Ny 4K TV: Holder det med HDMI 1.4 standarden på kort avstand?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei,

Har et par gode HDMI kabler brukt til HD Tv. Ser at standarden på disse 1.4 er litt over 10gig.
Mtp at dette uansett er langt over strømme hastighet, vil disse overføre 4K fra Apple TV når de kun er 2m lange, eller det noe annet lurium med kablene som er 2.0/high speed?

Edit: på Apple TV 4K boksen så kan man kjøre en 2 minutter lang HDMI connection test til 4K TV.
Basert på valgte innstillinger, så sjekkes kompabilitet skriver Apple.
Når den gikk bra, så er vel alt OK og innen spec.? Bruker akkurat nå en uspesifisert kabel hvor det bare står HDMI.
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det korte svaret er ja. Det lange svaret er at hvis bildet og lyd er i orden så er det ikke noe problem. Hvis du får et problem så vil du se det. Slapp av og få på en god serie.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Apple TV 4K har innebygd test for kabel, så det er bare å prøve den du har på Apple TV, før du kjøper ny kabel.
Om den feiler på 4K, så har du jo svaret.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nå har jeg faktisk 3x HD 19 HDMIer her fra Kimber, og de takler 4K m/HDR uten papirspec dertil. Så, ja, det gjør det. Forutsatt gjennomtenkte valg mht TV, HDMI og kalibrering. HDR er som vi veit materialavhengig.
 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Du må nesten bare prøve de, enten så får du bilde eller ikke.
Når det kommer til HDMI så har jeg vært borti flere tilfeller hvor jeg ikke fikk signal gjennom noen gamle HDMI kabler mtp dagens oppløsning, dolby vision, atmos etc.

Hvis det var opp til meg ville jeg ha bytta de ut med en HDMI 2.1 kabel. Enkelte kabler kan også ha noe integrert elektronikk i kontakten og da funker de ikke med nyere standard. Men igjen - Hvis du får bilde og lyd gjennom kabelen så funker det jo. Mulig apple TV struper oppløsningen på en gammel kabel? Ville kontrollert innstillingene på den.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Funker det som det skal, med de instillingene du vil ha, så er det ikke mer å tenke på. Velger du likevel å kjøpe en ny kabel så kjøp for guds skyld ikke noe dyrt ræl. En sertifisert HDMI2.1-kabel får du til en femtilapp eller så. Jeg har tre stk. selv som ble kjøpt fordi en annen og dyrere kabel ikke fungerte.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for svar folkens!
Leste dette med at Dolby V og HDR10 kan stille høyere krav til kabel mtp fargespekter m.m.
Kjørte Apple TV sin test, og den kom opp med alt OK.
Men, det er vel ikke slik at enten har man bilde eller ikke, om kabel støtter/ikke støtter 4K?
Vil tro at bilde bare vises med lavere oppløsning..?
Har en Philips 806, men finner ingen funksjon hvor man kan sjekke hva slags kvalitet som faktisk spilles av og vises på TV
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.025
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Hei,

Har et par gode HDMI kabler brukt til HD Tv. Ser at standarden på disse 1.4 er litt over 10gig.
Mtp at dette uansett er langt over strømme hastighet, vil disse overføre 4K fra Apple TV når de kun er 2m lange, eller det noe annet lurium med kablene som er 2.0/high speed?

Edit: på Apple TV 4K boksen så kan man kjøre en 2 minutter lang HDMI connection test til 4K TV.
Basert på valgte innstillinger, så sjekkes kompabilitet skriver Apple.
Når den gikk bra, så er vel alt OK og innen spec.? Bruker akkurat nå en uspesifisert kabel hvor det bare står HDMI.
Forskjell på 4K handler kun om maks båndbredde.. Bruker UltraHD™ Black Platinum fra Monster Cabkes. De er godkjent til 27Gbps. opp til 60/120HZ, og 8-16 Bit farge. Enkelte 4K kabler klarer kun 30/60Hz, 8-14 Bit farge. For 8k er det 48 Gbps som gjelder.

Står detaljert HDMI info her….Wiki
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis de er sertifisert til en standard så yter de slik standarden krever - enkelt og greit. Ingen grunn til å spa ut mer penger bare pga et merkenavn eller fiffig produktlektyre.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Takk for svar folkens!
Leste dette med at Dolby V og HDR10 kan stille høyere krav til kabel mtp fargespekter m.m.
Kjørte Apple TV sin test, og den kom opp med alt OK.
Men, det er vel ikke slik at enten har man bilde eller ikke, om kabel støtter/ikke støtter 4K?
Vil tro at bilde bare vises med lavere oppløsning..?
Har en Philips 806, men finner ingen funksjon hvor man kan sjekke hva slags kvalitet som faktisk spilles av og vises på TV
Info om oppløsning finner du i apple tven sin innstilling, her kan du også se om dolby vision er aktivert.
Hvis du skal kontrollere om du kjører DV så kan du søke etter ''dolby vision'' på netflix. du får da opp alle filmer og serier med DV.
Da kan du kontrollere at det står dolby vision i informasjonen til filmen. Gjør det ikke det så må du kontrollere at dolby vision er aktivert i apple tv.
Når du da starter filmen kan du gå inn på bildemodus på tven. Når du spiller av DV materiale, så skal også bildemodusene dine hete Dolby vision.

Hvis du gir tven et signal som kabelen din ikke kan jobbe med så vil du få sort skjerm, men sannsynligvis så vil apple TVen se at det ikke er støtte og da sette ned oppløsning, samt deaktivere funksjoner du ikke kan benytte. Dette fordi en gammel kabel vil ikke fortelle apple tv hvilken skjerm du har og hvilke format som er støttet.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Info om oppløsning finner du i apple tven sin innstilling, her kan du også se om dolby vision er aktivert.
Hvis du skal kontrollere om du kjører DV så kan du søke etter ''dolby vision'' på netflix. du får da opp alle filmer og serier med DV.
Da kan du kontrollere at det står dolby vision i informasjonen til filmen. Gjør det ikke det så må du kontrollere at dolby vision er aktivert i apple tv.
Når du da starter filmen kan du gå inn på bildemodus på tven. Når du spiller av DV materiale, så skal også bildemodusene dine hete Dolby vision.

Hvis du gir tven et signal som kabelen din ikke kan jobbe med så vil du få sort skjerm, men sannsynligvis så vil apple TVen se at det ikke er støtte og da sette ned oppløsning, samt deaktivere funksjoner du ikke kan benytte. Dette fordi en gammel kabel vil ikke fortelle apple tv hvilken skjerm du har og hvilke format som er støttet.
Skjønner. Nå er det slik at jeg har satt Apple TV bildeinnstilling ut til 4K/50. Og da er det vel denne innstillingen Apple TV tester ut mot TV i test funksjonen vil jeg tro?
Det er også slik at jeg har satt bildeinnstillinger «opprinnelig frekvens» til PÅ, men «opprinnelig dynamisk område» er satt til AV.
Om jeg ikke gjør dette, så velger min TV (basert på innhold mottatt) settinger som kan bli for lyse/skarpe for meg, spesielt på kveldstid, og den bruker da også andre innstillinger enn Calman HDR, som er justert ihht standard og mine egne preferanser.
Og det er bare på Calman HDR settingen jeg får skrudd av ALL motion control m.m.
Slik jeg har satt opp Apple TV nå, så velges Calman HDR automatisk av TV, uansett innhold. Det betyr vel da at HDR signaler mottas, og at Apple TV oppskalerer bilder?, men beholder original frekvens.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Slik jeg har satt opp Apple TV nå, så velges Calman HDR automatisk av TV, uansett innhold. Det betyr vel da at HDR signaler mottas, og at Apple TV oppskalerer bilder?, men beholder original frekvens.
Hvis det står HDR uten at du har HDR innhold så oppskaleres nok dette i apple tv ja. Jeg brukte bare dolby vision som ett eksempel her, da den normalt krever 2.1 kabel. Forresten - om du skulle ønske å spille av DV innhold, så vit at du ikke kan gjøre det med de kalibrerte innstillingene dine.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvis det står HDR uten at du har HDR innhold så oppskaleres nok dette i apple tv ja. Jeg brukte bare dolby vision som ett eksempel her, da den normalt krever 2.1 kabel. Forresten - om du skulle ønske å spille av DV innhold, så vit at du ikke kan gjøre det med de kalibrerte innstillingene dine.
Takk!
Nei, og jeg ønsker å bruke det som er kalibrert. Er litt sensitiv på lys tror jeg, og bruker generelt en lavere setting enn de fleste andre jeg kjenner.
Men da slår jeg meg til ro med at den «no name» som er tilkoplet nå tydeligvis overfører 4K:)
Apropos 4K: sender andre Apple TV apper som Telenor TW, Riks TV o.l sine sendinger og filmer i 4K når mulig?
Må velge ny leverandør fra 1.september. Hatt Riks TV før på HD TV og var fornøyd med dem
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Funker det som det skal, med de instillingene du vil ha, så er det ikke mer å tenke på. Velger du likevel å kjøpe en ny kabel så kjøp for guds skyld ikke noe dyrt ræl. En sertifisert HDMI2.1-kabel får du til en femtilapp eller så. Jeg har tre stk. selv som ble kjøpt fordi en annen og dyrere kabel ikke fungerte.
Har du link til disse kablene?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BritFi: Philips er ikke fullt så informative, men min Panasonic viser dette oppe i venstre hjørne hver gang oppløsning endres, input byttes, TV skrus på eller Teliabox har forbedret oppløsning på deler av materialet. Dessuten detekterer den automatisk signal både fra Box og BD. Vedlikeholdsfunksjon av OLED finnes også, og for å unngå innbrenning har jeg ikke skrudd den av. Dessuten bruker jeg av samme grunn også auto standby. Og Kimberne er som laget til samarbeid med akkurat Panasonic. Minimal kalibrering av farge og fargetemperatur nødvendig. Sålenge det er diktatorisk kontroll på lyset , får du her et bilde som r…kjører ALT av Samsung/LG. MED panel FRA LG. 😎😈 Funksjoner gjennomtenkt og - strippa ned til det som trengs. Som en britisk amp.Fullt fokus på topp resultat. Så samkjørt og sømløst at det er reine drømmen😊 Såfremt Box ikke låser seg, og trenger en restart..
 
Sist redigert:

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Det er vel her viktigheten av kryssmatching mellom tv og HDMI-kabel virkelig gjør seg gjeldende.
«Og Kimberne er som laget til samarbeid med akkurat Panasonic. Minimal kalibrering av farge og fargetemperatur nødvendig.»
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Da har jeg fått testet litt mer, med min meget informative Philips TV, med LG OLED display. Kabelen som jeg mistenker ikke er laget i noesomhelst samarbeid, overfører data nøyaltig slik den skal.

Satt innstillingen på Apple TV til å spille opprinnelig dynamisk omfang og frekvens, i en testperiode.
Oppdager da grunnet den superinformative Philips TV, at opprinnelig dynamisk omfang virker være mer bestemt av appene benyttet i Apple TV, enn av originalt format.

Eksempel: NRK appen i Apple TV viser SDR for sine programmer. Telenor Te-We appen med samme NRK program avspilt viser HDR10. Hvorfor det a`? Og dette gjelder også materiale fra 2000-tallet. (Bilder under som eksempel, fra 2 forskjellige sendinger)
Setter jeg til opprinnelig dynamisk omfang av, så kommer alt fra Apple TV uansett app som HDR10. Jeg liker dette best.

3A14BAD7-5A58-4964-B8CA-E020044C4D8A.jpeg


F830EE15-BE5C-4DF2-8D4F-5A611A32CF5C.jpeg
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Men så serru, så fant jeg en Dolby Vision setting der det går ann å korrigere en del, ink.bevegelse.
Deretter så har jeg stilt bildeegenskaper for SDR, HDR, og Dolby Vision relativt likt på de viktigste parametere.
Det er i disse formatene de aktuelle appene jeg bruker på Apple TV sender, så mindre justering enn fryktet i så måte.
Så nå står Apple TV satt til opprinnelig omfang og frekvens, og det funker gull.
BTW: Om noen med Apple TV behøver litt Dolby Vision testmatriale, så sjekk pilotene som ligger på Apple TV+ appen:)

949B3AFA-6EEF-4A68-A623-415B36EAD607.jpeg
92F4BACA-C6AD-42EA-BDD2-D3D33AC3DB76.jpeg

2E1343E2-4043-4336-A1E7-3D3F092641E0.jpeg
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Spiller ingen rolle hva slags kabel du bruker når det er snakk om 1-2m. Bruker du opprinnelig frekvens så brukes det enda færre bits.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Spiller ingen rolle hva slags kabel du bruker når det er snakk om 1-2m. Bruker du opprinnelig frekvens så brukes det enda færre bits.
Nei, det gjør kanskje ikke det. TV detekterer nå alle de signaler i den kvalitet som sendes fra Apple TV boksen, så case closed i den forbindelse:)
Så nok en kabel hype altså? De fleste har jo ikke stort lenger avstand mellom kilde og TV.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nei, det gjør kanskje ikke det. TV detekterer nå alle de signaler i den kvalitet som sendes fra Apple TV boksen, så case closed i den forbindelse:)
Så nok en kabel hype altså? De fleste har jo ikke stort lenger avstand mellom kilde og TV.
Det er ikke en hype når det gjelder lange avstander og man f.eks bruker 120hz/12bits (dvs båndbredde opp mot 40/48Gbit), men i vanlige lengder har jeg ikke hørt om noen kabler som ikke fungerer.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er ikke en hype når det gjelder lange avstander og man f.eks bruker 120hz/12bits (dvs båndbredde opp mot 40/48Gbit), men i vanlige lengder har jeg ikke hørt om noen kabler som ikke fungerer.
Nei, det er det nok ikke. Jeg tenkte på 1-2m nå. Ihvertfall ingen grunn til å ditche sine kabler før man har testet dem.
 
Topp Bunn