Ny Moccamaster... usikker på om denne er bra egentlig

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.803
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vanskelig å lage sterk kaffe på kaffetrakter uten at den blir stygg - jeg tror nesten jeg vil gå så langt som å si at skal du ha sterk kaffe er det kun kaffekjel, bialetti-kanne eller presskanne som funker.

Et triks du kan prøve er å bruke kokemalt kaffe og bruke en (liten) skje ekstra med kaffe, Da får du ikke ut så mye bitterstoffer under traktingen. Evergood, Kjeldsberg å blå coop synes jeg er gode kaffesorter. Rød og gul coop smaker hoppetau.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Kokekaffe er jo heller ikke ille hvis man liker en mer avrundet smak enn sterk traktekaffe.

En panne eller kjele og en kokeplate har jo de fleste tilgang på.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Uten at jeg vet hvor trådstarter kjøper sin kaffe, vil jeg herved hevde at ALL ferdigkvernet kaffe i poser er nær ubrukelig! Nykvernet (eller selvkvernet, selvsagt) kaffe fra de ymse kaffehus og velassorterte supermarkeder er en helt annen skål. Ta det fra en som veit hvordan livet med magesyreproblemer oppleves!

Honkey
Om du har problemer med magesyren vil jeg anbefale deg å få legen din til å sende deg på gastroskopi. Mange har en svakhet i "ventilen" mellom magesekken og spiserøret så magesyre lekker opp der og gir ubehag, smerte, kvalme osv. Kan enkelt bedres betraktelig vha. tabletter på resept (blå) som reduserer produksjon av magesyre, men man må først få dette bekreftet vha. en undersøkelse.

Kaffe har jeg ikke peiling på. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Komponenten skrev:
Å ja.  :)
Trodde det het refluks eller noe slikt.
GØRS= GastroØsofagal RefluksSykdom. Skyldes bl.a hiatus-hernie :)

Reflukssykdommen (som kan gi halsbrann=øsofagitt pga lekkasje av magesyre opp spiserøret) er bare resultatet av den mekaniske defekten (brokket) i strukturen rundt lukkemuskelen.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Neida. Det er spontant erhvervet. Kan kanskje teoretisk være medfødt hos enkelte, men jeg har aldri hørt om det.

Mvh Vidar P

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Det kan føre til utposning av magesekken. Oppover, om jeg har oppfattet det riktig. Har en kompis som har fått operert inn en slags kunstig lukkemuskel. Fysj fan. Men fint for han.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oppover er riktig ja; det er et glidebrokk. Men det er mange flere årsaker til "sur mage" enn det altså, bare for å kommentere på dette med gastroskopi-indikasjon.

En undersøkelse som forresten ikke uten videre anbefales med mindre det er god grunn til å gjøre den.

Mvh Vidar P

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tok det i fjor og fikk konstatert dette, kan ikke huske at det ble kalt brokk, men legen forklarte og viste bilde av magesyre som tøt opp av denne “ventilen“.
Ingen behagelig undersøkelse, men totalt sett mye bedre med 10 minutters ubehag enn kvalme og smerter med ujevne mellomrom. Tablettene jeg fikk hjelper bra og jeg har ikke merket bivirkninger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har aldri egentlig hørt om noen som har bivirkninger av Nexium, Lanzo, Losec, Zomac eller andre protonpumpehemmere, veldig gode medisiner; god effekt på mye og mangt av gastritt-/øsofagitt-plager også.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For oss andre uten slike blåresept-rettige magesyreplager en sjelden gang, så anbefales forresten en syredempende H2-hemmer, slik som Zantac (ranitidin). Virker hurtig og effektivt. Men obs; man må helst ta 300mg om det skal være noen mening.

Mvh Vidar P

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
1. Bytt all internkabling til flatvaset sølv.
2. Sett på en skikkelig nettkabel f.eks 3m Nordost Valhalla.
3. Egen kurs fra sikringskapet er et must.
4. Bruk de kaffebønnene som passer dine prefferanser best, f.eks kaffe fra Costa Rica. Eventuellt en blanding av flere sorter F.eks Friele Frokost Kaffe, Gevalia Mestro Lorenza Espresso og illy Espresso.
5. Bland kaffen ut med sukker (Brunt eller hvitt), melk(eller melkeskum), sjokolade eller sprit.
6. Humøret er viktig når man skal nyte kaffe. Sett på en sang på anlegget, f.eks Black Coffee.
7. Rens kaffemaskinen ofte.
8. Bruk riktig blandingsforhold mellom vann og kaffe.
9. Bruk riktig temperatur og trykk på vannet.
10. Ikke bruk ståltermos, de kan gi dårlig smak.
11. En ny Moccamaster må brennes inn som alt annet utstyr. Smaker det ikke bra etter en stund så kanskje den er defekt.
12. Kanskje du heller kun skulle brukt en Espressomaskin?
13. Hvis du er fornøyd med smaken fra presskannen, kjøp deg ti stykk og kjør de i oppvaskmaskinen etter bruk.
14. Hvis du ikke liker kaffen, så drikk den fordi den gir deg masse antioksydanter.
15. Ikke drikk formye kaffe, alt med måte..

Lykke til ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Har aldri egentlig hørt om noen som har bivirkninger av Nexium, Lanzo, Losec, Zomac eller andre protonpumpehemmere, veldig gode medisiner; god effekt på mye og mangt av gastritt-/øsofagitt-plager også.

Mvh Vidar P
Jeg fikk Lansoprazol Krka 30mg, daglig, på blå resept. Kronisk irritasjon i spiserør, magesekk. Etter det ble livet et helt annet, kan til og med drikke kaffe (nesten) uten bivirkninger.

Spiserørsbrokk har jeg opplevd og det gav symptomer som ligner veldig på hjerteinfarkt. Hentet på jobb av sykebil med blålys og ba-bu. Interessant opplevelse. Behandling var 60mg Lansoprazol daglig i 14 dager. Etter det var det business as usual. :D

Kaffe er sikkert ikke sunt, men man jo bare ha det! I likhet med HiFi, whisky, cognac og (en sjelden gang i blandt) havnesere. ;D ;D

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
donnerwetter skrev:
Pulver"kaffe" er ikke kaffe! Basta finale!!! ;)
Eg vil berre minne om at på andre, konkurrerande nettsider, vert det hevda at også kassettar kan brukast til å spele musikk på.
Vil tro at frysetørret kaffe vil gjøre det bra i en blindtest :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Pulverkaffe er jo eleksir sammenlignet med 90% av all flykaffe. Sterk, alt for sterk og laget med vann som SMAKER klor! Pjøiiiii !! :-[ :-[

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Spiralis skrev:
Pulverkaffe er jo eleksir sammenlignet med 90% av all flykaffe. Sterk, alt for sterk og laget med vann som SMAKER klor! Pjøiiiii !! :-[ :-[
Ingen ting slår den deilige smaken av billig pulverkaffe og varmtvann fra springen :'(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Spiralis skrev:
Ingen ting slår den deilige smaken av billig pulverkaffe og varmtvann fra springen :'(
DA er man DESPERAT !! ;) Been there, done it så jeg har forståelse, men....... :p

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Spiralis skrev:
John_Harald skrev:
Spiralis skrev:
DA er man DESPERAT !! ;) Been there, done it så jeg har forståelse, men....... :p
Ironi ;)
Ingen forståelse, med mindre du er DESPERAT ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
John_Harald skrev:
Spiralis skrev:
Kjente an gubbe som foretrakk dette fremfor fersktraktet kaffe fra trakter. Han hadde alltid skrudd varmtvannsbeholderen på jobben på full guffe slik at vannet skulle egne seg til instant kaffe.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Spiralis skrev:
John_Harald skrev:
Spiralis skrev:
Ironi ;)
Ingen forståelse, med mindre du er DESPERAT ;D
Da har du aldri vært på laaaang tur og oppdaget at proviantmesteren hadde glemt kaffen!! Når man så kommer til sivilisasjonen hvor der er pulverkaffe har man IKKE tid til å vente på at vannet koker opp!!

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Da sitter man og nyter en kopp monsooned Malabar AA, rett fra nyrenset Moccamaster (Vintage). Ahhh, snadder :D
Pulverkaffe du, liksom ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sitter akkurat og drikker en kopp pulverkaffe. I morges var det presskanne (siden samboeren forstår seg på presskanna men ikke tør å forsøke seg på Moccamasteren ennå - dette skyldes at undertegnede blir lett hysterisk om hun gjør feil i bruken av utstyret - det være seg kaffe eller hifi)
Det man blir slått av når man nyter (dvs "nyter") en moderat kopp med pulverkaffe er hvor flat smaken er. Alt er på det gjevne og ingenting skjer på "frekvensfløyene." Grei flat og uengasjerende smak.
Presskannekaffen i morges var mer smakfull men også preget av en noe oppsvulmet "bunn" - litt som en pre-Cirkus LP12 med Valhalla. Den tonale balansen var noe forskjøvet..

Nå har jeg rundet opp en liter på Moccakaffen - desverre kun med noe lavpris-ferdigmalt-kaffegørr jeg fant innerst i skapet (Har kjøpt inn bønner til kilospris=gull men har ikke fått min bestilte Moccakaffekvern ennå)
DOG - her skjer det mer i smaksområdet. Slankere i bunnen (mer engelsk?) enn presskannen, og mer utstrakt i toppen. Helt klart med detaljert i smaken. Man fristes til å la kaffen rulle i munnen... Mer syre, men egentlig ikke for mye. Smak og behag.

Jeg liker presskannekaffe, som ER en variasjon over den gode gamle kaffekjelen. Man får mye fettstoffer i kaffen og dette trenger ikke nødvendigvis å være så positivt for smaken. Med trakter blir mye av fettet filtrert bort mens smaken renner gjennom (i teorien)

G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
Sitter akkurat og drikker en kopp pulverkaffe. I morges var det presskanne (siden samboeren forstår seg på presskanna men ikke tør å forsøke seg på Moccamasteren ennå - dette skyldes at undertegnede blir lett hysterisk om hun gjør feil i bruken av utstyret - det være seg kaffe eller hifi)
Det man blir slått av når man nyter (dvs "nyter") en moderat kopp med pulverkaffe er hvor flat smaken er. Alt er på det gjevne og ingenting skjer på "frekvensfløyene." Grei flat og uengasjerende smak.
Du har sikkert glemt del 2:

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
toriamos skrev:
Du har sikkert glemt del 2:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Den nest beste pulverkaffen jeg har smakt er First Price sin. Og så er den billig. Det den ligger etter på pris i forhold til Nescafe tar den igjen på smak - og med renter.

Ikke like godt som traktet eller presset, men definitivt en verdig avløser i ny og ne.

Den beste fikk jeg i Brussel. Den hadde den deilige kontinental-brent-smaken.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hvordan denne tråden har sklidd ut og nå ser ut til å omhandle pulverkaffe er et mysterium.
Noksagt. Kværna har landet og virker. Litt skeptisk til at Moccamaster har doseringssystem i bunnen og ikke i toppen - om jeg her gjør meg forstått - de har konstruert kværna slik at man maler kaffen, som havner i en beholder - fra denne beholderen kan man ved å knipse rundt på et par spaker få ut porsjoner med malt kaffe. Aberet er at om man maler for mye av gangen så blir dette liggende i beholderen til neste gang. Langt bedre hadde vært om de hadde hatt et system der de umalte bønnene ble porsjonert ut for maling... Ja ja. Kværna gjør jobben godt synes jeg. Kaffen er god. Mye bedre enn ferdigmalt.

Noen som leder meg til saken - hvor skal man egentlig kjøpe kaffebønner? Nå drikker jeg kaffe døgnet rundt og dette blir dyrt. Finnes det ikke steder der man kan kjøpe store kvanti, helst så billig som mulig?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.165
Torget vurderinger
1
Det er jo litt av sjarmen med Hifisentralen: ting har en tendens til å skli ut og omhandle ulike ting. ;)

Mvh. Bjørn

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
bjornh skrev:
Det er jo litt av sjarmen med Hifisentralen: ting har en tendens til å skli ut og omhandle ulike ting. ;)

Mvh. Bjørn
Ja?... Artig å høre dette fra en av moderatorene.. Har jo sett tråder der en moderator har krevd at topic skal overholdes. Liker forsåvidt din variant bedre. Men blande inn pulverkaffe i en Moccamaster-tråd er nå helt på kanten - kanskje over..

Topp Bunn