NOS RØR TIL HiFi ENTUSIASTER

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skulle vært en forside artikkel, men det klusset seg litt til.
Kan la dette være en mulighet til å kommunisere litt rundt rør generelt og NOS rør spesielt.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Klar for noen nybegynner spørsmål?
Jeg har en Ifi Retro 50 som har vært i hovedanlegget snart 8-12 måneder. Ca 3 timer hver dag. Hatt den snart 5 år men de første årene langt mindre i bruk.
Kommer av og til knitring og smell fra høyttalerne men tror det skyldes støv på elektrostatene (Hatt ML Vantage i bruk et år).
Den lille Ifi tassen skulle få prøve seg på elektrostatene og klarte seg så godt at jeg ikke har koblet den ned (den erstatter en haug med bokser).

- Hvordan merker man at rørene blir slitne?
- Kan man skade noe med å ha rørene for lenge?
- Kan knitringen og smellene (sjelden og jeg tror det skyldes støv på høyttalerne) komme fra en rørforsterker?
- Skal man skifte alle rør når man først skifter?
- Forsterkeren kjører klasse A. Sliter det like mye på rørene uansett om den bare står på eller jeg spiller høyt?
- Rørene er 2 x ECF82; og 4 x EL84X, er dette greie rør å få tak i?

Bilde fra nettet (med noen Rogers kopier som kan følge med som sett)

 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sover på det der.......

Det enkleste er å teste rørene.
Hvordan ellers merke om de er slitt?
Det går sakte og ikke lett å registrere uten å kunne sammenligne.
Litt som glødelamper. Du ser ikke at de lyser vesentlig svakere før du har byttet.

Spesielt nyproduserte rør (effekt-) har en lei tendens til å kortslutte. Da vil noe annet gi seg også. En brent motstand hvis du er heldig.
Det kan høres brutalt ut, men en rørforsterker med utgangstransformator kan ikke ødelegge en høyttaler.

Knitring og lignende kan skyldes rør med feil. Også dårlig kontakt i sokkler. Som du nevner kan det også være et problem i dine elektrostater.

Skifte alle rør?
Svaret (og min anbefaling) er at en skifter de som ikke holder mål. Må teste rørene altså.

I klasse A brenner du rørene sakte og sikkert uansett om du spiller musikk eller ikke. Lavt eller høyt innen rimelige grenser spiller ingen rolle.
Noen vil si at det ikke er helt riktig. De har rett, men forskjellen er så liten at det i praksis ikke spiller noen rolle.

Om rørene er greie å få tak i?
Tja.
ifi tviholder på at denne "X" i EL84 er viktig og at rør uten denne ikke må brukes.
Jeg ga opp å kommunisere med ifi for mange år siden.
ECF82 er på lager.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OKA

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hei, jeg så ikke det redigerte svaret og bare at du sov på det. Takk for svar.
Det var litt som jeg trodde og håpet. "Ikke fiks det dersom det virker"
Synes også at ifi er litt uklar og lurte på det med X-en. Virket også som om de hadde brukt NOS rør fra et større parti i produksjonen av ifi Retroen?
(etter støvsuging har det ikke kommet smell fra høytalerne på en stund. Jeg vasket panelene i fjor og det tok lang tid før jeg fikk knitringen.)
Kjekt å vite at å finne rør ikke er umulig, har som sagt begrenset erfaring med rør. Kun en rørhybrid fra Stax som jeg aldri har gjort noe med og nå ifien som er en sjarmerende liten tass som erstatter ekstern DAC, RIAA, forforsterker og effektforsterker, samt har atpX blåtann, coax, optisk fiber, USB og tonekontroller med pre-RIAA innstillingsmuligheter! Dessuten en del ifi-ting jeg ikke bruker som bass- og stereojusteringer.
 
Sist redigert:
Topp Bunn