Ny medlem som er bitt av vintagebasillen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Hei alle sammen, jeg er ny på forumet, og tenkte jeg skulle lage en liten tråd om mitt lille vintageanlegg.

    Det hele startet med at jeg fikk lyst på en god gammel Tandberg, slike jeg var vant med å se når jeg vokste opp. Jeg endte opp med å kjøpe en Tandberg Sølvsuper 11 som var renovert. Etter en liten tur til svigermor, fattet jeg interresse for hennes gamle sølvsuper 12 som støvet ned på loftsstuen. Koblet opp, og begynte å lytte, og da spurte hun lik så greit om jeg vill ha den. Da var jeg ikke sen om å be. På denne virker alle knapper, alle lys fungerer og radiosøkerne er fine. Det eneste problemet jeg har oppdaget er at det skurrer og høytalerne detter ut fra tid til annen ved volumjustering. Tenkte derfor at denne skulle også få seg en restaurering.




    Samtidig spurte hun også om jeg ville ha høytalere. Hun kom fram med noen skjønnheter av noen høytalere. ITT Schaub-Lorenz Korona K1-70
    Korona K1-70 Speaker-P ITT Schaub-Lorenz, build 1970 ??, 9 p




    Litt senere var jeg til min far og plukket med meg den gamle LP-spilleren vi brukte når jeg var liten. En Lenco B55. Denne trenger ny stift, justering av arm og en generell renovering. Treverket er meget sliten og lokket mangler. Men den fungerte sist den var i bruk. Har ingen erfaring med justering av arm og slikt, så denne kommer jeg til å poste en god del spm om under vinylavdelingen.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Morn i natta, Ludvig! Og vælkommen inn blant venner! Skal si du har begynt bra på vintagen..de ITTene er -etter det jeg veit - ultrasjeldne i Norge..ser jo ut som en bommikrofon med "pælsdyret" påmontert. Treverket skal jeg i allefall hjelpe deg litt med, Se om du får tak i ei flaske Pledge treolje i butikken. Den er basert på mandelolje, og nærer treet ordentlig, samtidig som finishen vekkes igjen. Legg på 3-5 strøk på tredelene på alle tre apparater, og la olja trekke inn for hvert strøk.Se å holde den unna elektronikken..
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Gratulerer, Ludvig! Og, velkommen. De HT er virkelig sjeldne; aldri sett dem før. Min far var adm.dir. i Standard Telefon & Kabelfabrik (Alcatel i dag) frem til 1992 og selskapet som importerte alt av Schaub Lorenz-, ITT- og Lencoprodukter, men de HT har jeg aldri sett. Og, jeg hadde en god del av dette utstyret.

    Men, det som virkelig betyr noe for meg i dag er Tandberg. Best lyd synes jeg.

    Jeg benytter Huldra 10 som FM-radio i dag; helt fantastisk lyd. Kos deg med sakene dine. :) Have a good night.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    STK?? DET VAR SOM POKKER..HEHE..
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    STK?? DET VAR SOM POKKER..HEHE..
    Det er sen natt, men hvis du har noe på lur, så kan du sende meg en PM. Jeg er veldig klar over at jeg lett lar meg identifisere med det jeg skriver. Men åpenhet om identitet har nå alltid vært en del av min agenda her på Asylet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fare..bare litt overraska, jeg. Ikke helt vanlig med Big Shots her..Liker forresten mottoet ditt..:cool:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Ingen fare..bare litt overraska, jeg. Ikke helt vanlig med Big Shots her..Liker forresten mottoet ditt..:cool:
    Jeg er en ujålete fyr som digger familien, bikkja, HiFi, musikk, mat og vin og naturen. Big Shots? Jeg bare forteller sånn ca. hvem jeg er og hva jeg liker. Det ligger sikkert noen Big Shots gjemt her og der, der ute, som ikke lekker en dritt om sin bakgrunn. Men, jeg gjør det.

    Jeg synes det er dust av meg å skrive om f.eks. ITT-produkter og samtidig skjule at jeg vet en hel del om dem (og da mener jeg priser, logoer, konkurranse med Tandberg, Philips osv.).

    Samme med Tandberg. Jeg vet en masse omkring konkursen og det har jeg skrevet om på et annet nettsted (jeg var sammen med datteren til bobestyreren, Frederik M. Bugge i flere år).

    Så litt åpenhet om bakgrunnen for meningene man har, det ser jeg på som en fordel. Og høflig overfor mottageren. Anonyme avsendere blir jeg mer og mer dårlig av.

    Der skar ihvertfall jeg rett ut i grøfta og fullstendig OT. Du får ha en god natt!

    Og nå er det på huet her óg. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er det- Familie, kjæresten, venner, god mat og musikk er livsnøkler for meg også, ser du! Og bikkjer har skjønt meg siden jeg var barn, og hadde Beethovens stamfar i huset- St. Bernharder er KULE:cool: Hva har du for en?
    Men tilbake til saken:
    Du sitter på en god del erfaring. Erfaring vi trenger å ta vare på. Dagens unge er jo så sørgelig uvitende om Hi-Fiens historie. For eksempel: Jeg var innom en kjent kjede for ei uke sia, og søkte opptakstape til Onkyoen min. Fyren i kassa var helt himmelfallen, og jeg måtte forklare ved å regelrett TEGNE en kassett før han skjønte hva jeg så etter- han var inne på minnepenner, HDDer osv..litt som Marsboer pleier å gjøre. Vel er livsmottoet mitt å presse safta av livets sitroner, men det der...huff..sov godt, min venn.
    Og Ludvig: Vi skal nok løse dine problemer..
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Ludvig82;1604270 [URL="http://s247.photobucket.com/user/Ludvig82/media/Vintage%20Audio/20130525_235325_zps8883fb61.jpg.html" skrev:
    Kule høyttalere (!)
    En onkel i Tønsberg hadde noen ganske like på slutten av 70-tallet, men de var gulvstående, på den måten at foten var mye høyere, og så het de Blaupunkt.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Utrolig morsomt å komme inn her igjen idag å se såpass mange har svart :)

    Morn i natta, Ludvig! Og vælkommen inn blant venner! Skal si du har begynt bra på vintagen..de ITTene er -etter det jeg veit - ultrasjeldne i Norge..ser jo ut som en bommikrofon med "pælsdyret" påmontert. Treverket skal jeg i allefall hjelpe deg litt med, Se om du får tak i ei flaske Pledge treolje i butikken. Den er basert på mandelolje, og nærer treet ordentlig, samtidig som finishen vekkes igjen. Legg på 3-5 strøk på tredelene på alle tre apparater, og la olja trekke inn for hvert strøk.Se å holde den unna elektronikken..
    Takker for oljetipset. Regner med jeg prøver denne :)

    Gratulerer, Ludvig! Og, velkommen. De HT er virkelig sjeldne; aldri sett dem før. Min far var adm.dir. i Standard Telefon & Kabelfabrik (Alcatel i dag) frem til 1992 og selskapet som importerte alt av Schaub Lorenz-, ITT- og Lencoprodukter, men de HT har jeg aldri sett. Og, jeg hadde en god del av dette utstyret.

    Men, det som virkelig betyr noe for meg i dag er Tandberg. Best lyd synes jeg.

    Jeg benytter Huldra 10 som FM-radio i dag; helt fantastisk lyd. Kos deg med sakene dine.
    Have a good night.
    Jeg fikk følelsen av at disse var litt sjeldne ja. Har googlet de endel, og finner ikke noen til salgs og ikke alt for mye info om de. De låter kjempebra sammen med sølvsupern på tidsriktig musikk.

    Håper jeg får LP-spilleren igang snart nå :)
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    De var visst populære disse kulehøyttalerne først på 70-tallet. Her er Grundig sin versjon, Audiorama 5000. Har dessverre bare denne ene....



     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Hadde disse til pynt en stund.. det er 4 elementer i hver ht.. spiller frem og bakover...

    Vis vedlegget 201138
    Jeg hører ikke mye lyd fra de bakover skal jeg være ærlig. Var ikke disse ett forsøk på en ny slags lydopplevelse, tror det bare ble spilt inn noen få plater som støttet dette dog.

    Kunne tenkt meg å åpnet de å sett på elementene, men finner ikke ut hvordan. Redd for å ødelegge de.....
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    De var visst populære disse kulehøyttalerne først på 70-tallet. Her er Grundig sin versjon, Audiorama 5000. Har dessverre bare denne ene....



    Jeg fant disse når jeg prøvd å finne ut hva mine het. Står ingenting annet på mine enn itt, så det var noen kreative google søk før jeg fant ut hva de heter. Hvordan låter dine?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Skurringen trådstarter nevner er lett match. Litt rensespray i potet og bevege det 0-10-0 så er saken løst.
    Litt salt i såret, SS12 sin sterke side er designet.......... men på den annen side, B-55 sin svake side er utseendet. B55 er høyt skattet i Lencokretser.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Skurringen trådstarter nevner er lett match. Litt rensespray i potet og bevege det 0-10-0 så er saken løst.
    Litt salt i såret, SS12 sin sterke side er designet.......... men på den annen side, B-55 sin svake side er utseendet. B55 er høyt skattet i Lencokretser.
    Jeg syns faktisk B55 ser ok ut, men denne er sliten i treverket. Men det skal fikses, samt at hengslene til det manglende dekselet skal bort. Jeg fikk denne tross alt, og siden det var denne vi hadde da jeg var liten, vil jeg gjerne ta vare på den.

    Takk for tipset med rensespray, regner uansett med jeg leverer den inn for en sjekk. Kan jo være annet som er verdt å ordne også. Slik kan jeg sikre meg at den vil fungere i lang tid :)

    EDIT: Hvilken rensespray anbefales?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ludvig: La det bli med tanken om å åpne dem! Tyskerne har prøvd å få til rundtstrålende høyttalere lenge, de- et moderne eksempel er MBL. Hadde selv hånd om barndommen anleggsdeler en tid før modern fløtta, så jeg kjenner til det ønsket der. Skal se om jeg greier å finne et deksel til den Lencoen.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Både Grundig og ITT med flere hadde disse kulehøyttalere:

    Grundig













    ITT

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    My point exactly..hehe
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ludvig: La det bli med tanken om å åpne dem! Tyskerne har prøvd å få til rundtstrålende høyttalere lenge, de- et moderne eksempel er MBL. Hadde selv hånd om barndommen anleggsdeler en tid før modern fløtta, så jeg kjenner til det ønsket der. Skal se om jeg greier å finne et deksel til den Lencoen.
    Oisann, det hade vært fint. Det er noen metallgjennomføringer i treverket på høyre side som jeg regner med har vært til en arm eller lignende til luken. Ser ut som noe kan være knekt i en av dem. Kan ta bilder av det litt senere.
     
    Sist redigert:

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    De var visst populære disse kulehøyttalerne først på 70-tallet. Her er Grundig sin versjon, Audiorama 5000. Har dessverre bare denne ene....



    Jeg fant disse når jeg prøvd å finne ut hva mine het. Står ingenting annet på mine enn itt, så det var noen kreative google søk før jeg fant ut hva de heter. Hvordan låter dine?
    I og med at jeg har bare denne ene så er det vanskelig å danne seg et lydinntrykk, men den høres ikke så aller verst ut. Blir selvfølgelig ikke den dype bassgjengivelsen da...:)
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Prøvde mine på litt mer moderne metall i dag, det er de ikke gode på. Men spiller jeg musikk spilt på den tiden dette var moderne låter det ekstremt godt :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Prøv å hør på John Coltrane eller bassist Marcus Miller.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ludvig: La det bli med tanken om å åpne dem! Tyskerne har prøvd å få til rundtstrålende høyttalere lenge, de- et moderne eksempel er MBL. Hadde selv hånd om barndommen anleggsdeler en tid før modern fløtta, så jeg kjenner til det ønsket der. Skal se om jeg greier å finne et deksel til den Lencoen.
    Har du hatt noe flaks med å finne støvdeksel. Jeg har i alle fall ikke det, og jeg har søkt mye rundt....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, ikke ennå..det virker å være omtrent umulig:cool: Nesten så man følger gamle Ozzy O. og blir Paranoid..hehe..
    Fortsatt like morsomt med vintage, eller??
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Joda, like artigt enda. Venter på ett par Grundig audiorama 700 nå, og var hos svigermor i går og hentet noen gamle lper, en tandberg sølvsuper 12c og noen gamle tandberg høytalere : )

    Lencoen skal sendes inn til teletor til en overhaling, så dette blir bra tror jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Der har du nok å henge øra i- Tandisene blir snart favoritter. Og Teletor få liv i Lencoen din. BRA!
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Gleder meg til å prøve tandberghøytalerne ja. Spent på å høre hvilken stand de er i. Det er hull i tøyet på den ene høyttaleren, og skummet som har vært inni er pilk rottent. Skal fjerne det og teste de ut i helgen. Håper de er i god stand så det bare å finne nytt tøy.

    Hat leter mye selv etter støvdeksel, og det et ikke lett virker det som. Må vel ta mål av spilleren før jeg sender den, slik at jeg kan finne noe som passer nogenlunde i alle fall. Har også postet på lencoheaven om det, finnes neppe en bedre plass å lete.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Finnes en i Tyskland som spesiallager nye støvdeksler til Lenco, om jeg ikke husker feil..Vi får bare håpe basselementenes oppheng på Tandisene ikke er "perished", DA SLITER DU LITT.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Hvis det er saken, er det vel bare "nye" elementer som er løsningen?

    Det hørtes lovende ut hvis noen lager deksel, men koster sikkert litt. Men med 2 katter i huset tror jeg deksel er vel verdt investeringen, kattehår overalt. Si ifra hvis du kommer på mer om denne personen, en link eller lignende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Will do! Står vel mye om det på lencoHeaven?? Puser har klør og lager riper i mer enn vinyl...hehe..se å få det fiksa..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det der er nok ei minst like bra løsning..very good..
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Nå har det skjedd mer, ikke bare fått testet Tandbergene (TL 1520), men ett par Grundig audiorama 700 kom i posten. Grundigene låter veldig bra, også sammen med ITT'ene. Audioramaene låter ikke veldig bra, strengt tatt diskanter. Men de ser unektelig veldig kule ut!

















    Desverre er dekselet på den ene tandbergen ødelagt, må vel prøve å finne ett helt ett. Heldigvis er elementene hele og låter veldig bra!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig Back to the 70s, der:cool: Unektelig kul design på de tyskerne der!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn