Bil, båt og motorsykkel Ny elbil -pendle Tønsberg - Stavanger - Tesla 3

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Bytter ut fly med el-bil Pendling Tønsberg - Stavanger samt oftere hjemmekontor.

Blir satt på firma - firmabil i.e el bil best løsning

Krav
  • 400km WLTP + i.e en lading - helst under 20 min
  • 4x4 - vinterkjøring
  • Adaptive cruise control - viktig
  • Lite støy
  • Ok lydanlegg
  • Tilgjengelig nå
  • Max ca 500k
  • Hurtiglading over 100kw

Med disse kriteriene ryker
  • Opel Ampera - ikke 4x4
  • Hyundai Kona - ikke 4x4
  • Polestar 2 - Må kjøpes til blodpris ellers ikke levering denne høsten
  • Ford Mustang - Q1 2021?
  • Audi E-tron - rekkevidde og pris 50 versjonen
  • Skoda - neste år ?

Har prøvekjørt Tesla 3 og Polestar 2. Begge gode biler men Tesla 3 vinner på det meste ifølge tester etc. Polestar 2 var bra men ikke wow jeg betaler overpris for denne

Men det som jeg er usikker på med Tesla 3 er

Støy - alle sier den støyer mye på motorvei. Men 2020 modellen skal være bedre på støy men Tesla rep kunne ikke si hvor mye.
Adaptive cruise control - denne er dårlig ifølge naboen og tester på nett. Trenger den ifra Kristiansand til Stavanger. Jeg blir forbanna hvis jeg kjøper en super avansert Tesla til 500k og så fungerer ikke adaptive cruise control.

Er det noen andre her som har erfaringer med Tesla 3 - støy/adaptive cruise control ?
Har noen erfaringer med støytiltak og Tesla 3 ?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Dersom den adaptive cruise kontrollen faktisk er dårlig vil det nok bli fikset i software over tid. Jeg har model S og opplever kvaliteten på CC som varierende. Nå har den lenge oppført seg stort sett eksemplarisk, men på motorvei i sommer hadde den noen oppbremsinger som gav svært liten mening. Jeg regner med disse kommer til å forsvinne. Det er altså ikke en statisk greie. Den er uansett mye bedre nå enn da bilen var ny.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er ikke ekstra støydemping en opsjon på M3? Ellers finnes det jo andre firmaer som utfører dette.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Skal du ha en elektrisk pendlebil/jobb bil så mener jeg at det kun er en bil som gjelder - Tesla. Hvorfor? Pga ladenettverket deres.

-BB-
 

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Støy spørs jo hva du sammenlikner med. Noen kommer fra f.eks. BMW og mener den ikke har høyere støynivå enn de allerede er vant med, mens andre igjen mener det er markant mer støy. TeslaBjørn lager excelark med sammenlikninger (samme veistrekning, samme fart osv.) som du kan se på. Man må bare være klar over at man kjøper en bil som det er lagt mer fokus på å ha en morsom bil å kjøre enn komfort som andre merker igjen velger å fokusere på, men igjen gir en traustere kjøreopplevelse.

Som elbil mener jeg det ikke er noe alternativ for deg i dag. De færreste kan slå ladekurven og ikke minste ladenettverket til Tesla.
Flere har forsøkt ytterligere støyreduksjon og selv om enkelte kan måle noe lavere støynivå på gitte frekvensområder, så er nok placebo en større faktor her enn det objektive resultatet. ACC bruker jeg hver gang jeg kjører (mye motorvei og ringvei i Oslo) og enkelte ganger kan den bremse litt, ja, men ikke noe stort problem. Hva som gjør at den er noe overfølsom er ikke godt å si, men systemet blir lovpriser når den sakker opp før en ulykke inntreffer, men blir slaktet når den bremser uten at noe skjer. Det er jo umulig å vite på forhånd hva som kan oppstå for det systemet. Har aldri opplevd bråbrems.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Skal du ha en elektrisk pendlebil/jobb bil så mener jeg at det kun er en bil som gjelder - Tesla. Hvorfor? Pga ladenettverket deres.

-BB-
I dette tilfellet er jeg enig, men langt de fleste som (dag) pendler fra Tønsberg kjører til Oslo området. Og da er det ikke så viktig. Har kjørt 50 000 på et år, t/r tbg-ås (Akershus). Det er ca. 11,5 mil en vei. Har ikke hatt behov for hurtilading noen gang, kun hjemme eller kontorlading. Faktisk så trenger jeg ikke kontorlading heller, Kona'n går fint t/r kun på hjemmelading. Også vinterstid.
Men skulle jeg ofte ha kjørt feks tbg-stavanger, da ville jeg nok ha valgt Tesla. Nettopp pga ladenettverket.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Acc på Konaen funker relativt ok. Det hender noen få ganger at den bremser når en kjører forbi en som ligger litt langt til venstre i et avkjøringsfelt til høyre for deg. Også liker den ikke rundkjøringer, det skjønner den ikke så mye av...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Når det gjelder støy - lån en 3 og prøv (?) Kona'n kunne godt ha vært stillere...
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hvorfor blir ikke Kia E-Niro vurdert? dette er den bilen som har flest fornøyde kunder i følge Naf og målt 52 mil (også Naf, 45 wltp)..
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Hvorfor blir ikke Kia E-Niro vurdert? dette er den bilen som har flest fornøyde kunder i følge Naf og målt 52 mil (også Naf, 45 wltp)..
Vurdert men ikke 4x4 og max 80kW ladehastighet.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Når det gjelder støy - lån en 3 og prøv (?) Kona'n kunne godt ha vært stillere...
Har kjørt Tesla 3 men ikke på motorveien. Skal prøvekjøre i løpet av uka på motorvei :) Ser valg av dekk også har en del å si så kan jo kjøpe vinterdekk separat
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Tesla 3 er “over engineered” og valg av dekk vil ha mye å si på opplevd støy i bilen. Lave profiler og sportslige dekk med stive sidevegger har en tendens til å støye mer.

-BB-
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Adaptiv cruise med filholder på Tesla fungerer glimrende og irritasjonsmomenter med vingling og fantombremsing forbedres gjerne.

Det at bilen ikke leser skilt gjør at man tidvis må veksle til vanlig adaptiv cruise.

Jeg har kun kjørt 3 Performance men hjulstøy var absolutt tilstede men nå er det ikke sikkert min 3 år gamle S er en rettferdig referanse.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Skal låne Tesla 3 i ettermiddag så da kan jeg teste den. Men jeg må si det kommer mye bra biler neste år. ID.4, ENYAQ, Tesla Y, Mustang etc så må vurdere å kjøpe en brukt Kona. Da kan jeg jo også teste ut om en Tesla er ett must med hensyn på lading. En kompis som har T3 sa også at det å sitte i baksetet i en Tesla 3 ikke var noe særlig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg synes ENYAQ iV er den mest interessante bilen akkurat nå, men skal du ha 4x4 må du jo vente til neste høst. Uansett virker det som om den ikke kan leveres før neste år (VW har vist lagt ned "forbud" mot levering før ID.4 er lansert - de er jo bygd over samme lest og er i utgangspunktet like biler akkurat som Passat og Octavia). Jeg synes ikke bakhjulsdrift er noen ulempe, og med en vektfordeling på 50-50 er det helt sikkert en velbalansert bil.
For meg spiller det egentlig liten rolle om bilen har 30 eller 40 mil elrekkevidde. Skal man på en lenger tur må den lades uansett, og da er det ladenettverk, pris på lading og ladehastighet som betyr noe. Og komfort naturligvis.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
For min del så betyr 40 mil en lading på strekningen mens 30 mil betyr 2 ladinger. En lading holder. Kjører en E-golf nå - 3 ladinger og det går alt for mye tid. Det blir ikke bedre om vinteren.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg har ikke erfaring med dette, men jeg ville tro at 2 ladestopp uansett ville være normalen? Kjør til du har 10-15% strøm igjen. Lad så opp til ca 70%. Da får du flere ladestopp, men hvert stopp blir mye kortere. Hvert stopp burde vel i det tilfelle bli på ca 20-25 min så lenge man ikke må vente på et ledig ladepunkt? Så ladehastighet og antall ladestasjoner langs veien blir viktigere enn veldig lang rekkevidde.
PS: Nå snakker jeg om 30/40 mil reell rekkevidde, ikke oppgitt.
PPS: e-Golf er vel ikke av de som lader raskest?

Men som sagt - jeg har ingen erfaring med dette, så jeg bare gjetter. Skulle jeg hatt en elbil neste år ville nok en ENYAQ iV ligge veldig høyt på listen over alternativer selv om jeg egentlig ikke liker SUVer. Škoda er veldig flinke med de praktiske detaljene i bilene sine. Og kvaliteten er veldig bra - bedre enn VW. De kan bygge biler i Mladá Boleslav.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
I praksis kan man ikke velge eksakt når man lader. Man må lade når det er nødvendig og det finnes et sted å lade. Om man pendler en strekning så utvikler man uansett realtivt raskt en rutine som funker for ulike forhold så lenge infrastrukturen faktisk ligger til rette for det, vel og merke, men det er vel tilfelle langs de fleste hovedveier i Sør-Norge nå skulle jeg tro.

Med Teslas ladenettverk bør dette være null stress og også gi ganske stor flex i hvor og når man stopper, det der vel 8 ladestasjoner langs E18 og de står ganske greit plassert for å dele turen opp i passe etapper med et betydelig element av fleksibilitet.

Hvordan belegget er på ladestasjoner nå om dagen aner jeg ikke og E18 har jeg ikke kjørt på flere år. Tesla er flinke til å bygge ut - selv har jeg stått i ladekø totalt kanskje 10 minutter på de 5 og et halvt årene jeg har eid bilen, men i sommer når "alle" skulle på norgesferie var det fullt and then some mange steder, det har jeg ikke sett før.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Tesla er i egen klasse uten tvil når det gjelder lading men jeg kjenner strekningen nå og det er ikke noe problem å lade CCS utenom fellesferien. Da var det komplett kaos. Det ideelle for meg er å starte med fullladed bil og kjøre ned til 20%. Lade en gang til 80% og så kjøre helt frem. Det klarer jeg med biler som har 40Mil+ selv på vinterstid.

til otare : Jeg må si jeg liker Skoda ENYAQ iV selv så kanskje verd å vente på dvs en mellomløsning nå
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Skal låne Tesla 3 i ettermiddag så da kan jeg teste den. Men jeg må si det kommer mye bra biler neste år. ID.4, ENYAQ, Tesla Y, Mustang etc så må vurdere å kjøpe en brukt Kona. Da kan jeg jo også teste ut om en Tesla er ett must med hensyn på lading. En kompis som har T3 sa også at det å sitte i baksetet i en Tesla 3 ikke var noe særlig.
Og voksen i et Kona baksete er heller ikke noe særlig, det blir trangt. Kona kan funke for en familie på 3 uten bagvogn og frem til barnet ca skal over i ungdomsskolen. Familie på 4 i en Kona - jeg tviler det går uten takboks på lengre turer med en del bagasje.
Prøvesatt forøvrig baksetet på en 3 etter at jeg hadde plassert førersetet der jeg ville ha det (sitter med normal knekk i knærne og armene) Da gikk knærne akkurat klar av forseteryggen. Er ca. 1,80 høy. Konaen er nok enda litt trangere...
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
En Kona løsning blir kun midlertidig da jeg kan tenke meg en Tesla Y eller Skoda ENYAQ iV. De vil dekke familiebehovet også ikke kun pendlingen
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Priset nettopp en Enyaq iV80 med absolutt alt av utstyr (mye som kan sløyfes, men for morro skyld) - 544 720 kr. Er det dyrt i forhold til konkurrentene?
Med 4x4 blir det 573 720

PS: En Audi e-tron med tilsvarende utstyr koster over 800 000 :(
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Nå kom BMW også på banen - men blir nok dyr
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Jeg synes 544 000 for en fullspekket Enyaq med 510 km rekkevidde er helt ok. Riktignok da med bare bakhjulsdrift, men for meg er det helt OK. Og så synes jeg den ser finere ut enn noen av de andre elbilene jeg har sett. Men den kan jo ikke leveres på denne siden av jul.

Men jeg har nettopp bestilt meg en ny bil (junior overtok Passaten) så jeg er vel ikke i markedet for en ny bil på noen år nå.

PS: Ser at BMWen koster ca 100 000 mer enn den tilsvarende Škodaen. Den kan lade med 150kW mot Škodaens 125 og har litt kortere rekkevidde. Ellers ganske like.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har heller aldri savnet 4-hjulsdrift, på fossilbiler er det bare et energisluk. Muligens annerledes på strøm men likevel ikke noe jeg noensinne kommer til å prioritere å betale for. Men som jeg har sagt i mange sammenhenger, folk har ulike behov (og lyster); not my business.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Har XC-90 nå og tro meg på slike store tunge biler er det deilig med 4x4. Stor forskjell på glatta. Den Skoda'en ser bedre og bedre ut må vurdere å vente på den.
 

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har XC-90 nå og tro meg på slike store tunge biler er det deilig med 4x4. Stor forskjell på glatta. Den Skoda'en ser bedre og bedre ut må vurdere å vente på den.
Mtp hurtiglading, så er vel faktisk ladekurven og ikke makseffekt mer interessant. Skoda oppgir at 10-80% skal gå unna på 38 minutter. Dvs et snitt på rundt 85 kW. Det er ikke så ille, men du bør tenke på hvor lenge du må stoppe på turen. At bilen er ferdig og klar til siste etappe før du er ferdig med pausen bør jo veie høyt for mange vil jeg tro. Model 3 vil bruke ca 22 minutter på samme ladeprosenten og her er du hvertfall mer eller mindre sikra et lader som faktisk kan gi deg hastigheten som resulterer i det korte stoppet. Ionity har ikke mange laderne per stopp og de kan fort bli populære med bilene som kommer i løpet av et års tid.
Husk også at eventuell mva-fritak ikke er sikkert i evig tid, så skal du vente på 4x4 og det tipper over til 2022, så kanskje det blir mva på 8-12%? Det er isåfall en snill innføring.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Ja, jeg tror at mva-fritak for elbiler synger på siste verset, men det kan godt være at det blir ½ mva på elbiler til å begynne med. Eller at man setter en pris der det blir full mva over og ingen mva under. Det er vel noe slikt man har falt ned på i Tyskland?
Og jeg er helt enig i at tilgang på ladere samt ladehastigheten på 10-80% er viktigste kriteriet.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvis du er villig til å måke snø og la bilen bli værende i garasjen på de verste dagene om vinteren kan du greie deg uten 4-hjulstrekk i Norge.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg har heller aldri savnet 4-hjulsdrift, på fossilbiler er det bare et energisluk. Muligens annerledes på strøm men likevel ikke noe jeg noensinne kommer til å prioritere å betale for. Men som jeg har sagt i mange sammenhenger, folk har ulike behov (og lyster); not my business.
Tror Tesla har noe lavere forbruk med firehjulstrekk i alle fall. Om jeg husker riktig var forklaringen mer effektiv energistyring men først og fremst mer regenerering når man kan "bremse" med to motorer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nå når snart alle Tesla’er har CCS lading så har man et stort fortrinn. Om det er BKK, Ionity eller Tesla går ut for det samme, bare kWh prisen som er forskjellig.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Jaja - lånte Tesla 3 ett døgn - ikke noe for meg. For stiv og brå i selv gammel manns mode. Fikk alldri godfølelsen. Støyen var ikke så ille på motorveien men til å leve med. Jeg trenger en cruiser. Prøvekjørte en Kona i går. Lett og grei å kjøre. Mye bil for penga men mere støy og plastikkfølelse. Men klar for den helt til selger anbefalte meg å prøve en brukt Jaguar I-Pace.... så deilig. Helt annen pris og kvalitetsfølelse. Oppfyller alle krav minus pris. Lå fint på veien, gode seter, greit med støy. Deilig å kjøre. Faen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jaja - lånte Tesla 3 ett døgn - ikke noe for meg. For stiv og brå i selv gammel manns mode. Fikk alldri godfølelsen. Støyen var ikke så ille på motorveien men til å leve med. Jeg trenger en cruiser. Prøvekjørte en Kona i går. Lett og grei å kjøre. Mye bil for penga men mere støy og plastikkfølelse. Men klar for den helt til selger anbefalte meg å prøve en brukt Jaguar I-Pace.... så deilig. Helt annen pris og kvalitetsfølelse. Oppfyller alle krav minus pris. Lå fint på veien, gode seter, greit med støy. Deilig å kjøre. Faen.
Det er bare å trå til - du vil ikke angre. Man må unne seg Jaguar en gang i livet. Helt strøken på langkjøring - ligger utrolig stabilt i høye hastigheter på motorvei. Ting som radarbasert adaptiv cruisecontrol og line assistance fungerer fortreffelig.

Men noen er ikke feilfri og sliter med 12 V problematikke som gjør at bilen dør, så sjekk dette med selger/forrige eier. Eieren har gjerne en 12V booster i bilen som fikser det meste til produsenten finner ut av det. Kan ver en årsak til at nye Jaguar er byttet inn tidlig. Det forekommer og en del parallel import. 12V problem er forøvrig en gjenganger bare se på nye Polstar 2...

Min er feilfri etter et drøyt år og er meget fornøyd. Gleder meg til å kjøre til jobb hver dag (y)
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det er jo bare tull å kjøpe brukt Jaguar når en ny utgave er bedre på viktige punkter (lading, infotainment) til 599k.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Ja sjekker ut ny også - når det kan leveres. Er vel litt lavere HK ellers likt
However, the EV320 gets less-powerful electric motors, producing a combined 316 horsepower. That's 78 hp less than the EV400 model. Jaguar estimates a zero to 62 mph time of 6.4 seconds, compared to 4.5 seconds for the EV400
 
Topp Bunn