Forsterkere Ny forsterker til B&W 602?

Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Har et par B&W 602 høyttalere samt en NAD 340 jeg kjøpte seint på 90-tallet. Jeg synes det låter bra, men forsterkeren er sliten og har sett sine bedre dager og jeg vurderer derfor å bytte den ut. Det er kanskje mulig å få disse høyttalerne til å spille enda bedre med annen forsterker?

Er ute etter en helt enkel stereoforsterker uten for mye dill og dall, digitalinngang for tv/sub/chromecast audio kan være greit, men ikke et must da jeg bruker mest CDer/plater og USB-pinne på CD-spilleren med mp3.

Har sett litt på Yamaha A-S501 til ca 4500,-
Men er det noen som har andre (eller bedre) forslag i ca samme prisklasse?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.715
Antall liker
10.168
Sted
London
Yamaha er en god forsterker i mine ører
Men som alltid, ha en lytt før du kjøper

Eller hva med Cambridge Audio eller en ny NAD?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.829
Antall liker
38.532
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har et par B&W 602 høyttalere samt en NAD 340 jeg kjøpte seint på 90-tallet. Jeg synes det låter bra, men forsterkeren er sliten og har sett sine bedre dager og jeg vurderer derfor å bytte den ut. Det er kanskje mulig å få disse høyttalerne til å spille enda bedre med annen forsterker?

Er ute etter en helt enkel stereoforsterker uten for mye dill og dall, digitalinngang for tv/sub/chromecast audio kan være greit, men ikke et must da jeg bruker mest CDer/plater og USB-pinne på CD-spilleren med mp3.

Har sett litt på Yamaha A-S501 til ca 4500,-
Men er det noen som har andre (eller bedre) forslag i ca samme prisklasse?
Hørtes ut som en god plan men se om du kan få lånt den hjem :)
Lykke til

mvh
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.828
Antall liker
954
jeg ville sett på å bytte høyttalere snart og evt. desse har et problem med at ferrofluid tørker ut og diskanten begynner å rulle av. av det jeg har lest iallefall...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Enkelt! Audiolab 6000A + 6000 CDT😊 Så kobler du på en liten sub fra REL..Alternativt, søk en brukt Rega Brio Amp + Rega Dac..
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Takker for svar. UFO:ja, ikke umulig det blir andre høyttalere engang, men er såpass fornøyd med disse at jeg håper de holder noen år til, noen som vet om dette UFO nevner er et utbredt problem, jeg synes egentlig disse låter like topp som da jeg kjøpte de i '98/99?

Audiolab er kanskje ikke dumt, men ser den er oppgitt til 50Watt, det er kanskje i det minste laget?
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Ser noen forsterkere har innebbygget platespillerforsterker (Yamaha), har selv en ekstern NAD kjøpt sammen med 340 forsterkeren, usikker på om det kan være noe å hente der også mtp innebygget vs ekstern.
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Ang CD spiller benytter jeg en Camridge Audio 651BD (bluray-spiller) som kilde, meget grei spiller med USB tilkobling, så denne ser jeg ingen hensikt i å bytte ut.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Og hvorfor skulle du det? Bruk forsterkerens innebygde DAC til å oppgradere den 😎Med den matchen er faktisk de nyere Cambridgeforsterkerne svært interessante. Litt opp i pris, rundt de 8000 du må ut med for Audiolab også, så får du ei lita bombe fra Cambridge. Som ikke bare har digitalinnganger, men innebygd RIAA og ei større forsyning. Og så har produsenten gjort halve matchjobben for deg. CA og Bowers er en gammel Klubbenmatch og. WIN-WIN. Vil du ha en enda bedre RIAA, legg en Cambridge Alva Solo i bestilling samtidig, herfra.
www.mono.no
Ekstetn RIAA ER bedre enn intern…
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.829
Antall liker
38.532
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det ligger en integrert Rotel på børsen som kanskje kunne gjøre en god jobb hos deg :) tror nok den er noen hakk over Naden din
Bare et tips

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HoJ: Ikke i tilfellet med den NADen her oppe. Men i 99,9999% av tilfellene? JA. Og hvis du skal få det beste ut av LP, gjør det ordentlig.
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
hmm, det er nok riktig at den gamle NAD riaa'en ikke er all verden, så da er det kanskje en fordel at forsterkeren også har innebygget riaa slik at denne også blir oppgradert i samme slengen.

Cambridge er noe jeg har vurdert før, ser at Surround nå har disse, skal se litt nærmere på dem.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Helt ærlig, det beste du kan gjøre her er å gå etter en Cambridgepakke.Hold anlegget enkelt, søk en best mulig match til det du har. Store forsyninger, utmerkede DACs og ikke minst en svært høy grad av systematisk synergi. I ethvert system er match alfa og omega..
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Kanskje denne komboen kan være noe?
Bare 2000,- over budsjettet.
Kan være veldig artig🙂
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Vet ikke om 602'ene oppfører seg litt som mine CM1 - trenger litt guffe for å våkne?
Jeg er forsåvidt fornøyd med Hegel på mine, selv om jeg må dra på litt for at de skal åpne seg helt.
Men tenker kanskje en pent brukt Denon kan være aktuelt? Det bør også være en fin kombinasjon
 
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Har tenkt på Denon ja, de har jo en på hklubben til 6 laken, men den kunne kanskje med fordel vært kraftigere, er jo samme effekt som NADen jeg allerede har, det funker jo bra, men om man kan også få oppgradert lyden ved bytte til en større forsterker har jo det vært noe.

står mest mellom Yamaha, Cambridge og Denon hvor Yamaha er det rimeligste alternativet. Denon ser da ut til a ha litt mindre effekt enn de andre to.

Blir ikke handling før i august så bare kom med tips folkens.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.668
Torget vurderinger
1
Sjekk ut en Nad C368, rimelig og knallgod også får man utvidet den med BluOS for streaming og HDMI-kort for lyd til/fra TV. Lyngdorf er også et godt valg her.
Personlig så synes jeg B&W har en kul/topp på mellomtonen, som må flates ut. Derfor er Cambridge ikke et direkte godt valg her da det er litt for varm klang og mellomtonen blir som resultat grøtete. Denon kan også være litt der, jeg tror Yamaha kan være den som ter seg best her men test før kjøp.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.828
Antall liker
954

denne har en relativt grei icepower klasse d modul. så har du jo muligheten med streaming etc. + optisk inn, sub ut, bluetooth og usb minne plug
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.07.2021
Innlegg
24
Antall liker
8
Sted
norge
Takk for tips. Den Yamaha forsterkeren ser jo veldig liten ut, rart den kan gi tilstrekkelig med kraft, ser jo svært bra ut med 2x90w da, men usikker her. Har jo mange funksjoner, kan bli litt vel mye for en enkel mann som meg.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Jeg har erfaring med B&W 602, og vil på det sterkeste anbefale at du kjøper en forsterker med tonekontroller - diskanten på den kan være litt så som som så
i kvalitet.
Om du tenker å bytte høyttalere etter hvert er jeg ikke så sikker på om du bør tenke så billig som mulig?
Når det gjelder phono-forsterker - vel, jeg har erfaring med den NAD'en også; og hadde litt dårlig samvittighet når jeg solgte den for kr.: 500.-.
Det er den ikke verdt!
Spanderer du på deg en Yamaha, Denon eller Marantz til 5-6000 kan du levere den NAD'en der den hører hjemme.

Siden du spør ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvaskaldetvære: Kanskje noe safe, men den har ressurser..
 
Topp Bunn