Nu røker også høyesterett sokker!

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg må ha fått i meg det samme som Høyesterett.
 
J

Jurassic

Gjest
Skulle bare mangle at hundene skal ha samme rettighetene som menneskene.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Sitter her på kontoret og røyker akkurat det samme, tydeligvis.

Valentino skrev:
Jeg må ha fått i meg det samme som Høyesterett.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Uffda...!

Så dere mener virkelig at det er nødvendig å utnevne ei bikkje til offentlig tjenestemann for at den skal være beskyttet mot urettmessige spark og slag fra personer? Jeg trodde at denslags var ulovlig uansett hvilket yrke bikkja hadde.

Og på en annen side - sett at denne overivrige ...ehhh...tjenestemannen med navn Passop utviser grov uforstand i tjenesten, og vil arrestere nettop deg siden den ikke helt har det rette blikket for å skille good guys fra bad guys - skal du ikke da kunne sette deg i motverge uten å risikere å bli tiltalt for fornærmelse av offentlig tjenestemann?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
På hvilken måte er denne dommen et bevis på at høyesterett røyker sine sokker?
Det skulle da bare mangle at en tjeneste hund hadde samme rettigheter som sin eier.
Skal det være greit å slå og sparke et dyr som er opplært til å gjøre en jobb for samfunnet?
Når sant skal sies så er det vel du karl_erik som har røyket sokkene dine.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
På hvilken måte er denne dommen et bevis på at høyesterett røyker sine sokker?
Det skulle da bare mangle at en tjeneste hund hadde samme rettigheter som sin eier.
Er det?
Skal man f.eks. kunne tillegge en hund samme krav til. dømmekraft som andre offentlige tjenestemenn?

Skal det være greit å slå og sparke et dyr som er opplært til å gjøre en jobb for samfunnet?
Hvem i alle dager er det som har sagt at det er (ubetinget) greit?
Er det greit å slå og sparke et dyr som ikke er offentlig tjenestemann?

Poenget mitt er at det bare blir komisk å utnevne hunder til offentlige tjenestemenn. Jeg greier ikke å se at det løser noe som helst.

Dersom en politimann ved en feiltakelse forsøker å arrestere meg, vil jeg forhåpentligvis likevel ikke motsette meg arrestasjon, men vente til røyken har lagt seg før jeg sørger for at misforståelsen blir oppklart.

Skulle det være en politihund som står for en slik forveksling, er det ikke sikkert at jeg i kampens hete ville hatt den samme tilliten til en diplomatisk løsning. Nå er det selvføglelig lite trolig at det ville blitt en lykkelig løsning å sette seg til motverge rent fysisk, men jeg ville fnyst av en eventuell tiltale for vold mot offenltig tjenestemann.

En reell kriminell som motsetter seg arrestasjon har i alle tilfeller dårlige kort. Hvis han i tillegg utøver uprovosert vold mot en politihund, bør dette være straffbart selv om den ikke er definert som, offentlig tjenestemann.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det versereer historier om at Calligula ville utnevne sin hest til consul og prest, så det er jo et vist historisk sus over denne avgjørelsen da... et steg på veien i allefall. En bitch som parileder er jo heller ikke et ukjent fenomen i Norge så et stort fremskritt kan man jo si at denne avgjørelsen er for både de firbente og de firkantede, og andre slike som sliter med å anerkjent som seriøse aktører.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Tror du har misforstått, Karl_Erik. Det er ikkje bikkja selv som på egenhånd regnes som offentlig tjenestemann. Men sammen med politibetjenten utgjør den enheten "offentlig tjenestemann". Høyesterett mener altså at det er ulovlig å utøve vold mot noen del av denne enheten.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror det er lett å bli litt satt ut av "mann"-begrepet her. Kanskje bedre å tenke på hunden som en et individ i offentlig tjenesteytelse. Da er det nokså lett å se at de bør være lovbeskyttet mot vold på linje med andre individer i offentlig tjeneste. Synes nå jeg da :)

Mvh Vidar P
 
R

Ronny_D

Gjest
wotg skrev:
På hvilken måte er denne dommen et bevis på at høyesterett røyker sine sokker?
Det skulle da bare mangle at en tjeneste hund hadde samme rettigheter som sin eier.
Skal det være greit å slå og sparke et dyr som er opplært til å gjøre en jobb for samfunnet?
Når sant skal sies så er det vel du karl_erik som har røyket sokkene dine.
Akkerat buddy :D
Eget kapell bønnerom, lovfestet rett til å drive sin trosbekjennelse etc. Helt fantastisk. Håper alle levende organismer får samme rettigheter. ;D
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Tror det er lett å bli litt satt ut av "mann"-begrepet her. Kanskje bedre å tenke på hunden som en et individ i offentlig tjenesteytelse. Da er det nokså lett å se at de bør være lovbeskyttet mot vold på linje med andre individer i offentlig tjeneste. Synes nå jeg da :)

Mvh Vidar P
For det første lurer jeg nå litt på hva Norsk Tjenestemannslag sier til at de nå også skal få en del "hundlige" medlemmer. Streng tatt burde det vel ikke en gang vært kvinnelige medlemmer der.

Klart en politihund skal være rettslig beskyttet, på samme måte som en engelsksetter bør være beskyttet mot at en tilfeldig forbispaserende rypejaktmotstander gyver løs på den.

Men problemet er når et angrep på en politihund blir sidestilt med angrep på politimannen som har kontrollen over den. Dette er direkte tøvete. Hunder kan ikke tilegnes samme tilregnelighet som de fleste poitifolk har. Og blir man bitt av en politihund, må grad av straffbarhet for å sette seg til motverge vurderes individuelt etter omstendighetene i hver enkelt sak.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så hvis en politihund kommer å snuser deg i lysken så kan man vel anmelde enheten for usømmelig adferd i tjenesten?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Så hvis en politihund kommer å snuser deg i lysken så kan man vel anmelde enheten for usømmelig adferd i tjenesten?
Eller - har vi i det hele tatt drøftet dette med urinering på offentlig sted?

Kan bli my moro ut av dette... 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Mye moro man kan få ut av dette ja. Dette "mann"-begrepet er sikkert modent for justering.
På den annen side så er det helt greit for meg at det ikke er lov å sparke og slå tjenestemenns hunder i tjeneste. Jeg har også en følelse av at de fleste som vil rammes av denne lovendringen ikke nødvendigvis bryr seg særlig om slikt.

Mvh Vidar P
 
R

Ronny_D

Gjest
øsj og tøys.
sitat: Jasså ville du at Tarzan skulle på på deg ?
Ja, gjærne da kan jeg vel få teste elastisitetet på fleskenakken ?


ikke er det truende eller voldelig heller, med fleskenakken ble i bilen, pussig feigt spør du meg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Hehe. Mye moro man kan få ut av dette ja. Dette "mann"-begrepet er sikkert modent for justering.
På den annen side så er det helt greit for meg at det ikke er lov å sparke og slå tjenestemenns hunder i tjeneste. Jeg har også en følelse av at de fleste som vil rammes av denne lovendringen ikke nødvendigvis bryr seg særlig om slikt.

Mvh Vidar P
Men du synest at det er greit at det er lov å sparke dem utenfor tjenste da?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har jeg da visserlig ikke sagt noe om, og det er da heller ikke tema, så jeg skjønner ikke hvor du har det ifra? For ordens skyld så er jeg glad i hunder, og misliker all slags vold mot alle slags dyr.

Her er det vel snakk om å likestille straffbarheten for vold mot tjenestemann og mot dens hund. Det har jeg ikke noe problem med, jeg synes nær sagt det er et godt tiltak; i det minste er ånden i det svært velkommen.
Dyremishandling i andre sammenhenger er jo heller ikke lov, og bra er det, men det er vel strengt tatt en helt annen sak, og omfattes vel nå av andre bestemmelser i straffeloven.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Det har jeg da visserlig ikke sagt noe om, og det er da heller ikke tema, så jeg skjønner ikke hvor du har det ifra? For ordens skyld så er jeg glad i hunder, og misliker all slags vold mot alle slags dyr.
Trodde ikke noe annet heller, det er bare en logisk konsekvens av uttalelsene.

Her er det vel snakk om å likestille straffbarheten for vold mot tjenestemann og mot dens hund. Det har jeg ikke noe problem med, jeg synes nær sagt det er et godt tiltak; i det minste er ånden i det svært velkommen.
Dyremishandling i andre sammenhenger er jo heller ikke lov, og bra er det, men det er vel strengt tatt en helt annen sak, og omfattes vel nå av andre bestemmelser i straffeloven.

Mvh Vidar P
Jeg har faktisk mindre forståelse for folk som utøver vold mot dyr i andre situasjoner. Hvis man derimot blir angrepet av en frådende kjøter som vil bite deg i armen så kan jeg godt forstå at noen får angst og prøver å forsvare seg med slag og spark mot beistet.

Tenk hvis politimannen uten hund hadde oppført seg slikt... løpe brølende mot deg og begynne å bite deg i armen mens han rister på hodet... hadde fotrtjent en klessing han også da.

Dyr beskyttes av andre paragrafer i lovverket på en tistrekkelig måte. Blir folk angrepet av skarptrente hunder må de ha mulighet til å kunne ty til motverge.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Her er det vel snakk om å likestille straffbarheten for vold mot tjenestemann og mot dens hund. Det har jeg ikke noe problem med, jeg synes nær sagt det er et godt tiltak; i det minste er ånden i det svært velkommen.
I så fall er det vel også nærliggende å stille samme krav til presisjon i voldsbruken under arrestasjon fra politimann og politihund?
Skal det stilles likt krav til dømmekraft fra politimann og politihund?
Skal en politihund kunne dømmes for uforstand i tjenesten?
Gjelder denne spesialregelen også for en politihund som er løs og i en viss avstand fra hundefører?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Karl_Erik skrev:
Vidar P skrev:
Her er det vel snakk om å likestille straffbarheten for vold mot tjenestemann og mot dens hund. Det har jeg ikke noe problem med, jeg synes nær sagt det er et godt tiltak; i det minste er ånden i det svært velkommen.
I så fall er det vel også nærliggende å stille samme krav til presisjon i voldsbruken under arrestasjon fra politimann og politihund?
Skal det stilles likt krav til dømmekraft fra politimann og politihund?
Skal en politihund kunne dømmes for uforstand i tjenesten?
Gjelder denne spesialregelen også for en politihund som er løs og i en viss avstand fra hundefører?
Jeg kan jo ikke redegjøre for alle krav til hundeførere og deres hunder, men vil bli overrasket dersom det ikke allerede er nokså rigide krav til bruk av hund under pågripelse.

I denne sammenhengen er det sikkert lurt å anskue hundefører som den ansvarlige og hunden som et redskap under førerens ansvar og kontroll; og at her foreligger klare retningslinjer og krav.

Mvh Vidar P
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Uansett hva man måtte mene om 'hund' i forhold til 'mann':

Høyesterett må nødvendigvis forholde seg til loven. Det er den lovgivende makt, altså stortinget, som har røket hva det nå måtte være. Igjen...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Generelt vil jeg ha meg frabedt Stortingsrepresentantenes røkesaker. De kan gi underlige resultater, i likhet med departementenes.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Høyesterett må nødvendigvis forholde seg til loven. Det er den lovgivende makt, altså stortinget, som har røket hva det nå måtte være. Igjen...
"Forholde seg til loven" er vel i de fleste tilsvarende situasjoner "tolke loven". I hvertfall er det iflg. dagbladet det som har skjedd i dette tilfellet:

- Det å utøve vold mot en polititjenestehund som blir benyttet som hjelpemiddel ved utførelsen av en tjenestehandling, og som er under tjenestemannens umiddelbare kontroll, faller innenfor en naturlig forståelse av bestemmelsen om vold mot offentlig tjenestemann, går det fram av dommen fra Høyesterett.

Og det er denne tolkingen jeg syns er på jordet. Selvfølgelig trakk jeg det litt lang da jeg skrev at høyesterett røyker sokker. Jeg bare registrerte at et av medlemmene av høyesterett kom ut barbent, og trakk mine konklusjoner av det... ::)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Vidar P skrev:
Dyremishandling i andre sammenhenger er jo heller ikke lov, og bra er det, men det er vel strengt tatt en helt annen sak, og omfattes vel nå av andre bestemmelser i straffeloven.

Mvh Vidar P
Litt off topic, men jo. Om man behandlet hunder\katter som f.eks oppdrettskyllinger etc, ville dette i de fleste land vært straffbart. Dyremisshandling ER ikke lov, med mindre de skal bli mat.

Personlig finner jeg det selvmotsigende å si at man er mot all misshandling av alle dyr og spytte penger i kassa til kjøtt\melkeindustri, men det er en annen debatt.

On-topic, jeg mener en hund burde ha rettigheter til voldsfri tilværelse uavhengig av politi"yrke" eller ei.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Karl_Erik skrev:
Zomby_Woof skrev:
Høyesterett må nødvendigvis forholde seg til loven. Det er den lovgivende makt, altså stortinget, som har røket hva det nå måtte være. Igjen...
"Forholde seg til loven" er vel i de fleste tilsvarende situasjoner "tolke loven".
For all del, men.
Å 'tolke loven' betyr å anta noe om hva lovgiver har ment.

Det betyr ikke å vurdere hva lovgiver burde mene.

Av og til er det første like vanskelig som det andre er fristende..... ;)
 
Topp Bunn