Audiophile-Arve, ikke Signature-utgaven, jeg dro'n ikke SÅ langt. Burde kanskje gjort det..? Jeg kjøpte JMW-9T armrøret, og det er noe forskjellig fra ( standard ) armrøret som var installert på Scout'en. Det er også en noe mindre gummi"dings" på denne, der armrøret hviler på liften, så jeg måtte foreta en liiten modifikasjon der. Jeg limte på en sånn liten plasthalvkule-sak som gjerne limes på innsiden av speildører o.l. i f.eks. en baderomsinnredning. Nå passer den nesten perfekt. Men dette kan jo andre være obs på ved bytte av armrør..
Sakset fra Vpi's sine sider om armen / armrøret:
The
JMW-9T offers the advantages of a unipivot tonearm with build quality that belies its affordable price. The
JMW-9T was updated in 2009 to feature a
full tapered armtube filled with a proprietary damping material, which greatly reduces resonanceand improves resolution and soundstaging and increased effective mass of 2.5 grams. The
JMW-9T makes use of a no friction unipivot bearing, mounted on a solid stainless steel rod with markings to set VTA (Vertical Tracking Angle). As with the more expensive
JMW-10.5i and
JMW-12.7 arms, the
JMW-9T armwand can be removed and replaced in seconds, allowing instant cartridge changes with multiple armwands. An RCA junction box allows any RCA-terminated interconnects to be used.
The
JMW-9T is an update of the award-winning stock tonearm for the Scout. A unipivot design, the
JMW-9T's single point of contact causes less friction than standard gimbaled designs. The tapered arm tube reduces resonance and standing waves and the internal damping reduces vibration even further. This means the
JMW-9T is quieter, more dynamic and a better tracker than virtually every other design. No wonder it's so popular!
Jeg er derfor litt usikker på om all ære for go'lyden, skal / kan tilskrives p.u'en, eller om noe skyldes et bedre armrør. Dette finner jeg neppe ut uten å flytte 17d3'en over på det nye armrøret, og det gidder jeg ikke enda. Nå benytter jeg enhver anledning til å kose meg med Mc 70'en...for vinylen fikk nytt liv, på en måte. Jeg synes at 17d3- p.u'en er en veldig bra p.u., men samtidig er det a) interessant å høre at en såpass gammel p.u. som mc 70 Anniversary tilsynelatende ikke har tapt seg merkbart, og b) en ny tilnærming til vinylplatene mine, fordi lydbildet plutselig fremstår noe annerledes. Jeg tror at jeg foretrekker det noe lysere, luftigere og mer dynamiske ( sprekere ) lydbildet fra mc 70'en, men sikker er jeg ikke - riktig enda. Jeg må lytte litt meir, og bytte litt mellom de to p.u'ene for å klare og bestemme meg.
Jeg har ikke prøvd noen sporingstest. Hva tenker du konkret på når du spør om det?
Men jeg føler veeldig på det å prøve andre, desverre relativt dyre p.u'er. F.eks. Ortofon Windfeld, Dynavector XX-2mk2 og eller Lyra Delos....