Ny Beethovens 9. symfoni

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Torsdag kjøpte jeg den nye innspillingen av Beethovens 9. symfoni i den nye syklusen til Minnesota Orchestra og Osmo Vänskä. Nå har jeg akkurat hørt den og jeg må innrømme at den beveget meg meget. Flere steder gav den meg riktig gåsehud og tårene spratt. Dette synes jeg er en av de bedre versjonene jeg har hørt.

Med denne er nå fem av de ni symfoniene spilt inn og gitt ut og jeg tror dette kommer til å bli en av de bedre og viktige sykluser av Beethovens symfonier.

Platen er en hybrid SACD (har dessverre ingen spiller) med surround gitt ut på BIS: nr 1616.

Minnesota Orchestra er forresten det tidligere Minneapolis Symphonie Orchestra. Det skiftet navn i 1968.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det tror jeg så gjerne! Har ikke hørt nieren til Vanska ennå, men nå gleder jeg meg virkelig takk!

Jeg samler selv på denne serien, og har latt meg forføre, spesielt over dynamikken, den storslagne tilnærmingen og det praktfulle orkesterarbeidet, samt innspillingenes flotte lydkvalitet og den omsorgen som Bis gir alle sine utgivelser. Hurwitz på classicstoday argumenterer for at nr. 9 står i en særstilling som den av symfoniene som har minst å tjene på en periodetolkning, og det tror jeg på, med tanke på Fürtwangler og Karajan sine versjoner.

Topp Bunn