Ny Imac gav bedre lyd via Logitech Transporter

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Da har jeg endelig flyttet meg inn i Mac verden, uvant. Kjøpt ny Imac 21,5" med 3,33 Ghz 8Gb intern,2TB disc. Flyttet alle FLAC filene mine over til denne, umiddelbart fikk jeg et løft i lyd bildet. Satt sammen med min sambo forleden og hun bemerket at det var flott lyd på anlegget, hun lurte på om jeg hadde byttet eller gjort noe, sjelden hun kommenterer noe vedr dette. Hadde all musikken liggende på en NAS tidligere (NAS er kun backup pt)

Noen andre som har opplevd dette? Kan det ha noe med at filene er flyttet inn på selve Macen/PC?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Core Audio kanskje?

Sakset fra Wiki:
Apple's Core Audio documentation states that "in creating this new architecture on Mac OS X, Apple’s objective in the audio space has been twofold. The primary goal is to deliver a high-quality, superior audio experience for Macintosh users. The second objective reflects a shift in emphasis from developers having to establish their own audio and MIDI protocols in their applications to Apple moving ahead to assume responsibility for these services on the Macintosh platform."
A side effect of Core Audio is the assignment of music playback to a very resilient set of processes. Macs which have seemingly frozen are infamous for continuing to play music without interruption, despite an otherwise total lockup.

Hehe! Måtte flire av den siste setningen. Helt greit for oss Hifi huer... Crasher macen helt fortsetter musikken å spille ;D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
toca, mater du Transporteren over ethernet/wifi eller med S/PDIF ?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Kommunikasjonen mellom Transporter/squeezebox og serveren er ren nettverksdatatrafikk. Hvordan servermaskinen håndterer internlyd har ingen innvirkning.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei
Oppsettet er som følger, Imac kjører WLAN type N til en Dlink DIR-655 fra den er det kablet nett direkte til Transporteren. Tidligere hadde jeg en Windows bærbar pc som var tilknyttet via kabel og wlan til samme oppsettet. Forskjellen var at da hentet jeg alle FLAC filene via min NAS server Dlink DNS-323, den sitter også i det kablede nettverket. Lyden var flott før også, men med musikken lagret på hardisken i Imacen så virker det som det spiller bedre, aner ikke hvorfor, bare en betrakning jeg ville høre om noen andre har hatt. Tenker da ikke nødvendig på om det er Mac eller PC..
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Og så styrer PC-brukerene så fælt med foobar, DBpoweramp, XXHighEnd, drivere, hacks og gud vet hva.. ::)
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
He he, DB Poweramp vil jeg uansett ikke kvitte meg med, jeg har ikke funnet noe program som egner seg for Mac i forhold til at jeg ripper inn i FLAC. ;) Forøvrig DB Poberamp er et fantastisk produkt, bruker også den til å konvertere filer til Itunes i forhold til Ipod.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hiver denne eldre tråden frem igjen.
Jeg blr gammel, sliter med "innestengt luft" i det ene øret osv, men jeg her om dagen satte jeg MacPro`en til anlegget med minijack-optisk og spilte noe Itunes. Jøye meg det var god lyd. Med ITunes eq`en på er lyden mye bedre enn fra min windows pc med SqueezeCenter og Inguz eq. Jeg mener den bedre lyden skyldes bl.a. bedre gain, men der er noe annet på gang også.
 
Topp Bunn