Ønsker anbefaling Ny forsterker eller nye høytalere?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Har i dag Dali Helicon 800 II og MBL7008 forsterker, men er ikke helt fornøyd med lyden på film og musikk.

SÅ hva har jeg mest å tjene på i forhold til lyd, jeg kommet enten til å kjøpe Mcintosh mc452 forsterker eller Sonus Faber Amati Anniversario høytalere.

Det jeg synes er problemet i dag er at det ikke er nok trøkk på film og det er for nøytral til musikk, det høres ut som det mest og hente på ny forsterker, men det kan jo være at sonus høytalerne gir mer trøkk med MBL forsterekeren enn dali høytalerne gjør.

Hva mener dere jeg bør bytte ut?
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Mine erfaringer med å bytte ut forsterkerkombinasjoner er at det er mer nyanseforskjeller ute og går enn dyptgående endringer i lydbildet. Hadde tidligere Parasound JC2 + Hegel H4SE og har nå Electrocompaniet EC4.8 + AW400, og selv om jeg foretrekker det nåværende oppsettet er det litt hipp om happ hvilke kvaliteter man vektlegger og hvilke høyttalere som matcher.

Når det gjelder høyttalere synes jeg det blir litt annerledes. Hadde tidligere Dali Helicon 400 og har nå B&W 805D, og her er det relativt store forskjeller ute og går. Sistnevnte spiller langt mer luftig, og selv om de ikke har samme dypbassen er de mer tilfredsstillende å lytte til.

Hvis du føler du er litt misfornøyd med lyden mener jeg derfor et høyttalerbytte er veien å gå, så lenge du finner høyttalere som matcher forsterkeren du har nå.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Takker, jeg tror også at høytaler bytte er veien og gå.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Høyttalerbytte er overvurdert, forsterkerbytte er undervurdert - ble etterhvert min erfaring... :)
 

torhel

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
7
Antall liker
2
Hvilken prisklasse på HT har du evt tenkt deg?
Finnes mange gode alternativer til prisen av SF.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Enkelt! Gi danskene en tupp i basselementet, og få inn de langt mer slepne italienerne. McIntosh -og-Dali- er i feil oppsett full av imponatorfakter som jeg tror vil ødelegge for et samarbeid disse to imellom, og jeg tror MBLs nøytralitet vil passe Amati Anniversario langt bedre. Bladelius er også et alternativ- funker både på Dali og Sonus. Resultatet bør være en mer allroundorientert pakke som samtidig ser ut som en million kroner. Daliene er svært gode, men i forhold til Amati Anniversario er de nesten grove og kantete i presentasjonen sin..prøv dem heller med 4 x Audiolab 8200 M, og resten av toppsettet derfra. Da våkner nemlig Dali også..Men mitt tips er: Sonus!
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Tror også det er absolutt mest å hente på å bytte høyttalere her. Amati er en kanon høytaler:)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Er det egentlig en sub du trenger?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er da ikke nødvendig, når kombinasjonen amp/ høyttaler i utgangspunktet er feil.? I feil sett låter også MBL DREPENDE kjedelig..
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Litt avhengig av hvor "trøkket" skal være, så er jo absolutt en sub med på å lage det i bassen.
Ved riktig deling kan også frontene få godt av å bli avlastet litt!
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Dersom du er misfornøgd med Helicon 800, hadde det vore greitt å vite akkurat kva du ikkje likar. Er det spesielt film som er problemet?
De er så lite engasjerende, det er rett og slett kjedelig.

Til nå har jeg hatt 3 forskjellige forsterkere til Dali høytalerne:

MBL7008 Kjedelig både til film og musikk
JR Continium 500 Utrolig bra til film men fungerte absolutt ikke til den type musikk jeg liker
Thule 350B Ganske engasjerende både til film og musikk, angrer veldig at jeg solgte denne

Og det er et par Sonus Faber Amati Anniversarioer til under halv pris på brukten så det er fristene og prøve.

Jeg har også et par subber av Velodyne SPL-R 1000, men har jeg ikke koblet de til enda.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Skjønner..de fleste Thulister elska dem på Dali, og Audiolab gjør mye av det samme som Thule gjorde med dem. Du høres ut til å være musikalsk allrounder, og dersom Amati får presise krefter, går de Helicon en høy gang..det gjør de forresten uansett..Du bør dog kvitte deg med Velodynene, og heller legge penga annet sted i kjeden. Hvordan er det fex med kilden? Rein Bladeliuspakke -Ask eller Ymer og fullversjons Embla- på Amati Anniversario...det holder, for å si det sånn.:cool: Den pakka vil selvfølgelig også vekke Daliene..og ikke minst holde dem i øra..
 
Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Skjønner..de fleste Thulister elska dem på Dali, og Audiolab gjør mye av det samme som Thule gjorde med dem. Du høres ut til å være musikalsk allrounder, og dersom Amati får presise krefter, går de Helicon en høy gang..det gjør de forresten uansett..Du bør dog kvitte deg med Velodynene, og heller legge penga annet sted i kjeden. Hvordan er det fex med kilden? Rein Bladeliuspakke -Ask eller Ymer og fullversjons Embla- på Amati Anniversario...det holder, for å si det sånn.:cool: Den pakka vil selvfølgelig også vekke Daliene..og ikke minst holde dem i øra..
Kilden min er MBL1511F dac og Oppo 95Eu blu ray spiller, tror ikke problemet ligger har.

Ja jeg er en musikalsk allrounder, tror jeg går for høytaler bytte i løpet av kort tid.

Takker for alle bidrag til nå, jeg tar gjerne i mot flere:D
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Hei. Bare for sikkerhetsskyld så du er oppmerksom på det, dersom det er på brukten her på sentralen du mener så er de eneste Sonus Faber Amatiene som ligger der av typen Amati Homage og ikke Amati Anniversario.
Homage er modellen før Anniversario med blant annet en annen diskant og annet delefilter.
Anniversario er altså etterfølgeren til Homage, er en nyere og litt dyrere modell ($27500 kontra $20000) og var jo ment som en oppgradering. Rewievs rundt omkring fastslår jo også at Anniversarioene er bedre enn Homagene.
Bare en heads up så du ikke kjøper Homage og tror du kjøper Anniversario. Homage er vel for all del en kjempehøytaler den også, men det er jo greit å få det man tror man får. :)
Mvh
Sveinung
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hva m. Avalon? Vet det er dyrt. Indra, 220 k. kr.



mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hei. Bare for sikkerhetsskyld så du er oppmerksom på det, dersom det er på brukten her på sentralen du mener så er de eneste Sonus Faber Amatiene som ligger der av typen Amati Homage og ikke Amati Anniversario.
Homage er modellen før Anniversario med blant annet en annen diskant og annet delefilter.
Anniversario er altså etterfølgeren til Homage, er en nyere og litt dyrere modell ($27500 kontra $20000) og var jo ment som en oppgradering. Rewievs rundt omkring fastslår jo også at Anniversarioene er bedre enn Homagene.
Bare en heads up så du ikke kjøper Homage og tror du kjøper Anniversario. Homage er vel for all del en kjempehøytaler den også, men det er jo greit å få det man tror man får. :)
Mvh
Sveinung
Hoium.no har vel Anniversario høyttalerne du omtaler til salgs brukt.
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Ja det har de jammen, sikkert de han snakker om da :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forza Italia! Lykke til..det der kommer til å bli bra! Tips: Se på hva MBL har av drev, bruk med DACen, og så ryker Velodynene, samt Oppo for ett av dem..
 
Sist redigert:

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
et par grøvre JBL kombinert m den MC402, kan gi varige hørseltap!!!;)
Snell el JBL på McIntosh blir ALDRI feil!
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
@ Fjernkontollen: Tror du er for sent ute. De er solgt til meg! Sorry :-(
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Avalon-bass er veldig bra, når det er rette forsterkaren som er kopla til. Det finnest rett nok endå betre bassattgjeving, men det kostar gjerne minst like mykje....om du ikkje går for skreddarsaum.
Beste basspumpa når det gjeld forsterkeri eg har vore bort i , er nok ASR Emitter 2. Finnest betre, vil eg gjerne høyre om det. Når det gjeld høgtalarar, er det mykje som gjer nytta, men eg er nok litt for "nygift" til dei eg har no, til å kunne gje snusfornufige råd, utover Avalon, kanskje Magnepan om slikt kan plasserast/falle i smak, og brutale konstruksjonar som ekte hornbass og transmisjonslinjekonstruksjonar av den meir hårete typen.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
@ Fjernkontollen: Tror du er for sent ute. De er solgt til meg! Sorry :-(
Gratulerer, skulle til å bestille de denne uken, de har vært til salgs veldig lenge så jeg stresset ikke med og bestille de.

Hvis du ble oppmerksom på at de var til salgs pga denne posten så fortjener jeg en liten takk fra Høium :cool:
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Avalon-bass er veldig bra, når det er rette forsterkaren som er kopla til. Det finnest rett nok endå betre bassattgjeving, men det kostar gjerne minst like mykje....om du ikkje går for skreddarsaum.
Beste basspumpa når det gjeld forsterkeri eg har vore bort i , er nok ASR Emitter 2. Finnest betre, vil eg gjerne høyre om det. Når det gjeld høgtalarar, er det mykje som gjer nytta, men eg er nok litt for "nygift" til dei eg har no, til å kunne gje snusfornufige råd, utover Avalon, kanskje Magnepan om slikt kan plasserast/falle i smak, og brutale konstruksjonar som ekte hornbass og transmisjonslinjekonstruksjonar av den meir hårete typen.
Nå tror jeg det blir en Mcintosh MC452, ellers så venter jeg noen uker og håper på at Morgan ikke er fornøyd med sine nye SF høytalere.
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
@ Fjernkontollen: Tror du er for sent ute. De er solgt til meg! Sorry :-(
Gratulerer, skulle til å bestille de denne uken, de har vært til salgs veldig lenge så jeg stresset ikke med og bestille de.

Hvis du ble oppmerksom på at de var til salgs pga denne posten så fortjener jeg en liten takk fra Høium :cool:
Jeg så ikke dene tråden før idag. Jeg har gått å siklet etter disse høytalerne en stund nå og sist fredag fikk jeg tilladelse fra fruen til å handle.
MVH
Arvid

Ps! Kommer du til Bergen så er du hjertelig velkommen til en lytt.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
@ Fjernkontollen: Tror du er for sent ute. De er solgt til meg! Sorry :-(
Gratulerer, skulle til å bestille de denne uken, de har vært til salgs veldig lenge så jeg stresset ikke med og bestille de.

Hvis du ble oppmerksom på at de var til salgs pga denne posten så fortjener jeg en liten takk fra Høium :cool:
Jeg så ikke dene tråden før idag. Jeg har gått å siklet etter disse høytalerne en stund nå og sist fredag fikk jeg tilladelse fra fruen til å handle.
MVH
Arvid

Ps! Kommer du til Bergen så er du hjertelig velkommen til en lytt.
Takk for tilbudet, du skal ikke se bort i fra at jeg kanskje tar kontakt for å høre på de hos deg.

Igjen må jeg bare gratulere deg med de nye høytalerne, vakrere finnes ikke.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
@Fjernkontrollen: Du kan jo også teste ut et par Cremona M..de er også utrolig gode. Eller se om du finner Guarneri Memento..hehe..det er toppseksjonen til Amati og Stradivari i avstemt kabinett..og du får utnytta minst 1 av Velodynene dine. Jeg ville personlig gått etter et par av dem, og så bytta begge Velodynes i en enkelt topp REL! Og et MBL-drev. Power and Extreme Refinement.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Da har jeg kjøpt meg monoblokker, skal hente de på søndag.

Men nå må jeg selge min MBL7008 og få kjøpt meg en forforsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bra..hvilke endte du med?

Det er kvaliteten på RELs bass kontra alle andre som er hele poenget, Cyber..samt bedre kontroll på interaksjon med rommet.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Bra..hvilke endte du med?

Det er kvaliteten på RELs bass kontra alle andre som er hele poenget, Cyber..samt bedre kontroll på interaksjon med rommet.
Jeg endte med Pass Labs X600.5 monoblokker, ikke bestemt meg på hvilken forforsterker jeg skal ha, men Marantz AV8801 frister veldig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Med et Marantzdrev også, skal du ikke se bort fra at det kan bli svært bra..SA11S2 fex...
 
Topp Bunn