Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, det krever ikke mye undersøkelser lenger. Komponistene gir jo seg selv nesten hver gang (med noen få unntak).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag har vi hatt opphentingsrunde og hørt progrmmet fra forrige uke sammen med dagens.
    Forrige var ikke så vanskelig, men passelig for oss når vi har det travelt. Kjekt å få til ting uten å måtte bruke masse tid.
    Fin musikk fra f.els. Saint-Saens og Humperdinck, begge velkjente i mine ører men jeg gikk i feil retning over den første kaffekoppen. Resten var greit.
    Idag var det litt verre faktisk. Det må brukes tid for å finne trompetkonserten i oppgave 1.
    2 kjenner vi igjen umiddelbart, den komponisten skriver nydelig for kor. 3 er også kjent.
    Munnspillet kan de ha for meg, den lyden interesserer meg midt bak.
    Pianomusikken i 6 ,nei 5, er en gåte, ikke av de meste kjente tydeligvis. Kona mener hun hører hvem som spiller, og det hjelper litt på vei.
    De to siste har jeg spilt selv, brukte 3 sekunder på hver. Den siste kan ha vær spilt på NRK radio noen ganger før :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Den trompetkonserten er faktisk ganske kjent. Jeg har faktisk 2 innspillinger av den på CD.
    Munnspillverket finner du ut av. Det skrives vel ikke musikk for munnspill andre steder enn i Norge, og da er det bare en utøver det er snakk om. Da finner du raskt komponisten.
    Klaververket - komponisten er født på en kjent øy i nærheten av en enda mer kjent øy. Han skrev visstnok 109 operaer og tilbrakte en del tid i St. Petersburg. Det burde kanskje sette deg på sporet. Faktisk et ganske kjent navn selv om jeg ikke vet om så mye av musikken hans er innspilt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trompetkonserten kjente jeg ikke igjen på direkten, men finner ut at jeg har CD-en. Nå har jeg veldig mange plater med blåsere, og innser at jeg har ikke spilt alle verkene. Ofte kjøper jeg en cd på grunn av ett verk, og da kan det gå sånn. Kan man ha for mange plater? Neida, det gjelder bare å spille dem mer.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klaverstykket er særlig nydelig når Michelangeli spiller det...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det... Ikke helt sikker, men ga ikke Naxos ut en liten serie?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg ser at Naxos har gitt ut klaversonater vol. 1, 2 og 3 av ham. Men ingen av de 109 operaene :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min kone trodde det var en islending som spilte...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det kunne det vært, men tror ikke den satsen er på den platen du tenker på. Jeg synes det låt veldig som Michelangeli.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kunne det vært, men tror ikke den satsen er på den platen du tenker på. Jeg synes det låt veldig som Michelangeli.
    Litt morsomt at islendingen har et par stykker av nettopp denne komponisten, og vi syntes det liknet, men fant ikke verket.
    Og så var det den komponisten likevel, men en annen pianist.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Endelig noen oppgaver som var "off the beaten track" i rebus. Forfriskende.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Varierende vanskegrad idag som sist, altså en del utfordringer.
    Oppgave 3 var til å bli sprø av, da melodien er så kjent, fra langt tilbake, men jeg klarer ikke huske noen tekst.
    Stilen er distinkt, og fra en tid da det flommet over av slike variasjonsverk. Da tipper jeg, og får endlig napp på hans lange liste av variasjonsverk.
    Oppgave 6 var heller ikke av de enkle, og jeg tviler på om jeg hadde funnet fram uten hintet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant egentlig bare 2 mulige alternativer på oppgave 6, så det hadde nok gått an å finne fram selv uten hintene. Det er vel faktisk det 3.. verket av ham de har brukt i rebus.
    Nr. 1 og 3 har jo et sted felles (hvis jeg ikke husker helt feil). Jeg har mye av ham, men ikke akkurat det verket.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag strevde og rotet jeg litt med et par oppgaver, og kom galt avsted med feil løsningsord.
    Problemet var utløst av at jeg sto fast på feil komponist i oppgave 2, som førte til at jeg valgte feil i 3 også. I oppgave 3 hadde jeg flere alternativ, og valgte først en jeg liker. Det var bom.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, spesielt oppgave 2 var jo litt ustandard. Max at de prøver noen nye innimellom :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jepp. Det var vel 3-ern som voldte meg mest hodebry, da han vanligvis på ingen måte er min favoritt, men dette er jo et flott verk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Till forrige ukes løsning syns jeg de kunne koste på seg å fortelle at "Ut i vår hage" er en svensk folkevise, arrangert for kor av Hugo Alfvén. Nærmere bestemt fra Gotland. Fritt behandlad av Hugo Alfvén.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det måtte jobbes litt idag, med oppgave 4.
    Den norske teksten er grei å plukke opp, men det vqr forbausende lite treff ved googling av tekst, selv ganske lange fraser.
    Bare når vi tipper komponisten og inkluderer det i søket kommer det opp. Da går det litt tid når vi først tipper flere feil komponister.
    Spesielle web-sider som f.eks. lieder.net gir også fornuftige treff, hvis man først kjenner til slike.
    Ellers var komponistene greie idag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det blir vel litt slit å finne operaen i oppgave 6. Og det er vel 2 komponister det kan være.
    Når det gjelder oppgave 4 har de spilt fra den platen før.

    Edit: Det gikk fortere enn jeg hadde trodd å finne operaen i oppgave 6.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh, jeg står bom fast på operaen, selv om jeg mener jeg kjenner sangeren, og som otare sier, det er jo bare et par mulige komponister, Velvel, natten er fortsatt ung.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ser at du ofte snakker om å spille musikk på natta. Er du søvnløs? 😉
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I opera-oppgaven tenkte jeg også at det var to mulige, gitt bokstaver og løsningsord. Det er et stykke tid mellom mine to kandidater, og jeg mener stilen passer den ene bedre. Har ikke sjekket hvilken opera det er.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser at du ofte snakker om å spille musikk på natta. Er du søvnløs? 😉
    Det var vel Amina jeg mer eller mindre hadde sirklet meg inn på, og hadde forsåvidt skummet Dame Joans innspilling, men ikke helt truffet blink.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Det var vel Amina jeg mer eller mindre hadde sirklet meg inn på, og hadde forsåvidt skummet Dame Joans innspilling, men ikke helt truffet blink.
    Jeg strevde litt med den oppgaven og ble sittende å høre igjennom en 10 cd'ers (!) Collectors edition av komponisten med Dame Joan - så "satt den" :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror sannelig at dette er første gang jeg rekker å sende e-posten nesten før programmet er helt ferdig. Det eneste som sto igjen å dobbelsjekke mot repetisjonen var 5-ern, da jeg var og hentet meg en banan...
    De må vel gjøre det en gang i blant; Silvestrov forrige gang kunne være litt av en nøtt, og jeg måtte som nevnt ovenfor grave dypt i søvngjengeriet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Når noen skriver at det har vært vanskelig blir det alltid enkelt i neste program. Jeg sendte inn svar 10:02, men bare fordi jeg ville sjekke satsnumrene i verkene. Kunne sendt inn 5 min før programmet var ferdig.
    Har hele samlingen digitalisert så å finne fram verkene går veldig fort.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syns ikke alt var så lett idag. Første oppgave gikk feil igjen, men når løsningsordet demrer har jeg komponistene før jeg hører oppgave 6.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 5 er en veldig kortreist en for meg, kjent og kjær.
    Oppgave 6 gir det meste av svar. Et verk jeg kjenner godt og spiller ofte.
    Spørsmålet er hvem som spiller. Jeg kjenner ikke igjen kadensen som spilles, så det er ikke en av mine kjente favoritter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Neida, man opplever oppgavene forskjellig. Det som er let for noen er vanskelig for en annen. For meg var det bare kjente ting unntatt oppgave 5, men stilen var jo umiskjennelig. Jeg har alle klaverkonsertene hans (har han fler enn 5?), så den var enkel å finne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag måtte det jobbes.
    2,3 og 6 var enkle, resten krevde innsats her.
    Jeg plukket teksten i oppgave 1 men var lenge på feil komponist.
    4 og 5 hadde jeg raske forslag på, men fikk ikke til fornuftig løsningsord.
    Det løste seg ikke før min bedre halvdel påpekte at det finnes flere skrivemåter på navn fra land med andre alfabet enn vårt.
    Og da falt ting på plass med begge mine første tips. Komponisten i 4 er litt av en skrue. Skuldrene går ned, kaffen drikkes opp, og vi kan gå ut i vårsolen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte vente til programmet ble "sluppet løst" i dag; fikk ikke tak i teksten i 1-ern, og rotet meg litt bort på 5 mht instrumentets størrelse. <komponistene var forsåvidt ganske klare ved førstegangshøring...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag kom komponistene nokså snart på plass; måtte lete på 4-ern etter verket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det var vel ikke så mange alternativer til verk i oppgave 4 når komponisten var funnet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    I dag var det ikke lett. Å identifisere en Bach-kantate fra en korsats der det ikke er mulig å høre hva koret synger og det i tillegg ikke er en av påskekantatene er jo rimelig slitsomt. Orker ikke bruke "brute force" metoden.
    Og å identifisere en opera/operette av en komponist der hans verker i den sjangeren ikke er innspilt? De har jo sagt at de alltid spiller fra CD, men den CDen kan umulig ha vært i salg på ganske lenge. Finner det ikke på strømmetjenester heller.
    De andre oppgavene gikk greit.

    Noen ganger blir jeg litt oppgitt. Greit med litt vanskelige oppgaver, men å skulle identifisere en sonate av Scarlatti (blant de 600+ sonatene han skrev) eller å finne en av Bachs kantater (han skrev jo over 200) synes jeg er tull.
    Hva med å heller bruke noen komponister som er litt perifere, eller å bruke et verk av en kjent komponist som kanskje spilles litt sjelden, men som ikke er "gjemt" i en haug av tilsvarende verk?

    PS: Forutsatt at jeg har rett når det gjelder oppgave 2 og 5 da.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    2'eren, han store B'en: Verket er jo veldig kjent og delvis påskerelatert :)
    5'eren er en lureoppgave og egentlig dårlig gjort av dem. Det vi hørte var på et språk som ikke har noe med komponisten og hans opphavsspråk å gjøre. Du er lommekjent i området komponisten kom fra, forresten.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Var faktisk inne på det. Spilte raskt gjennom noe uten å kjenne det igjen.

    Edit: Fant det
    Edit 2: Og kantaten

    Takk for hjelpen
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    2-ern er en av favorittkantatene mine, så den tok jeg kjapt.
    Står fortsatt fast på 5, men hintet skulle gjøre det mulig å komme videre. Takk!
    Edit: Og der satt'n endelig.
    Lurer på om han egentlig ga et tips i den svenske teksten, for kombinasjonen av tekst og land var egentlig ganske så opplysende. Er dette det eneste landet med en komedie som nasjonalopera?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn