Ny Jelco tonearm på Thorens TD 160B mkII

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
For noen uker siden kjøpte jeg en moddet Thorens TD 160B MKII her på forumet. Jeg har i ettertid kjøpt med et nytt Sound Support armbord i metall til Jelco SA 750D 9-tommers arm. Monteringsavstanden er 214 milimeter. Jeg har tidligere hatt diverse Regaer, Vpi scout og Vyger Baltic M og tenkte det kunne være morsomt med litt skruing på platespillere. Har tidligere erfaring med både veteranbiler og motorsykler. Flytende oppheng derimot, er nytt for meg og ikke helt lett å få til.

I følge Thorens er målet at det flytende chassiset skal være vatret ved 6 millimeters høyde. Så skal fjærene vris (uten å forandre avstanden fra platetallerken til chassiet) slik at man oppnår en stempelaktig bevegelse hvor opphenget spretter i 15 sekunder. Holdt på noen timer med dette i går kveld. Fikk kanskje til 6-7 sekunder på det meste. Noen foreslår å demontere fjærene og smøre talkum i bakkant slik at det er lettere å vri fjærene når de er trykket inn fra justeringsskruen.

Problemet mitt er at armen virker ganske tung slik at fjæren undet armbordet er vesentlig mer trykket inn enn de andre. Regner med at den bakre fjæren er stivere enn de to andre. Får ikke til en stempelaktig bevegelse slik som vist på diverse diverse filmer på vinylengine. I tillegg er det umulig å få armen lav nok i bakkant med det armbordet jeg har. Får derfor ca 3 mm positiv vta. Har løst dette ved å legge på en ekstra filtmatte oppå gummitallerkenen. Det er nesten umulig å vatre spilleren, da topplaten ikke er rett og gummiføttene ikke er justerbare. På tross av dette, og en meget omtrentlig justering av min DV 20X2L, låter det nå meget lovende med en vesentlig fyldigere og mer kroppslig klangkarakteristikk enn min blodtrimmede Rega P3-24. (TT-PSU, Groovetracer, strikk, kontravekt etc)

Er det noen som har noen konstruktive tips til disse utfordringene?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.035
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Om topplaten ikke er helt i vater så er det ingen krise, men tallerken/subchassis bør være vatret. Vet ikke hvor høyt armbordet ditt ligger over topplata, men du kan kanskje file ned de tre alu.rørene litt så armen kommer lavere. Bare pass på å ha nok klaring så armbordet ikke slår ned i topplata.

Noen setter på Linn LP12 fjærer, som er noe stivere, men også litt lengere - så det må mekkes litt for å få festet de skikkelig. Vet ikke om det er noe lydmessig å hente der.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hei, og gratulerer med ny og lekker klassiker.
Justering av flytende oppheng kan være en tålmodighetsprøve, men når det sitter, sitter det. Ting kan tyde på at armen er tung, og kanskje burde du gått til innkjøp av nye fjærer og heller begynt derfra. Linns fjærer passer Thorens, og et komplett sett burde være tilgjengelig fra Kontrapunkt.

Når det gjelder positiv vta med Dyna DV20, ville jeg ikke mistet så mye nattesøvn, om jeg var deg. Min erfaring er i alle fall at Dynavectorelementer liker seg med litt positiv vta. Hvor mye den får, kan du jo da justere med mattehøyde, for eksempel.

Hils fruen! ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser Soundscape kom meg i forkjøpet her. Han vet vel det som er å vite om TD160, skulle jeg mene. Da er du i trygge hender.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk. Har allerede tenkt på armbordets tre "rør" ¨på undersiden som muliggens kan files av eller reduseres i høyde. Når det gjelder den stempelaktige bevegelsen til fjæringen, så ser jeg ikke helt hva som skulle tilsi at fjæringskarakteristikken skulle endre seg ved å vri på fjærene.... Skal sjekke ut Lp12-fjærer. Er litt usikker på potensialet på dette prosjektet, men spennende er det i hvert fall å skru litt selv. Fruen hilses!

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det er en interessant tråd på vinylengine for tiden om en fra Finnland som bruker pc for å måle støy fra drivverk som tas opp av pickup. Der blir det argumentert ved hjelp av målinger at det ikke er ønskelig med evvigvarende "spretting" i opphenget. Det blir anbefalt å putte inn dempemateriale inne i fjærene. 1/4 fullt ble anbefalt.

Turntable Forum • Show us your TT's rumble spectrum!

Thorensspillerne ble fra fabrikk utrustet med skumgummifyll for å dempe svingningene.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Har lest om dette. Andre skriver at skumgummimaterialet inni fjærene virker mot sin hensikt og gjør platespilleren mindre motstandsdyktig mot vibrasjoner fra gulv og vegger. Hos meg er skumgummien borte. Dette er nok et langt lerret å bleke hvor de lærde strides. En venn av meg anbefalte meg også å bruke Thorensspillere uten bunnplate, slik at ikke spilleren ikke blir som et resonansrom inni et instrument. Kontrapunkt har fjærsett til Lp12 til 200 kroner. Kan jo være vel verdt å forsøke.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg anbefaler å lese igjennom tråden. Uansett så hadde det vært interessant å høre mer om denne sammenlignet med Regaspilleren.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jepp. Lager full rapport når alt er optimalt justert. Leser Joels oppsett-guide på vinyl engine for Thorens spillere. Tror jeg tester ut Lp12-fjærer om de passer rett på spilleren uten modifikasjoner. Hadde vært knall om dette låt like bra som Vpi Scout/Benz Lp-riggen jeg hadde for noen år siden.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Mye rart og misvisende står skrevet på nettet gitt. Tok turen til kontrapunkt idag og kjøpte meg et nytt lp12 fjærsett komplett med gummiforinger. Så hjem, av med bunnplata på Thorens-spilleren, og av med alt av tallerkener, reimer og undertallerkener. Av med gamle fjærer og på plass med nye gummiforinger, fjærer og stoppskiver. Linnfjærene er mye kraftigere, men med en såpass tung arm som Lenco 750 blir det ganske riktig. Fikk en skikkelig opplæring på Kontrapunkt idag om den edle kunst å justere flytende oppheng. Rett før jeg gikk fikk jeg den ultimate oppmuntring: har hatt en Thorens 160. Den får'ru aldri justert helt. Vel, etter to timer var alle tre hjørner vatret, fjæringsbevegelsen stempelmessig og det hele gynget i 8-10 sekunder. Så, på plass med bunnplaten og føttene og litt etterjustering med papir under føttene for å vatre det hele opp. Men da var spretten i opphenget borte, og det hele virket litt for stivt.
Nå tar jeg pause og tar en runde til på onsdag. I mellomtiden får Eric Dolphy blåse utt bassklarinetten sin. Synes det låter riktig levende.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
"Nesten" river som kjent ingen mann av hesten.;)
Du går grundig til verks, så dette bare bli bra. Til slutt. Fin riaa du har, forresten! Ingen dårlig match til Dyna DV20, akkurat.

Lykke til videre!

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk, Impulse. Jeg er jo litt læregutt i dette faget, men synes det er gøy å kunne høre forskjeller etter at oppsettet setter seg. Armkabelen lå litt i klem, så chassiet er ganske bra nå. Synes jeg har en helt annen bass med de nye fjærene og foringene. Litt samme følelsen jeg fikk etter å ha skiftet bakfjærer på en Jaguar Xj6 serie 2 jeg hadde for noen år tilbake. Ble som ny bil å regne. På tross av at løst headshell teoretisk gir samme posisjonering av pickupen, er det tydelig mer forvrengning på innerste spor enn tidligere. Får ta en protractor-runde til på onsdag. Fikk forresten høre Lp12 fullrigger i dag, men kun med Linn Adikt pu. Satans smekk i de sakene, må jeg si.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
43.035
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Må si du går grundig til verks altså. Håper du blir fornøyd med dine justeringer. I siste rekke ville jeg nok stolt like mye på ørene som å henge seg opp i antall bevegelser/eller hvor lenge den gynger osv. Kommer du i mål så tror jeg jaggu jeg må handle meg noen Linn fjærer til den siste TD-160'en min også :)
Disse spillerene har i alle fall potensiale til å gi masse musikkglede for lite penger. En LP12 fullrigger ligger jo i et ganske annet prisleie...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Takk, Impulse. Jeg er jo litt læregutt i dette faget, men synes det er gøy å kunne høre forskjeller etter at oppsettet setter seg. Armkabelen lå litt i klem, så chassiet er ganske bra nå. Synes jeg har en helt annen bass med de nye fjærene og foringene. Litt samme følelsen jeg fikk etter å ha skiftet bakfjærer på en Jaguar Xj6 serie 2 jeg hadde for noen år tilbake. Ble som ny bil å regne. På tross av at løst headshell teoretisk gir samme posisjonering av pickupen, er det tydelig mer forvrengning på innerste spor enn tidligere. Får ta en protractor-runde til på onsdag. Fikk forresten høre Lp12 fullrigger i dag, men kun med Linn Adikt pu. Satans smekk i de sakene, må jeg si.

XJ6? Du har god smak, må jeg si! ;)
Noe av det som er spennende med vinyl er netopp hvor mye som slår ut i forhold til gjengivelsen. Frustrerende til tider, men jøss, så befriende det er når ting sitter.
Du får ta med deg fruen og stikke innom på en kaffe, så skal du få låen utstyr til optimalisering av arm. og pickupinnstillinger. Det kan jo være du har Feickertprotractor, rilleløs plate og sporingstester, men om ikke, kan det lånes her.
En fullrigget Linn spiller veldig bra, men jeg må si jeg synes den begynner å bli i overkant kostbar. Men det er meg.
Lykke til nok engang. Du er snart i mål nå, skal du høre.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takker for alle innspill her. @Impulse: Jeg har vært klar for kaffe lenge, men det er fruens akademiske fokus og vinterens bakterielle uhumskheter som har stoppet dette noen ganger. Dr Feickerts herligheter med Stevenson og Baerwald-kurver står på ønskelisten over gaver til meg selv, og hadde vært fint å få lånt, ja. Jeg er ikke vinyl-frustrert - bare fascinert. For meg er vinyl først og fremst en kilde til å oppdage det forgangne i musikkhistorien, og særlig jazz fra 50-60-tallet. Klassisk foretrekker jeg inntil videre digitalt formidlet, men dette kan selsagt forandre seg om vinyl-riggens kvalitet høynes. En dag skal jeg nok unne meg drømmespilleren, men akkurat nå er det nok en del andre ting som har høyere prioritet. Da er jo rimelige, oppgraderte retro-spillere en glimrende mulighet til å få god lyd i heimen for en rimelig penge.
Lp12 til langt over 100k er ikke vel anvendte penger, men ble bare fascinert av hurtigheten og smekket de leverte i de nedre oktaver.

@Soundscape: Det er ikke bare fjærene som er skiftet, men også gummiforingene over og under fjærene. Disse er langt kraftigere dimensjonert. Siden fjærene er såpass mye kraftigere enn de originale, vil en lettere arm enn min Jelco lett få problemer. Så vidt jeg kan forstå ligger Jelcoen i grenselandet vektmessig. Flere har rapportert om at Lp12-fjærer er for stive/kraftige for en Thorens TD 160...

Jeg kommer tilbake med en evaluering av dette platespiller-oppsettet senere når alt er falt på plass. Bruker foreløbig det jeg hadde liggende av føtter til spilleren, i dette tilfellet var det Vibracones. Spilleren står nå oppå en Ikea Lack bordplate med sorbotanføtter. Hvis noen har forslag til bedre og mer stabile føtter for en rimelig penge - så hiv dere på med forslag. De små gummiføttene som satt på bunnplaten fungerte ikke noe særlig.

Sist redigert:

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jeg har nå fått spilt en del på denne vinylsnurreren og justert opp armen og det fjærende opphenget så godt jeg klarer. Den spiller bra, omtrent i samme klasse som min Rega P3-24 med tt-psu og Groovetracer subplatter. En aning varmere i mellomtonen, og litt tregere i bassområdet en Regaen. Virket som om Thorens-spilleren liker et annet underlag enn Regaen. Alt i alt et morsomt prosjekt.

Topp Bunn