NRK2 ons 28/12 - 22.10: George Harrison - Living in the material world. Del 1

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
NRK2 onsdag 28. desember kl 22.10 George Harrison - Living in the material world

Et rikt liv

George Harrison var en person som fasinerte mennesker fra han var 17 år gammel. Som gitarist i Beatles oppnådde han rikdom og berømmelse som de fleste bare kan drømme om. Men allerede i en alder av 22 år forsto han at materiell suksess ikke var nok.

Gjennom sitt vennskap med musikeren Ravi Shankar ble George interessert i indisk musikk og filosofi. Meditasjon og spirituell søken ble en del av livet hans.

George hadde mange jern i ilden, og i tillegg til tiden i Beatles med en påfølgende solokarriere, arrangerte han en rockekonsert til inntekt for Bangladesh, den første rockekonserten som satte søkelyset på en internasjonal krise. Han lanserte videre Handmade Films for å revitalisere britisk filmindustri, og restaurerte eiendommen og hagene til Friar Park i England. John Lennon har sagt om vennen: "George er ikke et mysterium i seg selv. Men mysteriet inni George er enormt. Det som er interessant er å se ham avdekke det, litt etter litt".

Filmregissøren Martin Scorsese har laget en personlig dokumentarfilm i to deler om livet til den berømte musikeren som levde fra 1943 til 2001. Gjennom intervjuer og filmopptak viser han musikerens opp- og nedturer, både i karrieren og i privatlivet. Ringo Starr, Eric Clapton, Paul McCartney, Yoko Ono, Olivia og Dhani Harrison forteller, blant mange andre, om George Harrisons mange talenter og motsetninger og om livet de delte.

Amerikansk dokumentar (1:2).

FORHANDSOMTALE: http://www.imdb.com/title/tt1113829/
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har forventninger til denne, og skal få med meg Harrison filmen i kveld.

Scorcese er ikke akkurat lettvekter når det gjelder musikkdokumentar.

The Blues og Shine a light er eksempler på det.

Han har dessuten en fabelaktig produksjon av film og serier forøvrig.

Noe å glede seg til!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Absolutt severdig.
For mange er det kanskje lite nytt mht historie. Likevel er det en del film og bilder jeg ikke har sett før.
Litt morsomt og se Pattie Boyd.
Har tenkt å få med fortsettelsen også.
 

Vedlegg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Kjøpte videoen for ca 10£ fra amazon.co.uk for en mnd siden. George har lenge vært min "favourite Beatle", så dette var storveis.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.254
Torget vurderinger
1
-Det er slående hvor rocka gutta var. Før de fikk platekontrakt og begynte å pleie kontakt med slipskledde produsenter, så spilte de så hardt og kontant at det minner om senere tids punk!


Konsertopptakene fra Hamburg dokumenterer at The Beatles allerede i 1960-62 kunne rocke hardere enn Rolling Stones noensinne kom til å gjøre.

Kjærligheten til den enkle/harde rocken går, også etter oppløsningen av The Beatles, som en rød tråd gjennom hele solokarrieren til både John Lennon og Paul McCartney.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så ca første halvdel av programmet- har hele første del på "tape" og andre del er klart for opptak.

For slike som meg som ikke hadde et nært forhold til Beatles i oppveksten, bortsett fra en onkel som hadde det meste av dem på vinyl og kassett - så var dette et fint innblikk i en del av historien om dette bandet.
Gleder meg til å se resten.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.518
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Konsertopptakene fra Hamburg dokumenterer at The Beatles allerede i 1960-62 kunne rocke hardere enn Rolling Stones noensinne kom til å gjøre.
Det er helt korrekt og noe mange glemmer når de fokuserer på de senere albumene. Hør feks på "When I get home" fra A Hard Days Night. Beatles var fra opprinnelsen av primært et rockeband, kanskje tidenes strammeste og beste, men som heldigvis ikke gikk i den fella å ikke utvikle seg videre. De var for intelligente og talentfulle til å gå i den fella. Og der lå selvsagt også kimen til bandets undergang. De kunne ikke leve med å gjenta det samme ad nauseum. Noe mange geriatriske rockere ville hatt godt av å merke seg.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.909
Antall liker
1.916
Sted
Sortland
erato skrev:
De var for intelligente og talentfulle til å gå i den fella. Og der lå selvsagt også kimen til bandets undergang. De kunne ikke leve med å gjenta det samme ad nauseum. Noe mange geriatriske rockere ville hatt godt av å merke seg.
litt unødvendig kommentar - men allikevel Tiltredes! Kunne ikke sagt det bedre selv!
jeg nøyde meg med mere flåsete karakteristikker....
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
En fin dokumentar om en stor musiker i verdens beste og viktigste band :)

Destiny.. :)
 
Topp Bunn