Ny på vinyl og trenger tips til plater med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Har et par Klipsch H3, en RP1 med en Rega brio amp. Fått handlet inn ca 50 plater, både nye og gamle.
    foreløpig er det mest i sjangeren Rock/hard rock. Det funker stort sett bra, noe variabel kvalitet på platene som en må regne med i vinyl verden:)
    skulle gjerne testet oppsettet på plater med god vokal og akustikk gitar. noen som har tips til plater jeg bør handle inn?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gillian Welch - The Harrow And The Harvest

    ...den ihjelspilte messeplata Nils Löfgren - Acoustic Live passer vel også til beskrivelsen. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke sikkert sjangeren passer deg, men akustisk gitar, gå på youtube og finn frem "friday night in San Francisco". Liker du hva du hører, så kan du skaffe deg plata. I det hele tatt, så er youtube et greit sted å sjekke ut musikk før handel...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke sikkert sjangeren passer deg, men akustisk gitar, gå på youtube og finn frem "friday night in San Francisco". Liker du hva du hører, så kan du skaffe deg plata. I det hele tatt, så er youtube et greit sted å sjekke ut musikk før handel...
    Siden han ikke sier noe om genre eller om han trenger å like musikken så kom jeg med forslag til ei skive med god lyd, siden det er det han spør om. Men ja, YT eller Tidal eller Qubuz eller Spotify eller...er gode plasser å sjekke om man liker musikken.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    John Renbourn - Another Monday
    God lyd og flott gitarspill, men gjør oppmerksom på at flere av låtene på albumet er uten vokal.

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Suveren gitarlyd: Soundtracket til Paris Texas m Ry Cooder.
    Vokal bonus: Harry Dean Stanton synger på spansk
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Chapman over er et godt tips, hvis du finner et bra eksemplar. Hun er visst ikke interessert i å gi ut noen repress, så her må man holde på sitt. 😊
    På samme hylle har vi Joan Armatradings selvtitulerte. Her er det imidlertid veldig mange versjoner ute og går. Hvis man holder seg unna sene og billige utgaver bør det gå bra( nice price, hvor matrisene var slitt etter veldig store opplag).
    Joan_Armatrading_(album).jpg
    Sofie Zelmani og Lisa Ekdahl har begge flere gode album med vokal og akustisk gitar. 889854035617.jpg
    En hifi klassiker :
    Muddywatersfolksinger.jpg
    Muddy Waters; Folk singer.
    Gode versjoner er dyre.
    Flere rimelige represser er laget fra CD.

    Ellers er Eric Claptons Unplugged bra både musikalsk og lydmessig.
    101937_0.jpeg
    Ser nå at den siste er nevnt tidligere.
    Skulle jeg hatt ei plate med akustisk gitar og vokal hadde det kanskje vært den.
    Så, - enig med KJ. 🙂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan det bli så mye bedre (innspilling) enn Folk Singer da (Analouge Production vinyl)?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er nok bra begge de *Folk Singer" som er vist, men det finnes noen rimelige man bør styre unna. Til sammenligning med de som er vist låter det flatt og livløst. Har både AP og en sånn rimelig hjemme, men ikke tilgang på de nå. Jeg får derfor ikke sett selskap på en av de man skal styre unna.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Purehifi: Veldig enkelt: Har du noen favorittutgivelser på andre formater, leit etter de virkelige karamellene derav på best mulig LP. Og spar formatet til dem. Dire Straits , Pink Floyd, Genesis Elton John og John Coltrane er favoritter her😎 Gjengivelsen din er det iallefall intet negativt å si om..det anlegget takler det meste av LP, det. På en måte andre produsenter må høyere opp i pris for..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker ikke mange av de anbefalte, spiller aldrig Nils Löfgren heller faktisk. Kjøp musikk du virkelig liker, that's it!
    Jeg liker JJ Cale f.eks, utrolig god lyd og en verden av detaljer!
    Det er vel ingen som har sagt at noen skal kjøpe musikk man ikke liker.
    Over her har det nå kommet ulike forslag i forskjellige stiler. Så kan man sjekke ut, før man evt kjøper vinyl. Ikke noe feil med JJ Cale, men neppe fasit for alle.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er nok bra begge de *Folk Singer" som er vist, men det finnes noen rimelige man bør styre unna. Til sammenligning med de som er vist låter det flatt og livløst. Har både AP og en sånn rimelig hjemme, men ikke tilgang på de nå. Jeg får derfor ikke sett selskap på en av de man skal styre unna.
    Det er skrevet før.
    Alle de utgivelser, som reklamerer med 180 gram/Audiophile pressing m.m., og som bak på cover ikke har noen oplysninger
    om oprinnelse annet enn "Manufactured in EU". Vinyl Passion, Wax Time Records, Wax Time In Color, Not Now Music, DOL og mange flere.
    Dette er lidt av et helvete, når man bestiller vinyl online. Krever efterhånden en del "diggin´", for at få den rigtige vare 😰
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Det bør vel også nevnes to andre MTV Unplugged Grunge-klassikere - Nirvana (litt rundere / bløtere og ikke like «crisp» i lyden som Alice in chains, for ikke å si Clapton), og Pearl Jam (kom offisielt på vinyl først i 2019!).

    Mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nirvana Unplugged er et av verdens beste album noensinne. Ferdig snakka! :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg holder en knapp på Pearl jam.

    Mvh
    KJ
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Nå kjøper ikke lengre så mye ny vinyl. Ca dusinet i året. Da kjøper jeg det jeg vil ha i fysisk format som jeg gjerne har hørt mye streamet. Har under 2000 LP hvor mesteparten er kjøpt da alle ville kvitte seg med dem, noe er gull og samleobjekter men jeg har mye rart i den samlingen :)
    Har vel kun kjøpt en LP i år som jeg ikke kjente godt til fra før:
    1629361742637.png



    Så jeg gjentar tipset fra niels ovenfor: kjøp den musikken du vil ha. Det er uansett en eierglede (synes nå jeg da). Brukt kan det være så ymse og det er stor forskjell på forskjellige pressinger og senere Nice Price pressinger. Jeg har mange plater med suboptimal lyd og synes de uansett har sin sjarm, men jeg kjøper ikke lengre slikt.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Ut i fra det du ønsker må

    Vanessa Fernandes - When the Levee Breaks, være det optimale sammen med
    Janis Ian - Breaking Silence som er nevnt før i tråden #13 av lille hiawata

    When... er et trippelalbum 45 rpd, mens Breaking ... finnes både som 33 og 45, der 33 utgaven mangler en låt.

    Begge albumene er musikalsk og teknisk i toppskikte,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn