Ny arm på Vpi Scout'en...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og da er ny arm, eller rettere sagt, alt over nåla ( armrør, motvektslodd ) montert og sånn passe justert. Armrøret er Vpi JMW Memorial 9-T utgaven, som er litt forskjellig fra det armrøret som sitter på Scout'en min som standard. Jeg har satt på min gamle, visstnok ubrukte perle, en Ortofon MC70 Anniversary p.u. Og lyd blei det! Jeg har bare snurra to lp'er til nå, DeLillos siste, og Eric Claptons siste.

Umiddelbart virker lyden slankere, men samtidig luftigere og lysere enn med min Dynavector Karat 17d3 p.u. Kanskje ikke så merkelig, heller - den nye arma er neppe 100% justert, og p.u'en må kanskje få noen timers innspilling? Noen som har oppfatninger / erfaringer ang. forskjeller på de to nevnte p.u'ene?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ikke mange som har erfaring med denne ( eller tilsvarende ) p.u'er..??
Det ser ut som om min elektroniske nåletrykksvekt, hadde spilt meg et skikkelig puss - nåletrykket var nemlig ALT for høgt. Nå tror jeg at det er sånn passe, ca. 2 gram omtrent. Jeg sleit litt med korrekt azimuth, men nå nærmer det seg noe...

Jeg har kjørt gjennom en av mine store, Belonging med Jan Garbarek /Keith Jarrett/Palle Danielsson/Jon Christensen. Låta "Long as you know you're living yours" har alltid vært en av mine virkelige favoritter. Når bassen knirker skikkelig, pustinga fra Garbarek høres som om han satt i nabostolen, og det hele høres som om man sitter to, tre meter fra musikerne - DA føler jeg at det nærmer seg noe. Slik hørtes det her for et øyeblikk siden.

Nå spilles Knut Reiersrud Band "Voodoo without killing chicken", og den er heller ikke dum. Tror jaggu dette er ei bra arm, og en gnistrende pick-up! Mulig at det går mot en vinylspillerhøst...:rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet ingen ting, verken om pickupen eller armen din. Litt sånn generelt om VPI og Ortofon vet jeg, trivelige ting.

Det er forresten både hyggelig og interessant å lese om erfaringene dine uansett. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for det, Zomby! I ettermiddag har jeg kosa meg med Jethro Tull "Thick as a Brick", David Gilmour's "Live in Gdansk" og en anna stor-favoritt, Miles Davis "Kind of Blue". Alle gode innspillinger, imo, men lydbildet og følelsen av tilstedeværelse, er klart best på Miles Davis. Det er litt snodig; en "ny" p.u., en ny arm, og vips, så legger man merke til nyanser og detaljer i musikken, som man ikke har lagt merke til tidligere.

Det er alt for tidlig til å ha oppfatninger om denne p.u'en er bedre eller dårligere enn Karat 17d3'en, og ikke har jeg kommet dithen at jeg har sammenlignet dem direkte, heller. Men jeg har en viss meining om at mc 70 Anniversary'en er minst like detaljert. Bassen,eller kanskje meir riktig, bunnen i lydbildet, virker mer fremtredende. Mc 70'en er lysere, luftigere og en anelse meir oppløst. Samtidig gjengir Karat 17d3'en musikken med større autoritet. Det er meir "trøkk" i lydbildet med sistnevnte. Tror jeg.
Og merk dere; dette er en p.u. som har ligget ubrukt i treboksen sin siden 1987! Mulig den er preget av alderen, men gjengi vinylskiver, kan den fortsatt - godt nok for meg!

Nå aner jeg hvorfor Rudi er så opphengt i p.u'er! Og i morra skal jeg plukke fram noen klassiske innspillinger...tror jeg begynner med Emi-utgaven av Bach "Sonaten und Partiten", med Yehudi Menhuin...

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Om jeg ikke husker helt gæli er pickupen din ganske så spesiell, er bygget opp rundt MC2000-5000 serien og var vel de siste som ble bygget på denne lesten, skulle vært morsomt og hørt den....... for den har jeg IKKE hørt :mad:......... ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Rudi, du får ikke låne den, ikke nå i alle fall...;) Jeg mener å ha lest i et eldre High Fidelity at denne kan sammenlignes med første Rohmann p.u.'en som ble lansert -men den har ikke jeg hørt!!

Har akkurat lytta gjennom Paul Simon's "Negotiations and love songs 1971 - 1986", hvor "Diamonds on the soles of her shoes" og "Graceland" er glitrende, imo. Mc 70'en gjengir bassgangene og rytmeinstrumentene heilt glitrende, vokalene er krystallklare og lydbildet gjengis stooort, fullt av mikrodetaljer og med en dynamikk som får Audiovectorene til å bevege membranene!

Jeg tror jeg våger å påstå at mc 70'en er luftigere og lysere enn Dynavectoren. Samtidig virker det som den får fram ( enda ) flere mikrodetaljer og at den gjengir med noe bedre dynamikk enn Dyna'en. Det er et herlig driv over bassen på enkelte innspillinger, bl.a. på nevnte Paul Simon-kutt. Men hva som skyldes p.u'en og hva som skyldes en noe bedre arm, veit jeg ikke - enda. Jeg kommer ikke til å bytte p.u'ene på de respektive armene på ei stund, men jeg kommer til å sammenlikne de to direkte, etterhvert. Det er som kjent veldig enkelt å bytte mellom to p.u'er, når man har to armrør.. Klart jeg burde hatt to identiske armrør, men jeg valgte å gå et lite hakk opp når jeg først skulle kjøpe et nytt.

Jeg synes det er skikkelig morro at en p.u. fra -80tallet gjengir det som ligger i vinylrillene, på en såpass gnistrende måte. Og nå skal jeg prøve meg på noen klassiske innspillinger...

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
No worry's med lån....... men synes det er kjempegøy og høre om hva du opplever med din "nye" pickup, bare fordi den har noen år på baken betyr på ingen måte ikke at den ikke kan levere topp lyd....... husk det er mange som sverger til 30-40 år gamle SPU'er :eek: .

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve, ikke Signature-utgaven, jeg dro'n ikke SÅ langt. Burde kanskje gjort det..? Jeg kjøpte JMW-9T armrøret, og det er noe forskjellig fra ( standard ) armrøret som var installert på Scout'en. Det er også en noe mindre gummi"dings" på denne, der armrøret hviler på liften, så jeg måtte foreta en liiten modifikasjon der. Jeg limte på en sånn liten plasthalvkule-sak som gjerne limes på innsiden av speildører o.l. i f.eks. en baderomsinnredning. Nå passer den nesten perfekt. Men dette kan jo andre være obs på ved bytte av armrør..:rolleyes:

Sakset fra Vpi's sine sider om armen / armrøret:

The JMW-9T offers the advantages of a unipivot tonearm with build quality that belies its affordable price. The JMW-9T was updated in 2009 to feature a full tapered armtube filled with a proprietary damping material, which greatly reduces resonanceand improves resolution and soundstaging and increased effective mass of 2.5 grams. The JMW-9T makes use of a no friction unipivot bearing, mounted on a solid stainless steel rod with markings to set VTA (Vertical Tracking Angle). As with the more expensive JMW-10.5i and JMW-12.7 arms, the JMW-9T armwand can be removed and replaced in seconds, allowing instant cartridge changes with multiple armwands. An RCA junction box allows any RCA-terminated interconnects to be used.

The JMW-9T is an update of the award-winning stock tonearm for the Scout. A unipivot design, the JMW-9T's single point of contact causes less friction than standard gimbaled designs. The tapered arm tube reduces resonance and standing waves and the internal damping reduces vibration even further. This means the JMW-9T is quieter, more dynamic and a better tracker than virtually every other design. No wonder it's so popular!

Jeg er derfor litt usikker på om all ære for go'lyden, skal / kan tilskrives p.u'en, eller om noe skyldes et bedre armrør. Dette finner jeg neppe ut uten å flytte 17d3'en over på det nye armrøret, og det gidder jeg ikke enda. Nå benytter jeg enhver anledning til å kose meg med Mc 70'en...for vinylen fikk nytt liv, på en måte. Jeg synes at 17d3- p.u'en er en veldig bra p.u., men samtidig er det a) interessant å høre at en såpass gammel p.u. som mc 70 Anniversary tilsynelatende ikke har tapt seg merkbart, og b) en ny tilnærming til vinylplatene mine, fordi lydbildet plutselig fremstår noe annerledes. Jeg tror at jeg foretrekker det noe lysere, luftigere og mer dynamiske ( sprekere ) lydbildet fra mc 70'en, men sikker er jeg ikke - riktig enda. Jeg må lytte litt meir, og bytte litt mellom de to p.u'ene for å klare og bestemme meg.

Jeg har ikke prøvd noen sporingstest. Hva tenker du konkret på når du spør om det?

Men jeg føler veeldig på det å prøve andre, desverre relativt dyre p.u'er. F.eks. Ortofon Windfeld, Dynavector XX-2mk2 og eller Lyra Delos....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ein del testplater som kan provosere sporingseigenskapane gradvis. Desse seier litt om kor godt pickupen fiksar heilt brutale passasjer som t.d. 1812-overture på Telarc, slik at du ikkje treng slite plata eller pickupen unødig - sporast ikkje 90µ, bør du ikkje prøve. Likevel er det råd å leve lukkeleg med 60µ ganske lenge, dersom du ikkje har slike brutalplater....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
1812-utgaven på vinyl som du nevner, er borte-vekk, desverre. Lånt ut for flere år siden, og aldri kommet tilbake. Jeg har den på cd, men laseren svinger ikke merkbart...:cool:

Topp Bunn