Forsterkere Ny effektforsterker.Tips?

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Etter mange år med patos 402 og cayin 252b og cd252b var det tid for oppgradering. Kjøpte meg ett par brukte Canton Reference 5 og det låt spist og blei fort lytte lei på rock og metal i toppen av lyden.Spillte greit på musikk som dire straits.

Kjøpte meg ein brukt Parasound p3 så nå trenger eg bare ein effektforsterker. Merker at Canton er noe lyse i signaturen,og kan låte spist med feil forsterker. Derfor trenger eg ein effektforsterker som heller mot det varme. Har egentlig bestemt meg for Parasound A21, men har ikkje råd til denne akkurat nå.
Derfor lurte eg på om eg skulle kjøpe meg ein Emotiva Xpa-2 som midlertidig effekt.Har lest at disse låter litt lyst, men kanskje parasound pre ampen kan utligne denne lysere lyden? Eller blir det for spist i toppen uansett?
Noen andre tips av effektforsterkere som heller mot det varme som passer bra sammen med Canton og p3'n? Tenkte brukt A21 eller noe annet rundt 15 tusen.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei :) Mitt tips til deg.
Ligger mange flotte effekt forsterkere her inne nå (gode kjøp) send en pm til disse og spørre om lydsignatur , og vips så dukker det noe flott opp i posten eller dere møtes på halvveien.:cool:
Mvh Roy K


Etter mange år med patos 402 og cayin 252b og cd252b var det tid for oppgradering. Kjøpte meg ett par brukte Canton Reference 5 og det låt spist og blei fort lytte lei på rock og metal i toppen av lyden.Spillte greit på musikk som dire straits.

Kjøpte meg ein brukt Parasound p3 så nå trenger eg bare ein effektforsterker. Merker at Canton er noe lyse i signaturen,og kan låte spist med feil forsterker. Derfor trenger eg ein effektforsterker som heller mot det varme. Har egentlig bestemt meg for Parasound A21, men har ikkje råd til denne akkurat nå.
Derfor lurte eg på om eg skulle kjøpe meg ein Emotiva Xpa-2 som midlertidig effekt.Har lest at disse låter litt lyst, men kanskje parasound pre ampen kan utligne denne lysere lyden? Eller blir det for spist i toppen uansett?
Noen andre tips av effektforsterkere som heller mot det varme som passer bra sammen med Canton og p3'n? Tenkte brukt A21 eller noe annet rundt 15 tusen.
 
T

tce-teams

Gjest
Se deg litt om på brukten her , ligger mange effektforsterkere der.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Snubbler du over en Ps Audio HCA-2 tror jeg du kan finne tonen :) De ligger gjerne på 4-6 lapper.
Har selv eid en to tre stykker, både orginal og modifisert.

Når jeg hadde Canton Vento 890 Dc brukte bla Ps Audio pre og effekt, og Plinius effekt med dCS Delius pre/dac. dCS er meget snill i lyden, passer ypperlig til rom uten store akustistke tilltak.
Primare Pre 30 er også en pre som fint kan parres med en litt frisk effekt forsterker om det skulle være aktuelt.
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Takker for svar, joda ligger en del på brukten og kikker hver dag. Men nå er Canton Ref 5 en rimelig tungdreven høytaler som nok krever minimum 200w med god og stor trafo og strømforsyning. Cayin 252b på 150w og 750va klarer knapt å bevege elementene og denne skal jo egentlig vere en kruttønne til prisen. Skal ta ein titt på nevnte forslag, som midlertidig forsterker. Ati'en må eg ta ein nærmere kikk på sammen med ps audio. Noen tanker på xpa-2 på canton og hvordan det kan låte? Mye power for pengene, men skulle hatt samme forsterker bare med mørkere klang.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Vet en som bruker XPA-2 på Klipsch RF-83, så den er kanskje ikke veldig lys i klangen, dog brukes det en Onkyo surr reciver som pre.
Holder du til i Trøndelag skulle du gjerne fått prøvd mine Holton blokker, sparker garantert liv Canton.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg har en Parasound Hca 2205a til salgs.Her er det muligheter for ganske mørk klang. Bi-amper du denne på dine Canton, så skal de nok få greit med guffe. 2 kva trafo, 5x220 a-a/b i 8 ohm, 65 amp strøm pr kanal.
Har egentlig kjøper på denne for 7000kr, men på grunn av vekt, sliter man litt med å finne rimelig frakt på den.
Om du bor på øst-landet, kan jo dette være en mulighet?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takker for svar, joda ligger en del på brukten og kikker hver dag. Men nå er Canton Ref 5 en rimelig tungdreven høytaler som nok krever minimum 200w med god og stor trafo og strømforsyning. Cayin 252b på 150w og 750va klarer knapt å bevege elementene og denne skal jo egentlig vere en kruttønne til prisen. Skal ta ein titt på nevnte forslag, som midlertidig forsterker. Ati'en må eg ta ein nærmere kikk på sammen med ps audio. Noen tanker på xpa-2 på canton og hvordan det kan låte? Mye power for pengene, men skulle hatt samme forsterker bare med mørkere klang.
Det er jo tegn på at forsterkeren har kontroll på elementene.
Hvist elementene vandrer mye så er nok forsterkeren litt liten. Ikke omvendt..

Mvh
Morten jansen
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Joda skjønner det, men bassen er fraværende noe den ikke burde være med to 8 tommer bass og 7 mellom tone. Var vell så mye bass i patos pga lettere å drive. Står at høytaleren trenger minimum 250w i 8ohm og 400 i 4ohm.
 

Geir H

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.04.2002
Innlegg
63
Antall liker
36
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
5
Hei! Hadde selv cayin 252b for noen år siden og den var noe slank i nedre mellomtone/øvre bass, så forstår godt at lyden føles lys. Se etter en forsterker med god fylde/trøkk i dette frekvens område.

Mvh Geir
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hvis du et litt fingernem, så kan du jo sette sammen et par Hypex nc400 med smps 600. Jeg har spilt på disse en stund og kan gi min varmeste anbefaling. Ca11000,- tror jeg det ble. Bedre forsterker til denne prisen har ikke jeg hatt i hus. Dem drar ikke med seg den typiske kjedelige mellomtonen enkelte transistorsaker gjør og er åpne som ei fjellvidde. Dem er ikke pågående eller kjedelige på sikt. Mange detaljer dukker opp som jeg ikke husker å ha hørt på denne måten.
 
Sist redigert:

pbaust

Fersking
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Har du noen erfaringer med dette merket?snuser litt på en ATI at2002 til frontene mine,å leter etter noen bruker meninger og ikke bare forhandler omtaler.som dog da alltid er gode.Kan jo være for at det er en knall forsterker men man vet aldri=)
[h=1][/h]
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Disse har jeg ikke hørt hos meg eller andre steder. Hva er årsaken til at du sjekker ut akkurat denne?

Har du noen erfaringer med dette merket?snuser litt på en ATI at2002 til frontene mine,å leter etter noen bruker meninger og ikke bare forhandler omtaler.som dog da alltid er gode.Kan jo være for at det er en knall forsterker men man vet aldri=)
 

pbaust

Fersking
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Vestfold
Disse har jeg ikke hørt hos meg eller andre steder. Hva er årsaken til at du sjekker ut akkurat denne?

Har du noen erfaringer med dette merket?snuser litt på en ATI at2002 til frontene mine,å leter etter noen bruker meninger og ikke bare forhandler omtaler.som dog da alltid er gode.Kan jo være for at det er en knall forsterker men man vet aldri=)
Ble nyskjerrig på ATI AT2002 når jeg lest om den på nettet.Pris og oppgitt ytelse virker bra, størelsen er også en faktor når samboeren insister på at alt skal ha plass i hennes ny innkjøpte tv/sjenk stero benk sak=).Jeg har 21h*50b*46d å gå på.Prisen på snaue 14lapper hos l-sound er heller ikke av den høyeste med tanke på spec som oppgitt vist den leverer.Effekten skal kombineres med reciver som enda ikke er innkjøpt.Målet er både en god kino og musikk løsning.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Prat med Morten på NAT, Sledge. Se om du finner en Bladelius Balder eller Parasound A21 samtidig..
De holder rede på Cantonene dine.
 

Rintintin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2009
Innlegg
51
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Finns en Krell effekt her på sentralen, da får du muskler nok .. Muligheten for at det kan være strøm/signalkabler også kan man vel ikke se bort fra ..

det er jo ofte slik at når man bytter ut noe så vil ofte det bli optimalt og også tweake litt med kabler .

ivertfall er det sånn i min verden..Men hva vet vel jeg ..
lykke på ferden
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Har den billigste kimber biamp kabelen og ein yalla signal kabel til 300kr. Veit ikkje ka merke, så tenkte å kjøpe van den hul magnum og d103 mkIII til signal. Skal visst nok vere rimelige nøytrale i klangen har eg lest. Fordi om eg er usikker på kabel teoriene rundt om. Bladeus balder eller parasound a21 hadde vert optimalt brukt eller demo. Får høre litt rundt, ellers så trur eg at eg går for xpa-2. Har allerede ein som vil kjøpe den visst det ikkje blir match.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Kan gå god for at A21 spiller bra med Canton Ref.5:)
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Bra at du har kjennskap til comboen, gjør valget enda lettere :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg håper du blir fornøyd, for all del. Men jeg kjenner meg litt igjen i det at man "oppgraderer" til noe som man forventer tar hobbyen til et nytt nivå, samtidig som man sliter med å få det til å låte som forventet. Jeg kjenner ikke Canton-høyttaleren, men kan forsikre deg om at det aller meste av høyttalere låter spisst ift Lyric 402, som dessuten også har en voldsom bass få gjør den etter.

Gjentar at jeg virkelig håper du blir fornøyd, og at Parasounden tar deg dit du ønsker. Hvis ikke, ville jeg sett på mulighet for digital EQ. Lykke til!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
vdH D102Mk3 holder i massevis til det settet der. Varme og nøytrale på samme tid- de spiller fletta av Kimber, så gå for dem, du!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
A21 og nevnte AVI er vel i vær sin ende av lys/mørk skalaen vel?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AVI? De er bokstavelig talt SMÅ--- Nei, da er omså en Bladelius Thor III bedre..
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg vet det ikke er det du spør etter, men etter min mening prøver du å fikse noe som du ikke liker i utgangspunktet, nemlig høyttalerene. Har selv hatt for hard lyd i mange år og aldri klart å fikse det med ny forsterker, kabler, EQ av forskjellige slag eller akustiske tiltak innenfor rimelighetens grenser. Er det for galt i utgangspunktet er min erfaring at en må ta problemet med roten. Lykke til :) Skal ikke fortsette utenfor trådens emne.

Mvh
Ivan
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Får prøve, får nå iallefall ett bra sett forsterkere som ikkje trengs å byttes ut med det første. Kjøpte Canton brukt så burde få igjen det samme visst lyden feiler. Match er jo viktig så Cayin kan nok gi mine canton den lyden eg ikkje liker. Etter å ha lest forskjellige tester så skal Canton ikkje låte tynt og spist, fordi om dem er litt lyse i signaturen. Trur neppe Canton produsere ein høytaler til 45 tusen som låter så øretrettende. Hørte Canton og comboen p3 og a21 hos bmh i bergen og da spilte han gjennom iphone trådløst og det hørtest ikkje skarpt ut på en muse låt. Så med skikkelig signal kilde så må det jo bare blir bra. Men har ikkje hørt dem på annet utstyr så derfor lurte eg på tips og kanskje muligheten for ein rimelig forsterker som kan bli brukt midlertidig til eg får råd til en A21 :)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Hmm...du kan eventuellt sjekke ut APART CHAMP-2. Den har iallefall nok av krefter til dine høyttalere. Har den selv og nok av fylde og varme iallefall i mitt oppsett.
 
Topp Bunn