Notch-filter og virkemåte?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei

Jeg har i det siste blitt ganske bugget av at det er en ganske enkel ting jeg tydeligvis ikke forstår. Det dreier seg om de såkalte notch-filtrene(LCR) som brukes til å dempe et frekvensområde, feks en forhøyelse midt i mellomtonen.

Som kjent blir en motstand(R), en kondensator(C), og en spole(L) paralellkoblet, og denne kretsen kobles så i serie med høyttalerelementet.

Så langt jeg kan forstå vil da kondensatoren åpne opp for høyfrekvensen(HF), men begrense lavfrekvensen(LF). Spolen vil slippe gjennom LF og begrense HF. Motstanden vil slippe gjennom de områdene som blir begrenset av L og C, og dempe dette frekvensområdet så mye som man finner ønskelig.

Nå har jeg et utall ganger støtt på høyttalere som bruker slike kretsløp, men jeg begriper ikke hvorfor de bruker de verdiene som dem gjør?


Se for eksempel denne konstruksjonen her: http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/Klaus/B20.htm

Her brukes det en spole på 0.2mH. Om denne stod koblet på enheten alene ville den dempet signalet over 6300Hz
Kondensatoren er på 22microF. Dette tilsvarer en demping av signalet under 800Hz.



MITT SPØRSMÅL ER ALTSÅ:

Er disse verdiene riktige eller gale når hensikten er å dempe et område i mellomtonen? Så langt jeg kan forstå må man bruke feks en kondensator på 2.7microF og en spole på 1.8mH samt en passende motstand. Hele området mellom 800Hz og 6300Hz vil da bli dempet, mens frekvensfløyene vil slippe uhindret gjennom.

Hvor tar jeg logisk feil?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du kan lage notch filtere av parallell - eller serieresonans kretser. Eller kombinasjoner. En notch er egentlig et skarpt band stopp filter. Litt feil å benytte den betegnelsen her da notchens bredde vil bli en vesentlig del av hele frekvensområdet. Ikke så skarpt altså.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Her bør du tenke litt omvendt Soedal. Kondensatoren og spolen vil til sammen gi en resonansfrekvens. Denne er uavhengig av motstanden (lasten) men selve Q-verdien til denne lille kretsen tunes med motstanden.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Takker for svar, men jeg er ikke helt med, er jeg redd. Som det kan ses i mitt første innlegg tenker jeg altså et notch-filter som 2 førsteordens filtre pluss en motstand som styrer dempemengde. Har dere sett på de tallene jeg foreslår?

Jeg har ved flere anledninger brukt mine egne notchfiltre, og jeg vet at dem virker. Jeg gjorde dette sist gang på Jordan Jx92s . Der la jeg inn en spole og en motstand koblet i paralell og i serie med signalet. Dette funket som baffelstep-korrigering. I tillegg til dette la jeg en kondensator over de allerede paralellkoblede komponentene, og dette førte til en økning av diskantnivået, dvs satte baffelstep-korrigeringen ut av funksjon  i diskanten.
Jeg forstår logikken i hvorfor dette virker. Men hvorfor virker det andre, eller gjør det det?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Din løsning gir max 6 dB/oktav demping.
En paralellresonanskrets vil kunne gi en mye kraftigere demping ved resonansfrekvensen.

Det finnes noen filterkalkulatorer på nettet, f.eks: http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=19


Svein B.

Edit: Dine filtere vil vel også ha en resonansfrekvens, men du vet bare ikke hvor den er ???
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Din løsning gir max 6 dB/oktav demping.
En paralellresonanskrets vil kunne gi en mye kraftigere demping ved resonansfrekvensen.

Det finnes noen filterkalkulatorer på nettet, f.eks: http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=19


Svein B.

Edit: Dine filtere vil vel også ha en resonansfrekvens, men du vet bare ikke hvor den er  ???
Ja, mine filtre vil ha et 6dB fall. Det er riktig.

Dette du nevner angående resonansfrekvens er ikke så viktig for meg. De gangene jeg bruker disse filtrene er det brede frekvensområder som skal dempes. Jeg har kun brukt slike filtre på fulltoner. I praksis vil dette si at jeg ønsker å korrigere baffelstep samtidig som jeg vil øke det øverste diskantnivået. I en slik sammenheng er filtrene jeg skisserer nyttige.

Kan du forklare meg, steg for steg, hva som skjer i de filtrene du viser til? Dem benytter jo helt lik kobling men har ulike verdier? Hvordan bestemmes forresten dempingsnivået i det filteret du viser til? Kan man oppnå den funksjonen jeg er ute etter med et slikt filter?

Jeg ønsker feks å dempe området mellom 1KHz og 12KHz med 5dB, men dempingen skal være helt linjær mellom disse punktene?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg tror din løsning er riktig dersom du ønsker et baffelstepfilter, men med en liten justering i toppen.

Et notch resonansfilter egner seg vel bedre til å dempe et smalt område på opp til en oktav eller så.

Med L og C i paralell tror jeg uansett det kan være lurt å regne ut resonansfrekvensen bare for å sjekke at det ikke blir noen utilsiktede effekter.

Svein.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Aner ikke. Har aldri hatt behov for å sjekke dette. Vil tro at det ser ut som en bred og dyp dal med et markert midtpunkt?
 
Topp Bunn