Ortofon 2M Bronze er jo allerede en god pickup som burde passe bra til spilleren din.......... hvis man sammenligner direkte en Soundsmith Otello med Ortofon Bronze så spiller Bronze en anelse varmere men samtidig litt mindre detaljert, dvs at bakgrunns detaljer skiller seg bedre ut og står tydligere frem med Otello........ akurat det sistnevnte er det mest bemerkeligsverdige med Otello....... altså at en så billig pickup klarer og skille ut slike smådetaljer......... den eneste pickupen under 5k jeg vet om som klarer det samme omtrendt like godt er Ortofons 2M Black, men denne altså til dobble prisen av Otello.

Man kan sette på så dyr pickup man vil........ det som skjer er jo bare at man ikke får noe "value for the buck" fordi spilleren/riia'en ikke klarer og skille ut allt den nye pickupen kan levere....... så det blir på en måte penger skyllt ned i do. Det som er viktig er å finne den gyldne middelvei.
Min mening er og har alltid vært at god lyd starter med et godt driv-værk........ hvis ikke "den stabile bunnen" er der blir allt som blir satt oppå noe leamikk, det folk ofte gjør blir litt som: du kjøper en VW Boble 1200 1970 modell........ hiver på 20" felger og dekk....... og maler den i alle de fjonge farger du måtte ønske med spoilere både her og der........ deretter koster du på den en ny Ferrari V-12 med dobbel turboer og det hele på 800 hk....... allt vil være supert og rått å se til....... MEN grunnlaget vil aldri være bra nok nær uansett hva du plasserer på toppen......... på avstand vil den kanskje se ut som om den gjør 300 km/t før du har satt nøkkelen i tenninga........ men som sagt........ det er utenpå....... sånn synes jeg det er med platespillere også. :)
Var i grunnen slik jeg også tenkte først. Er vel i grunnen ikke så ille og kjøpe en Ferrari med 100HK, den vil sansynligvis kjøre ifra en Boble med 660hk. Trimme kan man gjøre underveis. Får nokk bare holde meg til opprinnelig plan og spare til Skikkelig driv-verk:)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Da har jeg fått Otello pickupen i hus, den er montert og behørlig justert etter protractor, men likevel så er lyden ullen og svært dempet i toppen. Hvilket ledd bør jeg feilsøke først?

*Anti-skatingen er ikke montert enda.
*Kablene inn til pickupen, kan disse være knekt evnt ikke sitte godt nok?
*Stiftetrykk, den skal ha 1.4g, kan være endel å hente der?
*Rett og slett innspilling?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Da har jeg fått Otello pickupen i hus, den er montert og behørlig justert etter protractor, men likevel så er lyden ullen og svært dempet i toppen. Hvilket ledd bør jeg feilsøke først?

*Anti-skatingen er ikke montert enda.
*Kablene inn til pickupen, kan disse være knekt evnt ikke sitte godt nok?
*Stiftetrykk, den skal ha 1.4g, kan være endel å hente der?
*Rett og slett innspilling?

Beklager og si det, men jeg synes innlegget ditt er litt snodig......... Anti-skatingen er ikke montert enda ?? Kan kablene være knekt ? Mye og hente på stift trykk på 1.4 gram ? og om innspillingen er dårlig........ meste parten av dette er det jo bare du som kan svare på.
En pickup uansett prisklasse skal monteres ordentlig med korrekt stift trykk og antiskating, setter du på en dårlig innspilling så låter den dårlig uamsett spiller eller prisklasse......... jeg skal med glede forsøke og hjelpe deg jeg, men trenger vel noe mer håndfast enn det du her presenterer.
Hverken spiller, riaa eller pickup skulle tilsi noen ullen lyd........ feil innstillt riaa JA.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
791
Torget vurderinger
8
Hmm Rudi tror nok pahf mente innspilling av pick up - ikke kvalitet på vinylplaten. Ellers er jeg enig med deg, hovedmistenkt er riaa innstillinger. Eller evt mismatch ml. arm pick up (?)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Dere har glemt at en Shure nålsats passer i huset til en Philips GP 400 og spiller bedre enn i sitt eget hus?
Og Shure V15IV-III er heller ikke noen dårlig sak. :)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Hmm Rudi tror nok pahf mente innspilling av pick up - ikke kvalitet på vinylplaten. Ellers er jeg enig med deg, hovedmistenkt er riaa innstillinger. Eller evt mismatch ml. arm pick up (?)

Achhhhhh soooo, ja der misforstod jeg nok litt.......... men ja, den trenger jo en 20-30 timer spilling før den begynner og blomstre ordentlig, jeg har en Boheme her nå som er helt ny og den har jeg spillt 2 timer på og den låter også svakt ullent om man kan bruke et sådant uttrykk i toppen....... men mye skjer nok etter en ukes tilspilling eller så.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Beklager et dårlig forklarende innlegg, men skal se om jeg ikke får rettet det opp.

Grunnen til at antiskatingsloddet ikke er på er at jeg ikke fant fiskesnøre til å sette på loddet etter jentungen ødela den, skal fikse det idag, men prøvde uten i går bare for å se om det ble greit.

Kablene skal være ok utifra hva jeg ser, den røde står lengre ut enn resten, men får den ikke lengre inn uten at jeg må bruke mer makt enn jeg tør på den lille pickupen.

Kan være litt å hente på stiftetrykk justering, det skal jeg se på i formiddag.

Riaaen er jo en MF V-LPS II så det er jo begrenset med feil jeg kan gjøre med den, er vel at jeg har koblet den opp på mc inngangen, siden det er en moving magnet pickup. Og i det jeg skriver dette innser jeg nok at det like fort kan være feilen.

Skal prøve det nå jeg, og hvis så er tilfelle skal jeg gå litt i skammekroken og gjemme meg..

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Går rett i skammekroken....... Var sikker på at den sto i rett inngang på riaaen, men det gjorde den altså ikke..

Vokalene er fortsatt svake, nærmest innpakket i plast, men det er betraktelig bedre og vil tro det er snakk om innspilling og småjusteringer som skal til her.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Dette Soundsmith-elementet ser ut til å være basert på Ortofon OM, men kledd i en annen kropp. Er det ikke like greit å kjøpe en Ortofon?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Dette Soundsmith-elementet ser ut til å være basert på Ortofon OM, men kledd i en annen kropp. Er det ikke like greit å kjøpe en Ortofon?
Garantert ikke Ortofon... men fra B & O (se SoundSmith's web)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.860
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Både 2M Bronze og 2M Black var også innledningsvis nevnt. Kan noen (Rudi kanskje) si noe kort om hovedforskjellene på de? Den info jeg finner på nett er litt sprikende.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Da er anti-skating loddet tilbake på sin plass, stiftetrykket er behørlig justert og nå høres det mer rett ut i mine ører.
Eneste jeg undres litt på er at jeg syns lydbildet trekker litt mot venstre. Gikk over alle kabler for å se om noe var løst, men alt var på sin plass.
Får forske videre på problemet.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Etter endel runder med azimuth justering for å få fordelt lyden i begge kanalene begynner det nå å løsne her hjemme. Sikkert endel å gå på enda, men får ta det under resten av innspillingsperioden! Den er ikke helt jamgod med ortofonen etter 6-7 timer med innspilling, men det er såpass nært at jeg tør være litt påståelig å si at dette lover godt!

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nå har pickupen fått +- 50 timer og det har vært 50 utrolig morsomme timer! En spilleglede utav en annen verden fra vinyl her nå.
Men har ett spørsmål til deg Rudi, Produsentene anbefaler et stiftetrykk på 1,4g, jeg har prøvd meg litt frem og tilbake og finner ut at den trives bedre nærmere 2g?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Torget vurderinger
39
Hos meg så sporer den meget bra ved fra produsents oppgitte stifttrykk, så jeg har ikke prøvd og øke trykket slik du beskriver, økningen du beskriver er ca 30% over anbefalte stifttrykk og i mine ører høres noe slikt ut som overkill eller veldig dårlig lagring i arm som må ha så mye ekstra trykk for og spore ordentlig. Men jeg skal på ingen som helst måte diktere hva noen skal gjøre og ikke gjøre.......... men kom ikke til meg og klag hvis hele opphenget på pickupen din er utslitt etter 200 timer :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare for å sjekke ut alle mulige feilkilder; Husk at du må justere stifttrykk uten aktivert antiskating. I motsatt fall får du feilvisning.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Okay, ny lærdom! Da prøver vi på nytt å justere uten antiskating :)

Tar ikke sjansen på verken klaging eller utslitt oppheng så da går den nok antagelig tilbake til utgangspunktet!

Topp Bunn