Ny forforsterker!

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Dette er et prosjekt som har sittet på stuebordet aldri så lenge. Så nå siden jeg ikke har reist bort i ferien som jeg pleier, så hadde jeg plutselig tid til å fullføre det. Og ikke minst, ork... :)

Jeg tok utgangspunkt i "A simple 5687 preamp" som jeg fant på nettet. Denne bruker samme røret som Audio Note's M7 preamp.
Lagde print-tegninger i Windows Paint, eksponerte, frmekalte og etset printene. Lærte mye av dette til senere prosjekter. 8)
I dag satte jeg spenning på for første gang, og det funket! Etter å ha målt en del og funnet at den var tilfredsstillende nøyaktig i forhold til simulert forsterker og PSU, så koblet jeg den opp mot effektforsterkeren. Med hjertet et stykke i retning halsen, skrudde jeg på anlegget. HELT tyst! Ikke i nærheten av noe brumm! BARE nydelig musikk. Det tar vel litt tid før jeg kan konkludere med noen ang lyden. Men det jeg har hørt hittil er i alle fall lovende.

Her er noen bilder :



Dette er selve forsterkerkortet.



Undersiden av forsterkerkortet.



Byggeplassen...



Det gløder i røret til venstre! Og spenningene var omtrent på håret der de skulle være. 8)



Gullratt fra Svelander Audio blir nydelige på sort, blank bakgrunn..



Sett ovenfra. En ser ned i "luftehullet" jeg har laget for røret.

Nå er høyttalere, for- og effektforsterker hjemmelagd. Mangler bare platespiller og RIAA, så er alt DIY. Men det er underveis. :)
Enjoy!
 

Vedlegg

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Virkelig spennende! Resultatet ser iallefall pent ut, og kan tenke meg følelsen når du fikk godlyd, kun godlyd!
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.498
Antall liker
15.290
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Gratulerer med sikkelig god utført arbeid cobra :) Selvgjordt er velgjordt!

OU812
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så veldig flott ut. Mekker selv en psu til noe forsterkeri "as we speak"? :)
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Nice, cobra!

Fikk du litt i overkant mye forsterkning?

Her har du en som har tatt den litt videre:
http://diyaudioprojects.com/Tubes/5687/


PS: Så vidt jeg husker er ECC99 en moderne ekvivalent som kanskje vil gi deg litt annen lydsignatur med mer trøkk.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :)

whistler skrev:
Nice, cobra!

Fikk du litt i overkant mye forsterkning?

Her har du en som har tatt den litt videre:
http://diyaudioprojects.com/Tubes/5687/


PS: Så vidt jeg husker er ECC99 en moderne ekvivalent som kanskje vil gi deg litt annen lydsignatur med mer trøkk.
Den linken du refererer der, er en av de designene jeg så på. Men jeg falt på "the simple", fordi den var, nettopp, "simple". Det er mulig den der er mer vellydende. Men det er evt noe jeg får ta ved en senere anledning. :)

Når det gjelder forsterkning, så er jeg enig i at den kanskje er litt i høyeste laget for mange forsterkere. Spesielt de som har følsomhet i størrelsesorden 0.5 volt eller lavere. Jeg har bygget effekten selv, og da satte jeg følsomheten til 2V rms for full effekt. Dette var fordi jeg alltid hadde denne forforsterkeren i bakhodet. Og fordi jeg gjerne ville at en cd-spiller via passiv forforsterker skulle kunne gi full pupp. Og ikke mer enn full pupp.
Volum-potmeteret (et 100 K fra Alps), har en kvasilogaritmisk kurve, der kl 12 er 10% av maks. Forsterkningen er på rundt 12,5, så ved kl 12, er den rundt 1,25. Men nå bruker jeg pc som kilde, og der kan jeg også stille volumet. Derfor har jeg satt volumet på forforsterkeren til rundt halv 11. For da har jeg fleksibiliteten på PC'en til å gå fra bakgrunnsmusikk til "rock da joint".
Men i bunn og grunn er det ikke noe problem å få ned forsterkningen om en ønsker. Om en setter en motstand i serie med inngangen på potmeteret, kan en sette maks forsterkning som en selv vil. F.eks. om jeg setter en motstand på 300k i serie med potmeteret mitt, så blir den totalt motstanden 400 k, og potmeteret "ser" dermed bare 1/4 av spenningen som kommer inn. Og dermed har du effektivt redusert forsterkningen til 1/4 av den opprinnelige.
En annen sak er selvsagt, som noen her på sentralen påpekte, at med høy nok forsterkning kan den drive enkelte effekt-rør direkte. Om en bygger effekten selv, kan jo det være interessant. 8)
Den gamle Audio Note preampen min hadde såpass høy forsterkning at den stod normalt på rundt kvart på 9. Klokka halv 11 var ear-RIP'er...

Ha en fortsatt fin dag!

PS! Om noen føler for å bygge selv, så kan jeg evt legge ut litt mer nøyaktig beskrivelse av print og deler.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
BARE nydelig musikk.
Hehehe, en sånn vil jeg også ha! ;D

Moro å se ihvertfall, tror vel 7044 også kan brukes i den kretsen...
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Ludo skrev:
cobra skrev:
BARE nydelig musikk.
Hehehe, en sånn vil jeg også ha! ;D

Moro å se ihvertfall, tror vel 7044 også kan brukes i den kretsen...
Ja, det er noen kompatible rør. men etter det jeg har lest, er det GE's Five Star som er toppen av lykke i en slik konstruksjon. Får se om jeg finner et slikt jeg kan stappe i sokkelen. 8)
 
Topp Bunn