Ny forsterker eller nye høyttalere?

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
høyttaleren gjør garantert flest feil. i ditt tilfelle koster elekntronikken flere ganger mer enn boksa som lager lydbølgene. ovious hva som bør skiftes med andre ord
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Har litt forkjærlighet for denne høytaleren jeg...
Respons Grand Artist til 49k.


Men om den passer trådstarters smak og anlegg ellers har jeg ingen anelse om.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Har litt forkjærlighet for denne høytaleren jeg...
Respons Grand Artist til 49k.


Men om den passer trådstarters smak og anlegg ellers har jeg ingen anelse om.
Hvis du liker god oppløsning (spesielt mellomtone), men tørt og litt kjedelig uten klang (spesielt diskant) velger du denne høyttaleren.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Hvor stort er rommet, hva har du å gå på plasseringsmessig? Samspillet mellom rom og høyttaler er et av de viktigste i hifi, jeg mener dette må være utgangspunkt for rådgivning i et tilfelle som dette.
Kan det være at denne stativhøyttaleren du hadde på lån spilte vesentlig bedre fordi den er mindre?

Tweakman, har du hørt alt dette utstyret du anbefaler sammensatt i annehver tråd? Jeg har litt problemer med å forstå bakgrunnen for anbefalingene, for du må jo i best fall ha hørt utstyret i ulike settinger. Opplys meg.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Hvor stort er rommet, hva har du å gå på plasseringsmessig? Samspillet mellom rom og høyttaler er et av de viktigste i hifi, jeg mener dette må være utgangspunkt for rådgivning i et tilfelle som dette.
Kan det være at denne stativhøyttaleren du hadde på lån spilte vesentlig bedre fordi den er mindre?

Tweakman, har du hørt alt dette utstyret du anbefaler sammensatt i annehver tråd? Jeg har litt problemer med å forstå bakgrunnen for anbefalingene, for du må jo i best fall ha hørt utstyret i ulike settinger. Opplys meg.
Ja, ha litt bakkekontakt kjære TweakMan. Superfestlig, men...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hvis du liker god oppløsning (spesielt mellomtone), men tørt og litt kjedelig uten klang (spesielt diskant) velger du denne høyttaleren.
Kan du utbrodere dette litt?
Hva var høytalerene koblet opp i lag med?
Kilde og forsterker?
Bare nyskjerrig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, ha litt bakkekontakt kjære TweakMan. Superfestlig, men...
Gotcha.

Jeg tror det er einstein som sa at alt skal være laget så enkelt som mulig, men ikke enklere.

Hva er enklest?

Å komme med ett konkret oppsettforslag som kan/vil gi noen en pekepinne på hva JEG mener vil passe sammen.

Eller å si...
Eera er en bra cdspiller fordi den er svart, og det er en fin farge...

Det siste er veeeldig enkelt, og helt korrekt!
Men veldig flatt!

Jeg er ikke ett A-4 menneske, jeg nekter plent å være "kalle det normalt og korrekt".

Jeg kan dog være rett så korrekt i mine antagelser...
Men jeg liker å oppfordre til at man undersøker selv.

Har dere merket dere at de aller fleste reviews avsluttes med at testeren anbefaler produktet...

Jeg prøver å sette produkter i en sammenheng der jeg mener de vil høre hjemme...

Jeg tror det kan ta vekk litt av tabbefaktorene man må være klar over finnes når man evt. på måfå skal sette seg sammen ett ganske dyrt puslespill.

Mener du jeg har direkte feil i noe, syng ut.
Jeg tar meg selv ikke høytidelig, men samtidig er jeg veldig seriøs i mine forslag.

Det er en ting jeg vil presisere, og jeg håper det synes, at jeg ikke er inkonsekvent.

Synes du jeg er en skrue?
Det er jeg nok...

At jeg har en løs? Det vet du da  ;D
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Du har noen skruer løse ja. Ok, kanskje mange som sitter fast også? ;D
 
A

Akle

Gjest
Du er en av grunnene til at jeg er blitt avhengig av dette forumet tweakman.
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Takker for alle innspill...
Jeg har som det er nå ingenting å gå på hva gjelder avstand til sidevegg. Avstand til bakvegg kan jeg øke litt.

Men jeg vurderer å ommøblere slik at jeg får litt mer avstand til sidevegg, ihvertfall på den ene siden... Hvis jeg snur alt i rommet og har anlegget på motsatt vegg, så vil jeg få mye mer rom rundt høyre høyttaler (fordi den ikke vil ha sidevegg), og jeg vil p.g.a møblementet få litt mer avstand til vegg ved venstre høyttaler.

Rommet mitt er som sagt formet som en L, der anlegget idag står i enden på korteste delen av L'en. Hvis jeg snur alt vil anlegget stå i "svingen" og spille mot den korteste delen av L'en. Hvis dette maker noe sense i det hele tatt...

En annen forandring er at da blir sideveggen ved venstre høyttaler og bak høyttalerene tre istedenfor mur.

Kan det bli et problem at høyre høyttaler da ikke har noen sidevegg i det hele tatt?

Det er riktig som nevnt at det oppsett jeg har idag kan gi problemer med bassen. Jeg kan f.eks ikke bruke høyttalere med sidemontert bass, så Audio Physic Virgo 3 er nok egentlig uaktuell. Da forsvinner bassen helt, har prøvd dette før med bl.a NHT 2,9.
Veldig små endringer i høyttalerplassering har også store konsekvenser for bassgjengivelsen, men har nå fått en lyd som jeg er fornøyd med.

Men jeg har nå ennå lyst på nye høyttalere ;-)

Mvh C :)
 
Topp Bunn