Ny forsterker eller nye høyttalere?

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Fikk igår min nye cd/SACD spiller Marantz SA-11 i hus. (oppgradering fra Electrocompaniet ECD1 m/ Pioneer DV-989AVI osm drivverk)
Er skikkelig imponert over hvor mye bedre den spiller enn EC dac'en. Oppløsning, klang og ikke minst mer driv/dynamikk. (Til over 2,5 gang prisen så burde det jo spille bedre...)

Jeg har også bestemt meg for å oppgradere forsterker og høyttalere. En av delene i høst, og den andre til våren.
Noen som har tanker om hva man bør begynne med når man skal bygge opp et nytt anlegg, forsterker eller høyttalere?

Spiller idag på Vincent SV-238 (ca. 24k)
http://www.nebyhifi.no/vincent_int.htm

og høyttalere fra Canton (Ergo RC-L til 13+14k)
http://user.tninet.se/~xfz720w/hogtalare.htm
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hva med Marantz egen -11 forsterker? Skal spille meget bra til prisen og så står det jo sammen, samme fjernkontroll osv. innbiller jeg meg.
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Må først gratulere deg med et godt valg av CD spiller ;).
Du kan bare glede deg til den begynner å bli skikkelig innspilt (om ca 200 timer). ;D
Jeg er sterk i troen på at en god signalkilde og utmerket forsterkeri kan trylle fram det utroligste av selv rimelige høytalere. Selv mener jeg at forsterkeren nok er det aller viktigste leddet (selv om jeg vet mange er uenige i dette). Jeg har parret høytalere til 1/5 av forsterkerprisen med et ganske godt resultat. En god høytaler er dog ofte så avslørende at selv mindre svakheter i anlegget blir grusomme å høre på.
Tror dessuten at du bør vite omtrent hva slags høytalere du skal velge før du velger forsterker (og omvendt).
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg ville sagt... ikke nye høyttalere, ikke ny forsterker...

Invester i bra nettkabler til annlegget heller!
Noe skikkelig bra noe!!!

xStream serien til PS Audio f.eks! Og ja, på cd spilleren også...ikke bare på ampen.
Det går sikkert an å få lånt med hjem og prøvd.

Grunn:
- Du liker lyden i annlegget og den nye spillerens tilskudd til opplevelsen.
- På tide og gi alle apparater bra arbeidsbetingelser!

Jeg vil anta at du liker bassevnen i Canton paret.
Det er HUNDEDYRT å matche dette med annet godis!
Vincenten responderer veldig bra på en bra nettkabel!

Men jeg bare sier min mening.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Vincenten responderer veldig bra på en bra nettkabel!
Vad menas med detta? Att appareten är bra och därmed inte reagerar på olika typer av nätkablar eller att den är dålig och påverkas? Rimligtvis borde de bästa förstärkarna ha så pass bra nätdelar att de är imuna mot olika nätkablar (som ju inte bär någon musiksignal)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg ville sagt... ikke nye høyttalere, ikke ny forsterker...

Invester i bra nettkabler til annlegget heller!
Noe skikkelig bra noe!!!

xStream serien til PS Audio f.eks! Og ja, på cd spilleren også...ikke bare på ampen.
Det går sikkert an å få lånt med hjem og prøvd.

Grunn:
- Du liker lyden i annlegget og den nye spillerens tilskudd til opplevelsen.
- På tide og gi alle apparater bra arbeidsbetingelser!

Jeg vil anta at du liker bassevnen i Canton paret.
Det er HUNDEDYRT å matche dette med annet godis!
Vincenten responderer veldig bra på en bra nettkabel!

Men jeg bare sier min mening.
Jeg snakker med David Elrod om en Statement til min Shunyata Hydra 8 i første omgang ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Vad menas med detta? Att appareten är bra och därmed inte reagerar på olika typer av nätkablar eller att den är dålig och påverkas? Rimligtvis borde de bästa förstärkarna ha så pass bra nätdelar att de är imuna mot olika nätkablar (som ju inte bär någon musiksignal)
Har herrn ikke prøvd en nettkabel av god kvalitet og merket forskjell?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg snakker med David Elrod om en Statement til min Shunyata Hydra 8 i første omgang ;)
Zatt mann izz a shiniuzz! Fett!
Er du sikker på at hans design er kompatibelt med det norske nett og vil forsvare sin pris?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Har herrn ikke prøvd en nettkabel av god kvalitet og merket forskjell?
Nä, inga signifikanta resultat i mina tester. Subjektivt möjligen (inbillning?) mikroskopiska skillnader men i jämförelse med att gå på rumsakustiken eller nått annat så är det försumbara skillnader.

Din nästa fråga blir väl: "Vad har du för grejor?" den brukar komma :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Zatt mann izz a shiniuzz! Fett!
Er du sikker på at hans design er kompatibelt med det norske nett og vil forsvare sin pris?
Jepp passer norsk nett, han har solgt til Europa med Schuko før ;D Og prisen blir slett ikke ille. I can`t tell you more because then I would have to kill ya ;D
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Jeg kjøpte Marantz'en brukt, så den er innspilt allerede ;D

Og jo, jeg liker bassgjengivelsen på Canton'ene. De går dypt (dypt nok for meg ihvertfall), har fin melllombass og flott rytmisk driv. Når jeg fikk canton'ene så sluttet jeg å bruke sub i hjemmekinoen, litt av hensyn til naboene. Men også fordi jeg egentlig ikke savnet ristebassen, synes Canton'ene gikk dypt nok for normale lyttenivåer.

Men Canton'ene henger ikke like godt med i mellomtonen og diskanten. Det føles som om det er et lite "hull" i mellomtonen, der det mangler noe. Samt diskanten blir litt for skrikete helt i toppen
Jeg merker dette veldig godt etter at jeg fikk Marantz'en. Det var ikke fullt så tydelig med EC dac'en.
Og egentlig ikke noe problem i det hele tatt når jeg brukte Pioneer DVD-spilleren min som cd-spiller.
Utrolig hvor mye mer musikk (detaljer) jeg idag hører på cd-ene mine... :D

Vincent'en kan selvsagt også være synderen, selv om jeg tror mest på Canton'ene spesiallt vedr. diskanten med sin ikke spesiellt dyre metalldome.


Med Ergo RC-L modellen følger det med en boks man kobler mellom forforsterker og effektforsterker, eller mellm cd spiller og forsterkeren. Den inneholder et delefilter som booster mellomtonen og bassen litt, lyden får litt "loudness" effekt. Man kan også stille bass og diskant gjengivelsen totalt fire hakk opp eller ned.
Når jeg hadde høyttaleren koblet opp mot en rimelig hjemmekino receiver så gjorde boksen underverker, lyden ble merkbart bedre. Når jeg nå fikk inn Vincent og Marantz'en har jeg sammenlignet igjen, og nå er gjengivelsen merkbart klarere når man kjører utenom boksen. Man hører tydelig at boksen booster signalet og fører til mer forvrenging og unaturilg gjengivelse.
Men som sagt, boksen er en velsignelse hvis man har en rimelig receiver eller lignende. da spiller det fett!

Mvh :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Nä, inga signifikanta resultat i mina tester. Subjektivt möjligen (inbillning?) mikroskopiska skillnader men i jämförelse med att gå på rumsakustiken eller nått annat så är det försumbara skillnader.

Din nästa frågor blir väl: "Vad har du för grejor?" den brukar komma :)
Jeg vet hva du har Ola_S.
Du har da sagt det før.

Men uansett, det er helt greit at man ikke bryr seg om nettkabler. Muligens er det komponenter som rett og slett ikke trenger noe annet enn det som fulgte med dem! Det holder jeg for meget sannsynlig.

Det har lyktes meg, må jeg jo nevne, å observere endringer radikalt større enn bare subtile når det gjelder nettkabler av annen art enn medfølgende!

Det er ikke bare å sett dit den dyreste du kan finne.
Det er designparametre å ta hensyn til, det må være rett kabel. Ofte vil produsenten kunne gi en bra pekepinn på hva som kan være en bra match...
Dette med Hydra 8 og Elrod er for eksempel en kjent og kjær combo når det gjelder strømrensing.

Å lese på forum og tester og å rett og slett prøve seg frem kan også funke under slike omstendigheter.

En nettkabel blir en del av apparatet den kobles til...
Se på den som en kondensator... en utrolig rask en, en ufattelig rask en... Således mener jeg!

:D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jepp passer norsk nett, han har solgt til Europa med Schuko før ;D Og prisen blir slett ikke ille. I can`t tell you more because then I would have to kill ya ;D
Will that hurt?
;D
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Det har lyktes meg, må jeg jo nevne, å observere endringer radikalt større enn bare subtile når det gjelder nettkabler av annen art enn medfølgende!
Då måste det varit nått allvarligt fel på någon av kablarna. Man kan få väldigt märkliga effekter då man har otillräcklig kontakt i nätkedjan (detta kan också hända i proppskåp, sålänge ingen effekt dras funkar det bra men går det lite ström kan det hända märkliga saker (dock inte märkligare än att man lätt kan förklara dem med lite fysik))
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Btw, sorry för Off topic.

On topic.

Har du försökt att analyser ditt rums brister och förtjänster? Den största delen slutresultatet beror på huruvida man får till rummet eller ej.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Se det kan meget mulig være sannheten det.
Andre ting kan også spille inn, og gjør det nok og!

:D

Jeg har ett råd når det gjelder nettkabler... puss dem så de skinner på kontaktflatene, da mener jeg høyglanspoler dem med det fineste og mest supre pussemiddel slipemiddelet du klarer å slå kloa i!

Det gjør iallefall kontakten optimal!
Så får de som liker blondiner løpe etter dem og de som liker rødtopper løpe etter dem, vi kan jo si det på den måten tror jeg ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Kontakttrycket är vädligt viktigt också, värt att tänka på.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Nån typ av kontakt, sån naim använder kanske?
 
A

Antonx

Gjest
For all del, begynn med ny høyttaler (som påvirker klart mest). Særlig siden du har en bra dyr forsterker fra før.
-glem nettkabbel tull..
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Nån typ av kontakt, sån naim använder kanske?
Nix det er ett tweak som militæret benytter seg av :)
Faktisk er det til en ubåt. I ubåter er nesten alt tweaket, til mattebøkenes fortvilelse!!!

Visste du at batteriforsyningen, sonaren, radaren, el-annlegget, ja alt som finnes nesten er utsatt for tweaks som blir uglesett i de "lerde" kretser? Alikevel funker det!
Jeg synes det er topp jeg!

Jack Bybee was here, står det på de amerikanske ubåters toalettvegg! Tenk at en audiofil har fått lov til å tweake en hel ubåt!!! Det står det respekt av!

Det er mer mellom himmel og jord, og under vann, en vet den gjevne mann i alle land!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg regner med at du har glede av din stereo Ola_S.
Det er det viktigste! Så får man huske på at det er ingen gitt å ha rett i alt! :D
Jeg fremmer mitt syn, men jeg kan bare se det jeg har rettet mitt blikk mot. Om det er noe jeg enda ikke har sett, så kan det være at mitt syn endres. Jeg kan ikke avskrive noe som helst.

Derfor er jeg forholdsvis diplomatisk med tanke på nettkabler.
Ikke kan jeg kreve at andre skal være enig med meg, jeg gjør det heller ei!

Det jeg sier er at jeg tror det kan være nyttig for starter av denne tråd å se på dette før han eventuelt ser på andre høyttalere eller forsterkere.

:D
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg ville begynt med høyttalerne; prøv Manger Sidekick kombinert med en kvalitets sub som deles fra ca. 40-80 hz avhengig av filtersteilhet på sub. Har selv en semi selvbygg av Sidekick med aktiv deling ved 70 Hz og ca. 40 hz deling på sub XTZ 12W, hvor doxa 140 driver sidekickene. Manger har en nydelig diskant og litt annerledes mellomtone en hva man er vant til kanskje. Forøvrig krever manger elementene en rask effektforsterker, dvs båndbredde på min 150 khz.
Lykke til med videre valg.
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Takker for tips så langt... :D

Rommet mitt er ikke ideelt, det største problemet er at høyttalerene blir stående nærme sideveggene.
Rommet er formet som en L der høytalere står i enden av den kortedelen av L'en.
Veggen til venstre og bak høyttalerene er mur, og høyre vegg er malt tre. (Det er sikkert mye jeg kan gjøre med demping her, men det har jeg absolutt ingen kunnskap om ...)

Høyttalerene blir som sagt veldig nærme sideveggene, og ca 50 cm fra bakveggen. Jeg har tidligere hatt mer success med høyttalere med bassport i fronten enn når den har vært på baksiden av høyttalerene.

Desverre så har jeg ikke noen mulighet til å ha anlegget noe annet sted, så jeg må bare gjøre det beste ut av det foreløpig.
 
O

om.s

Gjest
Liker du Marantzen kan jo synergien mellom cd-forsterker som lydmekk sier være noe å tenke på, dette mener jeg mange ganger er ett undervurdert element, at man satser på samme merke, dvs man får samme signatur og prioriteringer i konstruksjonen.
Kan du da leve med nåværende høytaler til våren så kan du bruke vinteren til å teste deg frem til den beste høytaleren for en evnt Marantz combo.

Bare en tanke og ikke så mye ett ett råd....

mvh
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Takker for tips så langt... :D

Rommet mitt er ikke ideelt, det største problemet er at høyttalerene blir stående nærme sideveggene.
Rommet er formet som en L der høytalere står i enden av den kortedelen av L'en.
Veggen til venstre og bak høyttalerene er mur, og høyre vegg er malt tre. (Det er sikkert mye jeg kan gjøre med demping her, men det har jeg absolutt ingen kunnskap om ...)

Høyttalerene blir som sagt veldig nærme sideveggene, og ca 50 cm fra bakveggen. Jeg har tidligere hatt mer success med høyttalere med bassport i fronten enn når den har vært på baksiden av høyttalerene.

Desverre så har jeg ikke noen mulighet til å ha anlegget noe annet sted, så jeg må bare gjøre det beste ut av det foreløpig.
Akustik är ett svårt område som ofta kräver experthjälp. Alla rum har ju helt olika förutsättningar så det är svårt att komma med några tumregelmässiga svar på din beskrivning. Bäst är att lägga några tusen på en bra akustikkonsult med goda kunskaper i psykoakustik (läran om hur vi uppfattar ljud). Akustikkonsulter som enbart litar på en mikrofon ska man nog hålla sig borta från eftersom själva reflexmönstren och vilka reflexer man reagerar på är helt avgörande (t.ex. är reflexer underifrån väldigt destruktiva psykoakustiskt sett)

Om högtalarna står väldigt närma sidoväggarna så ta några dynor eller liknande som du har liggande och sätt dessa vid de första reflexerna på sidoväggarna (be någon hålla upp en spegel mot väggen där du ska sätta dämpningen, när du ser högtalarna genom spegeln från lyssningsposistionen så har du fått fram var du ska sätta dämpningen). På detta sätt kan du i förväg kolla om det går i rätt riktning utan att betala ett öre. Du kan även testa att dämpa framväggen (väggen bakom högtalarna). Högtalarnas ljud tillsammans med reflexen i framväggen gör att man får förändrad klang, det blir en fylligare klang. Ofta ökas fokus när man dämpa reflexen från framväggen och klangen blir mer naturlig.

Ett tips som funkar i alla lyssningsrum (och alla seriösa lyssningsrum har det) är att lägga in en långhårig heltäckningsmatta. Danska EGE Carpet (www.egecarpet.com) har en matta som heter Symphony som är av optimal tjocklek, finns i Sverige att beställa via beijers som ingår i DT-group vilka har verksamhet i hela norden.

Edit: stavfel
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
For å svare trådstarter litt.
Ampen din ville jeg tro du skal beholde.
Den er godis for ganske mange høyttalere vil jeg tro! :)

Når det gjelder høyttalere...
Personlig, liker man bass så er det ett par valg man bør se på.

Først... Patos, dvs Moens Symphonic serier, som jo er ett norsk produkt! Meget bra saker!

Så ville jeg rettet blikket mot Legacy audio.
De har en modell som heter for Signature III. Denne er hyperbra i bassen og med ren ren ren lyd helt til topps!!!
Det er og en ny model som vil komme nå, den heter for Legacy Classic HD.
Legacy lager produkter med trøkk og flott fylde i lyden, liv med andre ord!!! Patos og!

Jeg begrenser mine tanker til disse to produsentene.

I nyeste Stereophile skrytes det hemningsløst av JBL Studio L880 til smerre 1400$... det jo og være noe å se på vettu. :)
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Hadde igår en venn av meg på besøk med noen høyttalere fra Acoustic Energy sin Reference serie, tror de het AE1 MKIII. Og det spilte fantastisk på min Vincent SV-238 forsterker med Marantz SA-11 SACD spiller.
Det er stativhøyttalere så de gikk ikke helt ned i kjelleren, men det viste ihvertfall at det bor mer i min forsterker og cd-spiller enn mine Canton Ergo RC-L takler.
Så nå blir første investering høyttalere...

Har sett litt på hva de ulike produsentene tilbyr i det prisleie som er intr. og finner f.ex:
Dali Helicon 800
Dynaudio Contour 3.4s
Audio Physic Virgo 3
Focal 1027 Be (Den nye Beryllium diskanten til Focal høres spennede ut... flott utseende har de også imho)

Noen som har erfaringer med noen av disse?
Alle tanker og tips mottas med takk.

Mvh C :)
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Det blir nok muligens ny forsterker også iløpet av vinteren/våren. Men jeg begynner med høyttalere...

Nå er det jo ingen lov som sier at alle komponenter i anlegget skal koste det samme. Men med forsterker til 25k og cd-spiller til 28k så tror jeg ikke det er et så dårlig valg å starte med å bytte ut mine høyttalere til 13-14k (tror de kostet det når de var nye...)

Og som sagt så imponerte forsterkeren min og cd-spilleren veldig med noen bedre høyttalere.

Jeg har prøvd ulike forsterkere på høyttalerene tidligere uten at jeg ble like imponert. (Embla Tinea, EC AW250, arasound HCA-2200, alle med Parasound P3 forforsterker.
(Noe kan selvfølgelig være forsterkerene sin skyld også...)

Misforstå meg rett, Ergo RC-L'ene er flotte høyttalere, og sammen med boksen spiller de flott selv med en rimelig receiver. Men når man flytter seg opp noen klasser henger de ikke like godt med...

Mvh C :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
For å svare trådstarter litt.
Ampen din ville jeg tro du skal beholde.
Den er godis for ganske mange høyttalere vil jeg tro! :)

Når det gjelder høyttalere...
Personlig, liker man bass så er det ett par valg man bør se på.

Først... Patos, dvs Moens Symphonic serier, som jo er ett norsk produkt! Meget bra saker!

Så ville jeg rettet blikket mot Legacy audio.
De har en modell som heter for Signature III. Denne er hyperbra i bassen og med ren ren ren lyd helt til topps!!!
Det er og en ny model som vil komme nå, den heter for Legacy Classic HD.
Legacy lager produkter med trøkk og flott fylde i lyden, liv med andre ord!!! Patos og!

Jeg begrenser mine tanker til disse to produsentene.

I nyeste Stereophile skrytes det hemningsløst av JBL Studio L880 til smerre 1400$... det jo og være noe å se på vettu. :)
Lagacy og Patos ja. Der har du fått med begge mine favoritter. Jeg heier på deg tweakman ;D
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Hmm, jeg har lest litt om den Legacy Audio Signature III som tweakMan nevnte. Den ser jo ganske morsom ut. Fant en Australsk test på sidene til Legacy som forklarte litt rundt filosofiene til konstruktøren.
Noen som vet om Legacy har importør i Norge/Norden?

Mvh C :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det går alltid an å oppgradere anlegget......

SACD-spelaren din kan t.d. med fordel skiftast ut med t.d. ein frå Ed Meintner....sjekk www.emmlabs.com..:)

Vil berre peike på at det alltid går ein veg oppover, og at det alltid er ei økonomisk smertegrense ein eller annan stad.

Men om SA 11 har gjeve deg meirsmak (det er forresten ein av dei aller beste spelarane eg nokonsinne har prøvd i heimen), er kanskje det beste utgangspunktet for auka ambisjonsnivå å studere samspelet mellom høgtalar og rom.
Du seier rommet ikkje er ideelt. Det er råd å gjere noko med dette, både "alnlogt" (med teppe, absorbentar og diffussorar og sånt) og elektronisk (eit døme kan vere Lyngdorf frå hifiklubben, eit anna, meir provoserande kan vere Bose)

Det er mange parametrar i slik rådgjeving, og det er viktig å ta omsyn til musikksmak, kor høgt ein ynskjer spele, rom, sitteposisjon og ikkje minst personleg smak når det gjeld lyd.

Men om du skal skifte noko:
Eg har ikkje høyrt dei Canton-høgtalarane sjølv, men har sett nokre svært positive tilbakemeldingar. Det kan såleis vere lurt å arbeide litt med å sjekke ut det fulle potensialet dei har i rommet ditt, t.d. saman med ein Lyngdorf-forsterkar.
Vincent-forsterkaren din er mykje for pengane, og er i stand til å drage langt vanskelegare ting enn Cantonane. Så får du låne spennande høgtalarar heim, ville eg brukt litt tid også på dette.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Okey... Jeg postet denne ett annet sted, men det ble litt upassende... så da tar jeg den her. :)
Bare slenger denne ut som en inspirasjon/forslag om du vil...

Jeg har alltid likt denne her:
Burmester 022.

Tror de koster en ca 25-40.000kr alt ettersom.
Og personlig så har jeg aldri hørt noe slå dem til denne prisen, nix ittno nada!

De skal stå på en ganske høy stand...
Jeg tenker med en gang at man kunne jo sette dem på ZuCable Method subber... (hvorfor ikke? masse papirmembran!!! namme!)
Men du trenger ikke sub med denne, di får ikke siste oktav, men det glemmer du fort!

Synes jeg de er vakre? Nix! Låter de helt ufattelig bra? JAAA!!!

Det irriterer meg at de ikke har fått mer omtale enn de har!
For jeg mener dette er en av verdens aller beste kjøp, alle kategorier!!! Nemlig!

Ja ja ja, jeg vet det er pakkeløsninger ifra Burmester til disse, og kompoen er superb, men...

Jeg må jo som vanlig fabulere litt da...
Denne høyttaleren er veldig nøytral, nesten på grensen til å bli klinisk i sin harmoniske karakter. Så jeg tenker vettu, at den har godt av å få litt fylde i seg! Jeg vil ikke at det hele skal være så korrekt jeg! Jeg vil ha'n litt feitere!

Så hva...?
Vecteur vettu!
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0603/vecteuri62.htm
Vecteur I6.2 (2x165 watt) , en integrert med smukk transparent glødene lyd! Og uhyggelige krefter!!! Rett og slett ufattelige krefter!!!
Billig er den og! Ett skikkelig røverkjøp! 2300 euro bare!!
Ikke nok futt? (det finnes ett identisk sluttrinn du kan biampe med...)

Spiller?

Eera DL1 ... Du vil ikke tro dine ører!!!
Denne spilleren er helt villt bra for pengene!!! ca 2600 euro.


Kabling... hm...
Comboen har nå skikkelig kjøtt på beinet og sykt eksplosiv dynamikk og transientslam i alle frekvenser... så hvordan sy dette sammen?

Kubala Sosna Fascination/RevolutionZ Series.
Dyrt? Ikke sett i sammernheng med det de vil gjøre for lyden! + at fabrikken gir 20 års garanti på dem, 20 år!!!

Demosanger? David Benoit... "Third encounter"
Den siste plata til Benoit "Fuzzy logic" er superb! Anbefales!!!!
Denne sangen viser hva som bor i Burmester 022 altså
 
F

FMG

Gjest
Har sett litt på hva de ulike produsentene tilbyr i det prisleie som er intr. og finner f.ex:
Dali Helicon 800
Dynaudio Contour 3.4s
Audio Physic Virgo 3
Focal 1027 Be (Den nye Beryllium diskanten til Focal høres spennede ut... flott utseende har de også imho)

Noen som har erfaringer med noen av disse?
Alle tanker og tips mottas med takk.

Mvh C :)
Etter det jeg forstår må du ha høytalerne stående svært nær sidevegg samtidig som de bare er 50 cm fra bakvegg. I tillegg er vegg(er) rundt høyttalerne delvis av mur. Dette lukter av stående bølger og bassproblemer. Jeg vil oppfordre deg til å prøve å få høyttalerne litt lenger ut fra bakvegg hvis det er mulig. Du burde også prøve å få noe opp på sideveggen, noe som kunne brukes som diffusor, for å hindre at lydbildet (tredimensjonaliteten) blir ødelagt.
Selv om jeg ikke vet hvor stort rom du har og hvor lytteposisjon er, ville jeg slik høyttalerne står nå, i utgangspunktet ikke velge høyttalere som er for feite i bassen.

De høyttalerne du nevnte er ganske forskjellige. Dali Helicon 800 er varm i lyden med god bass som kanskje kan bli for feit i ditt rom. I mindre rom vil jeg heller anbefale den mindre Helicon 400. Dali Helicon trenger god og kraftige forsterkere for å hindre at bassen blir stor og svampete.
Dynaudio og AP er av motsatt karakter, høytalere som man må være litt forsiktig med i rom med store vindusflater eller i anlegg som fra før heller mot det analytiske i øvre mellomtone/diskant.  
 
Topp Bunn